• 0

Bij aflossen hypotheek eigen woning vanuit privé valt hypotheekrente aftrek weg.

Bij lenen uit eigen BV tegen zakelijke rente blijft hypotheekrente aftrek van toepassing.

Mag je vanuit privé geld storten in je eigen BV (rekening-courant met zakelijke rentevergoeding)

en dit geld wederom uitlenen van BV naar privé met maandelijkse rente vergoeding vanuit prive naar de BV

als zijnde box1 hypotheek verstrekt door eigen BV?

Doel: aflossen deel box 1 hypotheek (met duurdere rente bij Bankinstelling) en hiervoor een Box 1 hypoheek te verkrijgen uit eigen BV (met lagere, zakelijk rente, dan bij duurdere Bankinstelling) waarbij hypotheekrente aftrek mogelijk blijft?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21121-lenen-eigen-bv-voor-box-1-hypotheek/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Doel is Hypotheekrente aftrek vooralsnog in tact laten als zijnde box1 hypotheek.

Het lijkt me niet zinvol om de huidige Box1 hypotheek met rentaftrek meteen op het spel te zetten. Over een aantal jaren komt me de renteaftrek goed uit.

Als ik nu ga aflossen met privegeld zal ook de hypotheekrente aftrek komen te vervallen.

Daarnaast is de rente te betalen aan de BV goedkoper dan de rente die ik nu aan bankinstelling betaal waar ik nu boetevrij kan aflossen

• 0

Naar de letter van de wet lijkt het me geen probleem. Zolang je zorgt dat de rentepercentages zakelijk zijn, komt de fiscus vooralsnog niets tekort. Je loopt wellicht een theoretisch risico dat de fiscus het kwalificeert als wetsmisbruik, zeker als de MKB-winstvrijstelling voor TBS gaat gelden. Dan heb je immers volledige aftrek, terwijl van de ontvangen rente 10,5% is vrijgesteld. Dat zal de fiscus wat minder grappig vinden, maar het is niet zo makkelijk voor ze om daar iets aan te doen (hooguit via de rentepercentages).

let wel op dat de hypotheekrenteaftrek beperkt is tot 30 jaar, die termijn blijft dus doorlopen.

Daarnaast lijkt het me verstandig om te zorgen voor goede leningsovereenkomsten, waarin ook voldoende zekerheden zijn ingebouwd (met name met betrekking tot de lening van jou aan de BV: die wil je, bij een eventueel faillissement van de BV, wel kunnen salderen met de hypotheek).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Doel is Hypotheekrente aftrek vooralsnog in tact laten als zijnde box1 hypotheek.

Het lijkt me niet zinvol om de huidige Box1 hypotheek met rentaftrek meteen op het spel te zetten. Over een aantal jaren komt me de renteaftrek goed uit.

Als ik nu ga aflossen met privegeld zal ook de hypotheekrente aftrek komen te vervallen.

Daarnaast is de rente te betalen aan de BV goedkoper dan de rente die ik nu aan bankinstelling betaal waar ik nu boetevrij kan aflossen

Goed bedacht maar heb je er wel rekening mee gehouden dat de bank de eerste hypotheek op het huis heeft?

Dan is het waarschijnlijk onzakelijk om een lagere rente bij jouw eigen BV te bedingen. Die loopt immers meer risico.

Heb je er rekening mee gehouden dat je waarschijnlijk naar de notaris moet om een deel van de hypotheek via jouw eigen BV te laten lopen? Deze kosten dien je mee te nemen in jouw berekening.

Overigens is het niet ongunstig om een hogere hypotheekrente aan jouw BV te betalen, dit vergroot namelijk jouw renteaftrek in box 1. Bij de BV zijn het voor de vpb belaste renteopbrengsten maar de hogere netto winst in de BV kan je uitkeren als dividend vanuit de BV. Dus qua besteedbaar inkomen ga je er waarschijnlijk zelfs iets op vooruit.

+

eigenwoningschuld blijft intact (ipv aflossing) waardoor je minder overwaarde zal hebben bij verkoop. Dit is gunstiger ivm bijleenregeling.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar