• 0

Mogelijkheden met handelsnaam (facturen e.d.)

Ik heb een extra handelsnaam geregistreerd voor onze beevee, nu wilde ik even checken hoe de administratie dan in z'n werk gaat...

 

Ik kan - neem ik aan - facturen sturen uit naam van deze handelsnaam. Deze kunnen neem ik aan gewoon meegenomen worden in m'n huidige administratie (wat betreft nummering, boekhouding, BTW-nummers)??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet is dat gewoon mogelijk... het blijft immers één bedrijf. Ik kan me wel indenken dat je (voor jezelf vooral) wel een aparte nummering zou willen gebruiken om het onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende verkoopformules (als je die opsplitsing niet al op een andere manier kunt aanbrengen in je administratie...)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Je aanname is correct.

 

Jij drijft een onderneming. Die onderneming kan onder meerdere namen deelnemen aan het economisch verkeer. De facturen worden verstuurt door die ene onderneming en nummeren dus door. Dat de facturen onder een andere handelsnaam worden verstuurd, maakt niet uit. Hetzelfde geldt voor de BTW.

 

Als je meer informatie wil halen uit je administratie kan je ervoor kiezen om de verkopen op een aparte serie grootboekrekeningen te boeken. Gebruik voor de eerste handelsnaam 8000-8099, voor de tweede handelsnaam 8100-8199, enz. Op deze manier kan je direct uit de Winst- & Verliesrekening (W&V) aflezen hoe de omzet verdeeld is.

 

Als je ook software (of ieder ander product) van derden levert, kan je de inkooprekening ook splitsen in meerdere groepen. Dan kan je snel een marge berekening maken op basis van diezelfde W&V.

 

Voor de gevorderen: Met sommige pakketten is het mogelijk om de omzet en inkooprekening aan dezelfde verdichting te koppelen. Je kan dan direct de brutomarge op verkopen uit de W&V aflezen. Als ik hiermee te snel ga, zal ik het graag toelichten.

 

Marketingtip van de dag: Zet de andere handelsnaam als preferred partner op je briefpapier.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Een handelsnaam kun je alleen bij het handelsregister registreren. Als je absoluut niet bij de KvK geregistreerd wilt zijn, kun je overwegen de gewenste handelsnaam als merk te deponeren...

 

financieel schiet je daar overigens niet veel mee op, want de uitgaven voor het deponeren van een merk zijn hoger dan die voor een inschrijving in het handelsregister... De inschrijving van een merk is (voor zover ik weet) overigens wel voor 10 jaar, terwijl je voor een inschrijving in het handelsregister ieder jaar opnieuw moet betalen...

 

Wat is trouwens de reden dat je je niet in het handelsregister hebt laten inschrijven??

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Marketingtip van de dag: Zet de andere handelsnaam als preferred partner op je briefpapier.

Arjan,

 

Ik kan me indenken dat dit voor een groep klanten goed werkt, maar zou het ook niet tegen je werken als iemand een KvK uittreksel van je onderneming opvraagt (gebeurt wel vaker voordat er zaken gedaan worden) en daarin ziet dat je preferred suppliers allemaal handelsnamen van je eigen onderneming zijn!?

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0
Wat is trouwens de reden dat je je niet in het handelsregister hebt laten inschrijven??

Ik ben 16 jaar, ik kan me daarom niet op mijn eigen naam registreren bij de KvK, dit is echter geen probleem als ik recht van handlichting aanvraag. De kosten hiervan? € 87 euro en een advertentie in de Staatscourant (á ongeveer € 50), plus nog eens twee advertenties in de grote kranten (reken daarvoor ook maar eens meer dan € 50). Dit is dus minimaal € 237 bovenop de KvK registratie kosten! Omdat ik 'jong en ondernemend' ( ;D) ben!

Bovendien, wat is het voordeel verder van een registratie? Dat bedrijven je na kunnen gaan en je sneller vertrouwen. Nou geen enkel bedrijf met wie ik zaken doe (clienten én leveranciers) dat zijn er toch al meer dan 30 hebben ooit naar een KvK inschrijving gevraagd.

 

Verder bedankt voor het antwoord!

 

Jelmer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.