• 0

opt-in voor mailings

Vanaf 1 juli ben je als ondernemer verplicht zowel voor zakelijke als particuliere mailings alleen opt-in adressen te gebruiken. Dit betekent dat je bij het verzamelen van e-mailadressen de gebruiker actief moet laten aangeven dat hij/zij akkoord gaat met het gebruik van het e-mailadres.

 

Op http://www.emma-nl.net/nl/codeemail.aspx staat het verder in detail uitgewerkt maar heb toch nog een aantal vragen:

 

1. Hoe specifiek moet je zijn richting de gebruiker in hoe je het e-mail adres gaat gebruiken? Standaard is natuurlijk de melding dat je het niet aan derden geeft, maar moet je ook aangeven wat voor soort e-mails je gaat sturen en in welke frequentie? Enquete, product/dienst aanbieding, periodieke nieuwsbrief? Dus mag je iets zeggen in de trant van: "Ik geef aan bedrijf X toestemming om mijn e-mailadres voor mailings te gebruiken."

 

Als ik zeg "Ik geef aan bedrijf X toestemming om mijn e-mailadres voor een enquete te gebruiken.", betekent dit dat gebruik voor nieuwsbrief of product/dienst aanbieding is uitgesloten? Moet ik weer toestemming vragen voor gebruik voor deze andere type mailings in de enquete? Ik ga uit van het laatste omdat ik dan volledig ben, maar ik hoor graag jullie visie hierop.

 

2. De meest gebruikte methode is natuurlijk het vinkje. Dat staat standaard uit en moet actief door de gebruiker worden aangevinkt. Nu zijn er ook twee andere methodes die ik jullie voor wil leggen en ervaring /visie hierop graag hoor:

 

A. Vinkje reeds aangezet, gebruiker moet het actief de-activeren

B. Iemand kan iets gratis krijgen (download van e-book bijvoorbeeld). Hierbij staat de melding:"Door het invullen van uw e-mailadres geeft u toestemming tot het ontvangen van mailings van bedrijf X". Het downloaden van het e-book betekent automatisch toestemming gebruik e-mailadres.

 

Laatste twee opties zijn niet heel netjes, maar zijn ze ook compleet fout? Of zitten ze in de marge? B is een soort "voor wat hoort wat". Wat ik wel realiseer is dat actief aanzetten van het vinkje de beste adressen oplevert.

 

3. En wat dacht je van deze: "Ook als u dat niet expliciet heeft aangegeven kunt u per e-mail over gelijksoortige producten en diensten van Reed Business bv worden geïnformeerd, tenzij u daartegen bezwaar maakt. Als u geen prijs stelt op informatie of aanbiedingen per mail dan kunt u dit aangeven bij adresregistratie@reedbusiness.nl." En in het formulier erboven staan er twee vinkjes voor het aangeven van abonneer nieuwsbrief en product/dienst aanbiedingen mailings. Dus ook al vink je deze niet aan mag Reed toch je e-mailadres gebruiken. Misschien moeten ze dit nog wijzigen (is nog geen 1 juli), maar toch al een aparte manier van melden.

 

http://www.zibb.nl/Subnavigatie/Tools/Standaard-documenten/Juridisch-artikel/gegevens.htm

 

4. Verder zie ik weleens een mailing binnenkomen waarin staat: "Wij sturen u deze nieuwsbrief omdat u ons daar eerder toestemming toe hebt gegeven." en dan denk ik wanneer dan? Kan me deze website niet herinneren, of niet herinneren dat ik dit actief heb aangegeven. Daarbij staat dan een link naar afmelden wat dan voor mij het probleem oplost.

 

Klinkt voor mij als een mooi manier om de opt-in te omzeilen, spelen op het geheugen van de ontvanger, die het niet kan herinneren en je als mailer de voordeel van twijfel geeft. Klinkt dit bekend?

 

Nou ik hoor graag jullie ervaringen en oplossingen. Ik weet dat dit een vaag gebied is, en dat het aantal mensen dat uiteindelijk gaat klagen erg laag is. Als het zo is moet je kunnen aantonen dat de gebruiker toestemming heeft gegeven voor gebruik e-mailadres.

 

Groet,

 

Marten

 

Martsmedia - Website analyse, Internet Strategie & Marketing voor het MKB
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind alleen optie 1 deels acceptabel.

 

Optie 2 maakt misbruik van het feit dat mensen niet goed lezen en riekt naar manipulatie.

 

Optie 3 is bewust de zaken moeilijk maken. Voor mij reden geen zaken te doen.

 

Optie 4 is ook fout. Ik knal ze meteen mijn spamfilter in, neem niet de moeite me af te melden.

 

Als leverancier vind ik dat alleen als mijn (potentiele) klanten actief aangeven iets van me te willen, ik ze daarna op mailinglijsten etc kan zetten. Simpelweg omdat ik als klant dat ook wil. De gouden regel dus.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Optie 4 raak ik flink pissig van, als ik ongevraagd mail krijg waarvan ik zeker weet dat ik er nooit voor heb aangemeld.

 

Wat heeft het voor nut op allerlei omslachtige manieren mensen aan te laten melden? Ik persoonlijk wil in dat soort gevallen al helemaal niet nieuwsbrief krijgen, al is het maar uit principe dat ik zelf wel bepaal welke ik wel / niet wil ontvangen.

 

Wat ikzelf goed vind van veel websites en zelf ook toepas, is dat als je je aanmeld kan aangeven of je bv wekelijks of maandelijks nieuwsbrief wil ontvangen. Sommigen vinden het wel fijn om vaak te krijgen maar er zijn ook mensen, zoals ik, die eens per maand al snel genoeg vind.

Link naar reactie
  • 0

Optie 2B vind ik prima acceptabel en gebruik hem zelf ook veel. Je haalt mensen over om zich aan te melden voor je mailinglijst met bijvoorbeeld een e-book. Ze zijn zich hierdoor heel erg bewust van het feit dat ze zich voor een mailinglijst aanmelden. Duidelijkheid en dus niet 'sneaky'.

 

Natuurlijk is het dan voor jou zaak dergelijk interessante informatie te sturen dat zij zich niet afmelden en de informatie graag ontvangen omdat zij deze waardevol vinden.

Link naar reactie
  • 0

Beste websiteanalist,

 

Het is heel simpel. Van alle zakelijke emailadressen die je hebt en gebruikt moet je kunnen aantonen dat die persoon/dat bedrijf:

- toestemming aan jou heeft gegeven om hen te mailen

- dat je vooraf heel precies duidelijk hebt gemaakt waarvoor die persoon/dat bedrijf toestemming gaf

 

Als iemand een klacht indient en de Opta komt bij je aankloppen, moet je deze twee dingen dus kunnen bewijzen. Dat betekent voor jouw alternatieven:

1) Je moet heel specifiek aangeven waar iemand toestemming voor geeft. Dus als iemand toestemming geeft voor een enquete, dan mag je dat adres inderdaad nergens anders voor gebruiken en als je enkelvoud hebt gebruikt zelfs niet voor een tweede enquete. Een generieke zin als "ik geef bedrijf X toestemming mij per e-mail te benaderen" is volgens de Opta onacceptabel en resulteert dus alsnog in een boete als iemand klaagt. Je moet dus inderdaad voor elke soort mailing apart toestemming vragen.

2A) Lijkt me geen optie. De nieuwe Telecomwet vermeldt niet expliciet dat het niet mag, maar het is geen echte opt-in meer want de 'opt' (keuze) is al gemaakt. Ik denk dus dat de Opta dit niet zal accepteren.

2B) Je moet om toestemming vragen, dus dat doe je hier goed. Of je wel of niet iets ervoor terug geeft is voor de wet niet relevant, maar de methode die je beschrijft helpt denk ik wel om meer 'vinkjes' te krijgen.

3) Nee dit mag dus na 1 juli expliciet niet meer.

4) Geen eerlijke truc en daar val je bij controle natuurlijk meteen mee door de mand. Voorheen kwam je er nog mee weg omdat niemand het na kon trekken, maar na 1 juli heb je pech.

 

Opta heeft al boetes tot 45.000 euro uitgeschreven op basis van de oude Telecomwet, en de nieuwe wet maakt het heel makkelijk om klachten na te trekken en boetes op te leggen dus dat wordt een mooie nieuwe inkomstenbron voor de staatskas. Reken maar dat er gecontroleerd gaat worden. Oppassen dus!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.