• 0

Inhuren 16-18jarige krachten voor 4-8uur p/week, opting-in een optie?

Ik heb zelf een eigen bedrijf waar ik diverse concepten/websites heb draaien waar ik eigenlijk niet genoeg tijd voor heb. De sites leveren genoeg op om mensen voor in te huren, echter niet genoeg om iemand fulltime in te huren (vooral omdat dit ook niet nodig is).

 

Ik wil daarom graag iemand (of meerdere) personen inhuren van tussen de 16-18 jaar voor 4-8 uur aan werkzaamheden. Deze werkzaamheden kunnen gewoon vanuit thuis gebeuren en er is hoogstens af en toe overleg nodig op kantoor. Daarbij zijn de uren zeer flexibel en zelf in te richten en betreft het slechts wat tekst schrijven endergelijke. Omdat ik een eenmanszaak heb wil ik er nog niet aan beginnen om mensen echt in dienst te nemen en zoek dus naar een legale nette oplossing. Nu kwam de opting-in mogelijkheid ter sprake en vroeg me af hoe dit werkt en of dit een optie is?

 

Ik heb uiteraard al wat gegoogled en kom o.a. uit bij de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_hulp/ondernemen_hulp-17.html . Via het forum zag ik wel wat opmerkingen hierover maar niet specifiek een antwoord op mijn vraag. Dus hopelijk kan iemand wat meer informatie geven hierover?

 

Concreet vraag ik me dus af:

- Kan ik iemand op deze manier inhuren (16-18jaar, 4-8 uur p/week)

- Wat moet ik zelf afdragen (ik las rond de 5% Zvw, maar wat nog meer?), hoe bereken ik mijn totale kosten?

- Wat zijn de voor/nadelen (voor mijzelf?)

 

(ik weet dat de persoon die ik inhuur zelf zijn inkomsten bij zijn opgaaf in moet vullen en dus niet verzekerd is en bijvoorbeeld geen ontslagrechten heeft. Echter ga ik er vanuit dat de persoon zelf gewoon al een baantje zal hebben bij de lokale AH oid en wat extra verdient als hij/zij 4-8 uurtjes over heeft).

 

Edit: Omdat ik ook mensen zoek die bijvoorbeeld websites designen, mee-bouwen etc zal er wel sprake zijn van een samenwerking die een langere tijd zal duren.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Echter ga ik er vanuit dat de persoon zelf gewoon al een baantje zal hebben bij de lokale AH oid en wat extra verdient als hij/zij 4-8 uurtjes over heeft).

Assumption is the mother of all fuckups en zeker in dit soort kwesties wordt van jou als werkgever deskundigheid verwacht en mag de - kennelijk nog minderjarige - werknemer zich achter onwetendheid verschuilen.

 

In zou zeggen: gewoon in de loonadministratie op een oproepcontract en voorkomen dat er een dusdanige regelmaat ontstaat dat je in het gebied van het wettelijk vermoeden van omvang van de arbeidsovereenkomst komt.

Link naar reactie
  • 0

...

In zou zeggen: gewoon in de loonadministratie op een oproepcontract en voorkomen dat er een dusdanige regelmaat ontstaat dat je in het gebied van het wettelijk vermoeden van omvang van de arbeidsovereenkomst komt.

 

Zoals Fred boven mij ook vraagt; vraag ik me dan ook af of ik niet opeens in veel meer rompslomp beland dan ik nu zou willen? Ik ben nog een eenmanszaak en wil niet opeens allerlei activiteiten doen die nodig zijn om complete loonadministraties (behalve die van mezelf) etc bij te houden (dat zijn nou de uren die ik tekort kom). ik ben uiteraard bereid om te betalen voor werkzaamheden, echter moet dat wel rendabel zijn in dit stadium, vandaar de vreemde constructie die ik voorstel.

 

 

 

Ja je kunt prima iemand daarvoor inhuren ook voor die uren.

 

Maar waarom niet denken aan een vrouw of man die thuiszit met kinderen en het als thuiswerk aanbieden?

 

Dit komt door de doelgroep waarvoor geschreven moet worden en uiteraard de kosten per uur.

 

Misschien dat ik m'n vraag anders moet stellen; wat is de meeste gunstige constructie hiervoor, zonder in complete loonadministraties te belanden?

 

Bij de openingspost heb ik ook toegevoegd dat ik bijvoorbeeld eenzelfde constructie wil voor mensen die kunnen designen en mee kunnen bouwen aan websites. Waarbij de werkzaamheden dus lange tijd door zullen gaan en dus constant zal zijn (en voor de belastingdienst dus op een soort arbeidsovereenkomst terecht moet komen).

Link naar reactie
  • 0

Is payrolling niet iets voor jou?

 

Ik heb even gezocht op payrolling, alle info en bedrijven die deze service aanbieden. Maar ik denk dat dit qua kosten niet op gaat wegen tegen waarvoor ik de kracht wil inzetten. Het lijkt me dat payrolling me veel meer gaat kosten dan minimumloon (of minimumloon + een aantal euro p/uur)?

Link naar reactie
  • 0
Misschien dat ik m'n vraag anders moet stellen; wat is de meeste gunstige constructie hiervoor, zonder in complete loonadministraties te belanden?

 

Bij niet te grote bedragen met een incidenteel karakter "uitbetalen" in entreebewijzen, prepaidkaarten en overige kadobonnen. Aanschaf kadobonnen boeken als relatiegeschenken. Voor 3/4 aftrekbaar. Verder een beetje rommelen met schoonmaakkosten, kilometers, enz. Let wel op dat zaken niet uit hand gaan lopen, anders ontstaan er echte dienstverbanden, loonadministraties en aanverwante arbeidsrechtelijke rompslomp.

Link naar reactie
  • 0

Bij niet te grote bedragen met een incidenteel karakter "uitbetalen" in entreebewijzen, prepaidkaarten en overige kadobonnen. Aanschaf kadobonnen boeken als relatiegeschenken. Voor 3/4 aftrekbaar. Verder een beetje rommelen met schoonmaakkosten, kilometers, enz. Let wel op dat zaken niet uit hand gaan lopen, anders ontstaan er echte dienstverbanden, loonadministraties en aanverwante arbeidsrechtelijke rompslomp.

 

Hmmm. m.i. geen wijze uilenraad deze keer. Eerder parachutespringen zonder parachute omdat het opvouwen "zo'n rompslomp is"

 

Afgezien van de IMHO moreel verwerpelijke oproep tot het ontduiken van sociale lasten en premies (maar laat ik dat aan een ieder zelf over om te beoordelen) is het ook nog eens heel gevaarlijk, zowel voor werkgever als werknemer:

Ik ken een werkgever die er ook zo over dacht. En toen kreeg die werknemer "met een incidenteel karakter" afgelopen maart tijdens een dienstritje (post halen) een ernstig ongeval waarbij zij haar linkervoet kwijtraakte. Inderdaad was ze niet elders in loondienst - dus niet sociaal verzekerd voor WW en WIA . Het resultaat is 2 slachtoffers: de werknemer die niet in aanmerking komt voor WIA en Ziektewet-vangnet en een werkgever die failliet gaat en het huis kan verkopen om aan de loondoorbetalingsverplichting en schadeclaim te kunnen bijdragen.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik het op een volledige legale en nette manier wil doen zijn er een paar opties die ik zo zie:

- Payrolling, via een bedrijf die dit verzorgt (al vraag ik me af of ik dan aan iemand onder de 20 kom tegen 4 a 8uur)

- ZZP, mits de persoon ook meerdere opdrachtgegevers heeft

- Iemand met een eigen zaak, mits ook hier de persoon meerdere opdrachtgevers heeft

 

Maar het opting-in is dus niet echt bekend? Dat lijkt zo'n logische en simple constructie namelijk?

 

Link naar reactie
  • 0
Maar het opting-in is dus niet echt bekend? Dat lijkt zo'n logische en simple constructie namelijk?

 

Ben geen jurist, maar ook risicotechnisch ben ik het nog niet eerder tegengekomen.

Het lijkt mij in ieder geval iets dat alleen van toepassing is of kan zijn op sterk incidentele opdrachten.

Zodra er sprake is van een wat meer structureel gebruik is er al snel sprake van een dienstverband, en dat lijkt bij 4 tot 8 uur inzet per week zeker het geval.

 

In de door jou genoemde opties mis ik de IMHO toch meest voor de handliggende: gewoon in loondienst nemen op tijdelijk contract (bijvoorbeeld 1 x 6 maanden, daarna 2 x 12). Want zeker met de ureninzet en minimumloon is jouw neerwaarts risico erg beperkt (en qua loondoorbetalingsrisico bij ziekte voor minder dan € 100,- per persoon per jaar verzekerbaar, uitgaande van 8 uur per week x minimumloon)

 

En welke rompslomp bedoel je precies? Salarisadministratie is toch niet meer dan een paar tientjes per werknemer per maand en bij indiensttreding het salaris doorgeven.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Of wachten tot 2011 ;D http://www.salarisnet.nl/Nieuws-Artikelpagina/Bijbaantjes-zonder-loonheffingen.htm

 

Maar je zou ook eens kunnen kijken naar de in het artikel genoemde studenten- en scholierenregeling:

Als u de studenten- en scholierenregeling mag toepassen, hoeft u minder loonbelasting/premie volksverzekeringen en WW-premie te berekenen. U mag namelijk in plaats van het werkelijke loontijdvak dat u met de scholier/student bent overeengekomen voor de berekening van de loonheffingen het kalenderkwartaal gebruiken. U houdt dan in veel gevallen minder of zelfs helemaal geen loonbelasting/premie volksverzekeringen in en houdt rekening met de kwartaalfranchise voor de WW-premie. Let er wel op dat u premies werknemersverzekeringen moet betalen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw moet inhouden en vergoeden.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat wellicht ook nog kan is een contracttype overeenkomst van opdracht.

Zo werken bijvoorbeeld alle kranten- en reclamefolderbezorgers.

Op de vergoedingen worden geen loonbelasting en sociale verzekeringen betaalt maar de betalingen worden wel doorgegeven aan de instanties. De contractanten zijn zelf verantwoordelijk voor de belastingaangifte.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht trap ik een open deur in.

Zoek even op studentenuitzendbureau's.

Die werken redelijk vaak met inleenkrachten voor korte periodes en uiteraard met jongeren.

Wellicht kunnen dergelijke uitzendbureau's je een geschikte service tegen een redelijk tarief bieden.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht trap ik een open deur in.

Zoek even op studentenuitzendbureau's.

Die werken redelijk vaak met inleenkrachten voor korte periodes en uiteraard met jongeren.

Wellicht kunnen dergelijke uitzendbureau's je een geschikte service tegen een redelijk tarief bieden.

 

Dit zou zeker nog wel een idee zijn inderdaad, dan kan ik ook direct wat sturen qua persoon die ik zoek.

 

En de opmerking over " overeenkomst van opdracht" ga ik even nakijken, klinkt interessant.

 

Overigens is opting-in ook gewoon voor lange termijn opdrachten, echter staat overal dat het dan max 3 dagen per week mag zijn, wat in mijn geval geen probleem is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.