• 0

Welke beloningsvorm zelfstandige part-time advertentieverkoper

Vorige week zat ik met een goede vriending te praten die voor zichzelf gaat beginnen in diverse branches (eigenlijk alles wat op haar pad komt).

Een van de dingen die zij gaat doen is het verkopen van advertenties voor bijvoorbeeld de lokale kabelkrant/omroep/teletekst.

 

De vraag waar ze mee zit is de wijze van beloning als zij wordt ingehuurd.

 

Een vast uurtarief is bij veel succes voor haar niet interessant, en bij weinig succes voor de opdrachtgever niet.

Verder werkt ze een variabel aantal uren per week voor die ene klant, en is het controleren van gewerkte uren door opdrachtgever lastig.

 

Andere uiterste is commissie obv verkochte omzet. Het is alleen moeilijk een inschatting te maken van de potentiele omzet cq. winst in haar werkgebied.

 

Ik denk dat ze moet gaan voor een combinatie van vast laag uurtarief en een bonus op basis van verkochte omzet, gerelateerd aan de winstmarge, en na 3 maanden evalueren.

 

Mijn vraag aan jullie is of jullie eventueel nog andere beloningsstructuren kennen, welke je zou adviseren of ervaring hebben in de branche en vanuit die hoek wat advies kunnen geven.

 

Frans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom niet volledig obv behaalde omzet? Lijkt me het makkelijkst bijhouden voor haar en voor opdrachtgever. Zeker omdat ze dit niet full-time zal gaan doen.

 

Als opdrachtgever zou ik misschien voor extra stimulans zoiets voorstellen:

- voor de 1e 1000 EUR aan advertenties krijg je 10%

- voor de 1000-5000 EUR krijg je 12%

- daarboven 15%

 

En dat per periode (maand bijv).

 

Percentages en bedragen alleen als voorbeeld.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

gaat het hier om telefonische verkoop of moet ze langs de deur? is een vrij essentieel punt voor de beantwoording van jouw vraag in mijn ogen. De advertentiemarkt is op dit moment niet echt booming. wellicht dat ze op dit moment kan gaan voor meer zekerheid (vergoeding per uur). Als ze aan telefonische verkoop gaat doen is het raadzaam gebruik te maken van een crm systeem. In een goed systeem kunnen tijd/aantal gesprekken e.d. worden bijgehouden. Dit is dan ook meetbaar voor de opdrachtgever.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Die onzekerheid begrijp ik wel, maar ze heeft dan wel alles in eigen hand en kan zelf haar uren en werkwijze bepalen. En wat heeft ze te verliezen? Als ze in 1-2 maanden niet genoeg verkoopt kan ze zich toch op iets anders gaan richten?

 

Het nadeel van een (deels) vaste vergoeding is dat er vaak de verkeerde maatstaven voor vastgesteld worden. Ook in de crm oplossing: je kunt het aantal gesprekken meten, maar als die niet leiden tot verkoop, heb je er als opdrachtgever toch niets aan? En als je heel succesvol verkoopt verdien je minder dan met volledige commissiebasis. Compromissen leiden meestal tot sub-optimale oplossingen.

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Toch snap ik de onzekerheid wel....

 

wanneer ze dus werkt in verschillende branches, heeft ze dan ook verschillend uurloon... Bij de ene werkt ze per uur, bij de ander per project ?

 

En een contract éénmalig afsluiten of een contract op bijvoorbeeld jaarbasis ?

 

en dan een "leek"vraag : wat als je via crm werkt, je hebt de hele middag gebeld, maar maar één klant binnen gehaald ?

Link naar reactie
  • 0

"en dan een "leek"vraag : wat als je via crm werkt, je hebt de hele middag gebeld, maar maar één klant binnen gehaald ? "

 

dat ligt eraan wat je met de opdrachtgever hebt afgesproken... Het is overigens altijd goed om in de gaten te houden dat iedereen die je belt niet op de hoogte is van je vorige gesprek. Je moet dus zorgen dat dit geen invloed heeft op je houding aan de telefoon als dit een slecht gesprek is geweest. Ik had laatst een dag waar ik 190 telefoontjes heb gedaan met 0 resultaat. de dag ernaar was het bij de eerste 3 klanten direct raak. Het kan soms raar lopen...

 

Een vast uurtarief geeft meer zekerheid, aangevuld met bonussen is dat erg prettig. Ga je daarentegen alleen voor de bonus dan kun je situaties krijgen dat je dagen achtereen niets verkoopt en dat is dan voor jouw risico. De bonus als je dan wel gaat verkopen moet dan dusdanig zijn dat dat de "verloren"dagen compenseert.

 

Het is overigens ook verstandig om eerst een pilot te draaien voordat je een langlopend contract aangaat. De pilot kan je dan sowieso tegen een uurtarief draaien omdat beide partijen aan elkaar moeten wennen. Na de 1-2 maanden pilot kan je gaan evalueren. Is het erg goed gegaan en zijn de vooruitzichten goed dan kan je genoegen nemen met een wat lager uurtarief maar een hogere bonus, ging het niet geweldig maar willen beide partijen wel met elkaar door dan zou ik kiezen voor een iets hoger uurtarief zonder bonus en na twee maanden weer evalueren. Ging het daarentegen niet goed en is er geen ruimte voor verbetering ga dan als goede vrienden uit elkaar.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dit topic en voor mij is de hamvraag: "Hoe goed is zij in telefonische acquisitie?".

 

Een goed getrainde 'koud' beller weet een x-aantal telefoontjes binnen een bepaald tijdsbestek af te werken en - afhankelijk van de prijsstelling van het te verkopen product (< €2.000) - 1% om te zetten naar een transactie.

 

De vuistregel voor telefonisch te verkopen producten á minder dan €2.000 is als volgt:

100 telefoontjes => 25 verzoeken om meer informatie (brochure e.d.) => 4 vervolgafspraken => 1 gesloten transactie.

 

Een heel goede verkoper weet er 2 of 3% van te maken! Dus een training is essentieel! (kan ik je wel verder mee helpen, stuur dan een PM)

 

Ga hierbij eens uit van 20 telefoontjes per gewerkt uur en je kunt een beloningssysteem erop baseren en toetsbaar maken. Je zou er inderdaad een projectvorm aan kunnen geven, waarbij zij helemaal vrij is in doen en laten qua indeling van tijd e.d.

 

De beloningsvorm zou dan conform de gunstige structuur van de 'vrije werker' kunnen.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Frans, (en de rest natuurlijk)

 

ik begrijp het volgende :

 

- dame heeft verschillende opdrachtgevers, in totaal andere branches, dit is nieuw.

- vrij in verkoop, dus koud en langs de deur.

 

Na navraag bij verschillende ad verkopers levert mij dit hetvolgende op :

 

- bij verkoop van een jaarcontract (bijv. elke week adverteren in een weekblad, huis aan huis) is de vergoeding anders dan een éénmalige verkoop van advertentieruimte. Hoe dit dan te berekenen ?

 

- Wanneer er een groot evenement plaatsvindt, en zij speelt daarop in dmv actie's en dus ad verkoop wat dan ?

 

- Hoe moet dame in kwestie haar uren berekenen ? Ze komt 2 dagen per week bij jou werken in de productie, 2 dagen bij Joost om papierwerk in orde te maken, en voor Hans (Creanize!) gaat ze nog een aantal uren acquisitie voeren. Dit wordt toch een warboel ?

 

Sorry, vind dit een zeer interessant topic, die soms vele vragen oproept... ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Vorige week zat ik met een goede vriending te praten die voor zichzelf gaat beginnen in diverse branches (eigenlijk alles wat op haar pad komt).

Een van de dingen die zij gaat doen is het verkopen van advertenties voor bijvoorbeeld de lokale kabelkrant/omroep/teletekst.

 

De vraag waar ze mee zit is de wijze van beloning als zij wordt ingehuurd.

...

Frans ik reageer even omdat het een mooi voorbeeld is voor het verschil in rollen tussen een vriend en een coach/adviseur.

 

Ik lees dat iemand van start wil gaan in diverse branches. Eigenlijk alles wat op haar pad komt? Gezien jouw eerdere posts Frans mag ik aannemen dat je haar erop gewezen hebt dat dit (zacht gezegd) onhandig is.

 

Maar stel dat je dat toch wil doen. Wat doe je dan wanneer je op een goudader stuit. Stel dat je hebt afgesproken om voor het lokale sufferdje voor 5 euro per uur 200 ondernemers te bewerken 1 jaar lang met een leuke bonus. Maar je hebt ook een deal met enkel een bonus voor een lifestyle-blad en het blijkt in de praktijk dat je dat wel erg goed afgaat. Dan zit je "vast" aan die zogenaamde veilige afspraak.

 

Ik ken haar en haar verdere situatie niet maar voor mijn gevoel wordt er hier te vroeg naar een detail gekeken ("op welke manier factureren") en is de inhoud (wat ga ik doen) onvoldoende duidelijk. De vragen die ze eerst zal dienen te beantwoorden zijn alom bekend.

 

Succes,

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

...

 

De beloningsvorm zou dan conform de gunstige structuur van de 'vrije werker' kunnen.

...

Hoi Hans,

 

Bij de wat grotere en serieuzere mediums is relatiebeheer en het bezoeken van klanten/beurzen ontzettend belangrijk.

Een adverteerder wil zien wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft en wil vaak voor de langere termijn (tegen bepaalde tarieven) afspraken maken. Dat gaat dan vaak om duizenden euro´s. Zomaar even bellen naar ondernemers met de vraag of ze willen adverteren wordt dan ook als storend en onprofessioneel ervaren en levert relatief weinig op.

 

Ook heb je bij (middel)grote bedrijven vaak te maken met een media-planning (begin van het jaar) waarop je moet anticiperen. Zoek je later contact, dan is het geld meestal al verdeeld.

 

Kortom: ga de boer op, bezoek (medium gerelateerde) beurzen, spreek face to face met potentiele adverteerders en houdt ze (als ze eenmaal klant zijn) warm. Thats the way to go! :)

 

Link naar reactie
  • 0

...

Mijn vraag aan jullie is of jullie eventueel nog andere beloningsstructuren kennen, welke je zou adviseren of ervaring hebben in de branche en vanuit die hoek wat advies kunnen geven.

 

Frans

Hoi Frans,

 

Het is erg belangrijk om duidelijkheid te verschaffen over je tarieven.

Een (laag) uurtarief is niet interessant voor een (potentiele) klant, aangezien deze een product (adverteerder) bij jou afneemt en niet echt geinteresseerd is in de manier waarop je dit product verkregen of verworven hebt. Dat n.l is jouw werk, en dit zul je dus moeten verwerken in de prijs.

 

Het beste is denk ik een vast percentage van de omzet (25%) te rekenen. Hiervoor lever je de contracten kant en klaar af bij het medium waarvoor je aquisitie hebt gepleegd. :)

 

Link naar reactie
  • 0

...

Ook heb je bij (middel)grote bedrijven vaak te maken met een media-planning (begin van het jaar) waarop je moet anticiperen. Zoek je later contact, dan is het geld meestal al verdeeld.

 

Kortom: ga de boer op, bezoek (medium gerelateerde) beurzen, spreek face to face met potentiele adverteerders en houdt ze (als ze eenmaal klant zijn) warm. Thats the way to go! :)

 

Ik zit mij oprecht af te vragen waarom dit bericht aan mij gericht is. TS stelt wat vragen en ik reageer daarop, meer niet. Dus deze reactie is niet aan mij besteed, ook al is het een helder verhaal.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

b

 

...

Ik zit mij oprecht af te vragen waarom dit bericht aan mij gericht is. TS stelt wat vragen en ik reageer daarop, meer niet. Dus deze reactie is niet aan mij besteed, ook al is het een helder verhaal.

...

Hoi Hans,

 

Ik reageer vanuit mijn ervaring als accountmanager binnen de media-branche en maak kenbaar dat de door jouw genoemde methode in de praktijk niet opgaat . Thats all. :)

 

gr,

Right.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

 

Ik reageer vanuit mijn ervaring als accountmanager binnen de media-branche en maak kenbaar dat de door jouw genoemde methode in de praktijk niet opgaat . Thats all. :)

gr,

Right.

 

Genoemde "Methode' zoals jij het noemt, is niet meer dan een vuistregel en die zou jou als 'ervaren accountmanager' bekend voor moeten komen. Lees nog maar even goed (en let even op de condities), er staat ook dat er uit 4 afspraken gemiddeld 1 transactie zou moeten rollen. Een telefoontje moet tot een afspraak leiden.

 

Petje af voor jouw ervaring, waarbij ik wel aanteken dat ik accountmanagers, agenten, ondernemers - ook uit deze branche - train en coach op communicatieve en commerciële vaardigheden en die praktijk dus wel een beetje ken. En ik blijf jouw reactie naar mij bijzonder vinden, want ik heb jou geen vraag gesteld en het heeft mijns inziens hooguit zijdelings met de vragen van TS te maken. De vraag gaat specifiek over locale media, niet over 'de wat grotere en serieuzere mediums'.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Aangezien dit een forum is moet je er niet raar van opkijken dat ook anderen op je (inhoudelijke tekst) kunnen reageren.

Met "vuistregels" en management-praatjes vergroot je mijns insziens je omzet niet, wél met een geslepen handelsgeest en een gezond boeren verstand.

 

Maar goed,

Terug on topic :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

Aangezien dit een forum is moet je er niet raar van opkijken dat ook anderen op je (inhoudelijke tekst) kunnen reageren.

Met "vuistregels" en management-praatjes vergroot je mijns insziens je omzet niet, wél met een geslepen handelsgeest en een gezond boeren verstand. Maar goed, Terug on topic :)

 

... Z U C H T ...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

een stukje wat ik vond:

 

Als u zich als zelfstandig ondernemer bij de Kamer van Koophandel aanmeldt, dan is dit een zogenaamde ZZP constructie. Op deze wijze kunt u gebruikmaken van alle ondernemersfaciliteiten, met als gevolg dat er per saldo meer geld wordt verdiend.

Als u 25 uur of meer per week voor ons werkzaam bent, heeft u als ZZPer de zelfstandigenaftrek. In deze 25 uur per week zitten het doen van de administratieve werkzaamheden, overlegmomenten en alle voorkomende werkzaamheden die nodig zijn.

Bij deze constructie kunt u € 13.500 per jaar verdienen zonder dat u belasting betaald. Wat u verdient ontvangt u dus ook.

 

Om voor deze regeling in aanmerking te komen, is het van belang dat u tenminste drie opdrachtgevers heeft. Wij zullen de juiste constructie voor u realiseren dat dit inderdaad het geval zal zijn, waardoor u aan alle wettelijke en fiscale eisen voldoet.

 

Bij vragen kunt u ten alle tijden contact met ons opnemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste denkgoedna (what's in a name?)

 

De tekst die je aanhaalt is er een van een site die blijkbaar mensen het ZZP-schap in wil lokken zonder dat er eigenlijk sprake is van een onderneming. Kortom, met kunst en vliegwerk wordt de 1.225 uren gehaald en doen ze een beroep op de ondernemersfaciliteiten uit de IB. Niet raar opkijken als de fiscus alles terugdraait en daarbij ook malse boetes uitdeelt.

 

Daarbij was het topic al bijna 1.5 jaar inactief....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.