• 0

wel/geen dienstbetrekking lid/bestuurder coöperatie

Beste allemaal,

 

Al een tijd ben ik mij aan het verdiepen in de bedrijfsvorm coöperatie. Het internet afgespeurd, de diverse onderwerpen in dit forum doorgelezen en de belastingtelefoon en diverse notarissen gebeld. Echter, wat ik nog niet heb kunnen achterhalen is het volgende:

 

- wij zijn van plan met z'n tweeën een coöperatie op te richten, lijkend op de MKB coöperatie/eigenaarscoöperatie. In de toekomst zal dit ledenaantal worden uitgebreid.

- Mijn compagnon en ik zijn dus zowel bestuurder als lid van de coöperatie.

- Als lid van de cooperatie brengen wij ieder onze eigen expertise en netwerk in en verrichten wij arbeid.

- Wij beiden zijn natuurlijke personen (hetzij op persoonlijke titel, hetzij als eenmanszaak).

 

De gebruikelijkloonregeling is zowel op een BV als op een coöperatie van toepassing. Voorwaarde is, naar ik het goed heb begrepen, dat het lid meer dan 5% van het stemrecht binnen de coöp moet hebben en arbeid dient te verrichten voor de coöp.

 

En dan nu mijn vragen:

- stel ik ben zowel lid als bestuurder, maakt het dan nog verschil om op persoonlijke titel of als eenmanszaak lid te worden van de coöp. Kan me voorstellen dat op persoonlijke titel de gebruikelijkloonregeling hoe dan ook van toepassing is, maar vraag me af hoe dat zit bij deelname via een eenmanszaak?

- Er is een apart artikel in het handboek voor loonheffing (belastingdienst) waarin ingegaan wordt op de bestuurders van coöperaties met werknemerszelfbestuur. Zie hieronder:

 

Personen die als bestuurder werken bij een coöperatie met werknemerszelfbestuur en

lid zijn van die coöperatie, zijn in fictieve dienstbetrekking. Voor hen gelden de

gewone regels voor de loonheffingen.

Er is sprake van een coöperatie met werknemerszelfbestuur als wordt voldaan aan de

volgende voorwaarden:

– Ten minste tweederde van de werknemers is doorgaans lid van de coöperatie.

– Iedere werknemer kan onder dezelfde voorwaarden lid worden van de coöperatie.

Voorwaarden van financiële aard mogen geen wezenlijke belemmering vormen.

– Ieder lid heeft één stem.

– De arbeidsvoorwaarden komen overeen met wat gebruikelijk is bij soortgelijke

ondernemingen in de bedrijfstak.

– Een lid kan bij beëindiging van het lidmaatschap ten hoogste aanspraak maken

op zijn inleg, behalve in geval van liquidatie.

 

Bij ons is geen sprake van werknemerszelfbestuur aangezien één lid meerdere stemmen kan hebben.

Is er voor een lid/bestuurder dan sprake van een dienstbetrekking, fictieve dienstbetrekking of hoeft er geen loonheffing te worden afgedragen aan lid/bestuurders van de coöperatie die NIET aan bovenstaande voorwaarden voldoen?

 

Hopelijk kunnen jullie hier wat meer over vertellen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi froggie

 

deelname via een EMZ maakt niets uit. De EMZ en jij zijn fiscaal transparant, zodat ook dan gebruikelijk loon van toepassing blijft.

 

Jouw vraag 2 ziet enkel op 'fictieve' dienstbetrekking. In jullie geval is er - naar ik aanneem - al sprake van een zuivere dienstbetrekking zodat je aan fictief niet meer toekomt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thanx Joost, het is mij ondertussen duidelijk geworden. Ik zat al teveel in de wetgeving, terwijl het antwoord zo voor de hand lag...Heb de vraag eigenlijk gesteld, aangezien de vorm cooperatie voor ons helemaal goed zou zijn, maar moeite hebben met het ophoesten van 2x (2 AB-houders) het 'DGA-salaris' ofwel het gebruikelijk loon. Wij willen met alle liefde van alles afdragen als dat wettelijk gezien moet, maar het is denken wij het eerste jaar niet echt haalbaar. Vandaar dat we naar verschillende constructies hebben zitten kijken. Maar zoals ik al in verschillende onderwerpen op het forum ben tegengekomen, gaan ook wij voor SIMPEL. ;) Wel vervelend om te moeten constateren dat het lastig is om als starter met 0 omzet een bedrijf met beperkte aansprakelijkheid op te zetten.

 

Dus onze zoektocht leidt ons toch weer naar de VOF....met het omzetten van het getrouwd zijn in gemeenschap van goederen naar huwelijkse voorwaarden......en afsluiten van beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. Wel jammer van de coöperatie gedachte...

 

In deze beslissing spelen een aantal zaken nog een rol:

Mbt de coöp:

 

- Is het aannemelijk om te verwachten dat de belastingdienst voor mij en mijn compagnon (die slechts 2 dagen werkzaam is in de cooperatie) een gebruikelijk loon van 0 euro voor een jaar goedkeuren ivm het gewoonweg niet kunnen betalen van het gebruikelijk loon. Dit met de opgave 'in het gevaar komen van de bedrijfscontinuiteit'? De meningen zijn hier erg over verdeeld. De een zegt dat dit bijna vanzelfsprekend is wanneer dit van te voren wordt aangevraagd, terwijl de ander aangeeft dat aanloopverliezen part of the deal zijn en dus niet meegenomen worden in de bepaling van het gebruikelijk loon.

 

- De belastindienst geeft een verlaging af voor max 1 jaar. Mijn compagnon zal ook de komende jaren 2 dagen spenderen aan de cooperatie. Kan er dan niet elk jaar voor max 1 jaar een verlaging worden aangevraagd op basis van dit parttime percentage?

 

Mbt de VOF:

- Wanneer er op huwelijkse voorwaarden is getrouwd, het huis op allebei onze naam staat, hoe zit het dan met eventuele schuldeisers van de VOF? Mijn compagnon is niet mijn partner (dus geen man/vrouw VOF). Voor het huis is een hypotheek afgesloten. Waar kunnen mijn zakelijke schuldeisers aanspraak op maken? Mijn partner zou de hypotheek in geval van een schuldeiser ook zelf kunnen betalen. Ik heb mij laten vertellen dat de hypotheekverstrekker voorrang heeft en zolang de hypotheek betaald wordt, de zakelijke schuldeisers hier geen beroep op kunnen doen?! Maar dat vind ik een gek verhaal. Kan iemand dat voor mij verduidelijken?

 

En nu wordt het tijd om een keuze te maken en te gaan starten, want ik kan niet wachten! Een goed doordachte vorm is belangrijk, maar mag niet het echte ondernemersenthousiasme weghalen ;D

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoi Froggie

 

Vooraf goedkeuring vragen over een lager gebruikelijk loon kan, zelfs al voor de start. De fiscus is er niet opuit om een starter meteen richting 80K salariskosten te sturen. Doe het verzoek met argumenten omkleed en geef aan dat zodra de resultaten het toelaten, je een gebruikelijk loon zult opnemen. Voor 2 dagen in de week werk is dat dan ook nog eens 2/5e van het gebruikelijk loon.

 

Huwelijkse voorwaarden met een pand in gezamenlijk eigendom helpen niet. Sterker nog: als het haar pand is en jij draagt bij in de gezamenlijke lasten daarvan (wat ik me zo in kan denken) dan kunnen schuldeisers nog steeds 'bij' het pand.

 

Als er geen overwaarde in het pand zit, dan zullen schuldeisers het wel laten om beslag te leggen en executie af te dwingen. De bank heeft voorrang en als er daarna niets meer te halen valt, dan komt het wel goed, mits de bank geen schuldeiser is waar je een achterstand hebt...

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Beste Froggie en Joost

 

Door regelmatig op Google te zoeken op productiecooperatie, werknemerszelfbestuur enz. hoop ik vergelijkbare bedrijven als de onze te vinden. En deze week was het raak, door jullie correspondentie op het Forum. Dus maar lid geworden om ook te kunnen reageren. Een leuke en interessante site overigens.

Ik ben drie jaar geleden van start gegaan met 'ons' bedrijf Stek en Streek, cooperatieve vereniging voor plattelandsontwikkeling u.a. Een productiecooperatie, d.w.z. we zijn eigenaren-leden én werknemers. Voor de start ben ik bijna drie jaar bezig geweest met het voorbereiden, zoals een ondernemingsplan schrijven, statuten formuleren, partners zoeken, projectformats bedenken, het handboek Ondernemen van de Belastingdienst doorspitten enz. Voor mij stond al vanaf het begin de cooperatie als rechtsvorm vast. Voor het inrichten van een productiecooperatie is weinig voorbeeldmateriaal beschikbaar. Het beste dateert uit de 80er jaren, tijdens de crisis en eigenwerk-periode. Een boekwerkje wat ik Froggie kan aanbevelen is van Joh. van Gool 'Arbeid in deelgenootschap', Van Gorkum 1983.

 

Zoek maar op 'productiecooperatie' of 'Stek en Streek' en we staan bovenaan, kunnen jullie onze website raadplegen.

Ik heb samen met een ander de cooperatie in juni '06 opgericht. De statuten zijn bijna integraal overgegnomen door de notaris (winst van een goede voorbereiding) . De oprichters worden voor de wet gezien als leden, ondanks het feit dat we statutair gezien dat pas kunnen zijn als we een vast arbeidscontract hebben met de cooperatie. We hebben beide nu als bestuurslid een vast arbeidscontract bij de cooperatie, voor het reele aantal uren dat we ook aan bestuurswerk verrichten. Daarnaast heb ik inmiddels ook een vast arbeidscontract als projectcoordinator. Er is een klein jaar geleden een nieuw aspirant-lid bijgekomen, ook op de functie projectcoordinator, op tijdelijke contracten van 3mnd, 3mnd en 6mnd. Straks loopt haar laatste tijdelijke contract af en krijgt ze het lidmaatschap van de cooperatie aangeboden in combinatie met een vast arbeidscontract. Dan zal zij ook de plaats van mijn mede-oprichter innemen, die dan terugtreedt.

 

Het is dus heel goed mogelijk om geleidelijk te starten op basis van reele uren, bijvoorbeeld naast de uitkering, opleiding of huidige baan. Dit kun je dan eerst gieten in korte tijdelijke contracten, om die na een jaar op te laten volgen door een vast contract. Je hebt wel het 'nadeel' van de loonheffingen enz., maar je kunt er voor kiezen om als bestuur (ben je zelf) de feitelijke loonbetaling even op te schorten. Je bouwt dan een schuld op aan jezelf, die je later weer inlost. Staat gewoon op de balans. Administratief zien onze resultaten er om die reden niet mooi uit. Maar door als lid een 'aandeel' van een kwart jaarsalaris te nemen in het eigen vermogen, ziet het er dan weer mooi uit. Op dit moment draaien we quitte.

We kiezen voor een reeel uurtarief (maar betaalbaar) en een modaal vast inkomen voor onze werknemers / eigenaren. Zij hebben als werknemer alle wettelijke rechten en plichten die werknemers in andere bedrijven ook hebben, maar bepalen als ALV / bestuur van de cooperatie hun eigen bedrijfsbeleid. We proberen de secundaire arbeidsvoorwaarden zo goed mogelijk te maken. Om die reden zijn we nu bezig met het verkennen van de mogelijkheden van een pensioenvoorrziening in eigen beheer. Maandelijk reserveert Stek en Streek overigens al vanaf het begin een maandelijks pensioenbijdrage voor haar werknemers. Overigens ook 'slecht' voor de balans, want een schuld.

 

Graag zou ik Froggie willen helpen bij het starten van zijn/haar cooperatie, bij voorkeur als productiecooperatie. Daarmee komen we ook onze verplichting na die we volgens Joh van Gool hebben jegens andere coopraties en de maatschappij. Maar vooral omdat het zo'n leuke manier van ondernemen is en dat gunnen we iedereen.

 

Groeten van Gerard

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.