• 0

Zakelijk gebruik van Twitter

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik gebruik Twitter nog steeds "h4rdc0re", alleen de web based timeline en dat is het. Zo blijft het het meest op een kroeg lijken waar ik naar binnen wandel als ik wil. Met Tweetdeck en dat soort applicaties krijg je meer een soort inbox, moet je veel meer mee.

Net als met bloggen had je de mensen die daar als eerste als de kippen bij waren - een deel daarvan is afgevallen, een deel blogt nog steeds trouw.

 

Vraagje: we zijn bezig met het beginnen aan het uitwerken van een concept dat uitlegt wat Twitter is (soort Twitter voor Dummies, vraagbaak, startpunt) - zou dat eigenlijk al te laat zijn of zou daar de komende 12-24 maanden nog wel animo voor zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om de site www.watistwitter.nl. Dat willen we eventueel naar een ander plan tillen, maar ben eerst even aan het onderzoeken hoe kansrijk het is, wat het interessantst is om ons op te richten. Dus als je zegt: wie is de doelgroep? dan is het antwoord: die het interessantst is ;-)

Voor de zakelijke (overheid/non profit?) markt zou er wellicht, hun reactiesnelheid en voorzichtigheid in acht nemend, nog wel een tijdje rek in zitten.

We hadden gedacht aan een overzicht van plugins. Van een fasering in beginners en ervaren gebruikers die misschien eens een andere approach willen proberen.

 

Link naar reactie
  • 0

Naar aanleiding van het artikel heb ik zelf ook maar even een twitter acount aangemaakt. Ik ben benieuwd wat het gaat opleveren. Wil natuurlijk niet achterblijven op de nieuwe media. Ik ben zelf langzaam maar zeker bezig met het opstarten van een eigen bedrijfje. Maar ben heel erg zorgvuldig aan het kijken naar alle mogelijkheden en marketinggerelateerde zaken. Het lijkt mij dat twitter een goed concept is om in contact te komen met je doelgroep? Of zie ik dat verkeerd?

htpp://www.factuurdesk.nl Online urenregistratie en facturatie

Link naar reactie
  • 0

Ik denk, ik ga toch maar eens wat uitgebreider reageren.

 

Ik heb de laatste tijd flink geexperimenteerd met Twitter en haar mogelijkheden en doe dat nog steeds. Op dit moment is Twitter één van de snelst groeiende community's in Nederland. Iedereen begint het nu te doen omdat mensen er ook daadwerkelijk een meerwaarde in zien.

 

Als je kijkt naar de titel van dit topic en je vraagt je af is marketing mogelijk met Twitter; ja dat is het; maar ik zeg gelijk erbij; dit moet wel gedoseerd gebeuren. Je hebt namelijk veel accounts vanuit de USA die Twitter echt als marketingkanaal gebruiken, dus continue aanbiedingen hen Twitter account op sturen. Dat is voor sommigen interressant, maar ik denk voor een gros van de Twitter-gebruikers echt niet. Als je dat type marketing op je Twitter account wilt zetten, kun je dat doen, maar ik denk dat het gewoon niet werkzaam is. Ik vind de titel van het topic, dan ook ongelukkig gekozen; de titel had beter kunnen zijn, PR met Twitter, het gaat immers om Public Relations, relatie onderhouden met eventuele klanten, mensen waarvan je informatie kunt krijgen of mensen die je boeiend vind om welke reden dan ook. Het gaat dan nog niet zo zeer om de keiharde euro's die je eruit kan halen. Dat komt vanzelf, zolang de mensen die je volgen (followers) je dit maar gunnen en als ze iemand uit een bepaalde hoek, maar aan jou denken.

 

Echter kan er meer met Twitter, je kunt je informatie delen en je kunt bijvoorbeeld naar meetingen gaan waar andere Twitter-gebruikers komen. Hierdoor krijg je een optimale schat aan informatie van alle kanten wat dubbel zo snel werkt en als de informatie die je geeft waardevol is, zal het worden geretweet danwel nagezocht worden waardoor je aan het einde van de molen ook feitelijke informatie eruit gaat filteren. Het is een beetje het nieuwe netwerken; via verschillende bronnen de informatie toegespeeld krijgen en daaruit gaan filteren.

 

Marketingacties

Echter is het natuurlijk wel mogelijk om marketingacties, of beter gezegd, PR-acties op te zetten. Als voorbeeld noem ik hierin toch de Tweurtocht. Een speurtocht via Twitter. Een relatief oud idee, wat in een nieuw jasje is gestoken. Door dit te organiseren en de juiste PR-kanalen te gebruiken is het geslaagd om in relatief korte tijd ruim 500 volgers aan je te binden die nog relatief weinig weten wat er precies gaat gebeuren. Daarnaast ging media-Nederland er gelijk op in en werd de actie op zichzelf al 3 weken van te voren genoemd in regionale tot internationale media. Door het juist inzetten van een kanaal als Twitter kun je dus veel PR voor elkaar krijgen; het is maar net hoe je het inzet.

 

Daarnaast denk ik dat elke branche wel wat kan met Twitter. Recent heb ik gereageerd op het topic over naambekendheid van een game webshop. Hier kun je bijv. Twitter gebruiken door korte recensies op Twitter te publiceren.

 

- Een bloemist kan leuke weetjes kwijt over de laatste trends van het seizoen..

- Een loodgieter kan kleine adviezen geven via zijn Twitter account voor onderhoud van producten

- Een webdesigner laat de laatste webtrends zien of interessante websites

- Een kapper verteld de laatste trends op het gebied van kapsels en tips voor haarstyling

 

Ik denk dat voor elke branche er wel wat nuttigs kan zijn op Twitter om aan je PR te werken.

Link naar reactie
  • 0

De tweurtocht vind ik zelf een goed voorbeeld van slim meeliften op een hype. Sinds twitter steeds meer mainstream aan het worden is (mede door oprah) schrijven de traditionele media veel meer over dit medium, een Nederlands initiatief op dit platform is op dit moment inderdaad iets moois om over te schrijven, ik vind ook dat je hier héél erg slim op hebt ingespeeld. Maar zoals met alle hypes waait de twitter gekte ook wel weer over (zodra het écht volledig mainstream is). Als ik nu een hyvetocht zou organiseren door de WieWatWaar te gebruiken pikt de media dit niet op (hyves is niet meer speciaal, maar volledig ingeburgerd) terwijl dit aan het begin van de hyves-hype ongetwijfeld een media-knaller was geweest.

 

Ik las vandaag een artikel op 925.nl waar ik me goed bij kan voorstellen dat het goed weergeeft wat bij het gros van de mensen het geval is die social-networking gebruiken voor branding:

http://925.nl/archief/2009/05/29/sociaal-netwerken-of-sociaal-nietwerken

 

Je noemt ook een aantal voorwaarden die mensen wellicht leuk vinden om te lezen, hier ben je dan bijvoorbeeld een uur per dag kwijt mee. Je moet best een hoop extra bossen bloemen verkopen per week wil je een degelijke uurloon kunnen compenseren tegenover de tijd die je in twitter steekt.

Een beetje hetzelfde geld voor de andere voorbeelden die je aangeeft. Tenzij jij een autoriteit op jouw vakgebied bent zullen er niet veel 'nieuwe' mensen je vanuit het niets gaan followen, waardoor je uiteindelijk dezelfde mensen dezelfde informatie geeft via een ander (extra) medium.

 

Ik ben een hoop mensen gaan volgen op twitter maar heb daarna in een rap tempo het aantal mensen dat ik 'follow' weer afgebouwd. Het gros van de twitter gebruikers posten naast enkele interessante dingen een gigantische hoop onzin (ik zeker weten ook ja) dit zorgt ervoor dat slechts 1 op de 20 tweets echt interessant is voor mij en daarmee ook maar 5% van de tijd die ik op twitter zit te lezen boeiende informatie opleverd.

 

Ik denk dat je vooral moet gaan twitteren omdat je het leuk vind, omdat je eerste paar followers (familie?) heel erg benieuwd is naar wat jij (als ondernemer zijnde) nou de hele dag uitvoerd. Doe het vooral niet omdat je snel je investeringen (in tijd) wil zien resulteren in meer omzet en opdrachten.

 

Ik denk dat het maar voor een handjevol mensen echt wat opleverd (opdrachten, meer omzet).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat bij Twitter ook niet gelijk om direct euro's binnen te halen, maar Twitter is een manier om je met PR op de markt te brengen wat later altijd wat terug geeft; dit kan in de vorm van euro's zijn, maar ook in een vorm van informatie, die waardevol kan zijn voor je persoonlijke ontwikkeling of voor je bedrijf.

 

Het gaat er bij Twitter toch om met welke verwachting ik een twitter-account aanmaak of wat ik als doel voor ogen heb met mijn Twitter-account. Dat het niet direct om euro's hoeft te gaan is jouw persoonlijke opvatting van hoe je moet (of kan) omgaan met een twitter-account. Veel ondernemers willen enkel marketing voeren die direct gericht zijn op sales, dan kun je twitten wat je wilt maar het ROI zal (in veel gevallen) erg tegenvallen.

 

Je geeft het zelf al aan met 'altijd wat terug geeft' en 'waardevol kan zijn'.

 

De kans of twitter een slimme/goede investering van je tijd zal zijn is erg moeilijk in te schatten. Daarom zeg ik, verwacht er niet veel van en begin ermee omdat jij en/of je startnetwerk op twitter het leuk vinden dat jij 'tweet'.

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me zo af of er hier ondernemers zijn die Twitter momenteel zakelijk gebruiken. Ikzelf gebruik Twitter (althans ik probeer het) wel zakelijk door zo nu en dan relevante nieuwsartikelen te delen. Volgens mij zijn er ook legio mogelijkheden om Twitter zakelijk gezien succesvol te laten zijn. Ik ben er nog niet erg handig in, maar misschien hebben jullie ervaringen, ideeen of tips die nuttig zijn.

drs. Jeroen Tuijp Actuaris AG

www.edmondhalley.nl : actuariële diensten en pensioenadvies voor bedrijven

www.edmondhalley.nl : pensioenmanagement, pensioenopleidingen en risicomanagement voor bedrijven en pensioenfondsen

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de tool nog steeds niet. Ik heb een eigen account: http://twitter.com/lucfranken waarmee ik aardig wat followers heb, ik plaats dagelijks diverse berichten, heb tweetdeck ontdekt en ben er actief mee maar snappen? Nee. Heb ik er tot op heden wat aan? nee.

 

Is het leuk? Ja. ;D

 

We bouwen zelfs API koppelingen met Twitter voor onze klanten, super gaaf gewoon maar het blijft iets vreemds.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik Twitter zowel zakelijk als privé, maar heb bewust ook andere accounts gemaakt zodat ik zaken beter kan organiseren. Zo geef ik op het account van ChallengeVET eigenlijk meer algemene tips over het voedingspatroon, heb ik het account Tweurtocht specifiek voor de Tweurtocht actie, wat eigenlijk een grote marketingstunt is om naamsbekendheid te krijgen. En mijn eigen waar ik eigenlijk van alles en nog wat mee doe, zowel mensen mee coach als gesprekken start als eigen dingen vertel doe ik onder mijn eigen naam; RomanoSandee.

 

En ik denk dat het zeker zinvol is als zakelijke tool; je geeft een stukje van jezelf en je kennis bloot en dat waarderen mensen. Vervolgens krijg je een warm contact en na verloop van tijd ook opdrachten. Alleen moet je niet denken dat je binnen een week opdrachten krijgt. Het heeft tijd nodig. Daarnaast moe je het ook gewoon leuk vinden om te doen, anders kan het niet uit.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Actuva en andere twitteraars,

 

Ik ben na enkele maanden twitteren erg enthousiast. Waarschijnlijk omdat ik het vooral als netwerkinstrument beschouw en kies voor een mix van zakelijke en persoonlijke berichtjes. Ik volg inmiddels een kleine 100 mensen met wie ik vooral vakmatig iets gemeen heb of van wie ik denk iets te kunnen leren. Als een van hen een bericht post dat ik interessant vind of waar ik meer over wil weten, reageer ik. Anderen reageren zo ook op mijn berichtjes. Daarmee heb ik dagelijks meerdere korte contactmomenten met mensen uit mijn netwerk. Zeker omdat ik landelijk werk, bespaar ik daarmee veel reistijd. Daarnaast ervaar ik dat de drempel om een collega-twitteraar om zijn/haar mening of advies te vragen heel laag is.

 

Concreet heb ik de afgelopen maanden al van diverse mensen waardevol (gratis) advies gekregen en anderen geholpen.

Daarnaast heb ik enkele nieuwe zakelijk interessante mensen eerst daar ontmoet en inmiddels ook fysiek.

Via een tip heb ik me aangemeld voor gratis reclame via een bannercampagne van een telmij en daar kom ik nu waarschijnlijk (ook gratis) in printadvertenties voor een zzp-pakket te staan. Grappig toch?

Er komt hoogstwaarschijnlijk een artikel uit voort in een voor mij interessant magazine.

Ik heb een eerste contact gelegd met 2 wederverkopers van mijn producten. Dat gaat me waarschijnlijk veel omzet opleveren.

 

Dat zijn de resultaten die zomaar in me opkomen. En dat naast het feit dat ik het ook nog leuk en gezellig vind om te twitteren met leuke en positieve mensen.

 

Tot zover mijn 2 centen.

Karen

 

PS Fred: Installeer morgen Tweetdeck(.com) even en dan ga je ervaren dat twitteren een stuk makkelijker en leuker wordt als je zo'n applicatie gebruikt. (schrijft digiblondje die zelf geen idee heeft hoe je dat installeert, maar het wel heeft...)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

ik gebruik twitter en zou het noooooooit meer wilen missen. zowel zakelijk als persoonlijk.

 

volg de personen die je leuk/aardig/zakelijk handig vindt en je vrienden, en meld wat je bezighoudt. vanzelf ontstaat er dan van alles, of niets. hangt af van je eigen instelling denk ik.

 

wie zijn voor jou interessant? check http://twittergids.nl

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Edo eens. Deel kennis en reageer op anderen. Dan ontstaat een dialoog.

 

Ik gebruik zelf Seesmic Desktop: http://desktop.seesmic.com/. Daarmee kan ik zoektermen bewaren en 'luisteren' of er bepaalde onderwerpen ter sprake komen. Ontmoette vandaag iemand die zelfs zei dat zijn iPhone twitteren pas echt leuk heeft gemaakt.

 

@pvantees

Peter van Teeseling

crossmedia | specialist | connector

www.crossmediaspecialist.nl

www.twitter.com/pvantees

Link naar reactie
  • 0

 

...

PS Fred: Installeer morgen Tweetdeck(.com) even en dan ga je ervaren dat twitteren een stuk makkelijker en leuker wordt als je zo'n applicatie gebruikt. (schrijft digiblondje die zelf geen idee heeft hoe je dat installeert, maar het wel heeft...)

 

Mmm... Mijn Linux geeft waarschuwingen af over mogelijke security problemen omdat tweetdeck te veel privileges (nodig) heeft? Ik wacht nog ff met die installatie.

 

Ziet er wel leuk uit verder.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

We zijn gisteren gestart met nieuwe dienst via Twitter. Onze klanten kunnen abonneren via RSS en e-mail op nieuwe ICT leads. Maar als ze via Twitter followen, zien ze 8-10 uur eerder de leads (toch leuk voordeel als de lead echt mooi is).

 

We vonden het wel een aardige aanvulling. Maar met twee followers (haha) moet ik het nog wel even promoten onder onze klantenkring ;D

 

Zelf prive doe ik best wat met twitter en lees ook enorm veel leuke berichten en artikelen die via dat netwerk binnenkomen.

Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.