• 0

BV oprichten met een partner

:)Wie heeft ervaring hiermee. Ik ga een BV oprichten met een partner.

In eerste instantie was er sprake dat m'n partner geld zou storten in de BV voor een bepaalde aandelenpercentage.

Nu de laatste week hoor ik er niks meer over maar hij is nu heel druk bezig om een lening voor de BV los te krijgen bij de bank. Waar hij overigens wel garant voor wil staan.

 

Nu is mijn vraag ik ben groot aandeelhouder hij wil bepaalde aandelen ontvangen moet hij dan niet een bepaald bedrag storten in de BV. We hebben over € 35.000 gehad op als een eerste inverstering in de zaak te storten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

laten we het TS eens vragen.

 

@Angel:

Is hij privé bezig om de aandelen gefinancierd te krijgen?

Of is hij al bezig om op naam van de BV een lening te krijgen (wat moeilijk is zonder dat de BV opgericht is)?

 

Kun je daarnaast iets duidelijker zijn in de bedragen? Als hij € 35.000 stort, dan kan hij de BV ook op zijn naam starten (€ 18.000 aandelenkapitaal is al voldoende). Welk deel van de aandelen dien jij te krijgen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hij is bezig een lening voor de BV aan te vragen. Mijn partner wil voor deze lening garant staan.

De BV is in oprichting.

 

De verdeling is als volgt 70 voor mij 30 voor mijn partner.

 

Boven op de BV komt een holding dat betekent dus dat er volgens mij 18 in de BV moet komen en 18 in de holding..

 

Klopt dit...

Link naar reactie
  • 0

Neemt ieder van jullie elk een holding? Lijkt mij namelijk wel verstandig.

 

Als jullie samen in de holding zitten: zorg dan dat je minimaal 2 soorten aandelen krijgt. Bijvoorbeeld letter A voor jou en letter B voor hem. Dan kun je toch nog een zekere splitsing aanbrengen in het vermogen. Ik zou echter beide een holding oprichten.

 

En ja, ook de medevennoot moet geld storten op de aandelen. Dat kan hij natuurlijk van iemand lenen. Het geld hoeft ook niet in de B.V. te blijven. Als hij het eruit haalt heeft hij een schuld aan de B.V.

 

Als jij de enige bent die geld stort, maar jullie beide aandelen krijgen zijn er twee opties:

- lening tussen jou en hem;

- een schenking van jou aan hem.

 

Succes!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Nee ik heb de holding met daaronder de BV waarin mijn partner 30% krijgt en ik 70%.

 

Ik vroeg mij af of je dan 2 x 18000 (holding en BV) moet storten of alleen 18 in de BV .

 

Ik kom er namelijk niet uit of als je iemand 30% geeft in aandelen of je dan als tegenprestatie een bepaald geld bedrag kan stellen of dat zijn kennis die hij gaat gebruiken in de BV ook voldoende is.

 

Ik kan dit wel aan mijn accountant vragen maar dat is ook mijn partner accountant vandaar dat ik het op het forum doe.

Link naar reactie
  • 0

Dat zal in geld moeten. Je kunt activa inbrengen, maar geen kennis. Dat is immers persoonsgebonden. Er zal geen accountant zijn die daarvoor een accountantsverklaring gaat tekenen.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Bij 1 holding en 1 werkmij: 1 keer 18k:

 

Je richt de holding op met 18k. Die heeft dan 18k op de bank staan, waarmee de holding de werkmij op kan richten. Daarna heeft de werkmij dus 18k op de bank staan (even afgezien van oprichtingskosten, etc). Maar ik zou toch voor ieder een eigen holding gaan.

 

Maar waarom kun je niet bij jullie accountant terecht? Daar proef ik toch iets van een beperking van het vertrouwen in elkaar. Lijkt me niet ideaal om dan samen te gaan werken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.