• 0

het indienst nemen van een uitzendkracht

Ik weet niet of dit bij onderwerp Arbeidrechtelijk hoort, of toch bij Contracten.

 

Hoe zit het met het indienst nemen van een uitzendkracht?

Deze is nu een week of 5 bij ons bezig.

 

Ik hoor vaak dat er een periode van 1050uur geldt, maar dat is wel erg lang!

1050/39 = 27 weken, 27/4.33 = 6.23 mnd

En dus erg duur.

We kunnen dan beter op zoek gaan naar een ander via een vacature.

Ik vind dat wel vervelend voor deze nieuwe collega, die zo z'n best doet..

 

Is dit wettelijk geregeld of iets uit de algemene voorwaarden van uitzendbureaus?

 

Als de uitzendkracht nu stopt, is dan geregeld hoelang er tussen de uitzendtijd en het indienst nemen moet zitten?

 

En wat mij ook verbaast: Hoe denken ze dit te controleren?

Ik heb tenminste nog gehoord van een controle.

 

Het vreemde is, dat hij zich toch zo kan uitschrijven en bij een ander uitzendbureau kan gaan werken. Desnoods via hun bij ons.

Of is dat ook "verboden"?

 

Wie weet hoe dat zit?

 

Toevoeging om evt. nare bijsmaak te voorkomen:

Er was bij het uitzendbureau gevraagd voor een medewerker voor hooguit 1-2 weken.

Daar is het tarief ook op gebaseerd. Dat tarief gaat nu niet omlaag.

De jongen was 1-2 dagen daarvoor bij hun binnengelopen, dus echt zoeken was er ook niet bij.

 

Bedankt

SCS

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, het uitzenbureau helpt je uit de brand door een goede kandidaat te leveren, en nu wil jij ze buitenspel zetten en aan hun brood komen. Dat ze dat contractueel proberen te voorkomen en vast zullen checken of iedereen zich er aan houdt: dat lijkt me wel logisch toch?

 

(P.S. Check je contract met de uitzendorganisatie, daar staat dit waarschijnlijk allemaal netjes in)

Link naar reactie
  • 0

Een beetje een vreemde vraag?

Deze zijn mi allemaal terug te vinden in het contract wat je hebt getekend bij het uitzendbureau. je maakt hier een afspraak mee, onderhandelt dit uit, en tekent. Zij doen de werving en selectie en brengen een kandidaat bij je onder volgens de gemaakte overeenkomst.

 

Uit ervaring staat er een pittige boete op om een kandidaat weg te laten gaan bij een uzb om deze vervolgens in dienst te nemen. waarschijnlijk betaal je ook een overname bedrag na deze afgesproken aantal uren. 1050 is ook normaal.

dit overname bedrag zul je dan zowieso moeten betalen. In mijn laatste ervaring mocht er 3 maanden tussen zitten om een eerdere kandidaat rechtstreeks in dienst te nemen.

 

maar nogmaals. het zal allemaal wel in je contracten en voorwaarden staan.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is algemeen bekend, dat erkende uitzendburo's er een slaatje uit slaan, als het gaat over het aannemen van een uitzendkracht van hun. Normaal is het zo, dat er 1050 uur tussen moeten zitten, tussen begin en overname. Dit zijn opgestelde regels van zo'n uitzendburo. Echter kun je wel een stevig gesprek met hun aangaan en af gaan dingen. Want je mag een persoon de kans niet ontnemen, om een vaste baan te accepteren. In mijn ervaring, en met een beetje eigen fatsoen, kom je er met 2 maanden vanaf. Mochten ze er toch niet op ingaan, dan voet bij stuk houden. Je hebt immers de gelegenheid geboden om op je bod in te gaan. In dit laatste geval, kan de persoon in kwestie wel degelijk uitstappen bij dat uitzendburo, met de mededeling, dat ze hem/haar vast werk onthouden, door belachelijke fee's te vragen. Na dat gedaan te hebben, kan hij/zij " op eigen beweging" solliciteren bij jullie, en kunnen jullie hem gewoon in dienst te nemen.

Wettelijk is hier niets op af te dingen. Maar dus eerst dat gesprek aangaan, al is het maar om het probleem op een fatsoenlijke manier af te handelen. Veel succes !

Link naar reactie
  • 0

Het is algemeen bekend, dat erkende uitzendburo's er een slaatje uit slaan, als het gaat over het aannemen van een uitzendkracht van hun. Normaal is het zo, dat er 1050 uur tussen moeten zitten, tussen begin en overname. Dit zijn opgestelde regels van zo'n uitzendburo. Echter kun je wel een stevig gesprek met hun aangaan en af gaan dingen. Want je mag een persoon de kans niet ontnemen, om een vaste baan te accepteren. In mijn ervaring, en met een beetje eigen fatsoen, kom je er met 2 maanden vanaf. Mochten ze er toch niet op ingaan, dan voet bij stuk houden. Je hebt immers de gelegenheid geboden om op je bod in te gaan. In dit laatste geval, kan de persoon in kwestie wel degelijk uitstappen bij dat uitzendburo, met de mededeling, dat ze hem/haar vast werk onthouden, door belachelijke fee's te vragen. Na dat gedaan te hebben, kan hij/zij " op eigen beweging" solliciteren bij jullie, en kunnen jullie hem gewoon in dienst te nemen.

Wettelijk is hier niets op af te dingen. Maar dus eerst dat gesprek aangaan, al is het maar om het probleem op een fatsoenlijke manier af te handelen. Veel succes !

 

Er dienen hier twee dingen te worden gescheiden, de positie die de uitzendkracht heeft tegenover het uitzendbureau en de positie die de inlener/opdrachtgever heeft tegenover het uitzendbureau. De uitzendkracht zal door het uitzendbureau geen strobreed in de weg worden gelegd om de overstap te maken.

De inlener heeft echter een contractuele verhouding waarin een relatiebeding is opgenomen. Vaak gebeurt dit in de vorm van een urennorm. De inlener kan niet zomaar onder die verplichting uit.

 

De inlener kan het uitzendbureau wel een aanbod doen, maar als die het aanbod niet aanvaarden dan tast dat de onderlinge contractuele verhouding niet aan. De inlener kan zich dan zeker niet beroepen op het feit dat hij het uitzendbureau de gelegenheid heeft geboden.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

...

Ik hoor vaak dat er een periode van 1050uur geldt, maar dat is wel erg lang!

1050/39 = 27 weken, 27/4.33 = 6.23 mnd

En dus erg duur.

Dat wist je toch vooraf? Je hebt ongetwijfeld een overeenkomst gesloten waarin dit soort voorwaarden opgenomen zijn? Overigens is het wel de moeite waard te onderzoeken of dat daadwerkelijk gebeurd is. Als het een bepaling in de algemene voorwaarden is en je deze algemene voorwaarden niet hebt ontvangen voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst is er mogelijk ruimte deze bepalingen te vernietigen.

Is dit wettelijk geregeld of iets uit de algemene voorwaarden van uitzendbureaus?

 

Als de uitzendkracht nu stopt, is dan geregeld hoelang er tussen de uitzendtijd en het indienst nemen moet zitten?

 

En wat mij ook verbaast: Hoe denken ze dit te controleren?

Zie boven en de andere reacties. Dit is ongetwijfeld allemaal onderdeel van de overeenkomst.

Het vreemde is, dat hij zich toch zo kan uitschrijven en bij een ander uitzendbureau kan gaan werken. Desnoods via hun bij ons.

Of is dat ook "verboden"?

Dat is onderdeel van de overeenkomst tussen uitzendbureau en uitzendkracht en veelal zal een relatie en/of concurrentiebeding onderdeel uitmaken van de overeenkomst.

Link naar reactie
  • 0
Ik hoor vaak dat er een periode van 1050uur geldt, maar dat is wel erg lang!

Ik heb meerder malen uitzendkrachten overgenomen van uitzendbureaus.

Het blijft altijd een kwestie van vraag en aanbod en mensenwerk.

Als je vindt dat dit lang is kun je dat benoemen en vragen of het mogelijk is om de uitzendkracht

eerder over te nemen, desnoods met betaling van een afkoopfee.

Bepaal voor jezelf wat je acceptabel vindt. Bedenk ook welke kosten je eventueel zou moeten maken

om een andere medewerker te vinden

die zo z'n best doet..
.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het een kwestie is van afwegen voor het uitzendbureau.

Contractueel zal er geen speld tussen te krijgen zijn en eigenlijk is het niet van belang hoe lang het bureau gezocht heeft naar de kandidaat. Ikzelf heb een uitzendbureau op een AA locatie. Vandaag de dag ben ik de hele dag mensen aan het inschrijven en is de inloop dus het aanbod erg hoog. Ik betaal huur, voer reclame, wil graag een salaris ontvangen na 48 uur werken en moet er voor zorgen dat de facturen die verzonden worden worden geint, de belasting wordt voorgeschoten, de uitzendkrachten hun geld tijdig krijgen en ben dus naast bemiddelaar, administrateur en directeur ook nog een keer in de huidige tijd een voorfinancier.

 

Als er dan iemand wordt geplaatst kort na een intakegesprek dan is dat niet van belang. Ik heb namelijk misschien wel 10 andere mensen ingeschreven die niet voor de geboden functie in aanmerking komen.... Dus met een uitzendbureau is het gewoon zo, indien men iemand plaatst, dan is er sprake van een minimale inleenperiode. De minimale inleenperiode staat bevestigd in een opdrachtbevestiging uitzenden.. die doorgaans door de inlener wordt getekend alvorens iemand gaat starten. Daarnaast moet het voor een inlener (opdrachtgever) ook duidelijk zijn dat de bureaus niet van de lucht leven en ook ten aanzien van hun dienst bepaalde zekerstelling nodig hebben.

 

Ik vind het persoonlijk vaak een argument van niets en uitvluchten m.b.t. overboeken naar een ander uitzendbureau, dat is ook gewoon contractueel vastgelegd en in de algemene voorwaarden opgenomen. De vuistregel die wordt toegepast is drie maanden na de laatste dag van uitzending, mag er weer een overeenkomst aangegaan worden tussen de uitzendkracht en het inlenende bedrijf. Indien dit eerder gebeurd wordt er tegen aangekeken als een uitzending met een vervroegde overname, wat een overnamefee tot gevolg heeft.

 

Tja... overbodig om te zeggen dat een uitzendkracht inlenen ook voordelen heeft. Maar als ik het zo lees, dan heeft de starter van dit lijntje een goed uitzendbureau want klaarblijkelijk wordt er goed potentieel geleverd. Overname verzoeken zie ik dan ook vaak als een compliment over de dienstverlening en de relatie bepaalt hoe flexibel er met overnames wordt omgegaan.

Als laatste wil ik nog even kwijt dat mijn opdrachtgevers er op dit moment niet vrolijker van worden door zelf te werven. Het aantal reacties is torenhoog en wil je als bedrijf op een representatieve wijze reageren, dan kost dit ook aardig veel tijd.

 

Linda

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen medegebruikers.

 

Ik wil bij deze discussie nog wel een opmerking plaatsen.

 

Ik vindt het niet meer dan een kwestie van "respect" dat Topic Starter contact opneemt met het uzb.

 

Hij wordt door het uzb "geholpen" door het ter beschikking stellen van een goede uitzendkracht.

 

Het is niet meer dan fatsoenlijk dat hij ook het vervolgtraject in goed overleg met het uzb in gaat.

 

Of dit wettelijk en contractueel vastgelegd is natuurlijk wel zakelijk van belang maar het moet niet zo zijn dat mensen het respect voor elkaar en de goede omgangsvormen uit het oog verliezen.

 

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Ik weet niet of dit bij onderwerp Arbeidrechtelijk hoort, of toch bij Contracten.

 

Hoe zit het met het indienst nemen van een uitzendkracht?

Is dit wettelijk geregeld of iets uit de algemene voorwaarden van uitzendbureaus?

 

Daar is geen wettelijke regeling voor, dat is allemaal onderdeel van de overeenkomsten die het uitzendbueau heeft met de klant en de werknemer.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Even een kleine verduidelijking: Ik zit in de positie van een uitzendbureau, nu lijkt het net alsof ik uitzendkrachten voortijdig overneem.... Dacht dat dat duidelijk stond weergegeven.... Linda

de juridische positie blijft gelijk: alles is afhankelijk van wat er in de overeenkomsten opgenomen is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.