• 0

Hoe boeken: belasting winst uit een BV?

Hi levellers,

 

Momenteel werk ik vanuit een eenmanszaak waarbij het overgrote deel van de werkzaamheden wordt verricht voor een enkele klant. Het klantportfolio begint te groeien maar de ambitie om van thuiswerkende zzp'r door te groeien tot onderneming inclusief externe huisvesting en personele bezetting is een traag proces. Mijn voorname klant is enthousiast mij hierin te ondersteuen. Onderdeel hierbij is het doen van een investering en het vormen van een BV waarin mijn klant zal participeren.

 

Hierover de volgende vraag: Als ik straks op de loonlijst sta en tevens meedeel in de winst, hoe gaat deze winst dan belast worden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

hoi 2ndnew

 

Over 3 schijven:

 

1. Winst in een BV wordt belast met vennootschapsbelasting (VPB, veelal 20%).

2. Jouw salaris met loonbelasting. Brutosalaris is wel een aftrekpost voor de VPB.

3. dividend (winstuitdelingen) met 15% dividendbelasting en 25% in box 2 IB onder aftrek van de reeds betaalde dividendbelasting. Geen aftrekpost voor de VPB.

 

Maareh: dit had je op ons forum of via belastingdienst.nl toch ook wel kunnen vinden.......

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo ik zit met het volgende probleem.

 

Ik heb het volgende probleem:

 

Mijn werkbv heeft zeg maar 25000 euro winst voor belasting gedaan. Deze werkbv is 100% eigendom van mijn holding bv.

 

De winst is in 2008 gerealiseerd.

 

Ik wil alle winst van de werkbv naar de holding boeken. Dit is divident waar ik geloof ik geen dividentbelasting voor hoef te betalen, want het gaat tussen werkbv en holding.

 

Vragen:

1. Bij de aangifte van de vennootschapsbelasting van de holding heb ik aangegeven dat ik een 100% dochter werkbv heb.

2. Moet ik het dividentbedrag - 25.000 euro aangeven in de aangifte van de vennootschapsbelasting van de holding?

3. Waar moet ik dit in het programma aangeven, zodat dit volledig valt onder de deelnemersvrijstelling?

4. Moet ik dit dividentbedrag - 25.000 euro aangeven in de aangifte van de vennootschapsbelasting van de werkbv? Zo ja waar?

5. Ik zal in 2009 de volgende journaalboekingen doen voor de werkbv:

 

Aan te betalen divident 25.000

Winstreserve 25000

 

bij betaling van divident

 

Te betalen divident 25.000

Aan Bank 25.000

 

en bij de holding

 

Algemene reserve 25000

Aan bank 25000

 

Veel vragen, graag jullie advies.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je gaat iets te kort door de bocht.

 

Ten eerste:

VPB dochter BV: dividend geef je aan als winstuitdeling bij de niet aftrekbare bedragen. Het is nl. een verschuiving van vermogen dat het resultaat niet mag beïnvloeden.

 

VPB moeder BV: resultaat deelneming in de W&V en onder de deelnemingsvrijstelling dit weer aftrekken zodat het onbelast blijft.

 

Boeking bij de holding is:

 

Bank

Aan Dividend/resultaat deelneming

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je gaat iets te kort door de bocht.

 

Ten eerste:

VPB dochter BV: dividend geef je aan als winstuitdeling bij de niet aftrekbare bedragen. Het is nl. een verschuiving van vermogen dat het resultaat niet mag beïnvloeden.

 

VPB moeder BV: resultaat deelneming in de W&V en onder de deelnemingsvrijstelling dit weer aftrekken zodat het onbelast blijft.

 

Boeking bij de holding is:

 

Bank

Aan Dividend/resultaat deelneming

 

 

 

Hallo,

bedankt voor de snelle reactie.

 

Voor de Moeder heb ik heb ik het divident geboekt op de V&W onder de post: positieve resutlaten uit binnenlandse deelnemingen. Dat zit goed. Winst gaat omhoog.

 

Bij de deelnemersvrijstelling voor de moeder zie ik geen enkele post waar ik dat bedrag weer kan aftrekken. Als ik op de post overige openlijke of vermomde winstuitdelingen zet dan wordt mijn winst verhoogd. Als ik het negatief zet in diezelfde post krijg ik een onrealistische lage winst. Hoe heet de post onder deelnemersvrijstelling waarop ik het bedrag kan afboeken zodat mijn winst niet stijgt?

 

Deze vraag heb ik ook voor de dochter. Zou je de post winstuitdeling/niet aftrekbare bedragen kunnen specifieren? Kan het niet vinden bij de dochter.

 

Bedankt, ik wil eindelijk mijn winst goed wegboeken.

Link naar reactie
  • 0

Je vroeg naar de plek in de VPB aangifte waar je de deelnemingsvrijstelling moet vermelden. Die gaf ik je.

 

Waar je dat in jouw administratie moet doen? Ik ben nl. geen boekhouder.

 

Ik verplaats jouw vraag wel even naar de sectie administratie.

 

Sorry Joost,

 

De plek in de VPB aangifte heb ik dankzij jou gevonden voor de deelnemingsvrijstelling. Hartelijk dank!!!!

Het gaat mij om de plek in de VPB waar ik de niet aftrekbare kosten kan boeken. En de specifieke post binnen de VPB aangifte. Ik heb bij de dochter aangegeven dat ik divident ga betalen, en nu is mijn totale winstbedrag hoger geworden. Ik heb dat bedrag bij de niet aftrekbare kosten negatief en ook positief gezet. Geen van beide werkt. Winstbedrag blijft nogsteeds te hoog door de eerdere melding dat ik divident ga uitkeren. Ik wil dit dus bij de dochter in de VPB aangifte neutraliseren. Volgens mij zet ik het namelijk in de verkeerde "niet aftrekbare bedragen". Gevraagd dus: op welke rubriek binnen de VPB vind je de niet aftrekbare bedragen? Moet je hier het dividentbedrag negatief invullen of gewoon positief.?

 

Dank voor je hulp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.