• 0

nieuwe vennoot en aansprakelijkheid voor schulden/contracten

Beste allemaal, ik heb de volgende vragen inzake een eenmanszaak die er een nieuwe partner bij wil. Wellicht dat jullie me kunnen helpen hiermee.

 

[*]Hoe kan je een eenmanszaak omzetten in een V.O.F. of is het verstandiger om een nieuwe V.O.F. te beginnen. Er komt 1 vennoot bij.

[*]Moet de nieuwe vennoot ook ingeschreven worden op de huurovereenkomst, die in eerste instantie met de eigenaar van de eenmanszaak is aangegaan. M.a.w. moet het contract aangepast worden of is dat rechtsgeldig niet nodig.

[*]Wat als de verhuurder niet meewerkt aan de aanpassing genoemd onder 2.

[*]In hoeverre is de nieuwe vennoot aansprakelijk voor schulden inzake het bedrijf die zijn ontstaan voor zijn komst.

[*]Stel de oude eigenaar heeft privé schulden en schuldeisers komen beslag leggen op de inventaris/voorraad. In hoeverre mag dat, omdat ze hierdoor ook de nieuwe vennoot benadelen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij moet je met de zoekfunctie een heel eind komen.

 

-Een eenmanszaak 'omzetten' naar VOF zou ik het niet willen noemen. In principe is het slechts een samenwerkingsverband. De spelregels leg je vast in het VOF-contract. Ga daar aub niet mee lopen stuntelen en laat dat doen. Op dit forum komen genoeg probleemgevallen naar voren omdat mensen zelf iets in elkaar geflanst hebben.

In de VOF breng je vervolgens iets in: kennis, arbeid, geld, etc..

 

-Nee dat hoeft niet. Maar het wordt problematisch als de nieuwe vennoot de onderneming alleen voortzet. Dan moet je werken met een indeplaatsstelling etc etc.

 

-zover mij bekend hoeft de verhuurder niet meewerken.

 

-Zoals gezegd is de VOF een samenwerkingsverband, als de nieuwe vennoot niet heeft getekend (en jij niet bevoegd bent voor hem te tekenen - VOF contract!) kan hij niet jouw schulden overnemen en schuldeisers niet bij hem aankloppen.

 

-Dat is een probleem voor jou. Als de schuldeiser van de nieuwe vennoot beslag legt en de zaken uiteindelijk uitwint, heb jij een vordering op de nieuwe vennoot voor jouw inbreng in dat goed. Als jullie elk de helft hebben betaald, dan de helft dus...

En als er al beslag wordt gelegd heeft hij niet veel geld meer. Je kent het gezegde over kale kippen en plukken neem ik aan?

 

Succes.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste allemaal, ik heb de volgende vragen inzake een eenmanszaak die er een nieuwe partner bij wil. Wellicht dat jullie me kunnen helpen hiermee.

 

[*]Hoe kan je een eenmanszaak omzetten in een V.O.F. of is het verstandiger om een nieuwe V.O.F. te beginnen. Er komt 1 vennoot bij.

'eenmanszaak' en 'vof' zijn min of meer fictieve begrippen en het gaat er om wat er feitelijk met de op dit moment door één ondernemer gedreven onderneming gebeurt. Als deze onderneming na het aangaan van de vennootschap door beide ondernemers wordt voortgezet, dan is er in de volksmond sprake van een 'omzetting in een VOF'.

[*]Moet de nieuwe vennoot ook ingeschreven worden op de huurovereenkomst, die in eerste instantie met de eigenaar van de eenmanszaak is aangegaan. M.a.w. moet het contract aangepast worden of is dat rechtsgeldig niet nodig.

De VOF heeft - gedeeltelijke - rechtspersoonlijkheid en alleen al om die reden is het goed eea ook met de verhuurder vast te leggen, om te voorkomen dat er op enig moment het beeld ontstaat dat er 'zonder toestemming een andere huurder in gekomen is'.

[*]Wat als de verhuurder niet meewerkt aan de aanpassing genoemd onder 2.

Dan kan er bij de rechter een indeplaatsstelling afgedwongen worden.

[*]In hoeverre is de nieuwe vennoot aansprakelijk voor schulden inzake het bedrijf die zijn ontstaan voor zijn komst.

De vennoot is niet aansprakelijk, maar de onderneming is aansprakelijk.

[*]Stel de oude eigenaar heeft privé schulden en schuldeisers komen beslag leggen op de inventaris/voorraad. In hoeverre mag dat, omdat ze hierdoor ook de nieuwe vennoot benadelen.

Dat kunnen ze niet: ze kunnen hooguit beslag leggen op zijn aandeel in de bezittingen en daarna verdeling vorderen.

Link naar reactie
  • 0

 

De VOF heeft - gedeeltelijke - rechtspersoonlijkheid en alleen al om die reden is het goed eea ook met de verhuurder vast te leggen, om te voorkomen dat er op enig moment het beeld ontstaat dat er 'zonder toestemming een andere huurder in gekomen is'.

 

Dit dient genuanceerd te worden. De VOF heeft geen rechtspersoonlijkheid. Dit wordt anders wanneer het wetsvoorstel Personenvennootschappen van kracht wordt. De invoering van dit voorstel stond twee jaar geleden al op de planning, maar is recent weer vooruit geschoven met de veelbelovende woorden dat dit na het zomerreces met de nodige voortvarendheid zal worden opgepakt.

 

Bij de invoering komt de VOF als rechtsvorm te vervallen c.q. wordt de VOF vervangen door de Openbare Vennootschap en hebben venno(o)t(en) de mogelijkheid om te kiezen voor een rechtspersoonlijkheid.

 

De VOF heeft alleen maar een afscheiden vermogen. Dat wil zeggen dat er een scheiding bestaat tussen het vermogen van de VOF en de afzonderlijke vennoten. Dit betekent concreet dat wanneer de VOF en één van de vennoten in privé gelijktijdig failliet gaan, de schuldeisers van de VOF voorrang hebben op het vermogen van de VOF en in rangorde boven de schuldeisers staan van vennoot in privé.

 

Moet de nieuwe vennoot ook ingeschreven worden op de huurovereenkomst, die in eerste instantie met de eigenaar van de eenmanszaak is aangegaan. M.a.w. moet het contract aangepast worden of is dat rechtsgeldig niet nodig.

Neen, Die verplichting bestaat niet. Een verhuurder zal hier echter graag aan meewerken omdat hij liever 2 personen dan 1 schuldenaar heeft op wie hij zijn eventuele vordering kan verhalen.

 

Wat als de verhuurder niet meewerkt aan de aanpassing genoemd onder 2.

Dan blijf jij alleen verantwoordelijk voor het contract, maar zoal gezegd acht ik die kans niet erg groot omdat de verhuurder met een weigering in zijn eigen voet zou schieten.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.