• 0

Hulp nodig bij simpele BTW aangifte

Hallo,

 

ik heb een klein beetje hulp nodig bij een (denk ik) vrij simpele BTW aangifte. Ik heb welgeteld 1 inkomsten (da's niet eens meervoud :() en 17 uitgaven.

Ik heb geprobeerd mezelf door de electronische BTW aangifte heen te worstelen, maar aangezien het mijn eerste keer is heb ik gewoon wat hulp nodig. Ik heb alle aanwijzingen gelezen en ook de PDF waarnaar verwezen wordt doorgeworsteld. Ik zie door de BTW-bomen het bos niet meer, vast ook omdat die documenten geschreven zijn voor ingewikkelde situaties en niet voor de simpele zoals die van mij :)

 

Wat details:

Mijn inkomst (tjee, wat klinkt dat zielig ;) ) heb ik 19% BTW op gerekend aan mijn klant in NL en was een electronische dienst.

Verder heb ik wat uitgaven in NL gedaan tegen 19% (spullen gekocht in de winkel e.d.)

Een uitgave in NL tegen 0%

Wat uitgaven binnen de Eu en wt uitgaven buiten de EU, allemaal tegen 0%.

 

Kan iemand me helpen? Als iemand me hands-on wil helpen, kan ik makkelijk toegang geven tot mijn financien als dat nodig is, ik heb niks te verbergen :)

 

alvast bedankt!

 

Walter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Pieter,

 

Allereerst welkom op HigherLevel.

 

Aangezien je nieuw bent kan ik me voorstellen dat de geschreven en ongeschreven forumregels nog een beetje onduidelijk zijn.

één van de regels is dat kennis op HigherLevel gedeeld wordt.

Een andere regel is dat er niet aan openlijke acquisitie gedaan wordt, zoals dat op andere soortgelijke fora wel is toegestaan.

Dit om te voorkomen dat HL een soort van openbare advertentiesite wordt waarbij de informatiefunctie verloren gaat.

 

Dus : Deel je informatie, zet je url in je handtekening en veel plezier op HL

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

Hoi Walter

 

Bij vraag 1a vul je in:

 

Omzet ex BTW en daarachter 19% van die omzet

 

Bij 4a vul je in wat je gekocht hebt buiten de EU (ook weer eerst het bedrag ex BTW en daarna het BTW bedrag)

Bij 4b doe je dat voor de inkopen binnen de EU.

 

Voorzover daar BTW op zat, trek je die weer af bij vraag 5b. Tevens bij vraag 5b trek je de BTW af die op jouw NL inkopen zat.

 

Als je dan geld terug te ontvangen hebt, ben je klaar. Moet je een bedrag betalen dat onder de 1883 euro ligt, dan moet je vraag 5d nog invullen (zoek op HL even op KOR of kleine ondernemersregeling).

 

hopelijk kom je er zo uit.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik ben weer wakker en klaar voor ronde 16 :)

 

- Dus bij vraag 1 vul ik alleen bedragen in die zijn binnengekomen?

 

- Bij vraag 4a/b: ik heb alleen maar digen binnen/buiten de EU gekocht tegen 0% belasting (da's toch normaal?). Betekent dat dan dat ik het totaalbedrag van alle aankopen in de eerste kolom neerzet, en dan 0 euro omzetbelasting in de tweede kolom?

 

- Het gaat bij vraag 4 om goederen. Is een vliegticket een goed? En de toegang tot een conferentie?

 

Super bedankt voor de hulp, en ik ben er idd helemaal voor om het hier op te lossen, dan hebben anderen er ook nog wat aan later :)

 

Walter

Link naar reactie
  • 0

Ik ben absoluut niet ervaren of geschoold in belastingzaken, dus neem mijn antwoorden niet zomaar voor foutloos aan ;)

 

 

- Dus bij vraag 1 vul ik alleen bedragen in die zijn binnengekomen?

 

Alleen binnenlandse bedragen, als ik de toelichting goed lees.

 

 

- Bij vraag 4a/b: ik heb alleen maar digen binnen/buiten de EU gekocht tegen 0% belasting (da's toch normaal?). Betekent dat dan dat ik het totaalbedrag van alle aankopen in de eerste kolom neerzet, en dan 0 euro omzetbelasting in de tweede kolom?

 

Nee, je bekijkt het iets verkeerd.

 

Ik heb dit verhaal alleen uitgezocht voor levering van elektronische diensten, niet voor goederen.

Maar ik zou verwachten dat dit voor een deel ook zo voor goederen werkt.

 

Als je het handig doet krijg je inderdaad van een niet-NL wel-EU ondernemer (mits jij jouw geldige BTW-nummer verstrekt) een factuur met 0% BTW. Hier is echter geen sprake van vrijstelling, maar van verlegging.

Er moet alsnog BTW "afgedragen" worden. Deze taak is echter verplaatst naar jou.

 

Deze BTW mag je echter ook weer aftrekken als voorbelasting. Alles bij elkaar betaal je die BTW dus niet. De reden achter dit hele circus is dat als jouw leverancier in Duitsland jou BTW rekent, het veel onhandiger is om terug te halen (als ik mij niet vergis mag je dat dan uitvechten met de Duitse belastingdienst).

 

Ik hou mij zelf uitsluitend bezig met levering van elektronische diensten, dus ik kan je niet helpen met het onderscheid tussen goederen of diensten.

 

Wat ik me echter na dit hele verhaal afvraag: waar moet de BTW die ik geind heb voor levering van een dienst aan een niet-NL wel-EU klant? 4a/4b gaat specifiek over goederen, dus daar mag het niet - 2a gaat puur over leveringen aan mij - 1 gaat puur over binnenland... toch?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben absoluut niet ervaren of geschoold in belastingzaken, dus neem mijn antwoorden niet zomaar voor foutloos aan ;)

no probs :)

 

Alleen binnenlandse bedragen, als ik de toelichting goed lees.

Mooi, ik heb alleen binenlandse bedragen deze keer :)

 

Nee, je bekijkt het iets verkeerd.

 

Ik heb dit verhaal alleen uitgezocht voor levering van elektronische diensten, niet voor goederen.

Maar ik zou verwachten dat dit voor een deel ook zo voor goederen werkt.

 

Als je het handig doet krijg je inderdaad van een niet-NL wel-EU ondernemer (mits jij jouw geldige BTW-nummer verstrekt) een factuur met 0% BTW. Hier is echter geen sprake van vrijstelling, maar van verlegging.

Er moet alsnog BTW "afgedragen" worden. Deze taak is echter verplaatst naar jou.

Moet ik dan zelf uitzoeken of ik daar 6% of 19% over moet afdragen?

 

Deze BTW mag je echter ook weer aftrekken als voorbelasting. Alles bij elkaar betaal je die BTW dus niet. De reden achter dit hele circus is dat als jouw leverancier in Duitsland jou BTW rekent, het veel onhandiger is om terug te halen (als ik mij niet vergis mag je dat dan uitvechten met de Duitse belastingdienst).

Ik zou bijna willen zeggen dat dat logisch klinkt, als het niet zo onzinnig was :)

 

Ik hou mij zelf uitsluitend bezig met levering van elektronische diensten, dus ik kan je niet helpen met het onderscheid tussen goederen of diensten.

Same here, maar voor mijn bedrijf heb ik wel een paar dingen gekocht.

 

Wat ik me echter na dit hele verhaal afvraag: waar moet de BTW die ik geind heb voor levering van een dienst aan een niet-NL wel-EU klant? 4a/4b gaat specifiek over goederen, dus daar mag het niet - 2a gaat puur over leveringen aan mij - 1 gaat puur over binnenland... toch?

Al sla je me niet heel levend :)

 

Bedankt voor de hulp, ik ga het maar gewoon insuren denk ik. Ik kan verantwoorden waarom ik wat heb gedaan en als ze het daar niet mee eens zijn dan hoor ik het wel. Hte is ten slotte ook maar mijn eerste keer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.