• 0

Grote problemen dreigen

Hallo allemaal,

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier echt heel erg voor schaam maar ik moet er nu iets mee doen anders gaat het hopeloos fout. en misschien gaat het al hopeloos fout.

 

Wij zijn een onderneming die parketvloeren legt en levert zonder winkel. Wij zijn in de vorm van een stichting met drijvende onderneming. Waarom? geen idee, dat is ons toen geadviseerd en hebben we gedaan.

 

Het ging eigenlijk prima totdat de belastingdienst om de hoek kwam zeilen. Ze hebben een boekenonderzoek gedaan van 2004 t/m 2006 en ze hebben de km. administratie afgekeurd. We gebruikte tweedehands auto's van nog geen 4500 euro. Maar je krijgt aan navordering op de nieuwwaarde van de auto. Maar wat hebben ze nu gedaan. Ze hebben de vordering doorgetrokken tot aan 2009. Dus in totaal willen ze 20.000 euro vorderen terwil de boeken zijn gecontroleerd tot 2006.

 

Ik ben direct naar een accountant gestapt die ons zou helpen. ik zou de km administratie inleveren bij hem. Maar hij zei dat hij pas bezwaar hoefde in te dienen als de aanslagen opgelgd waren. Zowiezo heb ik wel een km adminstratie van 2007 t/m 2009 dus dat zou 10.000 euro schelen.

 

De eerste aanslag is nu binnen. Ik heb dit de accountant al gemaild. het eerste bedrag wat we moeten betalen is 4500 euro voor 11 juni. ik kan dit dus nooit betalen want wij zijn echt in zwaar weer geraakt door de kredietcrisis. ik kan nu net aan alle vaste lasten betalen van de zaak.

Kan er ook uitstel van betaling worden aangevraagd bij het bezwaarschrift?

 

pfffffff, volgens mij kom ik een beetje warrig over maar ik vind het gewoon niet fijn om het op een openbaar forum te plaatsen maar ik weet ook niet wat ik WEL moet doen.

 

Maar goed, de vraag is. Wat als geen uitstel van betaling wordt verleend? dan moet ik dus een betalingsonmacht indien. En dan? mag je na een betalingsonmacht geen enkele rekening meer betalen? want de normale rekeningen kan ik prima betalen maar die aanslagen zijn te groot. Denk zelfs dat een betalingsregeling al moeilijk wordt.

 

In ieder geval. ik heb echt GEEN idee meer hoe of wat. ik weet het gewoon niet meer. ik heb het niet meer helder op een rijtje. we klimmen nu weer langzaam uit het dal want het werk trekt weer een beetje aan maar we hebben al onze reserves moeten gebruiken om voort te blijven bestaan en nu komt dit....

 

groetjes...

geenideemeer

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst welkom op dit Forum Geenideemeer,

 

Het is nogal wat om direct met je probleem in huis te vallen, maargoed, hierbij mijn eerste gedachte.

 

Blijf ondernemen, doe je ding, zoals je dat zou moeten doen en laat de accountant een betalingsregeling aanvragen. Betalen zal je moeten, dus is het zaak om wel (en meer) vloeren te verkopen en winst te maken. Laat je in geen geval van je stuk afbrengen door deze malaise, want dat versterkt je liquiditeitsprobleem.

 

Zoek daarnaast de reserves in je bedrijf. Vaak is er meer contant te maken dan je vermoed. Let op voorraden, debiteuren en crediteuren. Hoeveel rek zit daarin? Let op kosten waarin je kunt snijden en haal de eigen broekriem maximaal aan.

 

Henk de Greef

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor aanslag betreft het? Loonbelasting?

 

Normaal gesproken krijg je, als je daarom vraagt, uitstel van betaling van het betwiste bedrag. Wel even een verzoek opnemen in het bezwaarschrift, inclusief een berekening van het bedrag waarvoor je uitstel vraagt. Als je de hele aanslag betwist, dan is dat het hele bedrag van de aanslag (incl. eventuele boetes, rente, etc).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Allereerst sterkte!

 

Je begint over een km administratie die niet deugt en leidt tot een naheffing van 20.000 EUR over 6 jaar.

 

Daarna heb je het over BTW en ook de loonbelastingen. Dat komt op mij over als dat je onvoldoende overzicht hebt over wat je geacht wordt af te dragen. Zorg dat je dat zo snel mogelijk wel helder hebt, ook voor de toekomst. Een accountant of boekhouder is mooi, maar jij bent verantwoordelijk.

 

Ik sluit me aan bij Henk, blijf verkopen, en zorg daarnaast dat je de details van je administratie beter in de vingers hebt: wat moet er nog afgedragen, wat moet teruggevorderd, etc.

 

En probeer ook jezelf niet gek te laten maken. Misschien zijn er fouten gemaakt, herstel die dan en ga door!

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik had de reactie van Henk nog helemaal niet gelezen. Bedankt ook. We kijken tegenwoordig al heel kritisch wat we spenderen en wat minder kan. Gelukkig heb ik daarin genoeg gevonden. De broekriem is al mega strak aangetrokken.

 

En mijn excuses dat ik me niet even netjes voorgestel heb en ik zo met de deur in huis kom vallen. ik lees al een tijdje mee en heb al meerdere malen op het punt gestaan een topic te openen maar ik schaamde me eigenlijk.

 

Het klopt dat er ook omzetbelasting wordt gevordert. Ook daar kan ik in een aantal dingen nog bezwaar maken maar dat zijn zulke minimalen bedragen. Als het alleen die 4500 euro was (incl. boete en heffingsrente, originele bedrag was 3231,00) dan had ik daar gewoon gelijk een betalingsregeling voor getroffen. Er zijn idd een aantal dingen geweest waar we fout in waren (onbewust). zoals schoenen als werkschoenen opgeven (wat het ook echt was) maar omdat je dat niet kunt bewijzen hebben ze dat teruggevordert. en tal van dat soort dingetjes.

 

De rest van het bedrag is allemaal betreffende de km. registratie. dat moet nog binnenkomen.

 

Maar ja, hoe ziet de belastingdienst een betalingsregeling? Stel dat het tot 10.000 euro ex. boete (25%) gereduceerd kan worden vraag ik me af hoeveel ik dan maandelijks dien af te lossen, ik zit al zo enorm krap.

 

Maar goed, ik voel me gewoon helemaal misselijk en dit is nooit de bedoeling geweest.

Link naar reactie
  • 0

Eerst maar eens zien of die correcties ook stand zullen houden. Met name de boete is vaak wel wat aan te doen, want die wordt meestal standaard opgelegd, zonder dat de fiscus enig idee heeft of dat terecht is.

 

Zolang het bezwaar loopt, zul je uitstel kunnen krijgen van betaling. Daarna kun je dan mogelijk een betalingsregeling treffen. Voor belastingschulden over oudere jaren is dat niet zo makkelijk, maar de richtlijnen zijn wel net iets versoepeld.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hmmmmm,

 

Als het alleen de belastingdienst is die vordert, zullen er best mogelijkheden zijn. Het zal niet zo zijn dat een ondernemer in zijn faillissement wordt gedrukt door de dienst. Spelen er echter meerdere problemen met schuldeisers, dan is de dienst minder coulant.

 

Gezien de beschrijving van de case, rijst bij mij het vermoeden, dat er nogal wat administratieve zaken "over het hoofd" werden gezien. Het is dan nu wel tijd geworden om het structureel beter aan te pakken op dat vlak. Huur bij onvoldoende kennis een expert in, die een liquiditeitsbegroting kan opstellen. U weet dan exact hoe diep u zich in de schulden moet steken om aan de verplichtingen te kunnen voldoen. Overweeg daarbij een herfinanciering. Is er juist ingezet op lang- en kort vermogen? Kloppen de verhoudingen eigen- en vreemd vermogen? Hoe is het gesteld met de winstgevendheid en toekomstverwachtingen? loont het de moeite om verder te investeren?

 

Kortom : Ondernemingsplan?

 

Henk

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment is alleen de belastingdienst die vordert. Verder betalen we alle rekeningen netjes op tijd en dat gaat ook gewoon lukken. alleen ja..die belastingdienst...dat is het grote probleem aan het worden.

 

Heb nog even de stukken nagekeken. maar van de omzetbelasting die wordt nageheven (3231) is 2186 euro na te vorderen ivm met de km administratie die afgekeurd is. het zijn verschillende kleine bedragen over de jaren wat aangemerkt wordt als 'privé gebruik auto'.

 

Ik vind het zowiezo al fijn om een klankbord te hebben. ik zoek ook eigenlijk gewoon iets of iemand of een instantie waar je naar toe kunt met dit soort complexe dingen.

 

gelukkig trekt het werk weer wat aan. we zijn continu op zoek naar werk maar er was gewoon de afgelopen maanden een heeeeeeeeeele grote dip.

Link naar reactie
  • 0

Ben ik weer even. Inmiddels wat gekalmeert en de stukken er even bijgepakt. Mits de naheffingsaanslagen van 2007 t/m 2009 vervallen dan zouden we er toch met een afbetalingsregeling wel moeten komen.

 

We hebben de km. administratie van 2007 t/m 2009 op orde en volgens de regels van de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.