Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
websiteanalist
websiteanalist
Vanaf 1 juli ben je als ondernemer verplicht zowel voor zakelijke als particuliere mailings alleen opt-in adressen te gebruiken. Dit betekent dat je bij het verzamelen van e-mailadressen de gebruiker actief moet laten aangeven dat hij/zij akkoord gaat met het gebruik van het e-mailadres.
Op http://www.emma-nl.net/nl/codeemail.aspx staat het verder in detail uitgewerkt maar heb toch nog een aantal vragen:
1. Hoe specifiek moet je zijn richting de gebruiker in hoe je het e-mail adres gaat gebruiken? Standaard is natuurlijk de melding dat je het niet aan derden geeft, maar moet je ook aangeven wat voor soort e-mails je gaat sturen en in welke frequentie? Enquete, product/dienst aanbieding, periodieke nieuwsbrief? Dus mag je iets zeggen in de trant van: "Ik geef aan bedrijf X toestemming om mijn e-mailadres voor mailings te gebruiken."
Als ik zeg "Ik geef aan bedrijf X toestemming om mijn e-mailadres voor een enquete te gebruiken.", betekent dit dat gebruik voor nieuwsbrief of product/dienst aanbieding is uitgesloten? Moet ik weer toestemming vragen voor gebruik voor deze andere type mailings in de enquete? Ik ga uit van het laatste omdat ik dan volledig ben, maar ik hoor graag jullie visie hierop.
2. De meest gebruikte methode is natuurlijk het vinkje. Dat staat standaard uit en moet actief door de gebruiker worden aangevinkt. Nu zijn er ook twee andere methodes die ik jullie voor wil leggen en ervaring /visie hierop graag hoor:
A. Vinkje reeds aangezet, gebruiker moet het actief de-activeren
B. Iemand kan iets gratis krijgen (download van e-book bijvoorbeeld). Hierbij staat de melding:"Door het invullen van uw e-mailadres geeft u toestemming tot het ontvangen van mailings van bedrijf X". Het downloaden van het e-book betekent automatisch toestemming gebruik e-mailadres.
Laatste twee opties zijn niet heel netjes, maar zijn ze ook compleet fout? Of zitten ze in de marge? B is een soort "voor wat hoort wat". Wat ik wel realiseer is dat actief aanzetten van het vinkje de beste adressen oplevert.
3. En wat dacht je van deze: "Ook als u dat niet expliciet heeft aangegeven kunt u per e-mail over gelijksoortige producten en diensten van Reed Business bv worden geïnformeerd, tenzij u daartegen bezwaar maakt. Als u geen prijs stelt op informatie of aanbiedingen per mail dan kunt u dit aangeven bij adresregistratie@reedbusiness.nl." En in het formulier erboven staan er twee vinkjes voor het aangeven van abonneer nieuwsbrief en product/dienst aanbiedingen mailings. Dus ook al vink je deze niet aan mag Reed toch je e-mailadres gebruiken. Misschien moeten ze dit nog wijzigen (is nog geen 1 juli), maar toch al een aparte manier van melden.
http://www.zibb.nl/Subnavigatie/Tools/Standaard-documenten/Juridisch-artikel/gegevens.htm
4. Verder zie ik weleens een mailing binnenkomen waarin staat: "Wij sturen u deze nieuwsbrief omdat u ons daar eerder toestemming toe hebt gegeven." en dan denk ik wanneer dan? Kan me deze website niet herinneren, of niet herinneren dat ik dit actief heb aangegeven. Daarbij staat dan een link naar afmelden wat dan voor mij het probleem oplost.
Klinkt voor mij als een mooi manier om de opt-in te omzeilen, spelen op het geheugen van de ontvanger, die het niet kan herinneren en je als mailer de voordeel van twijfel geeft. Klinkt dit bekend?
Nou ik hoor graag jullie ervaringen en oplossingen. Ik weet dat dit een vaag gebied is, en dat het aantal mensen dat uiteindelijk gaat klagen erg laag is. Als het zo is moet je kunnen aantonen dat de gebruiker toestemming heeft gegeven voor gebruik e-mailadres.
Groet,
Marten
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag