• 0

Wat houdt een vrijwaringsovereenkomst in?

Ik heb op een andere plek in dit forum al verteld dat ik aan het proberen ben om een bepaalde soort cosmetica te importeren vanuit Canada. Alles is rond, behalve de poductaansprakelijkheidsverzekering. Als iemand die van mij dat product koopt en gebruikt en deze persoon krijgt klachten/schade dan ben ik als importeur aansprakelijk. Dat is alleen zo als je het buiten de EU vandaan haalt.

Dus ik wil dat verzekeren, maar dat lukt me niet. Of de premie is in verhouding erg hoog (zoveel omzet verwacht ik in eerste instantie niet) of ze willen het sowieso niet verzekeren.

 

Nu kreeg ik van een verzekeraar de tip om het als volgt te regelen:

Ik spreek af met de leverancier in Canada dat ik evt. claims naar hun mag doorsturen. Dit moet dan in een zgn. vrijwaringsovereenkomst geregeld worden.

Ook moet ik hun dan een bewijs vragen van hun verzekering, om te voorkomen dat zij failliet gaan na die claim en ik het alsnog zelf mag betalen.

 

Ik denk dat zij dit best wel willen doen, want zij zeggen dat ze slechts 1 keer een claim hebben gehad en die kon afgewend worden, doordat de gebruiker het product aantoonbaar niet juist had gebruikt.

 

Heeft iemand ervaring met zo'n vrijwaringsovereenkomst en kan iemand mij uitleggen of dit handig is om te doen?

 

Vast bedankt voor je antwoord.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een vrijwaringsovereenkomst is in feite niets anders dan een overeeenkomst waarbij partijen met elkaar afspreken dat de ene partij de aansprakelijkheid van de andere partij overneemt in het geval van mogelijke claims. Daar is weinig spannend aan met dien verstande dat er altijd een stuk risico ligt bij de partij die de vrijwaring inroept. Failissement van de leverancier is zo'n risico.

 

Ik begrijp echter de redering van de verzekeraar niet. Een verzekering is geen vrijbrief voor onbeperkte aansprakelijkheid. De aansprakelijkheidsverzekeraar biedt dus geen enkele dekking tegen een eventueel faillissement van jouw leverancier.

Verzekeringen worden beperkt door de dekking voor aansprakelijkheid tot een bepaalde limiet te hanteren. Stel dat de dekking beperkt is tot 2,5 mln per gebeurtenis met een max van 2 x de gedekte waarde per jaar. Wanneer in een jaar 3 claim binnen komen die tezamen over het plafond gaan dan geeft de verzekeraar al niet meer thuis en dient de leverancier zelf voor de kosten op te draaien.

 

Om een lang verhaal kort te maken. De vrijwaringsovereenkomst kan uitkomst bieden, maar het verhaal van de verzekeraar is onzin. Natuurlijk is het goed om na te gaan of de leverancier is verzekerd en hem ook te verplichten om gedurende de overeenkomst met jou die verzekering aan te houden, maar een 100% vrijwaring voor aansprakelijkheid verkrijg je daarmee niet.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Edward, dank voor je reactie.

 

Ik begreep dat ik moet checken bij de leverancier of hij verzekerd is, zodat als er een claim binnenkomt, hij die ook kan betalen en niet failliet gaat, zodat ik alsnog zelf moet betalen.

 

Heb je misschien ook advies hoe ik dat bij mijn leverancier in Canada moet aankaarten? Wat is bijvoorbeeld de engelse term voor vrijwaringsovereenkomst?

En hoe kom ik aan zo'n contract? Moet ik daarvoor naar een advocaat of zijn er andere (goedkopere) wegen?

 

Link naar reactie
  • 0

De engelse term is Indemnification. Je kunt hiervoor een hele indemnification agreement laten opstellen, maar het is gebruikelijk om deze vrijwaring middels een clausule op te nemen in de raamovereenkomst met de leverancier.

 

Het is zaak om dit goed vast te leggen. Pas altij op met modellen, ik raad je zeker niet aan om iets van internet te plukken en te plakken. Een advocaat heb je alleen nodig om te procederen. In alle overige gevallen kan iedere jurist met kennis van zaken je verder helpen en dat is doorgaans stukken goedkoper.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wederom mijn dank.

 

Ik heb nog geen overeenkomst met de leverancier, dat is nog iets wat ik moet regelen. Dat kan ik dan gelijk doen.

 

Ik ga hem eerst eens voorleggen of hij iets ziet in zo'n vrijwaringsovereenkomst. Als dat zo is, zoek ik een goede jurist op die kennis heeft van internationaal zakendoen en laat hem/haar een goed contract opstellen. Heb je enig idee wat de kosten daarvan ongeveer zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik ga hem eerst eens voorleggen of hij iets ziet in zo'n vrijwaringsovereenkomst. Als dat zo is, zoek ik een goede jurist op die kennis heeft van internationaal zakendoen en laat hem/haar een goed contract opstellen.

 

Je kunt je natuurlijk afvragen of je het niet verplicht in je overeenkomst wilt hebben, of hij het er nu mee eens is of niet.

 

Stel dat hij het er ' niet mee eens' eens is en je laat het eruit: Met wat voor gevoel verkoop je zijn producten dan?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Als hij dat niet in het contract wil opnemen, dan verkoop ik zijn producten niet. Ik wil echt het risico niet lopen dat ik mijn huis kwijtraak (of in ieder geval mijn helft van het huis dan) omdat ik een claim krijg.

 

Maar het is echt jammer als het niet lukt, het is echt een goed product, het wordt nog niet verkocht in Nederland (of in de rest van de EU), ik kan alleenrecht krijgen, ik ken de doelgroep goed en weet ze te bereiken, de behoefte eraan is groot (ik heb al een aantal orders, terwijl ik nog geen reclame heb gemaakt). Dus volgens mij heb ik echt het welbekende gat in de markt gevonden.

 

Maar het kost me zoveel moeite, ik ben er al een half jaar mee bezig om alles te regelen..... pfff

 

Ik heb hem inmiddels een e-mail gestuurd. Ik hoop dat ik snel een antwoord krijg, maar hij zal dat ook wel eerst moeten checken bij zijn adviseurs.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.