• 0

Een goed idee, maar dan? De frikanburger.......

De case:

Ik vond op ons aanrecht een folder van een snackbar met een nieuw product. De Frikanburger. Ik had als productontwikkelaar meteen het gevoel. “waarom heb ik dat niet bedacht” ……. Leek me heerlijk op een aangekleed broodje.

Tot mijn grote verbazing bleek de folder op mijn PC door mijn zoon te zijn gemaakt. Die moest voor Nederlands (NB) een product verzinnen en daar reclame voor maken. Ik heb meteen gekeken in het merkenregister, de KVK, Google en naar de domeinnamen. De Frikanburger was onbekend.

 

De zakenman in me zag meteen mogelijkheden. Dus aan de slag.

De merknaam Frikanburger heb ik meteen gedeponeerd. Voor de zekerheid nog even met Rudolf (BOIP) gemaild en die zag geen directe bezwaren. Toen ik later ook de merknaam "kroketburger" tegen kwam wist ik het helemaal zeker.

Heb natuurlijk de nl en com domeinen van zowel Frikanburger en Frikaburger vastgelegd. En door een website www.frikanburger.nl in de lucht te brengen met het nog wat verder uitgewerkte idee zijn ook de handelsnaamrechten gewaarborgd.

 

Maar dan?

Ik heb een mail gestuurd naar een grote snackfabrikant en daar de volgende dag achteraan gebeld. Ze liepen niet meteen warm maar wilde er over denken. In een mail werd medegedeeld dat ze zelf ook met zoiets bezig zijn (natuurlijk).

 

Mijn vragen aan jullie:

Vinden jullie het een goed idee? En zo ja, hoe verdien ik er wat mee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Als dat ding straks in de winkel ligt, krijgt ie dan wel een gigantische pak zakgeld? ;)

 

 

Het mooie is dat hij niet eens een goed punt heeft gekregen. Een 7 voor de moeite. 8) Lerares was er duidelijk niet erg van onder de indruk. Mogelijk ook met het idee dat dit wel heel voor de hand ligt denk ik dan. :(

 

De verhouding tussen korst en vulling wordt inderdaad anders. Ik heb er over nagedacht om een octrooi te schrijven voor een gehaktschijf met groeven. Dat werd me te ingewikkeld omdat er genoeg snacks zijn in allerlei vormen, met en zonder groeven. Bovendien heeft een frikandel speciaal meestal een diepe groef. In dienst, we hadden Piet Patat (ook goede merknaam overigens) net buiten de kazerne, noemde we een broodje frikandel speciaal niet voor niets een broodje open been. Een broodje frikandel was een broodje trapleuning. En een broodje frikandel met mayo een broodje trapleuning met zalf ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Soms snijden ze idd wel handmatig een inkeping in de frikadel. Ik had het idee dat dit gedaan wordt om de baktijd te verkorten, maar het zou best (ook) met smaak te maken kunnen hebben. Groeven zie je inderdaad ook, bijvoorbeeld in mexicano's - geen idee of het iets met smaak van doen heeft of alleen is om een onderscheidende vorm te maken.

Link naar reactie
  • 0

Zou er een pilot van maken. Zoek een frikadellendraaier en een plaatselijke snackbar. Promoot die hap en kijk wat er gebeurt. Overigens denk ik dat de animo niet heel groot is als het enkel een platte frikadel betreft of een langwerpige hamburger betreft. De naam kan dan wel geniaal zijn. Er moet natuurlijk ook een mooi product onder worden verkocht.

 

Nu denk ik opeens aan biologische scharrelfrikadellen die in omega 3 vet zijn gebakken...

 

Laat maar even weten als de pilot gaat draaien. Kom ik er eentje meehappen!

Link naar reactie
  • 0

De naam kan dan wel geniaal zijn. Er moet natuurlijk ook een mooi product onder worden verkocht.

 

Er moet natuurlijk een goed product onder. Maar het product is niet essentieel. Een goed geladen merk is talloze malen effectiever. Waar huis- en B merken het vaak winnen bij blindproeverijen, wint het sterke merk altijd als de gebruiker op de hoogte is dat hij het merk proeft.

 

"It's our brains that love the Frikanburger®, not our taste buds."

 

http://www.mediapost.com/publications/?fa=Articles.showArticle&art_aid=89894

 

Een pilot zou kunnen maar zegt weinig over het potentieel in mijn ervaring.

Link naar reactie
  • 0

ik vind het wel een briljant produkt, alleen een website daarvoor lijkt mij overdreven

naam deponeren lijkt mij wel slim. het concept lijkt met meer iets voor mc dan reguliere cafetatie

ik zou er gewoon wat mailtjes uit gooien ; mora mcdonalds enz en kijken wie er hapt...

Patrick remkes

systeemplafond webshop www.systeemplafond.nu

Link naar reactie
  • 0

Soms snijden ze idd wel handmatig een inkeping in de frikadel. Ik had het idee dat dit gedaan wordt om de baktijd te verkorten, maar het zou best (ook) met smaak te maken kunnen hebben.

Ze maken die inkeping om later de curry met mayonaise en uitjes in te doen ;) Ik ben expert op dat gebied >;( :P

Link naar reactie
  • 0

De naam kan dan wel geniaal zijn. Er moet natuurlijk ook een mooi product onder worden verkocht.

 

Er moet natuurlijk een goed product onder. Maar het product is niet essentieel. Een goed geladen merk is talloze malen effectiever. Waar huis- en B merken het vaak winnen bij blindproeverijen, wint het sterke merk altijd als de gebruiker op de hoogte is dat hij het merk proeft.

 

"It's our brains that love the Frikanburger®, not our taste buds."

 

http://www.mediapost.com/publications/?fa=Articles.showArticle&art_aid=89894

 

Een pilot zou kunnen maar zegt weinig over het potentieel in mijn ervaring.

 

Even meegelezen, en leek me wel leuk om nu eens te reageren.

 

Allereerst complimenten voor je vindingrijkheid.

Toch stel ik mijn vraagtekens bij het slagen van dit product. In feite breng je n.l niks nieuws op de markt.

Wat je doet, is een bestaand fastfood-product in een andere vorm op de markt brengen, in een vechtmarkt die enorm verzadigd is en steeds meer terein verliest aan gezondere alternatieven.

 

Er zélf een compleet bedrijf mee opzetten kán, maar je zult het binnen no-time afleggen tegen de gevestigde reuzen (Ad van geloven, Beckers, enz, enz) die je product schaamteloos zullen kopieren mocht dit enigszins aanslaan. Een snackbar-klant is weinig kritisch, en zal écht niet gaan vragen naar die specifieke, originele "frikandelburger", als ze een exact gelijk (e.v.t naamloos) alternatief wordt aangeboden in de vitrine. Dit kan dan weer wél met niche-producten als van Dobben en ras-patat, maar in die categorie valt zo´n burger duidelijk niet.

 

Het beste is denk ik het hierboven reeds genoemde alternatief:

Start een pilot en ga met een grote snackfabrikant om de tafel zitten om de handen ineen te slaan.

 

Wat betreft die patenten: die zijn makkelijk te omzeilen door een miniscule aanpassing in vorm of mix-verhouding.

 

 

I.i.g succes! :)

Link naar reactie
  • 1

[Toch stel ik mijn vraagtekens bij het slagen van dit product. In feite breng je n.l niks nieuws op de markt.

Wat je doet, is een bestaand fastfood-product in een andere vorm op de markt brengen, in een vechtmarkt die enorm verzadigd is en steeds meer prijs moet geven aan gezondere alternatieven.

 

Er zélf een compleet bedrijf mee opzetten kán, maar je zult het binnen no-time afleggen tegen de gevestigde reuzen (Ad van geloven, Beckers, enz, enz) die je product schaamteloos zullen kopieren mocht dit enigszins aanslaan. Een snackbar-klant is weinig kritisch, en zal écht niet gaan vragen naar die specifieke, originele "frikandelburger", als ze een exact gelijk (e.v.t naamloos) alternatief wordt aangeboden in de vitrine. Dit kan dan weer wél met niche-producten als van Dobben en ras-patat, maar in die categorie valt zo´n burger duidelijk niet.

 

Het beste is denk ik het hierboven reeds genoemde alternatief:

Start een pilot en ga met een grote snackfabrikant om de tafel zitten om de handen ineen te slaan.

 

Wat betreft die patenten: die zijn makkelijk te omzeilen door een miniscule aanpassing in vorm of mix-verhouding.

 

Hallo Right,

 

Leuk dat je ook een bijdrage wil leveren. Ik wil niets afdoen aan je mening want die is persoonlijk. Toch een paar opmerkingen.

 

Of het product nieuw is? Een combinatie van 2 unieke dingen geeft altijd een nieuw resultaat. Dat geldt voor de naam en ook voor een octrooi. Dus het is wel degelijk nieuw, hoe voor de hand liggend ook.

 

Of de snackmarkt krimpt? Dacht het niet. Er is wel een trend naar luxere snacks (zoals de Frikanburger??)

http://www.distrifood.nl/web/Assortiment/Assortimentsdossiers/Assortimentsdossier-artikel/Snackmarkt-stabiel-ondanks-gezondheidsrage.htm

 

Zelf iets opzetten ligt inderdaad niet voor de hand. Maar elders in het topic zijn valide argumenten te lezen om me niet alleen tot de snackfabrikanten te beperken. In het distributiekanaal komen regelmatig machtverschuivingen voor. Denk bijv. aan het conflict van Vrumona met AH.

 

Een naamloos alternatief kan natuurlijk best maar het is de kracht van de grote fabrikanten om een merk zoveel lading te geven en zo goed te beschermen dat er minimaal een voorkeur is om de echte te kopen. Een cafetaria kan frikandel op de prijslijst gebruiken omdat dit geen merknaam is. Frikanburger mogen ze niet zomaar gebruiken voor een merkloos product.

Bij de Joppiesaus zie je vrijwel overal de originele. Bij de Mexicano hebben ze volgens mij de fout gemaakt door de unliek vorm niet te beschermen. Wellicht was dat ook niet mogelijk maar merken, modellen en octrooien zijn vaak zaken waar (te) weinig aandacht voor is tijdens productontwikkeling.

 

Hoewel er (nog) geen octrooi zit op de Frikanburger is het een misverstand dat je door een kleine verandering een octrooi kan omzeilen. Door bijvoorbeeld iets toe te voegen is het wel nieuw maar maak je toch inbreuk als de basis hetzelde is. Ook kan een octrooi ruimer worden uitgelegd door de rechter dan de letterlijke tekst.

 

Link naar reactie
  • 0

Of de snackmarkt krimpt? Dacht het niet. Er is wel een trend naar luxere snacks (zoals de Frikanburger??)

http://www.distrifood.nl/web/Assortiment/Assortimentsdossiers/Assortimentsdossier-artikel/Snackmarkt-stabiel-ondanks-gezondheidsrage.htm

In het artikel valt te lezen dat supermarkt-onderneming Coop nauwelijks daling waarneemt in de markt van de frituur-snacks. Dit komt (geeft die manager aan) doordat de daling in de verkoop van gangbare frituur-snacks, enigszins gecompenseerd wordt door de grotere behoefte aan premium/ambachtelijk frituur-snacks, zoals stuks-verpakte nasi-schijven en dergelijke.

Ik vraag me dus af of daar wel je doelgroep zit, in dat z.g.n premium-segment. Een frikandel is een product waar doorgaans een imago aan vastkleeft van gemalen koeien-ogen en afvalvlees met kruiden. Voor degenen die een lekkere "vette bek" willen halen natuurlijk geen enkel punt, maar om het als premium product op de markt te brengen..... ik weet het niet.

 

Zelf iets opzetten ligt inderdaad niet voor de hand. Maar elders in het topic zijn valide argumenten te lezen om me niet alleen tot de snackfabrikanten te beperken. In het distributiekanaal komen regelmatig machtverschuivingen voor. Denk bijv. aan het conflict van Vrumona met AH.

Lijkt me absoluut een mogelijkheid, bijvoorbeeld i.c.m groothandels e.d.

 

Een naamloos alternatief kan natuurlijk best maar het is de kracht van de grote fabrikanten om een merk zoveel lading te geven en zo goed te beschermen dat er minimaal een voorkeur is om de echte te kopen. Een cafetaria kan frikandel op de prijslijst gebruiken omdat dit geen merknaam is. Frikanburger mogen ze niet zomaar gebruiken voor een merkloos product.

Bij de Joppiesaus zie je vrijwel overal de originele. Bij de Mexicano hebben ze volgens mij de fout gemaakt door de unliek vorm niet te beschermen. Wellicht was dat ook niet mogelijk maar merken, modellen en octrooien zijn vaak zaken waar (te) weinig aandacht voor is tijdens productontwikkeling.

Toch denk ik dat de snackbarklant niet kritisch is waar het gangbare snacks betreft.

Zie jij in de snackbar weleens iemand vragen om een kroket van Mora of een originele frikandel van Beckers? ik niet.

Jouw product valt denk ik in het rijtje van de mexicano´s en berenhappen, en dat zijn toch gewoon redelijk gangbare snacks. Joppie-saus is een redelijk (uniek) product, maar is een frikandel-burger dat ook? Je hebt immers ook naast de nasi/bami ballen de nasi/bami-schijven,

Hoewel er (nog) geen octrooi zit op de Frikanburger is het een misverstand dat je door een kleine verandering een octrooi kan omzeilen. Door bijvoorbeeld iets toe te voegen is het wel nieuw maar maak je toch inbreuk als de basis hetzelde is. Ook kan een octrooi ruimer worden uitgelegd door de rechter dan de letterlijke tekst.

 

Alhoewel ik in dit thema absoluut niet thuis ben, kan ik me zo voorstellen dat het juridisch moeilijk aan te vechten is. Je uitleg dat het product in de basis hetzelfde is, zal als een boomerang terugkomen als de advocaat van de tegenpartij aanhaalt dat jij de receptuur van een bestaand product (de frikandel) gebruikt wat al lang op de markt is. Maar houdt me ten goede, daar kan ik natuurlijk totaal naast zitten.

 

Mijn posts zijn uiteraard opbouwend bedoeld ;)

 

Gr,

Right

Link naar reactie
  • 0

Hans,

 

Frikandellen worden al gemaakt je hoeft er alleen voor te zorgen dat ze in een andere vorm geproduceerd worden en dat het bij bijvoorbeeld de Febo ofzo terecht komt. Dat eerder gebruikte "alleen" komt wat bagatelliserend over (want dit doe je niet zomaar), maar ik zou er echt helemaal voor gaan. Ik heb wel een beetje een neus voor marketing (als zeg ik het zelf) en ik zou het geweldig vinden dit te marketen, als je snapt wat ik bedoel. Zulke sterke namen besparen tonnen met geld, omdat je gewoon meteen weet wat het is. Als je ervoor kiest er reclame voor te maken, be bold. Met een juist team kan dit makkelijk best een hypje worden. Het is niet super nieuw(de vorm is vooral anders), maar het concept kan best hard inslaan. Het gaat om de perceptie. Het grootste gevaar is misschien wel dat heel Nederland unaniem een burger met frikandel erin maar vies vindt...

Link naar reactie
  • 0

Wat me voornamelijk opvalt Hans, wanneer ik zo vrij mag zijn :

 

In gerelateerde topics reageer je goed onderbouwd, super kennis van zaken, enthousiast over nieuwe plannen..... maar hier lijk je terughoudend te zijn..? Hoe dat zo ?

 

Natuurlijk kan het zomaar zijn, dat je al verder bent in je plannen, dan wij hier weten ;)

 

Met het enthousiasme en de aangeboden hulp van de HL-members MOET het gewoon lukken !

En ipv een "broodje trapleuning met zalf", vragen wij dan voortaan in de snackbar om een broodje HL !

;D ;D

Link naar reactie
  • 0

... Zulke sterke namen besparen tonnen met geld, omdat je gewoon meteen weet wat het is. Als je ervoor kiest er reclame voor te maken, be bold. Met een juist team kan dit makkelijk best een hypje worden. Het is niet super nieuw(de vorm is vooral anders), maar het concept kan best hard inslaan. Het gaat om de perceptie. Het grootste gevaar is misschien wel dat heel Nederland unaniem een burger met frikandel erin maar vies vindt...

 

Mooie toevoeging. Sterke merknamen vergemakkelijken de marktintroductie aanzienlijk. Naam is briljant, zeker. Lekker sticky en de hype zie ik ook nog wel komen. Maar gevaar is inderdaad dat men het vies vindt. Of dat er een Buckler effect gaat komen als een cabaretier het over platgereden frikandellen o.i.d. (nieuwe spelling) gaat hebben. Daarom vind ik ook dat het product moet kloppen met de merknaam. Het moet lekker zijn en tegelijk de eigenschappen bezitten van hamburgers en frikandellen. Ben je al aan het kokkerellen geslagen? Hoe smaakt ie? Of is het tot nog toe alleen (geniale) marketing?

Link naar reactie
  • 0

Het gevoel van Up dat Hans terughoudendheid vertoont kan ik niet onderschrijven.

 

Ik vind het een geweldige post van Hans. Hij omschrijft heel mooi hoe "de geboorte van een idee" plaats kan vinden. Ook geeft hij meteen een volledige kijk in de keuken door man en paard te noemen. Doorgaans zijn dit soort ik-heb-een-idee-posts supervaag. "Ik wil een product gaan introduceren in een fmcg-markt, wat vinden jullie ervan?"

 

Nogmaals een zeer informatieve post van Hans. Doordat Hans er ook serieus mee aan de slag gaat vind ik het niet meer dan wijsheid dat hij niet al zijn kaarten hier open en bloot op tafel legt. Wanneer je het ruimer ziet zijn wij als HL-leden ook bij deze handelswijze gebaat. Immers wanneer het Hans lukt om hier een mooi vervolg aan te geven dan groeit daarmee ook de case en de post hier op HL.

 

Hans heel veel succes met je volgende stappen.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Toch heel sensitief Marcel. In dit topic reageer ik inderdaad anders dan anders omdat dit mezelf aangaat. Als eenpitter heb je soms een klankbord nodig. Vaak is dat op dit moment een klant of een leverancier maar hier begeef ik me op minder bekend terrein. Ik wil dus bewust niet te veel sturen om het beste van de HLers naar boven te krijgen en dat lukt heel aardig.

 

Ook de laatste paar posts zijn van zeer grote waarde voor me. Mogelijkheden benutten en valkuilen vermijden daar gaat het om.

 

Nu even lekker in de tuin zitten. Eerst koffie met appeltaart en dan een rosé. Vast Cheers!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van de ijzersterke naam zie ik nog wel een ander pluspunt voor de frikanburger. Door de traditionele frikandel als platte

burger te presenteren heb je als bijkomend voordeel dat deze minder vet is want je hoeft m niet te frituren. Hij leent zich immers het

best voor de barbecue of de grill pan. (of dit werkelijk zo is moet uiteraard nog blijken).

 

Je zou is moeten onderzoeken wat het verschil aan caloriewaarde is tussen een gefrituurde frikandel en een gegrillde frikandel. Mogelijk kan je dit product daarmee aanprijzen als meer "verantwoorde" snack boven de frikandel.

 

Als distributiekanaal zou ik het niet via de snackbars zoeken maar juist via de groothandel. Via het vriesvak van de groothandel of

supermarkt bereik je een veel groter publiek dan via de snackbar(ketens).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, aan mij zul je in ieder geval een klant hebben, ik vindt het briljant!

 

De symbiose van een verzorgd broodje en een frikadel is eigenlijk precies wat nog ontbrank in het snack-spectrum in Nederland.

 

De snack op zich doet me overigens ook veel denken aan de Duitse Frikadelle, wat meer (zoals eerder ook geschreven) een platte gehaktbal is.

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van de ijzersterke naam zie ik nog wel een ander pluspunt voor de frikanburger. Door de traditionele frikandel als platte

burger te presenteren heb je als bijkomend voordeel dat deze minder vet is want je hoeft m niet te frituren. Hij leent zich immers het

best voor de barbecue of de grill pan. (of dit werkelijk zo is moet uiteraard nog blijken).

 

Je zou is moeten onderzoeken wat het verschil aan caloriewaarde is tussen een gefrituurde frikandel en een gegrillde frikandel. Mogelijk kan je dit product daarmee aanprijzen als meer "verantwoorde" snack boven de frikandel.

 

Als distributiekanaal zou ik het niet via de snackbars zoeken maar juist via de groothandel. Via het vriesvak van de groothandel of

supermarkt bereik je een veel groter publiek dan via de snackbar(ketens).

Exactomundo!

Daar komt nog eens bij dat de meeste snackbar-formules eigendom zijn van de groothandels.

Big-snack, Anytime,kwalitaria, Bestaria, enz, enz....

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

 

Inmiddels is het donderdag en een deadline (woensdag) is volgens mij voorbij? Tijd voor een update of is dit te vroeg?

 

Ben wel benieuwd hoe je concept er nu uit gaat zien, want daar heb je vrij weinig over losgelaten. Ga je alleen de naam/het merk verkopen , of ontwikkel je de burger ook, met of zonder varianten etc.

 

Hoor het wel

Frans

Link naar reactie
  • 0

Als je een willekeurige supermarkt binnenloopt en een pak goedkope hamburgers uit de diepvries koopt, heb je inderdaad een platgeslagen ronde frikandel. De smaak is identiek alleen noemen ze het een hamburger....

 

chapeau voor de naam, maar of je hier mee binnen gaat lopen betwijfel ik eerlijk gezegd.

Link naar reactie
  • 1

Even kort een update dan.

 

De twee grote spelers op de snackmarkt vinden het beide een goed idee maar willen er, op zijn minst op de korte termijn, niets mee.

 

Ik kan me dat wel voorstellen. Innovatie gaat daar uitermate planmatig en rigide. Er is weinig of geen ruimte voor een draai naar links of rechts. Bovendien speelt heel sterk het "not invented here" syndroom. Stel je voor dat het fout loopt en de baas vraagt hoe je in gods naam geld hebt gepompt in een idee van een scholier met een wel heel eigenaardige vader :-[. Samen iets voor de handliggend bedenken is veel veiliger.

 

Tijd dus voor plan B. De adrenaline van het eerste moment is wat aan het wegebben en ik sta weer met beide benen op de grond. Nog steviger na de Nasistaaf trouwens ;). Denk dat ik het even laat rusten.

 

De adrenaline komt nu uit een veilig waarop ik een vrijwel nieuwe Kangoo bestelauto heb gekocht voor een waanzinnige prijs.

Morgen moet ik hem ophalen in Den Helder. Ben niet naar de kijkdag geweest dus heb op basis van de omschrijving en de foto's geboden. Wellicht voer voor een nieuw topic. Inkopen op veilingen..............

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.