• 0

wel of geen tussenholding

Ik heb op dit moment een werkmij onder mijn holding hangen. Dus de 'groep' bestaat uit 2 b.v.'s.

 

Nu ben ik voornemens uit te breiden met 2 geheel nieuwe activiteiten. Waarvan één een vastgoed b.v. (belegging en verhuur van o.g.).

 

Deze komen uiteraard in een aparte b.v..

 

Vraag 1: is het aan te raden om boven iedere werk-b.v. nog een tussenholding te hangen. Zie ook bijgevoegde afbeelding.

 

 

Vraag 2: wat als ik later een nieuwe holding opricht en hiermee een 100% belang neem in de reeds bestaande holding. Moet ik dan overdrachtsbelasting betalen aangezien ik met een nieuwe B.V. de aandelen van de huidige holding koop waaronder dus ook een vastgoed-b.v. valt.

 

Alvast dank voor jullie bijdrage !

Structuur.thumb.jpg.94941d179ea9a1bce0a78f5a64750027.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zou je die tussenholding er tussen zetten?

 

er komen 2 nieuwe b.v.'s bij i.v.m. uitbreiding activiteiten, dus ik wil het gelijk goed doen nu we toch bezig zijn. Mijn vraag is dus of het verstandig is, aan te raden is, te meer we te maken hebben met vastgoed.

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar wat is nou de reden waarom je bedacht hebt dat een extra laag iets toevoegt? Wil je daarmee bepaalde risico's uitsluiten of is dat een fiscale motivatie?

 

in geval van faillisement bijv. dat de overige activiteiten op deze manier beter beschermd zijn. Stel een activiteit gaat failliet, dan wil ik niet het vastgoed meetrekken in dit faillisement.

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval lijkt het mij op voorhand niet nodig om meerdere tussenholding in de vennootschapsstructuur op te nemen.

 

Een tussenholding wordt veelal gebruikt om een scheiding aan te brengen tussen de personal holding van de 100% deelneming en de onderliggende werkmaatschappijen. Het doel van die scheiding kan zijn om een deelname in de holding mogelijk te maken voor derden. Dat wil je natuurlijk niet in jouw personal holding, dus dan kan een tussenholding uitkomst bieden.

 

Je kunt ook om fiscale redenen een tussenholding gebruiken. Daar weten de fiscalisten onder ons veel meer vanaf, dus ga ik geen opmerkingen over maken.

 

Nogmaals, ik denk dat het antwoord op jouw vraag zonder aanvullende informatie niet zo eenvoudig te geven is.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Als een BV in de zijlijn failliet gaat heeft dit over het algemeen geen effect op de overige BV's, tussenholding of niet(uitzonderingen daar gelaten).

 

Je vastgoed wordt bij een faillissement van je holding waarschijnlijk wel meegetrokken, maar ook daar gaat een tussenholding niets bij helpen. Maar corrigeer me als ik fout zit

Link naar reactie
  • 0

Als een BV in de zijlijn failliet gaat heeft dit over het algemeen geen effect op de overige BV's, tussenholding of niet(uitzonderingen daar gelaten).

 

Je vastgoed wordt bij een faillissement van je holding waarschijnlijk wel meegetrokken, maar ook daar gaat een tussenholding niets bij helpen. Maar corrigeer me als ik fout zit

 

Als het geen effect heeft, waarom wordt het vastgoed wel meegetrokken?

 

Overigens is het vastgoed niet voor verhuur binnen de groep, maar naar derden toe. !Is dus echt een beleggingsbv

Link naar reactie
  • 0

Wat ik bedoelde te zeggen is dat als de BV failliet gaat met activiteit A, die onder de holding hangt, dan treft dit de holding niet(als in holding blijft bestaan) en het vastgoed dus ook niet. Als de holding daarentegen failliet gaat, dan kan het voorkomen dat de hele groep failliet gaat en het vastgoed dus ook.

Link naar reactie
  • 0

Een tussenholding is niet nodig. Als Werkmaatschappij A failleert, dan kan de Vastgoed BV alleen in gevaar komen als er van bestuurs- en/of oprichtersaansprakelijkheid sprake is. Zolang de werkmaatschappijen netjes de boekhouding in orde hebben, geen onverstandige investeringen doen die niet door een begroting gedekt zijn en keurig op tijd de jaarrekeningen deponeren is er niets aan de hand. De Holding moet dan ook niet meetekenen voor financieringen e.d....

Link naar reactie
  • 0

Vraag 2: wat als ik later een nieuwe holding opricht en hiermee een 100% belang neem in de reeds bestaande holding. Moet ik dan overdrachtsbelasting betalen aangezien ik met een nieuwe B.V. de aandelen van de huidige holding koop waaronder dus ook een vastgoed-b.v. valt.

 

Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden. Als je aandelen in een vastgoedvennootschap koopt, moet je in beginsel overdrachtsbelasting betalen. Een vastgoedvennootschap is een lichaam waarvan de activa voor tenminste 70% uit vastgoed bestaan. De vastgoedBV zal vermoedelijk als zodanig worden aangemerkt. Van de holding is dat nog maar de vraag, omdat je dan naar de geconsolideerde balans kijkt. Daar staat dus niet alleen het vastgoed op, maar ook de activa van de andere werkmaatschappij(en).

 

Bovendien kun je, bij het toevoegen van een vennootschap, vaak een beroep doen op een vrijstelling, omdat de uiteindelijke eigenaar niet verandert.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

allen bedankt voor jullie antwoorden. Wat ik dus begrijp is dat een extra laag aan tussenholding geen extra bescherming biedt. Bovendien is het een veel duurdere constructie.

 

Het vastgoed houd ik in een aparte b.v. onder de holding. In de toekomst kan ik overwegen, om boven de bestaande holding nog een personal holding te plaatsen. Evt. zou daar het bedrijfspand (eigen gebruik) in kunnen komen.

 

Tot slot nog 2 vragen:

 

1. is het verstandiger om het bedrijfspand (eigen gebruik) net als de rest van het vastgoed in de vastgoed-bv onder te brengen, of adviseren jullie die in de holding (of straks personal holding) te nemen.

 

2. zijn er nog bepaalde zaken (doelen) die ik in de statuten van de vastgoed-b.v. kan laten vermelden. Ik weet dat de notaris een standaard tekst heeft, maar wellicht hebben jullie tips.

 

Dank.

structuur2.thumb.jpg.47802f476ba55e4e85f2da6b818aa6a2.jpg

Link naar reactie
  • 0

1. is het verstandiger om het bedrijfspand (eigen gebruik) net als de rest van het vastgoed in de vastgoed-bv onder te brengen, of adviseren jullie die in de holding (of straks personal holding) te nemen.

Fiscaal gezien maakt het geen fluit uit omdat je via de deelnemingsvrijstelling gerealiseerde winsten belastingvrij naar de holding kunnen. Wat je nog wel zou kunnen overwegen is om het gebouw in de holding te zetten indien de holding structureel verlies maakt. Omdat een holding meestal art. 20-4 Wet Vpb verliezen maakt, zijn die alleen met houdster- en financieringsactiviteiten verrekenbaar. Dus met een winstgevend pand in de holding kan je die verliezen meteen verrekenen en heb je geen zorgen om verliesverdamping.

 

Aan de andere kant moet je ook de risico's van het pand beoordelen. Als jouw pensioen in de holding zit en de bank gaat de schuld op je BV verhalen, kunnen ze jouw pensioen opeisen. Niet wenselijk dus.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.