• 0

hoeveel mag je verdienen als particulier, zonder BTW-nummer

In mijn voorbereidingen om een eigen onderneming neer te zetten zit ik nu met een vraag. Hoeveel mag ik prive bijverdienen, waarschijnlijk als incidentele inkomsten, zonder dat ik ingeschreven ben de KvK. Ik heb dus nog geen BTW-nummer ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als startende ondernemer kan je 2 dingen doen met betrekking tot de BTW.

 

Ten eerste kan je wel gewoon een btw-nummer aanvragen en bij je klanten BTW in rekening brengen. Deze moet je dan afdragen met de BTW die jij hebt betaald in mindering gebracht. Als dit te betalen bedrag op jaarbasis lager is dan €1883 dan krijg je dit volledig terug van de belastingdienst(dit bedrag moet je dan wel meenemen in je omzet). Per saldo betaal je dan dus geen BTW.

 

Ten tweede is het ook mogelijk om een verzoek tot ontheffing van de BTW-plicht. Dit kan je doen als je verwacht jaarlijks niet meer dan €1883 aan BTW te moeten betalen. Dit kan je doen door middel van een schriftelijk verzoek naar je belastingkantoor. Als je verzoek wordt ingewilligd hoef je geen aangifte meer te doen voor de omzetbelasting, ook is er geen boekhouding meer nodig voor de BTW. Nadeel is wel dat je ook geen voorbelasting meer terug kan krijgen, wat bij grote investeringen nadelig kan uitpakken.

 

Maar zoals Jeroen ook zegt, dit alles is terug te vinden op de site van de belastingdienst. Zoek maar eens op "kleine ondernemersregeling".

Link naar reactie
  • 1

HO STOP: Sorry, maar het verhaal van Robbert12 is voor een groot deel een geval van 'klok en klepel'. Maar dat zie je wel als de die site hebt gevonden.

 

Het volgende is ook onzin:

Als startende ondernemer kan je 2 dingen doen met betrekking tot de BTW. :-\

 

Je hebt geen keus als je meer dan incidenteel (en dat is al snel het geval inzake de BTW) ondernemersaktiviteiten verricht.

Als je even schrijft wat je doet en wat je omzet ong. zal zijn, wil ik wel een voorzet geven.

Inschrijving KvK is bijna altijd verplicht. Kijk maar op hun site.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Kneus of niet, maar ik zal hieronder toch de n.m.m. juiste KOR-uitleg geven. Zou jammer zijn als mensen de fout in zouden gaan. Als 't niet klopt hoor ik dat graag, we zijn hier om van elkaar te leren, toch?

 

Uitleg kleine ondernemersregeling (KOR): als je per jaar minder dan 1.883 euro BTW (na aftrek van voorbelasting) moet betalen dan mag je aftrekken: 2,5 x (1.883 - het jaarsaldo van je aangifte). Dus bij een jaarsaldo van 1.600 euro aan in principe af te dragen BTW bedraagt de aftrek 2,5 x (1.883 - 1.600) = 708 euro. Af te dragen is dan 1.600 - 708 = 892 euro.

Als je dit sommetje loslaat op een jaarsaldo van 1.345 euro, zul je zien dat de aftrek 1.345 euro bedraagt en je bij dat saldo dus niets hoeft af te dragen.

 

Aanvullig voor (onder)aannemers en mensen met internationale transacties:

Let bij het toepassen van de KOR op verlegde BTW. De BTW die je o.g.v. de Wet op je aangifte moet aangeven, maar die niet afkomstig is uit eigen omzet doet voor de berekening van de aftrek KOR niet mee. Het gaat hier om verlegde BTW bij (onder)aanneming, BTW die je via verwervingen uit andere EU-landen moet aangeven en verlegging bij invoer uit niet-EU-landen.

Als de Belastingdienst fouten met de KOR ziet voordat jij ze ziet volgt er een aanslag met een behoorlijke boete.

 

Tot slot: voor niets gaat de zon op. De toegepaste aftrek KOR moet je wel weer op je aangifte IB als winst, dan wel resultaat uit overige werkzaamheden aangeven.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dank Frans en Joost :)

 

Net binnenkomen en dan al kneuzen uitdelen had ik normaal niet gedaan. Maar om aandacht te vragen voor de fouten in dat verhaal van Robbert zag ik geen andere mogelijkheid.

Vond mijn ontvangkneus inderdaad ook wat flauw, verkeerd beargumenteerd en dan nog anoniem ook.

 

Eigenlijk moet ik jullie nu bereuzen, maar dan wordt 't zo klef, vinje niet?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.