• 0

Maatschap en maten diverse vragen

Ik wil even voor mezelf weten of ik op de juiste manier denk wat betreft de boekhouding van een maatschap en zijn maten.

Als ik dus niet juist denk zou het fijn zijn als iemand mij vertelt hoe het dan wel zou moeten.

 

De omzet van de werkzaamheden valt in de maatschap en er word aangifte omzetbelasting gedaan voor de maatschap. Kosten die op de maatschap drukken kunnen in mindering worden gebracht en de btw mag je meenemen als voorbelasting. Elke maat heeft een deel van de winst en mag deze dus opnemen van de rekening van de maatschap. Met deze winst houd elke maat op zichzelf ook een administratie bij waar kosten die op de maat drukken in mindering kunnen worden gebracht. De btw die daar in zit mag niet als voorbelasting aangegeven worden(?). De winst van een maat word aangegeven in de inkomstenbelasting.(winstaangifte).

 

Als er geïnvesteerd word in materiaal welke enkel door 1 maat gebruikt worden komt deze op de balans van de maat en komen de afschrijvingskosten dus ook bij de maat op de w&v rekening. Als er geïnvesteerd woord in materiaal waar alle maten gebruik van maken komt deze op de balans van de maatschap.

 

Dit is voor zover ik het begrepen heb. Ik vraag me echter alleen nog steeds af hoe het dan werkt als je bijvoorbeeld als een maat een auto koopt . (wat betreft de btw op deze auto en op de kosten).

 

Alvast bedankt,

 

R.Groen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hebben de maten naast de maatschap ook nog een eigen eenmanszaak? Zo ja, dan hebben ze zelf ook een btw-nummer, lijkt me. Zo niet, waarom kopen ze dan spullen buiten de maatschap om. Het gaat dan namelijk om spullen die voor de maatschap zijn, maar die binnen die maatschap aan een bepaalde maat worden toegerekend. Althans, daar lijkt het op. Dan worden die kosten dus niet door die maat zelf genomen, maar heeft het invloed op de winstverdeling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hebben de maten naast de maatschap ook nog een eigen eenmanszaak? Zo ja, dan hebben ze zelf ook een btw-nummer, lijkt me. Zo niet, waarom kopen ze dan spullen buiten de maatschap om. Het gaat dan namelijk om spullen die voor de maatschap zijn, maar die binnen die maatschap aan een bepaalde maat worden toegerekend. Althans, daar lijkt het op. Dan worden die kosten dus niet door die maat zelf genomen, maar heeft het invloed op de winstverdeling.

 

Bedankt voor je reactie,

 

Het is me allemaal vrij duidelijk alleen wat nou als 1 maat een auto wil kopen op de zaak. Dan dient deze toch in zijn eigen balans en de kosten in de winst en verliesrekening opgenomen te worden? Want als je alle kosten van de omzet van de maatschap af zou trekken is dat nadelig voor de andere maat.

 

Ik heb ooit eens een administratie gezien van een maatschap met 2 maten en hier werd ook voor elke maat een aparte administratie bijgehouden. Dat probeer ik juist te begrijpen(hoe het dan gaat met de btw op de kosten per maat) ;)

 

met groet,

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.