• 0

Pre-Seed Incubators.

Ik zit met een raar dilemma. Ik kom overal ploeterende ondernemers tegen die erg hun best doen om in hun eentje uit te vinden hoe je van je bedrijf een succes maakt. Nou denk je toch, twee weten meer dan één, dus gezellig samen je bedrijf ontwikkelen moet leuk zijn. Toch.....

 

Ik bedoel maar. HL is er om startende ondernemers bij elkaar te brengen. Ik ben niet de enige die denkt dat zoiets een goede zaak is.

 

De praktijk is echter heel anders. Ik heb dat al een aantal jaren geleden meegemaakt. Ondernemers konden gratis coaching krijgen van ervaren ondernemers en Business Angels. Het was echt top-kwaliteit voor weinig. Niemand had trek.

 

Op dit moment is BViT bezig met het vullen van de incubator in de Caballerofabriek in Den Haag. Wat denk je. De gewone Incubatorruimte vindt gretig aftrek en op het zwaar gesubsidieerde zweethok voor plannenschrijvers komt niemand op af :(.

 

Het lijkt wel of (aspirant)ondernemers helemaal niet "willen" samenwerken. Wat zou dat toch zijn? Schatten we met zijn alleen de behoefte van de startende ondernemer verkeerd in, of weten ze gewoon niet wat goed voor ze is ;D.

 

Anyway. Als marketeer ben ik geneigd de markt gelijk te geven, maar in dit geval twijfel ik. Ik snap er in ieder geval niks van.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Twee weten meer dan één, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar samenwerken is ook niet alles, je bent mede verantwoordelijkheid, je partner doet het net iets anders dan jou, je raakt geirriteerd, vind het dan toch niet meer leuk en ja dan zit je.

 

Ik denk dat de angst van het samenwerken veel mensen tegenhoud, het niet kunnen samenwerken is ook een belangrijk punt. Ik kan best goed overweg met mensen (vrienden etc.) zakenrelaties, geen probleem. Maar als ik iemand naast me zou hebben, die hetzelfde doel heeft als mij zou ik het niet kunnen. Ik ben DAN meer een eenling. Het hebben van mensen onder mij vindt ik ook geen probleem de relatie is dan duidelijker, ik ben opperverantwoordelijk en zij 'dienen' mij.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Dag Nils,

Allereerst m'n sympathiebetuiging, want het moet wel een beetje don quichotte achtig voelen af en toe. Je werkt je het apelazarus voor startersland en dan zoiets.

 

Vragen:

1. Hoe wordt de (aanwezigheid van de) mogelijkheid gecommuniceerd? Waar? Op welke punten? Voor wie is het bedoeld?

2. Aan welke voorwaarden moet een ondernemer voldoen?

3. Wat is een zwaar gesubsidiëerd zweethok voor plannenschrijvers precies?

4. Ehm... is er vantevoren marktonderzoek gedaan?

5. Wat zijn de voordelen van van genoemd incubatorzweethok?

 

Even een paar suffe vragen om te helpen mee te denken.

Toch altijd weer de discrepantie tussen de dagelijkse praktijk en je visie :-)

Keep up the good work!

 

Annedien

Link naar reactie
  • 0
Twee weten meer dan één, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar samenwerken is ook niet alles, je bent mede verantwoordelijkheid, je partner doet het net iets anders dan jou, je raakt geirriteerd, vind het dan toch niet meer leuk en ja dan zit je.

 

Ha Jelmer. Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik bedoel met samenwerken, niet twee personen op één bedrijf, maar verschillende bedrijven, die een vergelijkbare uitdaging hebben (starten) die in gezamenlijkheid proberen het wiel uit te vinden (en het buskruit natuurlijk). Het gaat om het delen van kennis en contacten.

 

Vragen:

1. Hoe wordt de (aanwezigheid van de) mogelijkheid gecommuniceerd? Waar? Op welke punten? Voor wie is het bedoeld?

2. Aan welke voorwaarden moet een ondernemer voldoen?

3. Wat is een zwaar gesubsidiëerd zweethok voor plannenschrijvers precies?

4. Ehm... is er vantevoren marktonderzoek gedaan?

5. Wat zijn de voordelen van van genoemd incubatorzweethok?

 

Ha Annedien,

 

even als antwoord op je vragen:

1: Via ons netwerk, nieuwsbrieven, mailing bij de doelgroep, mond op mond reclame, events rondom de incubator, HigherLevel etc. Dat de doelgroep redelijk weet wat er speeld blijkt uit het grote aantal aanmeldingen voor de overige services.

2: De ondernemer moet van plan zijn een bedrijf te beginnen. Liefst iets innovatiefs. Het hoeft overigens niet eens duidelijk te zijn wat de ondernemer gaat beginnen, daar is dat zweethok namelijk voor. Om inspiratie op te doen.

3: Een werkplek voor €50,- per maand, met telefoon, internetaansluiting, printers, copiers, professionele begeleiding (van mij bijvoorbeeld, maar ook van ervaren ondernemers en investeerders) en 6 collega ondernemers die ook proberen hun bedrijf van de grond te krijgen.

4: Nope, dat is zinloos. Potentiele klanten hebben geen ervaring met het product, dus hun antwoord heeft geen betekenis.

5: Versnelling, efficiency en minder eenzaamheid.

 

Kijk, als wij een bijeenkomst of een cursus voor (aspirant)ondernemers organiseren, zoals onze sales cursus, dan zijn de ondernemer vooral gelukkig met het "peer-netwerk" aspect dat daar aan zit. Ze wisselen veel ervaringen uit en delen kennis en contacten.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils, de Kabelerofabriek is open voor wireless ventures begrijp ik. Daar had het Cutting Eggs-initiatief van Zrski wel in gepast: mobile gaming. Wel grappig ook, cutting eggs in een incubator... ;D

 

Ja, dat klopt, maar de pre-seed incubator heeft die focus niet. Moet gewoon innovatief zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils, de Kabelerofabriek is open voor wireless ventures begrijp ik. Daar had het Cutting Eggs-initiatief van Zrski wel in gepast: mobile gaming. Wel grappig ook, cutting eggs in een incubator... ;D

 

Ja, dat klopt, maar de pre-seed incubator heeft die focus niet. Moet gewoon innovatief zijn.

 

Inmiddels ben ik de draad kwijt. Er is een oude sigarettenfabriek omgebouwd tot legbatterij met een goedkope kuikenkamer, maar starters moeten wel draadloze plannen hebben. Of toch niet? Annedien stelde die vraag al eerder: hoe duidelijk communiceren jullie eigenlijk? Is het domein van die BViT bijvoorbeeld bekend?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Twa,

 

Er zijn twee doelgroepen. De reeds gestarte wireless bedrijven die bij BViT moeten zijn en de kuikentjes die bij mij moeten zijn. De meeste kuikentjes worden indidueel genaderd. Ik kom namelijk nogal wat kuikentjes tegen ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha die Nils,

 

Jouw dilemma is niet nieuw, maar komt al jaren voor in ondernemersland. Veel beginnende ondernemers zijn gestart omdat ze het dan eindelijk zelf kunnen doen zonder dat er iemand hinderlijk over de schouder meekijkt. Na verloop van tijd lopen ze vanzelf tegen zaken aan waarvoor ze eigenlijk de oplossing in samenwerking met anderen kunnen realiseren. Maar dat doen ze niet omdat ze dat zien als een soort van gezichtsverlies. Dat anderen denken/vinden dat ze onvoldoende ondernemer zijn.

 

Een ander aspect is het concurrentieverhaal. Sommigen denken dat bij samenwerking de andere partij er eventueel met het goede idee of product vandoor gaat.

 

Een echte oplossing is er niet voor dit dilemma. Gewoon blijven communiceren en wijzen op de voordelen van samenwerking. De goeden zullen het oppikken en de zwakken blijven ploeteren en gaan uiteindelijk stuk op basis van hun eigenwijsheid.

 

Groet,

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok.

What about...

er een vermarktbaar en vooral: communiceerbaar concept van te maken ipv een 'ding dat kan'?

Met eigen identiteit, een entiteit?

Zoiets kan misschien sneller en beter terechtkomen in de verschillende distributiekanalen; startersites, jouw eigen sites, melding van gemaakt worden, naar verwezen worden.

Maar misschien denk ik te simpel en mis ik info en/of....

Redenerend vanuit mijn bezigheden... :-)

 

3: Een werkplek voor €50,- per maand, met telefoon, internetaansluiting, printers, copiers, professionele begeleiding (van mij bijvoorbeeld, maar ook van ervaren ondernemers en investeerders) en 6 collega ondernemers die ook proberen hun bedrijf van de grond te krijgen.

Klinkt in elk geval fantastisch!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De gewone incubatorruimte vindt gretig aftrek en op het zwaar gesubsidieerde zweethok voor plannenschrijvers komt niemand op af. :(

 

De meeste kuikentjes worden individueel benaderd. Ik kom namelijk nogal wat kuikentjes tegen.

 

Stapje voor stapje wordt duidelijk waar hier het probleem zit... ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Maar eh, geef je visie dan eens, je analyse?

 

BViT heeft vier incubators (hoewel Utrecht dakloos is) waar een aantal werkplekken à 50 euro per maand beschikbaar zijn voor plannenmakers. Werving voor die plekken gaat via Nebib, het persoonlijke netwerk van Nils. Daar blijkt het animo voor zulke plekken echter gering. Nebib is zelf de bottleneck, zo zou je kunnen concluderen, maar het alternatief is ook niet zo aanlokkelijk. Een meer actieve werving levert waarschijnlijk een stortvloed aan reacties op, en dan wordt de selectie weer zo zwaar.

 

Daarmee is de bal terug bij Nils. Misschien moet je zulke werkplekken niet verkopen, maar uitloven als beloning voor kansrijke proposals binnen de domeinen waar elk BViT-cluster actief is. En wellicht heeft hij baat bij netwerk-hefbooms.

 

Ook een optie: verlang van planups (dus nog geen startups) dat ze een blog maken over hun ervaringen. Daarin hoeven geen bedrijfsgeheimen ontbloot te worden en ik zie dat ook niet primair als publiek dagboek, maar als document waarmee deze vroege fase beter begeleid kan worden. Als publiek document dragen zulke blogs echter bij aan het begrip voor ondernemerschap en innovatie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

The best plans in life are free

But you can keep them

For the birds and bees

Now give me money

That's what I want

 

Your coaching gives me such a thrill

But your coaching don't pay my bills

Give me money

That's what I want

That's what I want

Oh, yeah

That's what I want

 

Money don't get everything it's true

What it don't get I can't use

Now give me money

That's what I want

That's what I want

 

 

Pre-seed is for people who can afford to work for nothing, nada, zilch. This means you are either very young, already have some money in the bank, have a rich family or friends, a sponsor, or a company behind you. Not may people are willing to work for no rewards for an extended period of time.

 

50 Euro a month office space, how can anyone turn down this offer that is "true good to be true"? Well, perhaps it is. Are there clauses which the pre-seed companies are forced to sign? Are there hidden costs? Do they give up a large share of any venture if they succeed in getting funding in future? Are they free to chase investment on their own while they are in the incubator? And for 50/month, how much guaranteed quality time does a pre-seed get from the advisors?

 

Just some random thoughts...

Link naar reactie
  • 0
Are there clauses which the pre-seed companies are forced to sign?
Nope, exept that they can't stay forever (max 9 month i believe)

Are there hidden costs?
nope

Do they give up a large share of any venture if they succeed in getting funding in future?
nope

Are they free to chase investment on their own while they are in the incubator?
Yep

And for 50/month, how much guaranteed quality time does a pre-seed get from the advisors?

Depends on how much they need and how well they use it.

 

Funny random thoughts you have. You should know me better than that.

 

BTW, I do like that song. It is very funny.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Qoute van TwaLevel: Nebib is zelf de bottleneck, zo zou je kunnen concluderen,

 

Hmm, ik volg je redenatie niet helemaal. Ik heb er een nachtje over geslapen, maar hoe kan de NeBIB een obstakel zijn, als we niet op de weg staan?

 

De deal is zo: Ik denk dat pre-seed incubators nuttig kunnen zijn om plannenmakers sneller tot een succesvolle start te laten komen (vooral door Peer-networking). Toon (Toon Buddingh' van BViT) heeft een nieuwe incubator in Den Haag en wil wel ruimte beschikbaar stellen "om het te proberen". Hij zorgt voor vulling, ik zorg voor vulling en als je wilt kun jij ook voor vulling zorgen. Jan Verkooijen en ik zitten er om en om op woensdag middag om de plannenmakers een beetje op weg te helpen.

 

Waar zit dan die bottleneck?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Qoute van TwaLevel: Nebib is zelf de bottleneck, zo zou je kunnen concluderen,

 

Hmm, ik volg je redenatie niet helemaal. Ik heb er een nachtje over geslapen, maar hoe kan de NeBIB een obstakel zijn, als we niet op de weg staan?

 

Heel simpel sommetje. Je begint deze thread met de opmerking dat er zo weinig belangstelling is voor goedkope startersplekken, maar verderop vertel je dat deze starters individueel benaderd worden in jouw netwerk aan contacten. Dat betekent dus dat veel beginners niet van het bestaan van deze plekken op de hoogte zijn. Nebib is dus niet de kurk maar wel de flessehals. Voordeel is dat je het aanbod kunt beperken tot beginners waar je wat in ziet; nadeel is dat je alle beginners mist die niet in je eigen netwerk voorkomen. Maar dat is geen kritiek op Nebib.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Funny random thoughts you have. You should know me better than that.

 

BTW, I do like that song. It is very funny.

i didn't mean it as a shot at you, i know how dedicated you are at helping startups and entrepreneurs. and i know the quality of your network.

 

perhaps the problem is the type of pre-seed companies you are looking for? is this opportunity only available for companies looking at wireless opportunities? if not, i can't understand why you can not get startups to take you up on this opportunity. that i why i asked if perhaps it was just too good to be true?

 

back to wireless... while wifi may be hot, it is the next dotcom hype waiting to burst. successful business models for wisp's (wireless isp's) are not going to get investors excited. if wifi service providing does prove to be successful, then it is going to be won by the big players. there are many initiatives already by young techies. there are many small companies looking at wifi opportunities. the market is not even established and it is flooded with commercial companies, isp's giving away wifi access for free as part of their adsl package, and free wirless communities. the only people making out on the wifi hype are the equipment manufacturers and one or two early players who have been successful at getting investment.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In 99 I tried starting a WISP (lucht) (in one week I got 500 people interested to sign up).

 

I couldn't find VC backing in 2000 because they didn't want to invest in hardware. After all, any big company could come in and take over the market easily (the only asset was hardware).

 

In 2003 I had a talk with a WISP entrepreneur and a VC, this VC gave the exact same arguments. I really wonder if WIFI is the next thing wasting to bust. What I do see however is that there are a lot of headless chickens running the same way.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.