• 0

Kloppen deze CIF & Transportkosten?

Ik heb wat pvc kledinghoezen gekocht CIF Amsterdam, van de week krijg ik een offerte van een of ander bedrijf in Rotterdam die het pakket van 130kg voor mij wil inklaren en vervoeren naar Amsterdam. Ik heb aangegeven van dat ik CIF Amsterdam heb betaald waarom ik dan de transportkosten moet betalen. Ze gaven aan dat de kosten in Amsterdam veel duurder zouden uitkomen dat ik beter door hen geholpen kan worden. Ik gaf aan de desbetreffende persoon dat ik niets snap van hun offerte en waarom het allemaal zo duur is. De persoon gaf aan dat ik alleen de 90 euro transportkosten en 4 euro brandsstofkosten en wat lokale kosten zal betalen maximum rond de 130 euro, exclussief de invoerrechten, btw en de inklaringskosten. Dit is allemaal telefonisch besproken.

Ik krijg vandaag een factuur van hen van 578 euro die ik moet voldoen ik ben razend. En de man in kwestie zeg dat we niets van dien aard telefonisch hebben besproken

Ik ben heel erg kwaad omdat ik om de tuin ben geleid, de persoon ik kwestie gaf aan dat ik toestemming heb gegeven...Wat kan ik hier aan doen??

 

(titel aangepast voor verduidelijking)

kosten.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Nissa,

 

Bij CIF zijn de inklaringskosten inderdaad voor u. Enkel het zeetransport is betaald door de leverancier.

Het is nu een beetje te laat voor u, maar kan als waarschuwing dienen voor andere. Ga nooit in op CIF.

U verliest volledig de controle over de afhandeling van u dossier bij aankomst. Bij manier van spreken kan de geassocieerde forwarder u aanreken wat hij wil. EN daar gaat het hen net om.

 

Hoe gaat het in de praktijk?

Forwarders bieden gratis fee voor het zeetransport aan de leveranciers, vaak krijgen deze nog een "bonus" voor het aanbrengen van LCL shipments (dus u leverancier wordt betaald voor u zeetransport). Zij rekenen erop dat ze alles terugrecupereren door de tarieven bij aankomst "aan te dikken".

 

In het algemeen komt u er steeds goedkoper vanaf of u goederen FOB aan te kopen en zelf een forwarder te kiezen op basis van offerte die u VOOR het transport opvraagt. Hier moetren de expediteurs elkaar beconcureren en gaat u vanzelf goedkopere tarieven ontvangen.

 

Nu heb ik wel u pdf een nagekenen met volgende analyse (ik rond de getallen wel af):

 

Startwaarde 578 euro

 

(afgesproken kosten + kosten waar de forwarder geen invloed op heeft)

- -60 euro btw

- -18 euro invoerrechten

- - 2 euro provisie

- - 94 euro transport kosten

------------------------------------------------------------

404 uw inklaringskosten.

 

Even van uitgaande dat het om 1M3 of minder gaat. Dan heeft u naar mijn mening 50 euro te veel betaald.

Het is wel schandalig dat ze u compleet verkeerd hebben ingelicht over de feitelijke kosten.

 

Te onthouden :

Kies altijd voor FOB !!

Vraag schriftelijke offerte aan.

 

 

met vriendelijke groeten

Rachim Elm

 

 

www.importchina.be / www.sannalin.com (Tot begin 2011 waren we nog ImpExpBel Trading). Dezelfde mensen, dezelfde activiteiten,enkel een andere naam !

Link naar reactie
  • 0

Goh dat is frustrerend en balen zeg. Ik heb op die manier geen ervaring ermee, wel precies zoals impexpbel zeg. Bij FOB kan je zelf kiezen door wie je het laat afhandelen. Ikzelf kreeg dan altijd post van een (voor mij) onbekend bedrijf met offerte, dus voor welke prijs zij het vanaf boot naar mij kan leveren. Ik had dan ondertussen al zelf een bedrijf uitgezocht en kon dan de gegevens van dat onbekende bedrijf gewoon doorgeven aan het door mij uitgekozen bedrijf, dan nemen zij contact ermee op en zorgen zij dat het ingeklaard wordt en naar mij opgestuurd wordt.

 

Andere optie los van FOB is dat je ook de verzending zelf regelt. Het bedrijf die je uitkiest haalt het dan ergens op (mijn leverancier levert het wel tot bij de haven), kiest zelf via welke boot. De reden dat ikzelf daarvoor kies is dat het dan makkelijker is een verzekering af te sluiten, voor het geval het zoek raakt of de container in brand gaat. Enige verschil is dat je de leveringskosten per boot aan je eigen forwarder betaald en niet aan je leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik voel me gewoon gefleshed omdat ten eerste telefonisch is besproken dat de de kosten anders zijn.

Kunnen jullie me vertellen wie de CIG zijn en wat ze eventueel voor mij kunnen betekenen.

Ik ben een leek in deze wereld. Naar mijn idee had ik de kosten allemaal gedekt door te gaan voor CIF Amsterdam. Ik wist wel dat er wat inklaringskosten/ invoerrechten en btw betaald zou moeten worden maar allerlei vage kosten als : "laat volgen/delivery order" bedoel wat zijn dat voor kosten?? Ik heb er niet om gevraagd....om de zending te laten volgen, wat zijn de administratiekosten en dan de " import service fee" weer een vaag iets. De waarde van de hoezen is niet meer als 2 euro per hoes inclusief btw en nu zijn de kosten zo hoog. Ik blijf het niet snappen.

 

Ze geven aan dat ik toestemming heb gegeven omdat ik de opgevraagde gegevens heb verstrekt, dit heb ik gedaan na het telefoontje waarin ze mij hebben verteld dat kosten niet heel erg hoog zijn als de in de offerte.

 

 

Link naar reactie
  • 0

impexible

 

Ik snap je berekening niet... de 578 is inclusief alles en de 404 is minus de kosten(BTW,inklaringskosten, invoerrechten) maar je hebt ook de transportkosten erbij op geteld. De 404 is dus al die andere kosten waar ik helemaal niets van begrijp? :-\

Link naar reactie
  • 0
Kunnen jullie me vertellen wie de CIG zijn en wat ze eventueel voor mij kunnen betekenen.

 

Niets. De betreffende poster bedoelde "CIF Amsterdam" en dacht kennelijk dat dat een soort instantie of de (ver)kopende partij was in plaats van de incoterm Cost, Insurance and Freight (named destination port)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Nissa,

 

De 578 euro was het totaal bedrag dat u moest betalen.

Van dat bedrag is er 174 euro dat losstaat van het bedrijf dat de goederen voor u heeft ingeklaard:

 

Het bedrag voor de btw en invoerrechten zijn op rekening van de overheid.

De binnenlandse transportkosten stonden ook van te voren al vast.

 

MAW de 174 euro had u bij om het even wie moeten betalen.

 

De rest (404 euro) is wat u is aangerekend voor de afhandeling van uw dossier (receptiekosten, dossierkosten, logistieke kosten,..enz). Dit bedrag had ongetwijfeld lager kunnen zijn. Maar ook niet extreem veel. Mocht u bv via ons de goederen hebben ingevoerd, dan heeft u 300+174 = 474 moeten betalen in plaat van de 578. Aangezien onze werkingskosten lager zijn dan in Nederland is het niet onredelijk dat een andere expediteur uw vb 524 zou hebben aangerekend..

 

Te onthouden

174 euro zijn de "vaste kosten" (onafhankelijk van de expediteur)

404 euro waren de "variable kosten" afhankelijk van de expediteur"

 

 

www.importchina.be / www.sannalin.com (Tot begin 2011 waren we nog ImpExpBel Trading). Dezelfde mensen, dezelfde activiteiten,enkel een andere naam !

Link naar reactie
  • 1

Ik weet niet om hoeveel kledinghoezen het gaat maar vraag volgende keer eerst een prijs op bij TNT of UPS en daarnaast ter vergelijk een prijs bij een importeur/transporteur in Nederland.

Je kan de goederen FOB laten leveren door de fabrikant/leverancier in de haven vanwaar je transporteur het moet ophalen. Of je geeft de transporteur door waar de fabrikant/leverancier zit en zij halen de spullen op (is ietsje duurder).

 

Bij een half gevulde container is het tegenwoordig al voordeliger om een hele container te laten overkomen. Als je de volgende keer weer een partij hebt laat het ons weten, onze transporteur werkt duidelijk en transparant.

 

Gr Ramon

 

Geen leverancier maar uw partner in business / www.china-eurotrade.com

Link naar reactie
  • 1

CIF Amsterdam kan alleen gebruikt worden indien de goederen aankomen in Amsterdam. Komen ze bijvoorbeeld aan in de haven van Rotterdam dan is deze incoterm niet goed gebruikt.

 

De Incoterms 2000 worden vaak niet juist gebruikt. Wat dan ook zeer belangrijk is is het doorvragen bij het maken van afspraken. Hieronder staat een link naar een bruikbare kaart met uitleg. Daar kan je dit bovenste dan ook in checken. Verder zijn de genoemde lokale kosten niet echt mega hoog hoor. Maar soms is FEDEX enz. goedkoper. Soms is een volle container goedkoper.

 

Maar om dat allemaal goed bij te houden ga je te ver van de core business vermoed ik. Zoek een betrouwbare expediteur en laat die met je mee kijken. Check deze door soms een andere te vragen wat hij zou doen. Maar stel vooral controle vragen aan je zaken partners (leverancier / forwarder enz.).

 

Succes:

 

http://www.iccwbo.org/incoterms/wallchart/wallchart.pdf

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je CIF Amsterdam hebt betaald, met bewijs dat de transport + verz. van de goederen tot aan Amsterdam betaald zijn. Dan kun je er vanuit gaan dat je tot Amsterdam geen andere kosten heb.

 

Is er een lijst van de lokale standaard kosten van Amsterdam en Rotterdam????

Link naar reactie
  • 0

Om al deze problemen te voorkomen kan ik iedereen adviseren die voor het eerst (zelfstandig) produkten uit China of andere landen laat komen om enkel op FOB condities bij de producent te kopen. Natuurlijk alles in zwart op wit inclusief leverdatum etc.

 

Vervolgens schakeld u zelf een vervoerder in (stuur een paar aanvragen naar redelijk gevestigde namen) voor transport incl aflevering adress in Nederland. Laat ze een offerte op papier zetten dus niet via msn of skype bv.

 

De fabriek kan de produktcode leveren en iom. de vervoerder zonder tijdsverlies de goederen door laten verschepen naar nederland. Wanneer U de produktcode weet van de fabriek kunt U bij de douane de belastingtarieven opvragen.

 

Helemaal voorkomen van verrassingen is nooit mogelijk maar het is wel mogelijk het risico hiervoor te verminderen, een onderdeel hiervan is altijd zwart op wit de afspraken te bevestigen.

Link naar reactie
  • 0

Om al deze problemen te voorkomen kan ik iedereen adviseren die voor het eerst (zelfstandig) produkten uit China of andere landen laat komen om enkel op FOB condities bij de producent te kopen. Natuurlijk alles in zwart op wit inclusief leverdatum etc.

 

Geef er zelf de voorkeur aan om op CIF basis te kopen mits de verkoper bereid is de door mij aangewezen expediteur waar ik op voorhand een afhandelingstarief mee heb afgesproken voor verscheping te gebruiken. Mocht men hiertoe niet bereid zijn kan je altijd nog op FOB basis kopen. Leverancier kan je óók op voorhand aangeven wie hij de voorkeur geeft voor verscheping zodat je van te voren kan checken welke kosten er afgerekend gaan worden door zijn agent/afhandelaar. Wil je helemaal geen kosten betalen dan op basis DDP .... laten komen. Uiteraard zijn deze kosten verrekend in de totaalprijs die je moet gaan betalen. Dat spreekt voor zich.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, Ik heb de volgende gegevens voor zeevracht vanuit china. Ik vind het lastig om te vergelijken met de gegevens van Nissa, gezien ik de hoeveelheid daarvan niet weet.

 

Zeevracht - Usd 20 per 1000 kgs of per cbm

Lossings kosten - Euro 65 per 1000 kgs of Euro 26 per cbm (Min Euro 65)

THC toeslag - Euro 18 per 1000 kgs of per cbm

Admin / Arrival Notice - Euro 78

Eco Tax / ISPS - Euro 12.50

ISF - Euro 16.50 per cbm (Min Euro 65)

Inklaring kosten - Euro 45

BTW / Invoerrechten

Brandstof toeslag - 4%

 

Voor mijn 10 kuub komt het uit op min 910 euro, ik vind dit toch wel heel veel geld. Iemand een oordeel hierover?

Link naar reactie
  • 0

Hallo, Ik heb de volgende gegevens voor zeevracht vanuit china. Ik vind het lastig om te vergelijken met de gegevens van Nissa, gezien ik de hoeveelheid daarvan niet weet.

 

Zeevracht - Usd 20 per 1000 kgs of per cbm

Lossings kosten - Euro 65 per 1000 kgs of Euro 26 per cbm (Min Euro 65)

THC toeslag - Euro 18 per 1000 kgs of per cbm

Admin / Arrival Notice - Euro 78

Eco Tax / ISPS - Euro 12.50

ISF - Euro 16.50 per cbm (Min Euro 65)

Inklaring kosten - Euro 45

BTW / Invoerrechten

Brandstof toeslag - 4%

 

Voor mijn 10 kuub komt het uit op min 910 euro, ik vind dit toch wel heel veel geld. Iemand een oordeel hierover?

 

Volgens mij gaat het bij Nissa gaat het om een m/m zending 130 kg / 1 cbm of minder als ik naar cijfers in PDF bijage kijk. In je eigen cijfers wel brandtoftoeslag maar geen transportkosten? Goed tarief heb je trowens.

 

Even terugkomend op Nissa's vraag of het terecht is dat er transportkosten berekend worden ondanks dat levering CIF Amsterdam is. JA is terecht. expediteur heeft misschien verkeerd omschreven Het zou duidelijker omschreven zijn wanneer er Aandeel in transportkosten stond. Ze heeft m.i. echter het volledige bedrag aan transportkosten moeten betalen.

Link naar reactie
  • 0

ah serious, Ik had erovereen gelezen.. ontzettend vervelend van de communicatiestoornis nissa, maar de prijs is wel reeel, als ik het tenminste mag vergelijken met mijn offerte.

 

serious: ik dacht dat de brandstof toeslag, de bunkertoeslag was. maar niet dus. De kosten van het naar de opslag brengen vond ik voor dit topic niet relevant, dus had ik er maar uitgelaten...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.