Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
R.I.P. - Fred Wiersma
R.I.P. - Fred Wiersma
U bent als eigenaar van een bedrijf, net als vele anderen, in deze crisis verzeild geraakt. Dat lot deelt u dus met velen, maar hoe u er mee omgaat, zal uiteindelijk bepalen of uw bedrijf er beter uitkomt dan dat van uw concurrenten. In dit artikel geef ik u een aantal punten die u wellicht inspireren tot de voor u juiste acties. Dan heb ik mijn doel met dit artikel bereikt.
Wat gaat er niet werken in deze situatie?
1. Bij de pakken neerzitten. In mooi weer kunnen we allemaal prima zeilen, maar in slecht weer komt het aan op doorzetten. Zo ook bij het ondernemen. Als het economisch goed gaat is ondernemen niet zo moeilijk: er is geld zat, de klanten kopen graag en de bank verstrekt graag krediet voor uw investeringen. Nu is het tij anders, en komt het er op aan om de focus vooral te hebben op continuïteit: u wilt dat het bedrijf doorgaat, ook al is er minder winst, en misschien zelfs verlies. En bedenk: als u bij de pakken neer zit, doen uw mensen dat ook!
2. Paniekvoetbal. Extreem kosten besparen, mensen ontslaan, drastisch prijzen verlagen, het zal zelden werken, en ook hier geldt: paniek is besmettelijk. Uw mensen nemen het over, en uw klanten en leveranciers ‘vertrouwen het niet meer’.
3. De kop in het zand. Dat werkt misschien bij struisvogels, die zijn nog niet uitgestorven tenslotte, maar een ondernemer die dat doet, zegt eigenlijk tegen zijn omgeving: ‘Ik buk, schop mij!’. En dat gebeurt dan vanzelf. Misschien is het de bank die het krediet opeist, misschien de klanten die weglopen, misschien de leveranciers die stoppen met leveren, of schuldeisers die faillissement voor de ondernemer aanvragen. Niet willen kijken naar de realiteit is dodelijk. Misschien niet voor de ondernemer, wel voor zijn bedrijf.
4. U laten leiden door angst. En zeg nu niet: ‘Ik? Ik ben niet bang!’ Dat kan niet waar zijn. Elk mens heeft zijn angsten, en een crisis leidt tot versterking van angstgevoelens. De kunst is om uw angsten niet de baas te laten zijn, en u te laten verleiden tot acties die zeer slecht kunnen uitpakken. Angst is een slechte raadgever, weet u nog? Toch moet u uw angst ook niet negeren. Angst is een waarschuwingssignaal waar u het beste naar luistert, en meeneemt in uw besluiten. Maar u moet de baas zijn, niet uw angst.
Goed, dat werkt dus niet. Maar wat werkt er wel?
1. Nuchter en realistisch blijven. Makkelijk gezegd, dat weet ik ook, zeker als die angst nog aan uw hoofd zeurt. Toch blijkt in tijden van crisis dat mensen die het hoofd koel kunnen houden, en reëel naar de situatie kunnen blijven kijken, het meestal beter doen dan zij die dat niet kunnen. Wat kunt u doen om die nuchterheid te bewaren? Maak scenario’s. Wat als de omzet x% lager is dan vorig jaar? Hoeveel verlies kan ik opvangen? Hoeveel cashflow heb ik? Wat als het nog slechter gaat? Wanneer ben ik technisch gesproken failliet? Als u dit goed op een rijtje heeft staan, moet u dit gewoon eens even op u laten inwerken.
2. Haal er iemand bij. Dat kan een adviseur zijn, een vriend, collega-ondernemer, of een vertrouwde en capabele medewerker. Bekijk samen uw analyse, ongetwijfeld komen zaken er toch net even anders uit te zien als u ze vertelt aan een ander. U krijgt feedback, en die ander heeft door de eigen kijk op uw zaak een waardevolle inbreng.
3. Maak een plan. Gaat u door, en zo ja, wat gaat u doen? Is het mogelijk met minder omzet de zaak overeind te houden? Kunt u misschien een andere markt ontwikkelen? Of uw producten / diensten met minimale investeringen aanpassen zodat ze aantrekkelijker worden voor de markt? Besteed niet te veel tijd aan kosten besparen: de meeste van uw kosten liggen redelijk vast en de tijd die u er aan besteedt kunt u niet gebruiken om de omzet tenminste gelijk te houden.
4. Informeer uw personeel en vraag hun hulp. Ze hebben er recht op te weten wat er speelt, en u heeft hun inzet nu meer dan ooit nodig. Misschien is het nodig tijdelijk loonsverlagingen door te voeren, of arbeidstijdverkorting. Als dat zo is, kweek dan begrip door zelf ook financiële offers te brengen. Verkoop uw dure auto en rijd een goedkope, of kijk naar mogelijkheden uw dure leasebak te vervangen door een goedkopere. Niet dat dat nou zo veel zal opbrengen, maar de psychologische waarde zal enorm zijn. Verlaag ook uw eigen salaris.
5. Maak duidelijk dat u vecht tot het einde. Niets is zo inspirerend als een leider die er voor gaat, en zijn mensen meekrijgt. Vertel het uw klanten, uw leveranciers, uw bank en mensen in uw privéleven. Vraag hun steun, alleen al hun morele steun zal waardevol zijn. Ze kunnen met u meedenken.
En zelfs al gaat uw bedrijf uiteindelijk ten onder, dan kunt u uw mensen aankijken en zeggen: ik heb er voor geknokt. Maar de kans op succes is met deze benadering een stuk groter. Vergeet niet, veel mensen, waaronder uw concurrenten, zullen dingen doen die niet werken. Als u doet wat wel werkt, komt u altijd sterker uit deze crisis!
r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag