• 0

prive lening in eigen bedrijf

Hallo,

Ik heb zojuist een VOF opgericht (Horecabedrijf). Ik heb prive een lening geregeld van 50K en wil deze inbrengen in mijn bedrijf. Is dit nu een langlopende rekening van de VOF of is het een privestorting? Bij het laatste ga ik dan in de VOF pas IB belasting betalen als de prive opnamen groter zijn dan de storting? Ik neem vervolgens aan dat de rente die ik betaal aan de lening kan aftrekken als kosten in de VOF.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom heb je in privé het geld geleend en in de zaak gestort? Het kan gebeuren dat een onderneming geen zakelijke lening of financiering kan krijgen omdat bijvoorbeeld de onderneming kort geleden is opgericht. Wanneer de "privé lening" dan voor de onderneming wordt gebruikt bestaat de mogelijkheid om de rentelasten als bedrijfskosten te boeken.

 

Overigens, de inkomstenbelasting wordt over de fiscale winst berekend en niet over de privé opnamen of stortingen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, ja nieuwe onderneming en snel en geen zin in ondernemingsplannen. Het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik stort het bedrag in de VOF. Boek ik het daar als langlopende lening of beginkapitaal? Kan ik dan de rente EN aflossing maaandelijks naar prive overmaken en boeken als bedrijfskosten of alleen de rente?

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal kijk je voornamelijk naar het doel van een lening, niet naar wat er voor naam aan habgt. Dat betekent dat als je een lening aangaat ten behoeve van je onderneming, die lening als zakelijk gekwalificeert kan worden en de rente aftrekbaar is als ondernemingskosten.

 

Hoe je dit in de VOF boekt, staat daar op zich los van. De VOF is fiscaal transparant (voor de IB en de VPB) en doet dus niet terzake. Ieder van de vennoten geeft in zijn eigen belastingaangifte zijn eigen balans en verlies en winst rekening op, en daar kunnen dingen op staan die niet tot het VOF-vermogen horen, maar die buitenvennootschappelijk vermogen zijn. Op die balans kun je dus ook de lening kwijt, als die niet tot het VOF-vermogen behoort.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

terugbetalingen van kapitaal en/of leningen zijn niet aan te merken als bedrijfskosten en komen dan ook niet ten laste van de winst. Rente kan wel ten laste van de winst komen. Als de lening op je eigen balans, dan komt de rente ten laste van jouw winst. Valt de lening binnen de VOF, dan is de rente een last van de VOF en worden de kosten dus verdeeld.

 

Als je een goede winstverdeling hebt opgenomen in de VOF-overeenkomst (die heb je toch wel, he? Lees ook even de column van Joost Rietveld hierover), dan wordt daarin ook rekening gehouden met een vergoeding op de stand van de kapitaalrekening. Op die manier maakt het ook gelijk minder uit of de lening nu op de VOF-balans staat of alleen op je persoonlijke balans.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag even op dit topic inhaken.

 

Zijn er regels voor een marktconforme rente als ik geld leen van een familielid? Als ik hypothetisch uitga van 0% rente; dan redeneer ik dat het dus niet uitmaakt of ik privé het geld leen in de VOF stort of de lening binnen de VOF houd. De aflossingen zijn niet aftrekbaar van de winst dus dat zou inhouden dat ik hoe dan ook eerst inkomstenbelasting betaal over het geld dat ik gebruik om af te lossen.

Of is het zo dat in mijn eigen aangifte inkomstenbelasting hier rekening mee wordt gehouden zodat ik toch een belastingvoordeel heb op basis van de aflossingen?

Link naar reactie
  • 0

Wat zou dan de beste mogelijkheid zijn op het moment dat ik zelf renteloos geld kan lenen en mijn beoogde compagnon wel tegen bv. 8% aan zijn startkapitaal moet komen?

Uiteraard begrijp ik dat de lening van hem het beste binnen de VOF kan worden gehouden teneinde de rente af te kunnen trekken. Maar in principe draag ik dan wel bij aan zijn renteafdrachten op het moment dat wij een simpele 50-50 verhouding hanteren...

Link naar reactie
  • 0

Nou ja een probleem wil ik het niet direct noemen ;-). Meer een duidelijk inzicht in hoe ik de financiering boekhoudkundig van de nog op te richten VOF op een onderling eerlijke manier kan/moet verwerken op het moment dat ik en mijn toekomstige compagnon allebei een gelijk geldbedrag inbrengen dat wij tegen een verschillend rentetarief hebben geleend. Of zelfs de één renteloos en de ander tegen 8%.

 

Link naar reactie
  • 0

Als een partner het geld prive leent, kan hij dat bedrag als kapitaal inbrengen in de VOF. Het ingebrachte geld wordt als 'eigen vermogen partner X' geboekt binnen de VOF boekhouding. De rente over die privelening staat buiten de VOF boekhouding.

 

De VOF kan ook een lening afsluiten. De partners tekenen normaal gesproken allemaal een beding zodat de bank, als de VOF niet terugbetaalt, de partners in prive aanspreekt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussie en wat mij betreft nog actueel.

 

Vorig jaar ben ik een eigen bedrijf begonnen (ZZP). Ik heb toen een paar duizend euro eigen geld 'geleeend' aan mijn bedrijf. Enerzijds 'eigen' vermogen, maar toch zie ik dat als vreemd vermogen dat aan mij privé terugbetaald dient te worden, omdat ik het met mijn aangifte 2010 niet aan de fiscus heb doorgegeven dat dit ingebracht privevermogen is, Wel als vreemd vermogen aangemerkt bij mijn aangifte 2010. Verder is dat geld niet verdiend door mijn bedrijfsvoering en zie het daarom als vreemd in mijn bedrijf. Ten slotte wilde mijn bank niet bijspringen. (Ik mag mij eerst drie jaren bewijzen).

 

Mijn eerste vraag is. Is de wettelijke handelsrente, 8,125% gemiddeld voor 2011, een reëele rente om aan mij privé te betalen. Dit bedrag neem ik als last mee in mijn resultatenrekening/exploitatie.

 

Het bedrag kan ik nu ruimschoots terugbetalen omdat dit jaar winst is gedraaid.

 

Mijn tweede vraag is. Moet ik de lening nu terugbetalen of mag ik die in mijn bedrijf laten staan?

 

Dank voor de reactie.

 

Link naar reactie
  • 0

dag angenent,

 

Vergeet dat je vanuit privé geld kunt lenen aan je eenmanszaak. Jij en je eenmanszaak zijn gewoon een en dezelfde. Juridisch en dus fiscaal kun je geen lening verstrekken van privé aan je eenmanszaak. Net zo min als dat iemand die gehuwd is in gemeenschap van goederen geld kan lenen aan zijn/haar echtgenoot.

 

Het is en blijft een privéstorting. Geen vreemd vermogen en zeker geen aftrekbare rente. Dat je daar vanuit jouw beleving anders over denkt, maakt het nog niet ineens mogelijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Enerzijds 'eigen' vermogen, maar toch zie ik dat als vreemd vermogen dat aan mij privé terugbetaald dient te worden, omdat ik het met mijn aangifte 2010 niet aan de fiscus heb doorgegeven dat dit ingebracht privevermogen is, Wel als vreemd vermogen aangemerkt bij mijn aangifte 2010.

 

Ik zou alsnog met je IB-aangifte 2010 langs de accountant gaan. Je hebt een foutieve belastingaangifte gedaan (en vermeldt dat op een openbaar forum), dat kan je in de problemen brengen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik een prive lening bij de bank aanwendt voor zakelijke doeleinden

Dan is het -dus- geen privelening, maar een zakelijke lening. Ongeacht wel etiket de bank eraan heeft gehangen. Uiteraard zijn er nog wat mitsen en maren, maar als je geld leent en rechtstreeks ten behoeve van je IB-onderneming gebruikt, dan volgt automatisch dat de lening tot die onderneming behoort en de rente in beginsel aftrekbaar is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.