• 0

opstartkosten als kosten onderneming

Beste mensen,

 

Ik heb vandaag mijn nieuwe onderneming opgericht, en ben nu even een begin aan het maken van mijn boekhouding/administratie. Ik vroeg me af tot hoeveel maanden terug ik uitgaven voor mijn bedrijf als kosten kan rekenen. Volgens mij was dit 3 maanden, maar kan hier nergens bewijsmateriaal voor vinden. Weet iemand dit? (evt link website)

 

Ook vroeg ik me af of ik de uren die de afgelopen maanden in het vooronderzoek zijn gaan zitten als gemaakte uren kan opgeven voor de onderneming?

 

Misschien staat er ergens al antwoord op beide vragen, ik heb het niet kunnen vinden.

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

die termijn bedraagt 5 jaar:

 

http://wetboek.net/WIB/3.10.html?x=1

 

bedoelde Ministeriële regeling is art 5 van uitv. regeling IB:

Bij het bepalen van de winst van het eerste kalenderjaar als ondernemer komt mede in aftrek het totale bedrag van de kosten en lasten die zijn gemaakt in de vijf daaraan voorafgaande kalenderjaren en die verband houden met het starten van de onderneming, voorzover:

a. er in die periode geen opbrengsten tegenover hebben gestaan en

b. zij niet ten laste van het belastbaar inkomen uit werk en woning kunnen of konden worden gebracht.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie joost! Dan nog de volgende vraag:

 

Ik heb dus een eenmanszaak en Ik mag per maand niet meer verdienen dan 400 euro bruto ivm verlies kinderbijslag. Voor de aanvang van mijn bedrijf heb ik 600 euro kosten gemaakt. Deze heb ik in mijn boekhouding allemaal op de eerste maand gezet dat het bedrijf bestaat (mei). Deze kosten komen bijvoorbeeld uit februari, maart, april (en mei).

 

Klopt het dat als ik een factuur uitschrijf van 1000 E, ik bruto 400 E winst heb in mei (makkelijk sommetje), omdat deze kosten in de maand mei maand geboekt zijn? (?) of kijkt de instelling die de kinderbijslag verdeelt in dit geval naar je netto winst na omzetbelasting van het gehele jaar, en deelt ze deze dan door 12 om zo op een gemiddeld maandinkomen te komen?

 

Volgens mij is het een domme vraag, maar kan het antwoord nergens echt concreet vinden. (volgens mij ben ik nog niet zo heel erg bekend met de bronnen die deze informatie bevatten)

Link naar reactie
  • 0

op de site van het SVB staat dat ze per kwartaal kijken naar je verdiensten. Dus je moet zorgen dat je op kwartaalbasis niet meer dan €1240 bijverdiend(in de zomermaanden €2440).

 

Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door soms je facturen wat sneller te sturen en soms wat later. Op die manier heb je zelf in de hand hoeveel je verdiend per kwartaal. Daarnaast ben je als je over de drempel heen gaat maar 1 kwartaal kinderbijslag kwijt, dus mocht je nou echt lekker draaien dan kan je altijd die kinderbijslag bij je ouders compenseren.

Link naar reactie
  • 0

Oke, bedankt voor je antwoord. De kosten die ik voor de start van mijn onderneming gemaakt heb kan ik gewoon meteen in het 2e kwartaal opgeven als kosten?

 

Stel:

 

kosten voor start onderneming: 1000 E

kosten gemaakt in kwartaal 2 600 E

Totale kosten Kwartaal 2: 1600 E

Inkomsten uit opdrachten: 2800

Totale winst kwartaal 2:1200 E

Gevolg; geen verlies van kinderbijslag

 

Dit mag ik zo doen allemaal? Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik had je nog een bericht achtergelaten in je andere topic inzake je kinderbijslag waar je geen reactie meer op hebt gegeven.

 

Dus hierbij nogmaals het bericht;

 

Even voor mijn beeldvorming, je ouders willen hun kinderbijslag niet kwijtraken van een paar honderd euro per kwartaal maar je hebt wel de middelen om een BV op te richten en de kosten op voorhand te voldoen?

 

Dus maakt die kleine duizend euro op jaarbasis voor de kinderbijslag nou echt uit als jij gewoon prima kan verdienen? De oprichtingskosten voor een BV zijn vaak hoger dan die duizend euro.

Ik vraag me af of de uren die jij besteed aan het uitzoeken of de KB behouden blijft opwegen tegen de KB zelf.

 

Zo schreef iemand een column hier hoe het besparen van kosten onrendabel kan zijn als je meer tijd kwijt bent aan het besparen en het bedrag minder is dan jij in die tijd had kunnen verdienen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Beste TS,

 

Dit is inmiddels het tweede draadje die je laat doodgaan nadat ik kritische vragen hebt gesteld inzake het te halen voordeel van de laatste paar betalingen van de kinderbijslag. Bent u nog van plan deze vragen te beantwoorden of heb ik u op uw tenen getrapt?

 

 

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 2

Beste TS,

 

Dit is inmiddels het tweede draadje die je laat doodgaan nadat ik kritische vragen hebt gesteld inzake het te halen voordeel van de laatste paar betalingen van de kinderbijslag. Bent u nog van plan deze vragen te beantwoorden of heb ik u op uw tenen getrapt?

 

 

 

Beste, ik ben niet op mijn tenen getrapt. Integendeel zelfs. Reeds heb ik het antwoord op mijn vragen gevonden en heb daarna niet meer aan dit topic gedacht. Mijn Exuses. Om toch nog terug te komen op jouw vraag:

 

Het bedrag dat ik bespaar met het uitzoeken van eventueel behoud van KB, ligt vele malen hoger dan wat ik zou verdienen met mijn bedrijfsactiviteiten op dit moment. Niet omdat dit niet winstgevend is, maar omdat het werk wat ik voor mijn onderneming moet doen een soort cyclische handelingen zijn; niet elk moment kunnen deze uitgevoerd worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.