• 0

Zakelijke rechtsbijstandsverzekering wie heeft hier ervaring mee en zo ja welke?

Ik ben me aan het orienteren op een rechtsbijstandsverzekering, echter verschillen de prijzen enorm, zo heb jij bij Centraal Beheer een verzekering vanaf 60 euro en bij Das is dat 300 euro, ik heb de polisvoorwaarden doorgelezen maar daar word je ook vaak niet wijzer van, wie heeft er ervaring met zo`n verzekering en welke zou je me evt aanraden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1
Ik ben me aan het orienteren op een rechtsbijstandsverzekering, echter verschillen de prijzen enorm, zo heb jij bij Centraal Beheer een verzekering vanaf 60 euro en bij Das is dat 300 euro, ik heb de polisvoorwaarden doorgelezen maar daar word je ook vaak niet wijzer van, wie heeft er ervaring met zo`n verzekering en welke zou je me evt aanraden?

 

Zulke grote premieverschillen onstaan niet door concurrentie: hier is duidelijk sprake van 2 totaal verschillende producten. De meeste verzekeringen zijn modulair opgebouwd: basis is verkeersrechtsbijstand, en dat kun je vervolgens uitbreiden met arbeidsrecht, inkoop, verkoop, overheid en fiscaliteiten. Andere verschillen zijn het verzekerde bedrag, de wachttijd bij aanvang (de periode waarin je nog niets mag claimen), wel of geen onderaanneming, franchising etc.

 

Maar of een bepaald dekking zinnig is en zo ja bij welke verzekeraar je beter uitbent valt uiteraard niet af te lezen van de verzekering maar hangt vooral af van wat jij doet, wat je omzet is, wie je klanten zijn (particulier, MKB, grootbedrijf, overheid, wel/niet internationaal) , of je personeel hebt of dat op korte termijn verwacht, wat je weerstandsvermogen is (wat zijn je eigen middelen of je eigen bereidheid om kosten te dragen ).

Ook relevant is of en hoe je verzekerd bent tegen bedrijfsaansprakelijkheid en/of contractuele aansprakelijkheid: want er zit een grote overlap tussen de diverse dekkingen bij geschillen met klanten (m.a.w. de verkoop-kant).

Ook kan het voor sommige werkzaamheden veel zinniger zijn om te kiezen voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

 

Tot slot is voorkomen veel beter dan verzekeren: zowel rechtsbijstand als bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid hebben weinig zin als er niet eerst goed is nagedacht over wat en hoe je doet en onder welke spelregels: de algemene voorwaarden en overeenkomsten. Daarvoor is een goede jurist of advocaat : die kan problemen zoveel mogelijk vooraf helpen voorkomen of beperken, dan heb je alleen voor de restrisico's nog een verzekering nodig.

 

Kortom: vertel iets meer van wat je doet en wat je al geregeld hebt, dan krijg je van mij mijn mening over nut/noodzaak van rechtsbijstand en waar je dat kunt vinden.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Norbert voor je snelle antwoord.

 

Ik verkoop consumentengoederen via internet, voornamleijk via veilingsites. Ik heb geen personeel in dienst, geen contracten met wie dan ook, ben een eenmanszaak. Ik ben me aan het orienteren op de duitse markt, alleen lees ik dat er bepaalde advocaten zijn daar die er een spel van maken "Abmahnungen" te sturen indien je ook maar 1 foutje maakt in je impressum of voorwaarden, dus vandaar..

 

Bij Centraal Beheer was er trouwens geen wachttijd voor dat bedrag.

Link naar reactie
  • 2
Ik verkoop consumentengoederen via internet, voornamleijk via veilingsites. Ik heb geen personeel in dienst, geen contracten met wie dan ook, ben een eenmanszaak. Ik ben me aan het orienteren op de duitse markt, alleen lees ik dat er bepaalde advocaten zijn daar die er een spel van maken "Abmahnungen" te sturen indien je ook maar 1 foutje maakt in je impressum of voorwaarden, dus vandaar..

 

IMHO heb jij vooral te maken met de Duitse variant van de Nederlandse Wet Verkoop op Afstand (eisen t.a.v. kunnen terugsturen gekochte producten en ontbinden koop) en wetgeving op wat er aan contactinformatie op Duitse websites moet staan. Ook dat laatste is in Nederland onverminderd van toepassing want afkomstig van de zelfde Europese richtlijn. (Maar nog steeds weet niet iedereen in Nederland dat KvK-nummer, bedrijfsnaam en vestigingsplaats verplicht op iedere site moeten staan en dat een overtreding daarvan zwaar beboet kan worden...)

 

Hamvraag is: gaat een rechtbijstandsverzekering jou helpen bij het gemaand worden voor het niet voldoen aan een wettelijke verplichting die jou nota bene al bekend is? Het zelfde geldt voor de andere bron van Abmahnungen: vermeende inbreuk op patenten en auteursrechten. Antwoord is: Ja, mits...Je hebt een inspanningsplicht om de zaken goed te regelen en te onderzoeken. Als je kunt aantonen dat je dat gedaan hebt is er in principe dekking voor eventuele aanspraken, die dan immers - als het goed is - eenvoudig en zonder al te veel juridische kosten kunnen weerlegd

 

MAAR... (altijd weer dat vervelende viertletterwoordje)

...dan moet er wel dekking zijn voor het rechtsgebied Duitsland, en daar zit 'm nu net de kneep: de meeste basis rechtsbijstandsverzekeringen bieden uitsluitend dekking binnen Nederland en zijn dus voor jou totaal niet geschikt. Dit geldt eigenlijk voor alle starterspakketen, ZZP-rechtsbijstandsdekkingen, "basismodules" en hoe je ze ook wil noemen, zowel van intermediairverzekeraars als direct writers

 

Ter indicatie: de basismodule van € 60,- van Centraal Beheer is alleen maar een dekking waarmee JIJ schade op anderen kan verhalen. Voor verkoopgeschillen moet je dan ook de module bedrijfsvoering (€ 50,-) nemen en de aanvullende plusmodule. Die prijs is op aanvraag maar reken op minimumpremies van € 150,-: in totaal dus ruim € 250,-. Maar al deze modules bieden voor die prijs alleen dekking binnen het Nederlandse rechtsgebied.

Exit Centraal Beheer on-line dus (en overigens een dikke onvoldoende voor de zeer slechte toelichting op de site. De omschrijving van de basismodule zelf riekt zelfs naar misleiding omdat het doet voorkomen alsof het dekking biedt voor aanspraken van derden..terwijl het exact andersom is!)

 

Wat zijn je opties/alternatieven?

[*]een goede jurist of advocaat in Nederland met kennis van de Duitse markt. Lastige is wel dat dat vaak de grotere kantoren zijn, maar je zou ook eens in de grensstreek kunnen proberen...

[*]een goede jurist of advocaat in Duitsland zelf

[*]een volwaardige rechtsbijstandsdekking voor Duits rechtsgebied. Hiervoor zul je een afspraak moeten maken met een ter zake kundige adviseur: dat kan zowel een onafhankelijke tussenpersoon zijn als een vertegenwoordiger van een direct writer zoals Centraal Beheer: zolang er maar persoonlijk contact plaatsvindt want dit laat zich niet berekenen en afsluiten op een website. Uiteraard raad ik de tussenpersoon aan: die heeft namelijk wat meer "smaken" op uit te kiezen , zoals DAS, Arag of Anker. (Veel private labels van verzekeraars - inclusief direct writers - worden overigens via een achterdeur gewoon ook bij deze partijen, met name DAS en Arag, ondergebracht.)

M.i. sluit de laatste optie, de rechtsbijstandsverzekering, de eerste 2 opties (jurist of advocaat) niet uit. Integendeel, het lijkt mij verstandig om sowieso informatie in te winnen bij een jurist om te voldoen aan de wettelijke eisen en de kans op claims zo klein mogelijk te maken

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert, alweer bedankt voor je zeer duidelijk en uitvoerig antwoord! Ik heb ook al contact gezocht met een advocaat in Duitsland, dit is overigens een Nederlander die zeer veel voor Nederlandse bedrijven in Duitsland doet. Hij is gevestigd in Hamburg. (Als er mensen zijn die ook zo`n advocaat zoeken dan heb ik wel wat adressen) En het lijkt me een eerlijke man. Maar als je al die verhalen leest over die "abmahnungen " zou je toch je twijfels gaan zetten bij Duitse advocaten...

 

Het verhaal van de abmahnungen is eigenlijk te gek voor woorden, ik begrijp dat elke ondernemer zijn zaakjes goed geregeld moet hebben, maar om daar als advocaat expliciet op zoek naar te gaan om zodoende een claim te kunnen neerleggen is gewoon misdadig, dat de duitse regering hier nog niks aan doet.

 

Ik zal bij de rechtsbijstandsverzekering navragen of er ook europa dekking is

Link naar reactie
  • 0

Exit Centraal Beheer on-line dus (en overigens een dikke onvoldoende voor de zeer slechte toelichting op de site. De omschrijving van de basismodule zelf riekt zelfs naar misleiding omdat het doet voorkomen alsof het dekking biedt voor aanspraken van derden..terwijl het exact andersom is!)

 

De Basisrubriek dekt het verhalen van door uw bedrijf geleden schade als gevolg van een onrechtmatige daad op de veroorzaker.

 

Volgens mij is dat een zeer duidelijke omschrijving. Ik heb zelf alles bij Centraal Beheer lopen, zowel zakelijk als prive, omdat ik juist hun website erg duidelijk vind en ze zeer redelijke prijzen hanteren ten opzicht van andere aanbieders. Telefonisch advies is ook altijd duidelijk en helder, en ook over de schadeafwikkeling ben ik tevreden. Indien de belangen groter worden of de wensen speciaal zijn denk ik dat een een adviseur zeker een betere keuze is, maar voor de standaard dingen kun je je in mijn ogen ook heel goed op internet oriënteren.

 

Edit: Bij nader inzien is het laatste deel van de zin wel merkwaardig / fout.

Link naar reactie
  • 0
Edit: Bij nader inzien is het laatste deel van de zin wel merkwaardig / fout.

 

Blij dat ik niet de enige ben die er moeite mee had ;).

Nader bekeken klopt het wel, alleen zaait de bijzin verwarring. De Basisrubriek dekt het verhalen van door uw bedrijf geleden schade op de veroorzaker, waarbij de schade veroorzaakt moet zijn door een onrechtmatige daad.

 

IMHO geen misleiding inderdaad (mea culpa, ik was iets te snel), maar meer een ongelukkig gekozen zin omdat je het kunt lezen als "schade als gevolg van een onrechtmatige daad op de veroorzaker", wat inderdaad nergens op slaat.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de fout op de website doorgegeven, ze gaan het aanpassen. Ze vonden het zelf ook een rare zin.

 

Alle verzekeringen met Centraal Beheer direct even doorgenomen en ook de plusmodule erbij genomen, die is 107,50 per jaar. Ze konden de verzekeringen van meerdere B.V.'s samenvoegen, waardoor ik nu meer verzekerd heb, maar minder betaal.

 

Ik heb ook gevraagd hoe het zat met mijn buitenlandse leveranciers. In Europa gewoon gedekt, buiten Europa tot 10 000 euro.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.