• 0

Bakfiets met reclame

Ik heb een bakfiets aangeschaft en heb deze laten bestickeren. Ik fiets redelijk veel door de stad heen en zodoende kan ik mooi wat reclame maken, met name als ik ergens een tijdje geparkeerd sta in het zicht. Deze bakfiets zal ik gebruiken als mijn fiets om mee naar opdrachtgevers te gaan, maar prive zal ik er ook wel 's op fietsen. Mijn vraag is nu of en zo ja, hoe ik de kosten zakelijk kan aftrekken.

 

De bakfiets wordt zowel prive als zakelijk gebruikt. Doordeweek fiets ik ermee naar het werk en soms rij ik dan langs de creche om mijn zoon op te halen. In het weekend zullen we af en toe de fiets gebruiken voor dagjes weg. De fiets kostte ca. 2300,- en het ontwerp en het bestickeren 291,-.

 

Kan ik de kosten van de reclamesticker sowieso meteen opvoeren als zakelijke kosten?

Hoe kan ik het beste omgaan met de aanschafwaarde van de fiets? Moet ik deze over een aantal jaren afschrijven of kan het, omdat het een soort reclameding is, in 1 keer opgevoerd worden?

Wat kan ik doen met de kosten van verzekering en onderhoud?

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoezo fiets jij er privé mee? ;D Dan ben je toch promotie aan het maken voor je bedrijf?

 

:-) da's waar! Zonder gekheid, het is natuurlijk wel m'n doel om de fiets als rijdend reclamebord te hebben, maar sommige ritten die ik ermee maak hebben natuurlijk een niet zakelijk karakter. Of is het omdat je eigenlijk altijd reclame maakt, het altijd als zakelijk wordt aangemerkt? Ik merk dat ik nu al moeite heb om er onderscheid in te maken... :-/

Link naar reactie
  • 0

Bij een auto kom je niet om de bijtelling heen door continu reclame te rijden middels een paar stickers... maar een fiets? Ik denk dat het geen probleem is, sterker nog, voor zover ik begrepen heb zijn er bedrijven die hun werknemers een fiets ter beschikking stellen, waar die werknemer geen bijtelling oid voor hoeft af te dragen.

Link naar reactie
  • 0

dat klinkt logisch en goed! Ik zocht de vergelijking ook met bedrijven die fietsen aan werknemers ter beschikking stellen of fiscaal voordelig verstrekken, maar weet niet of de vergelijking met een eenmanszaak opgaat. Hoe zou ik dat dan moeten administreren? Dat de eenmanszaak een fiets ter beschikking stelt aan de ene man in die zaak? Of gewoon zien als fiets die zakelijk is aangeschaft, waarbij ik geen rekening hoef te houden met bijtelling?

 

Kan ik de fiets dan in drie jaar afschrijven? Drie jaar omdat dit het fiscale voordeel voor bedrijfsfietsen toch ook over drie jaar uitgesmeerd wordt? Of kan ik de fiets, omdat het min of meer een uitgave voor reclame is, in een keer als zakelijke kostenpost opvoeren? Dat laatste zou uiteraard mijn voorkeur hebben, is gemakkelijker, maar ik weet niet of dit kan. Ik kan me sowieso goed voorstellen dat ik in ieder geval de 291,- voor de reclamestickers wel alvast kan wegboeken in 2009.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Simron,

 

Vraag gemist vanwege een verhuizing en het lekkere weer ;)

 

De reclamebestickering kan sowieso afgetrokken worden van de winst (ineens).

 

De fiets is een ander verhaal. Voor zakelijke km's (incl. woon/werk) mag je 19 cent per km van de winst afhalen. Het zakelijk belang van de fiets lijkt mij echter duidelijk aanwezig, zodat ik de fiets zou activeren en in 5 jaar afschrijven.

 

Uiteraard dan geen 19 cent per kilometer meer voor zakelijke km's.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is opeens wat stil.... :( Is er nog iemand die me kan helpen met bovenstaande vragen? Alvast bedankt.

Het spijt mij dat ik je niet binnen 24 uur kon helpen.

 

excuses als ik wat drammerig overkwam.... :( Dat was niet m'n bedoeling. Ik ben denk ik wat verwend geraakt door de snelle antwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Simron,

 

Vraag gemist vanwege een verhuizing en het lekkere weer ;)

 

De reclamebestickering kan sowieso afgetrokken worden van de winst (ineens).

 

De fiets is een ander verhaal. Voor zakelijke km's (incl. woon/werk) mag je 19 cent per km van de winst afhalen. Het zakelijk belang van de fiets lijkt mij echter duidelijk aanwezig, zodat ik de fiets zou activeren en in 5 jaar afschrijven.

 

Uiteraard dan geen 19 cent per kilometer meer voor zakelijke km's.

 

Groet

Joost

 

Bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik moet dus ook eigenlijk gaan uitrekenen wat voordelig is voor mij; € 0,19 per km of het bedrag van de fiets afschrijven. Een snelle rekensom leert mij dat ik dan beter € 0,19 kan doen. De fiets kost me € 2300,-, oftewel ik kan per jaar ca € 460,- als kosten opvoeren. O.b.v. € 0,19 zou ik hiervoor 2421km moeten rijden per jaar, ca. 201 per maand en ca. 47 per week. Ik haal met gemak meer dan 47 km per week dus er zit niets anders op dan simpelweg mezelf de € 0,19 te vergoeden en de fiets niet af te schrijven.

 

Stel dat ik ervoor kies om de fiets idd te gaan afschrijven, dan kan ik neem ik nog wel € 0,19 per km aftrekken voor zakelijke ritten gemaakt met m'n prive auto?

 

Nogmaals bedankt voor je heldere antwoord, ik weet in ieder geval nu waar ik aan toe ben v.w.b. de fiets.

Link naar reactie
  • 0

Auto en bakfiets hebben niks met elkaar te maken, maar als de Bel. Dienst een keer ondekt dat jij 0,19 per km voor je auto in rek, brengt ter vergoeding van jezelf, terwijl je juist een verre bakfietstocht aan het maken was, dan heb je een probleem.... ;)

Link naar reactie
  • 0

Auto en bakfiets hebben niks met elkaar te maken, maar als de Bel. Dienst een keer ondekt dat jij 0,19 per km voor je auto in rek, brengt ter vergoeding van jezelf, terwijl je juist een verre bakfietstocht aan het maken was, dan heb je een probleem.... ;)

 

valt wel mee P.J.

 

Als zelfstandige mag je ook op de fiets 19 cent rekenen voor zakelijke km's....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik J. Ik bedoelde eigenlijk dat je op moet passen dat geen fiets-KM's boekt terwijl je bijv. met je auto op vakantie in het buitenland bent. Of is het zo dat hij bijv. ook zijn schoonmoeder reklameritjes mag laten maken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.