• 0

Boekhoudprogramma - Verschillende typen websites

Hallo,

 

Ik heb wat rond gezocht voor een simpel boekhoudprogrammatje, maar ben er tot nu toe nog niet in geslaagd. Momenteel heb ik 1 online webshop voor consumentengoederen waarvoor ik alle verkoopgegevens en inkoopgegevens uit de (SQL) database exporteer naar excel bladen. Deze gegevens loop ik vervolgens ieder kwartaal na met mijn bankrekening gegevens en vul ik zo nodig aan met kosten e.d. (Ieder kwartaal echt weer een heel onoverzichtelijk gedoe!). Daarnaast heb ik een aantal websites waarbij ik maandelijks facturen verstuur naar ondernemingen. Alles behoord bij dezelfde eenmanszaak, de bedragen van deze facturen voeg ik handmatig toe aan het excel sheet, de facturen dien ik iedere keer handmatig aan te maken.

 

Kortom: ik denk dat dit makkelijker moet kunnen. Bestaat er een programma:

- met een fixed aankoopbedrag (geen periodieke kosten), of zelfs een gratis open source versie?

- Waar ik mijn inkoop en verkooplijsten in kan importeren en vervolgens nalopen/verivieren met de eigenlijke bankoverboekingen? (een verkoop in de SQL database wordt soms niet betaald door de klant, retourneringen herzendingen en andere onregelmatigheden worden ook niet bijgehouden in de database)

- Welke mijn jaarlijkse verlies en winstrekening kan opstellen? (dit wordt nu door een accountant gedaan, maar heb er liever zelf controle over)

- Rapportages: kan laten zien per website wat de resultaten zijn per periode, resultatenrekening, etc.

 

Zoals te lezen vraag ik me af hoe ik dit nu het beste kan organiseren, vooral omdat de website met consumentengoederen aan de administratieve kant nogal houtje-touwtje in elkaar zit en ik de facturatie gemakkelijk wil maken.

 

Als er vragen zijn, of heb je ervaring met een dergelijk probleem en weet je een oplossing? Ik hoor het graag!

 

Groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Frans,

 

Bedankt voor de verwijzingen. Ik had veel van deze informatie al begrepen. Als ik het goed begrijp is de enige echte passende oplossing al snel maatwerkt? Want als dat zo is dan moet ik het even zo houden, de website met consumentengoederen levert namelijk maandelijks nog geen 1000,- op... Een investering van duizenden euro's is daarom niet echt wenselijk als ik de bespaarde tijd ook mee neem.

 

Een ander probleem welke ik voorzie is dat de kassa door mijzelf met wat php in elkaar is gezet (echt houtje toutje werk) en dus in de verste verte niet compatible is met standaard oplossingen zoals x-cart of oscommerce. Ik denk dat het al snel het meest verstandigste is om een geheel nieuwe kassa aan te schaffen tezamen met een gekoppelde administratie / boekhoudsysteem. Voorraadstatussen dienen dan te worden gesynct met een groothandel (dropshipment).

 

Wellicht dat dit dan wel in één keer kan worden aangekocht? Wellicht is het aan te raden om een probleemomschrijving neer te zetten en mensen te laten bieden op freelance.nl om het te maken? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer en ben bang dat ik tijdens het gebruik pas dingen tegenkom welke ik nodig had...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb meerdere opties nu doorgenomen maar merk dat de koppelingen zowel veel geld als heel veel technische kennis vereisen (of ik moet alles uitbesteden).

 

Het schoot me vanachttebinnen dat het wellicht veel simpeler kan. Bestaat er wellicht een pakket welke sipmelweg alle posten van je bankrekening kan exporteren waarna je ze zelf kan toekennen als een inkoop, verkoop, kosten, investering etc...? Op deze manier kan ik een gehele koppeling tussen webshop en administratie achterwegen laten omdat het toch dropshipment betreft. Voor de andere webshops waarmee ik factureer zou ik dan handmatig in dit systeem de facturen moeten kunnen invullen (aangezien de facturering weer ingaat bij het versturen van de factuur, niet wanneer de betaling plaatsvind (correct?)).

 

Bestaat er zo'n relatief simpel boekhoud systeem?

Link naar reactie
  • 0

Het is me af en toe werkelijk een raadsel waarom men met alle geweld van alles wil koppelen aan een administratie, te meer daar waar het om een betrekkelijk gering aantal mutaties gaat. Het enige wat ik kan bedenken is dat men zo wars is van administreren dat men het liefste met één klik de administratie up to date wenst te houden.

 

Waarom nu zo veel tijd gestopt in het uitzoeken van alle mogelijkheden en onmogelijkheden van koppelingen. Kies een in het gebruik prettig pakket en verdiep je enigszins in de methodiek van het boekhouden en ga aan de slag. Tegen de tijd dat de onderneming zo groot is geworden dat het administreren echt veel tijd gaat kosten kan je altijd nog beslissen of je een ander pakket wenst of dat je gaat uitbesteden. In ieder geval heb je ondertussen wel de nodige ervaring opgedaan die van belang is bij het kiezen van een goed pakket of een goede boekhouder.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gewoon beginnen met Kas, Bank en Giro mutaties in een spreadsheet te verwerken. Zelf laat ik openstaande facturen tussentijds buiten beschouwing. Die kom ik vanzelf wel tegen bij betaling. Pas als ik met de jaarstukken bezig ben, ga ik eens kijken welke facturen er onbetaald zijn gebleven en voer ik ze al dan niet op in de administratie als balansposten. Simpeler kan het niet...

Link naar reactie
  • 0

Grofweg doe ik het nu ook zo. Vroeg me alleen af of er een simpel programmatje bestaat welke alle posten op je bankrekening online kan importeren waarbij je bij iedere betaling kan aangeven wat voor een soort post het is (inkoop/verkoop/investering/kosten etc.).

 

Op die manier kan ik makkelijk mijn ob ieder kwartaal nalopen (eigenlijk zoals het nu ook ging), maar heb ik direct aan het einde van het jaar een kloppende verlies en winstrekening en balans... Was maar een idee, ik weet alleen niet of het bestaat op die manier...

 

Zo niet dan blijf ik de huidige manier nog even hanteren.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Maarten.

 

Bedankt voor de tip. Helaas kan ik zelf niet programmeren. Is er geen programma welke standaard kan functioneren via bijvoorbeeld rabobank internetbakieren waarna hij de betaalgegevens kan importeren van dit platform en verwerken op de manier zoals boven beschreven zonder programmeerkennis? Zo niet, gat in de markt? :)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gewoon beginnen met Kas, Bank en Giro mutaties in een spreadsheet te verwerken. Zelf laat ik openstaande facturen tussentijds buiten beschouwing. Die kom ik vanzelf wel tegen bij betaling. Pas als ik met de jaarstukken bezig ben, ga ik eens kijken welke facturen er onbetaald zijn gebleven en voer ik ze al dan niet op in de administratie als balansposten. Simpeler kan het niet...

 

Formeel kan dit niet. Alle facturen dien je te boeken (en de verschuldigde BTW over af te dragen). Zie site belastingdienst.

 

Ik ben benieuwd wat de fiscus zegt als ze bij een controle er achter komen dat je zo de administratie voert.

 

Vergeet ook niet dat je facturen genummerd moeten zijn.

 

Oninbare facturen breng je weer ten laste van de winst, en de onterecht afgedragen BTW vorder je weer terug.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Grofweg doe ik het nu ook zo. Vroeg me alleen af of er een simpel programmatje bestaat welke alle posten op je bankrekening online kan importeren waarbij je bij iedere betaling kan aangeven wat voor een soort post het is (inkoop/verkoop/investering/kosten etc.).

 

 

Kijk eens bij http://www.orov.nl/

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met het boekhoudprogramma van Beter een heel eind komt.

Je kan eens kijken of het is wat je zoekt.

Ik werk er zelf mee en het werkt perfect, simpel en snel.

 

www.ikspamditboekhoudprogrammaopveelfora.nl

 

 

Mod edit: Beste Eline: spammen wordt niet gewaardeerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.