• 0

graag jullie advies voor een IT oplossing voor ons kleine bedrijfje

Beste allemaal,

 

wij zijn op zoek naar een oplossing binnen ons bedrijf op IT-gebied. Graag jullie advies daarbij.

 

Wij hebben 3 desktops op dit moment en daarnaast heb ik (DGA) thuis nog 1 PC staan. We willen naar een goede en duurzame oplossing. Ik zal even de punten opnoemen die voor ons belangrijk zijn en hopelijk hebben jullie tips en adviezen voor mij.

 

 

[*]bestanden (m.n. word, excel, pdf) centraal opslaan zodat iedereen er bij kan

[*]zelf rechten toekennen, m.a.w. dat niet iedereen bij dezelfde folders kan

[*]mooiste is als de data netjes in windows explorer te zien is

[*]aan het einde van de dag automatische back up

[*]een branchegebonden applicatie centraal laten draaien zodat iedereen erbij kan

[*]vanuit de huis-pc toegang tot dezelfde werkomgeving

[*]snel, veilig en spam/virus proof

[*]vanuit een externe locatie (bijv. vakantieadres) toegang tot bestanden via bijv. webportal/applicatie

 

 

Uiteraard is prijs ook een belangrijk punt. Graag hoor ik jullie adviezen hoe we tot een duurzame oplossing kunnen komen.

 

Alvast dank !

DENO

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De oplossing hangt heel erg af van je budget gebonden aan je risicobereidheid en belangrijkste wensen.

Je zou kunnen kiezen voor een Microsoft SBS-server en gebruik maken van SharePoint. Dit moet je echter wel goed laten installeren je gaat namelijk een Windows server waar je je kritieke bestanden op staan als webserver gebruiken.

Heb je meer budget dan ga je die taken loskoppelen en meerdere servers neerzetten.

 

Je kan ook een laptop aanschaffen en offline bestanden inschakelen, niet vergeten de laptop te beveiligen met een virtuele disk bijvoorbeeld.

 

Je kan ook bestanden die je op vakantie nodig hebt naar een FTP server laten zetten van een provider en deze daar op je vakantieadres weer vanaf halen.

 

Vanuit huis in de kantooromgeving is niet zo spannend. Middels routers (één op de zaak en één thuis) een VPN tunnel laten opzetten, je PC op kantoor configureren voor "verbinding van buiten af". Dan werk je thuis op je pc van kantoor alsof je op kantoor zit.

 

Voor automatisch backup kan je goed Online Backup van KPN of die van Solcon bijvoorbeeld gebruiken. Server backup kost ongeveer € 25,00 per maand als je niet al te veel data hebt. Je kan ook de workstation backup kiezen als het alleen om (bijvoorbeeld word en excel) bestanden gaat, is veel goedkoper.

 

Spam en Virus proof bestaat niet maar je kan wel goede maatregelen treffen. Is een kwestie van goede software aanschaffen.

 

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, ik ging in bovenstaande er van uit dat je nu met Microsoft Windows werkt.

 

Een server neerzetten (of NAS) lijkt me wel een vereiste. Verder is het afhankelijk van wat wil je en hoeveel wil je er voor betalen.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie reacties. we moeten naar een server toe denk ik. het liefst heb ik het zelf op kantoor staan of anders 'dedicated' geloof ik. maar ik weet niet of ik daar wel alles mee kan wat ik boven berschrijf.

 

googledocs of zoho is niets voor ons, toch bedankt voor de suggestie. de applicatie is een acces crm progje.

 

dank weer,

deno

Link naar reactie
  • 0

Je zult eens kunnen kijken naar Windows terminal services. Hiermee kan alles wat jij wil, het word ook wel mobiele werkplekken genoemd. Software kun je centraal (laten) installeren en backups kun je automatisch laten maken per dag zodat je terug kunt swtichen naar een bepaalde datum.

 

De prijzen beginnen bij zo`n €50,- a €60,- per maand per gebruiker. Maar dat ligt er compleet aan wat voor software er nog extra geinstalleerd dient te worden. Het leuke hieraan is dat je geen grote investering meer hebt, zogenaamde http://nl.wikipedia.org/wiki/Thin_client zijn veel goedkoper en verbruiken zo`n 8x minder stroom. Thinclients kun je meestal kopen via Ebay vanaf €50,00. Ik adviseer dan altijd een aantal thinclients extra te kopen, als er 1 kapot is pak je een andere thinclient en werk je door.

 

Met het bovengenoemde kun je ook bijv. thuis of in het buitenland inloggen en verder werken.

 

Zo heb je elke maand 1 vaste prijs ipv uurtje factuurtje werk. Ik heb voor m`n bedrijf een prijsvergelijk gemaakt van een "normale" situatie (gewone computers, aantal systeemuren per maand, eigen aanschaf software etc.) en terminal services. Het blijkt dat je, zover ik nu heb onderzocht, eigenlijk altijd goedkoper uit bent met terminal services.

Link naar reactie
  • 0

[*]bestanden (m.n. word, excel, pdf) centraal opslaan zodat iedereen er bij kan

[*]zelf rechten toekennen, m.a.w. dat niet iedereen bij dezelfde folders kan

[*]mooiste is als de data netjes in windows explorer te zien is

[*]aan het einde van de dag automatische back up

[*]een branchegebonden applicatie centraal laten draaien zodat iedereen erbij kan

[*]vanuit de huis-pc toegang tot dezelfde werkomgeving

[*]snel, veilig en spam/virus proof

[*]vanuit een externe locatie (bijv. vakantieadres) toegang tot bestanden via bijv. webportal/applicatie

 

Uiteraard is prijs ook een belangrijk punt. Graag hoor ik jullie adviezen hoe we tot een duurzame oplossing kunnen komen.

Ik zou zeker niet voor een dure Microsoft oplossing gaan. Natuurlijk kan het zijn dat de branche-specifieke applicatie Windows nodig heeft. Maar een goed ingerichte Linux-server met een Drupal installatie is (denk ik) precies wat je zoekt.

 

Drupal heeft een zeer uitgebreid rechtensysteem, en hoewel het niet in de Windows Verkenner integreert, geloof ik zeker dat de felxibiliteit en duurzaamheid van zo'n oplossing je zal bevallen. De voordelen op een rijtje:

 

[*] Het is Open Source software, dus gratis

[*] Daarom ook geen Vendor Lock-in

[*] Geen (terugkerende) licentiekosten

[*] Overal toegankelijk, want altijd on-line.

[*] Veilig te gebruiken via HTTPS en natuurlijk gebruikersnaam en wachtwoord.

[*] Geautomatiseerde backups zijn in Drupal (ingebouw, dus gratis) beschikbaar, of voor een euro of 10,- per maand bij de hosting-partij beschikbaar (rsync o.i.d.). Hierbij is vooral de hoeveelheid data bepalend voor je keuze.

[*] Centraal bestanden beheren, en rechten per bericht, document of groep toekennen. Bijvoorbeeld: Een document alleen voor de directie beschikbaar maken.

[*] Drupal heeft een ingebouwd versiebeheer-systeem, zodat er altijd terug gegaan kan worden naar een vorige revisie van een document. (Zoals bij SVN of Mercurial)

 

Een paar gedachten die zo opkomen als ik nadenk over de branche-applicatie die jullie willen gebruiken zijn dat je eventueel WINE kunt gebruiken om de applicatie aan te bieden aan de gebruikers. Als de applicatie een web-front-end heeft kun je dat natuurlijk heel gemakkelijk in de Drupal-installatie integreren.

 

Goed, mocht je meer vragen hebben over deze vorm, kun je me mailen, of hier een bericht achterlaten.

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mark,

 

Wat zijn jou ervaringen met Drupal voor zo`n soort oplossing als dat je zelf hebt omschreven in een bedrijf? Ik ken Drupal als een CMS voor een site ipv bestand beheer etc. Mijn ervaringen zijn dan wel van een 1,5 jaar geleden alleen vraag ik me af als het wel zo gebruiksvriendelijk is, dat wil zeggen, snappen de personeelsleden het wel?

 

Als je Windows gaat vergelijken met Drupal qua kosten dan is Windows inderdaad erg duur, alleen denk ik dat we nu appels met peren aan het vergelijken zijn..

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mark,

 

Wat zijn jou ervaringen met Drupal voor zo`n soort oplossing als dat je zelf hebt omschreven in een bedrijf? Ik ken Drupal als een CMS voor een site ipv bestand beheer etc. Mijn ervaringen zijn dan wel van een 1,5 jaar geleden alleen vraag ik me af als het wel zo gebruiksvriendelijk is, dat wil zeggen, snappen de personeelsleden het wel?

 

Als je Windows gaat vergelijken met Drupal qua kosten dan is Windows inderdaad erg duur, alleen denk ik dat we nu appels met peren aan het vergelijken zijn..

 

Ik begrijp wat je bedoelt, Drupal is natuurlijk een CMS en Windows een besturingssysteem. Maar wat je graag wilt is informatie ontsluiten en mensen op afstand laten werken. Dat is niet afhankelijk van het besturingssysteem, maar van de programma's die je gebruikt (of dat nu Drupal is of een remote-desktop oplossing of iets anders). Mijn voorstel in de vorige post was dan ook een linux-server met een webserver en een Drupal-installatie, omdat dat al 90% van je wensen dekte. Alle voordelen van Open Source software zijn natuurlijk ook op Linux van toepassing.

 

Mijn ervaringen met Drupal in dit soort situaties zijn met het maken van Intranet met een Document Management System (dat is ongeveer wat jij zoekt), en daarin verslaat het eigenlijk zeker de oplossingen die ik heb gezien van Microsoft.

 

Ik ben er echt van overtuigd dat je op de lange duur beter een web-oplossing kunt kiezen, omdat straks, als je koelkast, telefoon en scheerapparaat ook on-line zijn, je de basis al hebt staan. Kleine toevoegingen kunnen de informatie dan toegankelijk maken op een ander platform of apparaat, en daarbij werk je met open standaarden, en dus kun je de informatie gemakkelijk exporteren, mocht dat nodig zijn.

 

Je sprak het punt gebruiksvriendelijkheid al aan, dat is natuurlijk essentieel, want een slordige applicatie werkt niet fijn. Een web-interface kan mijns inziens juist prachtig werken, en al helemaal als je een goed Functioneel Ontwerp opstelt zie ik geen enkel probleem. Bij het gebruiken van Drupal moet ik zeggen dat het out-of-the-box niet zeer gebruiksvriendelijk is, maar een beetje Drupal-ontwikkelaar zet dat zo naar zijn hand. Ik ben er 100% zeker van dat je er een duidelijke, gebruiksvriendelijke en productieve werkomgeving van kunt maken.

Het Webambacht - Nieuwe media met ouderwetse kwaliteit: http://webambacht.nl | Food in Beeld - Win een bedrijfsfilm met website! http://foodinbeeld.nl

Link naar reactie
  • 0

beste allemaal,

 

dank voor jullie reacties.

 

de kern van ons probleem is:

 

we moeten naar een server toe, maar ik heb totaal geen know how of enig idee hoe dit aan te pakken voor mijn kleine bedrijfje.

 

we moeten iets hebben, waardoor we in ieder geval 5 jaar goed mee lopen met de technologische ontwikkelingen.

 

Ik wil eerst goed informeren op dit forum, voordat ik een IT-er inschakel. Ik wil namelijk goed mee kunnen praten.

 

Op dit moment hebben we alle data op een pc staan en de andere pc's daartoe toegang gegeven. Met de huis-PC wordt gesynced middels Sugarsync.com. Maar dit laatste geeft nog te veel conflicten. We zijn nu dus op zoek naar iets duurzaam.

 

Sugarsync zou nog wel gebruikt kunnen worden om de server te back uppen, zodat je ook online (vanaf je vakantieadres) bij bestanden kunt.

 

Graag jullie ideeen / reacties!

Link naar reactie
  • 0

Je zal dan zeker een dedicated server nodig hebben om in deze behoefte te kunnen voorzien.

 

Een dedicated server kun je eigenlijk zien als je eigen server. Je huurt deze van een hostingprovider

voor een bepaalde tijd en deze wordt dan voor je geplaatst in een datacenter.

De licentiekosten van windows 2003 of 2008 vallen op zich reuze mee.

Wat prijzen van dedicated servers betreft daar zit ook een ontzettend groot verschil in.

 

Voor rond de 60 tot 80 Euro per maand kun je in principe al een dedicated quadcore server

huren met 4 GB geheugen en 500 GB dataverkeer. Hier zit dus geen licentie voor windows bij

inbegrepen dit moet je er nog bij tellen.

 

Als het alleen om pdf en office bestanden gaat dan zou je ook voor Linux kunnen kiezen.

Je kan namelijk als alternatief Openoffice gebruiken waarbij je in tegenstelling tot Office van MS geen licentie

nodig hebt. Verder heb je bij Linux niet of nauwelijks last van virussen of spyware.

Als webbrowser heeft Linux Firefox wat een flink stuk sneller werkt als Internet Explorer van MS.

Ook kun je in Linux bestanden en mappen veel beter beveiligen dan in Windows, en iedereen de juiste rechten

toekennen.

 

Inloggen op je server doe je gewoon vanuit thuis en kan op verschillende manieren plaatsvinden.

Is het een windows machine dan log je gewoon in via het RDP protocol. Deze zit in je windows als

"verbinding maken met een extern bureaublad"

Nadeel van RDP is dat er geen gebruik van encryptie wordt gemaakt en data onderweg naar de server

onderschept kan worden door derden.

 

Maak je gebruik van een Linux machine dan kun je het beste gebruik maken van een NXclient.

Uiteraard dient er eerst een NXserver op de server geplaatst te worden anders zal het niet werken.

Met een NXclient wordt er een versleutelde verbinding tot stand gebracht waarvan de sleutel alleen

aan de users worden toegekend. Iemand anders die via een NX client probeert in te loggen zal er dus niet in komen.

Dit werkt dus een stuk veiliger als inloggen d.m.v. RDP.

 

In beide bovenstaande gevallen krijg je dus toegang tot een extern bureaublad van je server.

Bij Windows 2003 / 2008 het vertrouwde Windows bureaublad, en bij Linux KDE of Gnome wat

voor Linux op dit moment het meeste gebruikt wordt.

Voor Windows betaal je per gebruiker licentiekosten, en bij Linux kun je onbeperkt gebruikers

aanmaken zonder je zorgen te maken over licentiekosten.

 

Zelf gebruik ik al een hele tijd CentOS Linux die draait op een dedicated server in een datacenter in Capelle a/d Ijsel.

Ondanks dat ik realtime zit te werken op een server die 200 km van me vandaan staat gaat alles lekker snel

 

Het beheer van zowel een Windows als een Linux server vergt toch nogal wat kennis.

Je zou kunnen overwegen om een managed dedicated server te nemen. De provider waarvan je

de server huurt zorgt ervoor dat je server beveiligd wordt en installeert op verzoek ook eventuele software.

Verder draagt hij zorg dat je systeem up to date blijft wat de veiligheid en performance ten goede komt.

 

Alleen zal je het niet gaan redden met een dedicated server in de prijsklasse wat ik eerder noemde.

Maar ik denk dat een managed dedicated server goedkoper zal zijn, dan hiervoor een ICT'er aan te trekken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het mag, maar op onze website hebben wij een gratis document staan dat precies over dit onderwerp gaat.

Heb je interesse stuur ik je de link door (wil natuurlijk geen reclame maken).

 

Ik wil je wel de volgende adviezen geven.

Denk er altijd om dat als je nu met een it-structuur begint, je over een tijdje (als je moet uitbreiden bijvoorbeeld) makkelijk en snel kan migreren. Je kan beter een goede investering doen in goed advies en vervolgens de juiste infrastructuur dan later allerlei kosten moeten maken omdat iemand zei "ach, vooralsnog is dit goed genoeg".

 

Na het lezen van je teksten denk ik dat je inderdaad naar een server toe moet.

Windows SBS 2003 is een uitstekende keuze. De kosten vallen mee en het is een stabiel systeem. Als je een breedband internetverbinding hebt kan je een router/firewall gebruiken om een VPN verbinding op te zetten en zo vanuit elke internet-werkplek je bestanden te bekijken, bewerken of te downloaden.

 

Het aspect veiligheid van je bestanden kan je vrij goedkoop realiseren door online-backup te gebruiken. Je bent dan niet afhankelijk van backup procedures of werknemers die tapes moeten wisselen (vergeten) of een software moeten leren kennen (tijd).

 

Ik nodig je ook graag uit om contact met mij op te nemen via PM als je vragen hebt of gewoon wat meer advies nodig hebt.

 

 

 

 

WX Automatisering :: Betaalbare ICT en Internetdiensten voor startende ondernemers, kleine zelfstandigen en het MKB. http://www.wxa.nl

 

Gratis ICT Quick-Scan: http://www.wxa.nl/quick-scan.phtml

Link naar reactie
  • 0

Tapes verwisselen? :P Nou ik denk dat er nog erg weinig bedrijven zijn die met tapes werken.

Ik zou belangrijke data dan ook niet aan een tape toevertrouwen, maar dit even terzijde.

 

Backuppen is helemaal niet nodig als hij gewoon een server neemt die RAID-5 heeft.

Een RAID-5 heeft minimaal 3 harde schijven waarop simultaan data wordt weggeschreven.

Mocht er 1 schijf crashen dan werken de overige 2 schijven nog gewoon verder zonder dataverlies.

Nadeel is wel dat als er een schijf uitvalt het systeem wat trager zal worden. Nadat de defecte

schijf is vervangen gaat het systeem de vervangen schijf opnieuw rebuilden en werkt deze weer

zoals voorheen met 3 operationele schijven.

 

Een RAID configuratie is de beste, makkelijkste en veiligste oplossing om data te bewaren.

 

 

Je bent dan niet afhankelijk van backup procedures of werknemers die tapes moeten wisselen (vergeten) of een software moeten leren kennen (tijd).

 

Link naar reactie
  • 0

Tapes verwisselen? :P Nou ik denk dat er nog erg weinig bedrijven zijn die met tapes werken.

Ik zou belangrijke data dan ook niet aan een tape toevertrouwen, maar dit even terzijde.

 

Backuppen is helemaal niet nodig als hij gewoon een server neemt die RAID-5 heeft.

...

Een RAID configuratie is de beste, makkelijkste en veiligste oplossing om data te bewaren.

 

 

Ik zeg dit niet om je te beledigen, het is zeker niet persoonlijk bedoeld, maar deze opmerking raakt kant nog wal.

 

Er zijn nog steeds veel bedrijven die met tapes werken.

Voor met name kleinere bedrijven is een online backup echter vele malen makkelijker. Geen backup is gewoon dom, een RAID5 configuratie vervangt dit niet.

Als de server wordt gestolen of zwaar beschadigd raakt door bijvoorbeeld een brand, heb je niets aan je RAID 5, wel aan je backuptape die mee naar huis wordt genomen of de online backup.

RAID 5 is handig voor de continuiteit bij hardware faiilure niet voor overige calamiteiten.

 

 

Ik wil je wel de volgende adviezen geven.

Denk er altijd om dat als je nu met een it-structuur begint, je over een tijdje (als je moet uitbreiden bijvoorbeeld) makkelijk en snel kan migreren. Je kan beter een goede investering doen in goed advies en vervolgens de juiste infrastructuur dan later allerlei kosten moeten maken omdat iemand zei "ach, vooralsnog is dit goed genoeg".

Normaal gesproken een goed advies. Het gaat hier echter om drie werkplekken. Als er de komende drie tot vijf jaar geen explosieve groei verwacht wordt, valt er weinig te migreren. Al vind ik persoonlijk vijf jaar voor een server wel heel erg lang.

Als TS echt vijf jaar wil doen met zijn server is het wel handig een server te nemen met wat overcapaciteit en niet eentje die net goed genoeg is.

Link naar reactie
  • 0

beste allen,

 

dank voor jullie reacties. Ik denk dat dit een onderwerp is waar iedere ondernemer (ooit) tegenaan gaat lopen.

 

Ik denk dat we naar het volgende toe moeten:

 

- server op kantoor

- toegang hiertoe via huis

- online backup met sugarsync

 

Ik zie meerdere malen windows terminal server genoemd worden. Graag hoor ik meer in concreto hoe we zoiets kunnen implementeren en waar we ongeveer aan moeten denken qua kosten.

 

Alvast dank!

DENO

 

nb: hier nog een interessante afbeelding die ik in dit kader op www.denit.nl tegenkwam:

450

Link naar reactie
  • 0

;D ;D ;D ;D

 

Toch is het wel leuk om die verschillende invalshoeken te lezen. Geeft toch een beter beeld.

 

Vind je? Wat word er gevraagd en wat zijn de antwoorden op zijn vraag? Affijn doet er ook niet meer toe.

 

Beste vragen steller.

 

Koop bij Dell een SBS 2003 server, daarnaast nog een disk backup unit. Zorg dat iemand remote access activeert op je server.

Blijf weg van TS oplossing, nutteloos duur bij deze omvang. Zorg dat er gewoon altijd een PC aanstaat op de zaak dan ben je er ook.

Link naar reactie
  • 0

Backuppen is helemaal niet nodig als hij gewoon een server neemt die RAID-5 heeft.

Een RAID-5 heeft minimaal 3 harde schijven waarop simultaan data wordt weggeschreven.

Mocht er 1 schijf crashen dan werken de overige 2 schijven nog gewoon verder zonder dataverlies.

 

Backuppen is altijd nodig. Disk failure is maar een van de oorzaken waarbij je data kan kwijt raken, je kunt ook de hele server kwijtraken (brand, diefstal e.d.) of de opgeslagen data kan verloren gaan door een OS of controller fout. Human error (per ongeluk een bestand verwijderen) is met gebruikers ook nog een groot risico waar RAID-5 je absoluut niet tegen beschermd. Ik denk zeker dat RAID-5 voor een server noodzakelijk is en gebruik zelf ook RAID, maar het maken backups niet onmisbaar.

 

Door gebruik te maken van het Amazone of Rackspace File Cloud netwerk kun je je data betrouwbaar, versleuteld en goedkoop opslaan. Per GB betaal je tot $ 0.18 per maand. Je kunt onder ander een een tooltje als JungleDisk hiervoor gebruiken, wat zowel op Windows, Linux als Mac werkt. Het enige wat je wel nodig hebt is een snelle uploadverbinding (of veel tijd), online storage is dus geschikter voor een server in een datacentrum dan voor een server op locatie.

Link naar reactie
  • 0

Koop bij Dell een SBS 2003 server, daarnaast nog een disk backup unit. Zorg dat iemand remote access activeert op je server.

Dat moet je dus vooral NIET doen. Je wil een goed werkende omgeving neem ik aan.

 

Blijf weg van TS oplossing, nutteloos duur bij deze omvang. Zorg dat er gewoon altijd een PC aanstaat op de zaak dan ben je er ook.

Zelf een terminalserver neer (laten) zetten is inderdaad overkill. Je kan je PC ook overnemen. Werkt hij als een soort terminalserver maar dan voor maar één gebruiker.

 

Nadeel van de meeste online backup oplossingen is dat je slechts terug kan naar de laatste gemaakte backup. Ik komt toch vaak tegen dat men iets wil terugzette van bijvoorbeeld drie weken terug. In dat geval is een goed backup schema en het gebruik van tapes toch wel heel makkelijk.

 

;D ;D ;D ;D

 

Toch is het wel leuk om die verschillende invalshoeken te lezen. Geeft toch een beter beeld.

Ieder praat natuurlijk naar zijn eigen kennis en ervaring.

 

Ik denk dat TS er goed aan doet om een aantal (minimaal een stuk of zes) bedrijven uit te nodigen en de wensen voor te leggen. Ga ze niets in de mond leggen en vraag om de oplossingen. Laat wat je niet begrijpt extra uitleggen. Zo krijg je een goed beeld van de bedrijven en wat ze kunnen. Er zijn veel bedrijven die graag al je wensen willen vervullen zodat ze zoveel mogelijk hardware, software en uren aan je kunnen slijten. Investeren in automatisering is goed maar vraag je altijd af, wat het op levert.

Vergelijk hun verhaaltjes en offertes met wat je hier leest en je kunt een redelijke keuze maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het meest verstandige inderdaad is een paar bedrijven uitnodigen en alleen de situatie omschrijven. Laat hun het denkwerk doen.

 

Je hoeft zeker geen dure oplossingen te bedenken, maar het moet wel goed, veilig en betrouwbaar zijn.

Online backup is een kwestie met welke aanbieder je werkt. Ik kan alleen zeggen dat je ook aanbieders hebt met wiens software je complete backup generaties kan bewaren, van een week tot 1 jaar, afhankelijk van de disk space die je hebt.

Laat je hier gewoon extra goed advieseren zodat je niet verborgen kosten tegenkomt.

 

Over het algemeen zou de TS kunnen voldoen met een redelijk eenvoudige Server met SBS 2003, online-backup systeem, VPN verbinding.

 

 

WX Automatisering :: Betaalbare ICT en Internetdiensten voor startende ondernemers, kleine zelfstandigen en het MKB. http://www.wxa.nl

 

Gratis ICT Quick-Scan: http://www.wxa.nl/quick-scan.phtml

Link naar reactie
  • 0

ik kan door de bomen het bos niet meer zien.

 

Ik heb thuis een quad core HP pc staan. Erg krachtig. Kan ik daar niets mee?

 

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij SBS 2003? Waarom moet je per se specifieke software hebben om een server op te zetten?

 

Alvast dank

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste, een server is een compleet andere machine dan een normale PC.

Een server is er speciaal voor gebouwd om meerdere verbindingen en meerdere bestanden tegelijkertijd te kunnen aanbieden.

 

De harde schijf van een server is bijvoorbeeld gemaakt om 24/7 bestandsbewerkingen te kunnen doen. Een normale harde schijf zoals in een PC zit begeeft het dan al snel.

 

Daarnaast mag je op een PC met Windows XP maar 1 externe gebruiker hebben. Dat is de licentie van Microsoft.

Wil je met meer mensen tegelijk een computer benaderen heb je andere licenties nodig.

 

SBS 2003 is server software. Deze is speciaal gemaakt voor kleinere bedrijven. Een aantal functionaliteiten zitten hier al standaard in zoals email en sharepoint (het delen van documenten).

 

Voor meer informatie over SBS 2003 kan je hier terecht: http://www.microsoft.com/netherlands/windowsserver2003/sbs/default.aspx

 

WX Automatisering :: Betaalbare ICT en Internetdiensten voor startende ondernemers, kleine zelfstandigen en het MKB. http://www.wxa.nl

 

Gratis ICT Quick-Scan: http://www.wxa.nl/quick-scan.phtml

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.