• 0

eenmanszaak / samenwerkingsverband opheldering.

In de trend domme vragen bestaan niet,

 

Mijn schoonzuster is ondernemer en heeft een eenmanszaak.

Zij vertelde mij dat een eenmanszaak géén kvk nummer nodig heeft!

 

Ik ben al 2 jaar van plan een onderneming op te starten met tot nu toe 5 partners.

Het probleem is echter geen van ons woont nog op zichzelf. Iedereen is dus zeer terug houdend betreft het registreren van een kvk op een adres. Om ons probleem wellicht op te lossen dacht ik aan het volgende!

 

Is het mogelijk een kvknummer/vof te registreren op een Postadres?

Is het mogelijk om 5 eenmanszaken te beginnen en samen 1 bedrijf te vertegenwoordigen via een construcitie?

 

Als men een kvknummer registreerd op bijvoorbeeld het huis van je ouders, kan dan het huis aangesproken worden bij eventuele schulden en de ouders ook? Moet hiervoor dan de TBS regeling op toegepast worden?

 

Een pand huren is natuurlijk een oplossing, maar dit zorgt meteen voor vaste lasten en die willen wij zo laag mogelijk houden.

 

Graag een direct antwoord met een toelichting.

BVB!

 

---zoekfuntie gebruikt---

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet je wat jij zou moeten doen? Even naar de KvK gaan. Daar krijg je dit soort startersvragen allemaal persoonlijk uitgelegd.

 

De TBS regeling, aansprakelijkheid van woning bij schulden a.h.v. een KvK inschrijving en een VOF constructie lijk je niet onder de knie te hebben. Om dit allemaal helder uit te leggen kan het behoorlijk wat A4'tjes tekst zijn.

 

Graag direct antwoord met toelichting
Daar factureer ik € 90 per uur voor dus zeg het maar.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben al langs de kvk geweest en omdat het commercieel is gaan ze zowiezo uit dat je je daar registreerd.

Ik weet de voordelen van een kvknummer, tevens de structuur van de VOF.

 

Bedankt voor de quote, aangezien ik veel heb rondgelezen hebben veel HL'ers de neiging om nog is offtopic te gaan.

 

Dat het a4tjes tekst kost wist ik niet. Ik zal google nog is raadplegen.

 

Bedankt voor je reactie iig.

Link naar reactie
  • 0

Sportief dat je niet laat afschrikken door mijn opmerking.

 

TBS is niet van toepassing omdat het pand geen ondernemingsvermogen is maar je enkel alleen een inschrijving laat maken. KvK is verplicht volgens mij ook voor eenmanszaken (per een bepaalde datum in 2007?). Schulden kunnen ook niet worden verhaald op de woning omdat het geen ondernemingsvermogen is en dus geen risico draagt voor de bedrijfsvoering.

 

Bij een eenmanszaak ben je wel aansprakelijk met je prive vermogen maar omdat het pand van je ouders is zie ik geen direct verband waarom ze jouw schulden daarop kunnen verhalen.

 

KvK registreren op een postbus weet ik niet.

 

Waarom wil je geen VOF t.o.v. vijf eenmanszaken? Lijkt mij een nachtmerrie voor opdrachtgevers en VAR verklaringen met inhoudingsplicht en dergelijke. Dan zou ook 1 eenmanszaak de opdracht binnen halen en de andere 4 aan hem factureren? Ik vind het niet logisch klinken iig.

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Je heldert voor mij meteen wat knelpunten op!

 

Ons plan is ook een V.O.F. te beginnen, het discussiepunt is eigenlijk niemand wilt dat het op haar/zijn huis van de ouders geregistreerd wordt. Dat ligt niet aan het vertrouwen, maar simpel omdat ze hun ouders zo weinig mogelijk erbij willen betrekken.

 

Geldt voor V.O.F. dan hetzelfde? Mocht ik een kvknummer registreren op het huis van mijn ouders, hun geen blaam treft omdat het geen ondernemingsvermogen is?

 

Enige actiepunten hoe het ondernemingsvermogen wordt beoordeelt?

Wellicht als een kvk op een adres staat kan/mag men aannemen dat jouw bedrijf daarin gevestigd is nietwaar? Dat is dan tevens ondernemingsvermogen enige opheldering gewenst, mijn kennis is niet toerijkend over dat subject.

 

Doordat ik op een ander topic heb gelezen dat als je niet een product namens natuurlijk/rechtpersoon verkoopt, maar bijvoorbeeld je eigen product verkoopt ben je niet verplicht een kvk nummer aan te maken. Bijvoorbeeld een tandarts die zelfstandig een eenmanszaak heeft, is dan niet verplicht een kvk nummer te hebben. Vandaar dat mijn fantasie een beetje op hol sloeg.

 

Niet om de kvk nederig te maken, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat kvk adviseurs een neerkijk hebben op jongeren, die denken de klus wel FF te klaren. ( en dit terwijl sommige dat ook doen )

Link naar reactie
  • 0

Wellicht als een kvk op een adres staat kan/mag men aannemen dat jouw bedrijf daarin gevestigd is nietwaar? Dat is dan tevens ondernemingsvermogen enige opheldering gewenst, mijn kennis is niet toerijkend over dat subject.

 

Zie het huis van je ouders als een pand dat je huurt. Als jij schulden maakt dan kan de schuldeiser niet het pand in beslag nemen. Het pand is niet jou eigendom dus heeft de schuldeiser hier niets mee te maken. Alle eigendommen van de VOF en van elke vennoot privé is wel aansprakelijk voor eventuele schulden.

 

Derhalve maakt het voor jou ouders niets uit dat de VOF daar geregistreerd staat buiten het feit om dat er wat meer post zal komen op dat adres.

Link naar reactie
  • 0

...

Mijn schoonzuster is ondernemer en heeft een eenmanszaak.

Zij vertelde mij dat een eenmanszaak géén kvk nummer nodig heeft!

...

 

Vertel je zus maar dat ze toch eens kijkt op www.kvk.nl

 

Ze zit er namelijk helemaal naast. Ik meen dat er enkele uitzonderingen zijn (waren?) maar in principe is inschrijving verplicht. Ook voor eenmanszaken.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

off topic// Wat is dat toch met mensen dat ze in hun allereerste post zeggen een hekel te hebben aan off-topic reacties en specifiek vragen naar een direct en onderbouwd antwoord. >;( Je geeft aan veel gelezen te hebben, maar blijkbaar niet dat topics alleen op slot gaan als ze tegen de regels in gaan. Anders blijven ze open, zodat er nog aanvullingen kunnen komen en extra vragen gesteld kunnen worden, ook door en voor anderen. Ook deze week is dat al weer een keer aangegeven door een van onze vrijwillige mods, die dit met heel veel geduld steeds weer doen. Toch knap dat ze daar nog de tijd voor vinden, tussen het verwijderen van de vele off topic berichten.

 

on topic// Welkom op het forum! Ik hoop dat je ook nog even de tijd neemt om waar mogelijk anderen te helpen.

 

Het kan inderdaad zijn dat je bij de gemeente toestemming, vergunning of ontheffing van het bestemmingsplan moet vragen. Dat ligt eraan wat je gaat doen en in welke gemeente. Dus daarvoor kun je het beste de gemeente zelf even bellen.

 

Bij mijn weten kun je alleen op een werkelijk adres registreren bij de KvK, niet op een postbus. Zoals Ryan en Robbert al aangeven, brengt dat niet meteen kosten of risico's met zich mee. Hoewel, het blijft voor de betreffende ouders natuurlijk wel vervelend om aan de deurwaarder uit te moeten leggen dat hij van het meeste af moet blijven...

 

Voor het overige sluit ik me aan bij de rest, waarbij ik mbt tot de inschrijving nog toe wil voegen dat tegenwoordig alle ondernemingen moeten zijn ingeschreven, met uitzondering van bestaande ondernemingen (vrije beroepers) die onder de overgangsregeling vallen, die hebben nog heel even respijt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.