• 0

Maak de drempel voor octrooien extreem laag

Naar aanleiding van het topic: Wat kan de overheid doen?

 

Ik heb even kort op het voorstel onderwerp gezocht maar zo snel niets kunnen vinden maar wellicht is het al lang bestaand en uitgediscusieerd onderwerp.

 

Een drempel die ik zie bij technische innovaties is het octrooi. Ze kosten initieel veel geld en geven geen garanties op een positief financieel rendement. Het is dus een groot financieel risico wat je neemt, zeker voor een particulier of kleine zelfstandige met een octrooieerbaar idee. Je hebt nu de innovatievouchers maar die gelden alleen voor bedrijven en er zit op zijn minst een eigen bijdrage van 2500 euro in. Ik ga er even van uit dat het indienen van een goed europees octrooi ca 5000-10.000 euro kost.

 

Mijn stelling is dat er een hoop goede ideeën/produkten/uitvindingen bij mensen blijven zitten omdat ze het moeilijk kunnen verkopen zonder het risico te hebben dat het idee/produkt/uitvinding gestolen wordt. Uit angst hiervoor blijven mensen op hun ideeën zitten. Er zijn hier op het forum al genoeg voorbeelden over te lezen, in ieder geval over de angst dat hun idee gestolen wordt.

 

Mijn voorstel aan de overheid: Maak de drempel voor octrooien extreem laag voor iedereen, dus ook particulieren.

Even brainstormend: Maak bijvoorbeeld het indienen en de ondersteuning door een octrooigemachtigde gratis maar maak de taksen op verlenging na 3 of 4 jaar tot een 20 jarig octrooi flink duurder. Is de uitvinding na de eerste periode niet op de markt kost het de indiener geen geld en het octrooi verloopt. Is het wel met succes op de markt heeft de uitvinder geld om die hoge taksen te betalen en is er ook de noodzaak anders is de uitvinding niet meer beschermd. Over de termijn van 20 jaar zijn de totale kosten even hoog als nu (met uitzondering van de kosten voor de onbruikbare uitvindingen).

 

Zwakke punt zit denk ik in het na een korte tijd laten verlopen van het octrooi. Grote bedrijven die interesse hebben maar kunnen wachten zullen die termijn afwachten en dan toch gratis met het idee weglopen. Aan de andere kant heeft de uitvinder ruim de tijd gehad om er ook zelf wat mee te kunnen doen.

 

Wat denken jullie hiervan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is een aardig idee. Octrooicentrum Nederland heeft de indieningstaksen al sinds enige tijd verlaagd. Wat ook een goede oplossing is, is grote bedrijven meer te laten betalen voor octrooiaanvrages en instanthoudingstaksen. In de VS gebeurt dat al. Dat zou in Europa ook moeten gebeuren. Ik zie niet in waarom kleine ondernemers en particulieren dezelfde prijs moeten betalen als multinationals als Shell en Philips.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Volgens mijn informatie zitten de initiele kosten met name in de vertalingen en de hulp van een octrooi gemachtigde.

 

Een probleem wordt natuurlijk dat er veel meer aanvragen afgewezen zullen worden omdat men denkt dat het nieuw is wat dan onnodige kosten voor de overheid gaat opleveren. Iemand een idee hoe dat dan op te lossen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.