• 0

toch nog over de gedeeltelijk aftrekbare kosten ...

Ik heb onlangs ook de Kluwer Belastinggids doorgespeurd maar geen antwoord kunnen vinden. Wellicht kan iemand mij helpen met de volgende:

betreffend de aftrek van gedeeltelijk aftrekbare kosten -

1) ik neem aan dat het om de kosten inclusief BTW gaat? Of exclusief BTW?

 

2) Ik veronderstel dus dat ik slechts de 73,5% van deze kosten kan aftrekken van de omzet bij het maken van de winst-verlies rekening, of is dat niet zo ??

indien ja, hoe kan ik het dan in mijn balans opnemen, wanneer de winst dus hoger wordt maar de kosten zijn daadwerkelijk als 100% betaald (dit staat dus in de kasboek en bankboek geregistreerd) ?? Apart boeken in passiva?

 

indien ik de kosten wel volledig als expenses van mijn omzet aftrek in de winst-verlies rekening, waar moet ik dan de 73,5% toepassen?

 

Alvast bedankt!!

Ik heb het gevoel dat ik volledig de weg kwijt ben in deze belastingbos - knap dat jullie het allemaal wel inzien :) :) :)

Aljona

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Aljona

 

Dan maken we het toch duidelijk voor je....

 

Als jij als ondernemer BTW plichtig bent, dan reken je altijd ex BTW als het aankomt op de winst- en verliesrekening en de balans.

 

De beperking van de kostenaftrek van 26,5% neem je niet op in de balans en winst- en verliesrekening, maar die geef je in de IB aangifte op de juiste plek aan. In de berekening van de winst uit onderneming staat nl. een vraag over beperkt aftrekbare kosten. Daar vul je 26,5% van bijv. de representatiekosten in.

 

Zo wordt de winst bijgesteld naar boven en betaal je de juiste IB daarover.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een aanvulling die het begrip misschien vergroot: BTW is voor een ondernemer eigenlijk niet belangrijk. Hij dient als verlengstuk voor de belastingdienst, en is eigenlijk onbezoldigd belastingheffer namens de fiscus. Vandaar dat een ondernemer altijd ex BTW rekent.

 

Overigens is dat onbezolgdigd zijn niet zo slecht. Anders hadden we een ander machanisme dat meer ambtenaren vereist en dus de belastingen omhoog doet gaan. Door ons 'semi vrijwillig' (want niet aan te ontkomen) in te spannen voor een correcte BTW afdracht zijn we als ondernemer dus goed bezig. ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.