• 0

Autokosten 75% BTW-aftrek - auto prive

Graag zou ik willen weten of de wegenbelasting en autoverzekering van de auto-prive tot de gebruikerskosten behoren. Dit in het geval van de 75%-regeling van de BTW-aftrek.

 

Ik hou geen kilometeradministratie bij, maar voor 1 opdrachtgever factureer ik wel 0,19 cent kilometervergoeding voor het reizen naar de vergadering (ongeveer 4x per jaar).Geldt de 75%-regeling voor autokosten dan nog steeds?

 

Juliette

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt vanuit prive € 0.19 per km declareren bij je onderneming, voor de zakelijke ritten.

Vervolgens kun je voor alle gemaakte autokosten (behalve de aankoop van de auto) 75% aftrekken van de btw.

 

Handig is dus om alle brandstof- en onderhoudskosten via je zakelijke rekening te betalen. Je boekt dan alles als prive opname, behalve de 75% van de btw. Die mag je gewoon verrekenen.

 

Dit zegt de btw almanak:

1.2.3 Auto privé-vermogen voor BTW

Als u de auto voor de BTW tot uw privé-vermogen rekent, kunt u de eventuele BTW op de aanschaf niet als voorbelasting in aftrek brengen. Ook is dan geen aftrek mogelijk met betrekking tot later in de auto verwerkte bestanddelen, zoals een voorruit, een uitlaat, een katalysator e.d. Daarom is deze mogelijkheid meestal alleen interessant als de auto is gekocht zonder afzonderlijke berekening van BTW, bijv. bij aankoop onder de margeregeling of van een particulier. Deze mogelijkheid is ook interessant als u als startende ondernemer een auto gebruikt die u in het verleden als privé-persoon hebt aangeschaft. Op die auto drukt dan nog de als particulier betaalde BTW. Door het gebruik van die auto voor de — nieuwe — onderneming ontstaat geen recht op aftrek van de daarvoor betaalde BTW.

Als u kiest voor privé-vermogen, kunt u wel de BTW op gebruik en onderhoud in aftrek brengen. Hierbij moet u rekening houden met het privé-gebruik. De mate waarin u de BTW op gebruik en onderhoud kunt aftrekken, moet in beginsel uit uw administratie worden afgeleid. Als uw administratie daarvoor echter onvoldoende basis biedt, is goedgekeurd dat 75% van de BTW op gebruik en onderhoud wordt afgetrokken.

Bij de latere verkoop van een auto, die u voor de BTW tot uw privé-vermogen hebt gerekend, bent u geen BTW verschuldigd.

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de reactie!

 

De enkele keer dat ik de kilometers factureer bij de klant, wordt dus door de belastingdienst niet gezien als kilometeradministratie? Ik maak meer km zakelijk, maar die registreer ik niet.

 

Ik kan dus gewoon de 75% regeling toepassen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

goedenavond Joost,

 

Het is belangerijk dat alles met bepaalde tijd na te kijken of antwoorden nog wel aansluiten bij de deze tijd.

 

mede dring ik daar opaan aangaande de doorgelinkte link die je hier aangeeft.

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

Volgens de inspecteur van de belastingdienst is de winstvrijstelling niet meer gekoppelt aan urencriterium van 1225 per jaar.

 

Ook heeft de Staatssecretaris De Jager al in 2009 aangekondigt niet direct naar het urencriteruim gebondenheid te kijken, maar of de onderneming echt econimisch bezig is, dan heeft de zelfstandige dus zeker recht op mkb winstvrijstelling.

 

In de doorgelinkte bericht staat:

IB-ondernemer en fiscale ondernemersvoordelen:

Goed, nu ben je dus IB-ondernemer op basis van de gestelde criteria. Zoals je wellicht opgemerkt hebt, heb ik het niet gehad over het urencriterium. Dat is bewust, omdat het 1.225 urencriterium niets van doen heeft met het IB-ondernemerschap. De 1.225 uren op jaarbasis (in absolute uren, dus niet tijdsevenredig) is een aanvullende voorwaarde voor de fiscale ondernemersfaciliteiten. Zonder de 1.225 uren heb je wellicht wel een IB onderneming, maar kom je voor vele aftrekposten niet in aanmerking.

 

Zaken als: zelfstandigenaftrek, startersaftrek, 10,5% MKB winstvrijstelling, willekeurige afschrijving en doteren aan de FOR zijn alleen voorbehouden aan ondernemers die minimaal 1.225 uren per jaar voor hun onderneming werken. In een vol jaar komt dat neer op 24 uur per week, zonder vakantie.

 

met vriendelijke groet,

S.Post (Belastingconsulent)

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Post,

 

Het ontgaat me volledig waarom je in een bericht uit 2009 over 75% btw aftrek op autokosten

 

een antwoord plaatst over uren criterium en mkbvrijstelling, waarom reageer je niet in dat topic??

 

En ja het is inherent aan een forum dat informatie verouderd. maar regelmatig ontstaan hier nieuwe onderwerpen met de meest accurate informatie.

Link naar reactie
  • 0

Neemt niet weg dat Post wel gelijk heeft. In de column refereer ik aan de 10,5% MKB winstvrijstelling als onderdeel van de fiscale faciliteiten die gekoppeld zijn aan het urencriterium. Dat is thans niet meer het geval.

 

Wel moet het nog steeds gaan om een IB ondernemer en dus niet freelancers die resultaat uit overige werkzaamheden genieten. Jammer dat Post dat dan weer niet aanhaalt.

 

@Post: columns worden geschreven in de geest van de tijd. Alleen de mods kunnen die columns later nog aanpassen. Ik verkeer in die positie, dus ik zal dat doen. Maar voor het overige geldt dat columns niet gewijzigd kunnen worden en dus aan veroudering onderhevig zijn. Net zoals een column in het FD over de terbeschikkingstelling uit 2004, die info zal ook achterhaald zijn.

 

En ik deel Roels mening: waarom post je dat hier en niet als reactie op de column zelf?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goeden avond Joost,

 

Ik vondt toch belangerijker om het hier te plaatsen, mede omdat het dddorgelinkte bericht uit 2009 is, en mijn bericht aansluit op fiscaal aangifte 2009, en die worden nog steets ingedient door sommige consulenten en ondernemers die uitstel aangevraagt hebben.

 

Reseltaat uit overige werkzaamheden wil niet altijd zeggen dat iemand Freelancers is.

Daar worden veel gedachte fouten meegemaakt, ik heb een klant die is ondernemer maar ik heb toestemming gehad

van de Inspecteur om de aangifte in overige werkzaamheden te plaatsen volgens de jaarrekening.

 

met vriendelijke groet,

S. Post Consulent

Link naar reactie
  • 0

2009 is voor ondernemers met uitstel inderdaad nog actueel. Maar nu schiet je jezelf in de voet door aansluiting te zoeken bij 2009.

 

De ontkoppeling van het urencriterium en de MKB winstvrijstelling is pas vanaf 2010 geldig. Voor 2009 moet de ondernemer weldegelijk voldoen aan het urencriterium wil hij/zij de MKB winstvrijstelling kunnen toepassen.

 

T.a.v. je klant die ondernemer is zonder het urencriterium: stel dat hij/zij in aanmerking komt voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Waar vul je die dan in bij resultaat uit overige werkzaamheden?

 

Soms is niet luisteren naar de belastingdienst en het zelf uitzoeken een beter idee.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Joost,

 

Klopt helemaal niet inzake wat jij bedoeld met urencriterium. Het kabinet en heeft duidelijk aangegeven naar de staatssecretaris ,dat inspecteurs van de belastingdienst rekening moeten houden inzake de crisis en dat sommige ondernmers niet aan hun uren kunnen komen1225, (Ook is daar over geproken en onderhandeld in de eerstekamer), deze hebben wel degelijk recht op mkbvrijstelling en zelfstandigenaftrek. Dat heb ik op de laaste intermediairdag nog eens aangehaald in een persoonlijk gesprek met Inspecteur B.H. Devilee, die heeft persoonlijk gezegt dat zelfstandigen zeker recht hebben op sommige aftrekposten inzake crisis.

 

met vriendelijke groet,

S.Post (consulent)

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar je slaat de plank volledig mis. Wat jij interpreteert als "niet te hoeven voldoen aan het urencriterium" wordt toch echt anders bedoeld. Je refereert namelijk aan deze 'goedkeuring':

 

http://www.belastingdienst.nl/belastingconsulent/nieuwsbrief/nieuwsberichten/2010-03-12-02_zzpsteunbecons.html

 

Als je die tekst leest dan is nog steeds 1.225 uur van toepassing! Dat de Stas doet alsof hij er ineens soepel mee omgaat is een sigaar uit eigen doos. Studie-uren, acquisitie, etc. telden altijd al mee voor het urencriterium!!

 

Zie een kritisch artikel van NRC hier: http://weblogs.nrc.nl/geld/2010/03/11/zzp-ers-krijgen-oude-wijn-geserveerd/

 

Maar dan nog: dat verandert niets aan de noodzaak voor het urencriterium tot en met 2009 wil je de MKB-winstvrijstelling kunnen benutten. Pas vanaf 2010 is de MKB winstvrijstelling ontkoppeld van het urencriterium voor IB ondernemers.

 

Je had op zich gelijk indien je je beperkt had tot 2010 en later, maar doordat je over 2009 begonnen bent en nu een 'goedkeurend beleid' aanmerkt als relevant, sla je toch de plank mis ::)

 

In het kader van jouw visie op de informatie op HL

Het is belangerijk dat alles met bepaalde tijd na te kijken of antwoorden nog wel aansluiten bij de deze tijd.

 

neem ik aan dat je het dus ook goed vindt dat ik het hierbij tot in detail aangeef.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Om maar aan te geven dat ALLE uren die dienstbaar zijn aan de onderneming altijd al meetelden en de goedkeuring van de Stas dus een sigaar uit eigen doos was:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=23776;start=0#msg208242

 

Waarin een ondernemer 706 uur besteedde aan de bouw van zijn website...en gelijk kreeg van de Hoge Raad dat die uren meetelden voor de 1.225.

 

Veel helderder wordt het niet ::)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

In dat opzicht heb je gelijk dat er wel uren moeten gemaakt worden die met de onderneming te maken hebben inzake sigaar uit eigendoos heb je ook gelijk, zoals: studie en opleiding enz. die al meetelden voor de onderneming.

 

met vriendelijke groet,

S. Post

 

 

Link naar reactie
  • 0

geldt de 75% regeling (vanaf 17 oktober 2011 niet meer van toepassing) ook voor een DGA die zijn privé-auto gebruikt, of alleen voor de IB-ondernemer?

 

nee de regeling is nooit van toepassing geweest voor DGA's maar uitsluitend voor IB ondernemers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.