• 0

En dan het vervolg..................van mijn BBZ/Schuldsaneringsverhaal!!!!

Hallo,

 

Al tijden lees ik hier mee, maar na vandaag besloten me toch te registeren.

Eerst heb ik het hele verhaal van Marcel (24 pag) gelezen, wat een herkenbaarheid soms (qua gevoel)

 

Pfff ik weet het allemaal niet meer........inmiddels al 1 jr bezig met de BBZ-aanvraag/schuldsanering.

En nog geen stap verder.

Even in het kort:

 

In mei 2008 -> Aanvraag bij de gemeente gedaan.

Juni 2008-> Eerste contacten gehad met IMK.

Adviesrapport uitgegeven naar de gemeente (zeer positief)

Okt. 2008 -> Gemeente volgt advies van IMK.

30.000 euro voor ''afkopen'' schuldeisers/auto/ achterstallige betalingen.

Nov. 2008 -> Op gesprek bij hulpschuldsanering (hss)

(wel eerst even 150 euro cash betalen, 2e vraag: wie betaald dit traject)

 

Imk advies: Probeer voor 31 dec. uw huis te verkopen, en sanering klaar te hebben. Uiterste datum 31 januari 2009.

 

 

Dec. 2008

 

* Aangegeven dat we het bedrag voor de auto (bedrijfswagen, vond IMK nodig, hadden op dat ogenblik geen eigen auto meer) 12.000 euro echt te hoog vonden in verhouding met wat de schuldeisers moeten verdelen (9800 euro)

Heeeel veeel gebeld met shs, div keren gevraagd hoe het met ons huis stond, mochten/kunnen we verkopen ja of nee (ligt beslag op door 1 van de schuldeisers). Geen antwoord. Regelmatig gemaild, met dezelfde vragen. Wederom geen antwoord.

Geen brieven oid van hun ontvangen, oke 2 brieven, 1 voor de uitnodiging en 1 met de gegevens die ze moesten hebben.

Mevr. was in de dec. maand OF ziek OF vrij. Dus bijna niet te bereiken.

En natuurlijk gevraagd hoe het met de schuldeisers zat. (we zijn bezig) aangezien we officieel maar 2 hebben, maar

de bank waar wij geen schuld hebben wordt ook meegenomen. (deze ook de hele tijd keurig betaald)

 

 

Jan. 2009.

*Wederom gevraagd hoe het met ons huis zit.

* Weer aangegeven dat we het bedrag van de auto te hoog vinden, zelf vonden we 6000 euro genoeg, voor een goede auto.

* Gevraagd naar de stand van de schuldeisers. (O ja, euh, ik zal even bellen hoever ze zijn, en deze week krijgen ze weer een brief)

* Op een gegeven ogenblik werd het wel erg stil.........gebeld en ja hoor.........(weer) ZIEK. (de 4e keer vanaf begin dec)

Eind jan. begon ik het erg benauwd te krijgen, we konden niet ondernemen zoals we zouden willen, je wordt bang, afwachtend enz enz..........want dit was de laatste week.

(de gehele periode zijn we rustiger aan het ondernemen geweest, en werden wij door gebrek aan financiele middelen

natuurlijk enorm geremd)

Mevr. ging uitstel aanvragen bij de gemeente. Sommige schuldeisers gingen moeilijk lopen doen. Ze heeft voorgesteld om IMK rapport door te zenden. (had dus niet gemoeten, achteraf) schuldeisers knappen af op het bedrag van de auto.

Zij werden ''afgekocht'' met ca. 3000 per schuldeiser.

 

Gehele maand februari gebeld en gemaild. Weinig zeggende antwoorden, en ik wou ook vooral niet te veel zeuren.

O ja ook nog 4 dagen ziek geweest (en ze werkt 3 per week) Half febr. Ze moest nog gegevens hebben van ons voor 1 van de schuldeisers. Direct gemaild.

 

Begin maart............alles mislukt, geen schuldeiser wil meewerken.......

Maar de hss kon ons geen antwoord geven wat de motivatie was, dus zelf de schuldeisers gebeld.

 

de reden 3* Wij vinden de auto in verhouding met de afkoop idioot hoog. (ja IK ook)

1* U bent te jong, u kunt nog jaren werken (mijn man is arbeidsgehandicapt en had net 3 dagen daarvoor een kameraar van 31 jaar begraven)

1* Wij werken hier niet aan mee, het ligt nl niet bij onze incasso-afdeling (nee we hadden geen schuld)

Kortom, als het bedrag van de auto niet zo hoog was, zodat zij meer kregen, sloten ze een herziening niet uit.

 

 

Half maart op gesprek bij de hss.....(He waar is onze mevr, sorry ze is ziek (HUH????????)..u kunt beter stoppen. Nee dat willen wij niet, wij willen het bedrag anders verdeeld hebben.....18000 voor de schuldeisers en 6000 euro voor een auto. Daar kunnen we wel mee uit de voeten en de schuldeisers ook.

En dat is een vraag/opmerking die ik vanaf begin af aan geplaatst heb.

Als de gemeente 30000 euro toezegd, waarom mag ik dit niet zelf indelen?

Ook werd ons verteld door hss dat wij de 3e schuldeiser niet hadden mogen betalen.......(diegene waar we nog geen schuld hadden)

Dit is ons nooit verteld. Dus vanaf toen niet meer betaald ivm de wet op paul-nog-wat. (sorry ben de naam even kwijt)

Ook kwamen wij erachter dat onze hss klakkeloos de schulden over heeft genomen die de schuldeisers aangaven.

Echter was er 1 schuldeiser die alles via de advocaat liet lopen, deze advocaat was niet op de hoogte van onze

aflossing in 2007 van 10000 euro.

Wij hebben ook nooit een overzicht gekregen wat de schuldeisers moesten hebben volgens hun.

 

Onze vervanger belt het IMK. IMK adviseert om opnieuw het hele traject in te gaan..........NEEEEEE niet weer........

We zijn inmiddels vanaf de aanvraag al 9 mnd verder!

Oke weer contact met IMK, weer alle gegevens aanleveren. (dit ging wat stroef ivm een iets tegenstribbelende accountant,

die moest de jaarcijfers inleveren. Had ze nog niet gedaan.......omdat wij een achterstand(je) hadden bij haar. Naar een kleine woordenwisseling (waarom denk je dat wij in dit traject zitten?) is alles goed gekomen.

 

IMK vorige week langsgeweest.........

Alle punten van vorige keer (te lage marge, te hoog privegebruik (komt door onze eigen woning die we niet mogen verkopen, maar wel moeten betalen, we wonen in ons huurpand, waar de zaak ook bij inzit) daar hoorde je meneer niet over.

Nee dit keer was het de omzet...........de prognose van 2008 was niet gehaald (nee die had ik gebaseerd op het feit dat de BBZ/sanering akkoord was) en ons EV was afgenomen met 7000 euro!

Oke mijn tegen antwoord: Oke klopt, maar wij hebben 2 kostenposten gehad te samen van 9000 euro die wij dit jaar niet hebben, deze hadden we ook niet moeten doen, maar dat was in 2007 al vast gelegd.

Onze marge is verdubbeld.........in euro's! terwijl de omzet lager is. Maar wat is belangrijker? De marge of omzet.

Je kunt wel 1 milj. omzet draaien, en maar 10000 euro BW hebben. Ik heb liever..............80000 euro omzet met 15000 euro BW?? TOCH???

Wij hebben aangegeven dat door alle strubbelingen met de hss, wij ontzettend geremd zijn.......en daardoor onze omzet niet

hebben kunnen halen. Nou dat zag hij toch echt anders......

Ik heb alles op een rij gezet.......Als de BBZ/sanering doorgegaan was, dan hadden wij een besparing van ca. 24.000 euro

gehad tov 2008. (hypotheek eigen huis, 2kostenposten zoals hierboven vermeld, rente en aflossing)

 

Meneer is direct langs de gemeente gereden, om een negatief advies te geven......

Deze brief ontvangen wij een deze dagen.

 

Wat kunnen wij nog doen?

Als ik alles op een rij zet dan, zijn wij met BBZ/Sanering wel levensvatbaar, alhoewel geen vetpot de eerste jaren, maar dat maakt niet uit. (we mogen de eerste 3 jr ook maar 16000 euro prive gebruiken, in 2008 hadden wij, uitgaven minus privestortingen 7400!! gebruikt)

Dat hebben wij ervoor over!

Ik wil niet stoppen door teveel fouten van onze ''hulp'' schuldsanering. Vandaag een collega aan de telefoon gehad.

Onze nieuwe contactpersoon was met vakantie en hij wist nog nergens van. Hij werkte er NET.

Want onze oude contactpersoon werkte er niet meer......hierop reageerde mijn man: GOH waarom verbaast mij dit niet, met al die fouten die ze maakte?

Waarop deze man reageerde: Ja meneer ik heb er idd al meer over gehoord. :-\

Fijn.....................wij waren haar 1e geval die ze behandelde, en blijkbaar ook haar laatste, jammer dat wij als proefpersonen moesten dienen.

 

Hmmm mijn verhaal zal kort moeten zijn.........eigenlijk is hij het ook, niet het hele verhaal staat hier.

 

Mijn vraag was eigenlijk: HOE KAN IK TOCH MET DE GEMEENTE OM TAFEL, De imk heeft dit keer een advies gegeven geen geld aan ons te lenen......ivm de omzet ( terwijl de marge echt een keer zo hoog was in euro's)maar ons wel het minnelijke traject in te doen.

 

Ik snap het echt niet meer..........het enige wat ik wil is....................financiele rust.........geen angst......enz enz.

 

 

Heeft iemand nog vragen aan mij omdat iets niet duidelijk is..........ik hoor het wel!

 

Groetjes Didi

 

 

(lucht trouwens wel op)

 

 

:'( :'(

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ik heb die site idd bekeken, maar ze geven aan dat de rente in juni vastgesteld is op: 9%

Vandaar mijn uiting hierover.

 

Zit natuurlijk wel wat in om een lening (indien deze een normale looptijd heeft en normale rente)

af te sluiten, hoe moeilijk ook.........en hiermee een tegenbod bij de schuldeisers te doen.

Denk dat we die optie zeker in het vizier houden.

 

Bedankt voor reactie.

 

Gr didi

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

hoi hoi,

 

Ben ik weer...........ik heb vanmorgen maar eens een actieve morgen er van gemaakt.

 

Heb eerst het forum hier en daar doorgelezen. Even het verhaal van qredits gelezen.

Op zich klinkt het interresant, alleen...........je mag geen grote schulden hebben, tjsa en

laat daar het probleem bij ons zitten.

 

En ik heb mijn hss gebeld, oke de vervanger, mijn contactpersoon is met vakantie.

Ik heb gevraagd naar de exacte schuldbedragen zoals bij hss bekend.

(dit komt sowieso niet overeen met de daadwerkelijke schulden (schuldeiser 3 is lager!!) maar dat terzijde, hier heb ik volgens

mij nl al eerder over bericht, zoniet zeg het even, dan zet ik dat verhaal hier ook nog even neer)

 

Mijn schulden afkoopsom = 9800,00

Per schuldeiser is een afkooppercentage van 7,43% (jeeeee wat laag) bepaald door hss

 

 

Nu ben ik niet helemaal verrot maar STEL dat qredits mee wil werken met een lening van 35000 euro

rente 9% looptijd 10 jr.

 

Dan kan ik de indeling zo maken dat er ca. 20000 euro voor de schuldeisers overblijft.

(even met aftrek van een bedrag voor een auto, openstaande posten en onvoorzien)

Dan zo je percentage gewijs behoorlijk omhoog gaan qua afkoopsom....Ruim het dubbele!!

 

Oke lijkt me een uitdaging........nu ik weet dat de afkoopsom eerst maar 7,43% was kan ik me niet indenken

dat men uberhaubt akkoord zou gaan. (normaal beneden de 10% gaan ze niet akkoord toch, of is de kans erg klein?)

 

Maar ja............dan gaat alles buiten hss om (het bedrijf die ik nu heb) en wat moet ik dan? Alles zelf regelen?

 

Ik brainstorm nog even verder.......

 

gr didi

 

 

 

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Kreeg net het bericht dat de financiering van de koper van ons koopwoning 100% rond is,

nu afwachten wat de notaris kan bereiken om de beslaglegging eraf te krijgen.

Pff dat zou me dus al 600 euro in de maand schelen!! Want als de notaris het rond

krijgt dan wordt er per direct getekend............

 

Nu de rest nog...................

 

 

Maar jeee wat een sores.........ben er ontzettend veel mee bezig, maar verneem ook dat

ik af en toe bewust afstand zoek (lees: Het huis uitgaan). Eigenljk heb ik nergens zin in, geen zin om dingen te

ondernemen met de kids, niet om weg te gaan helemaal niets........maar als ik

het huis uit ben, ga ik liever ook niet te snel terug.

 

Ben gisteren ook vrij druk geweest met dingen uitzoeken, bellen enz enz.

Als ik denk dat ik het weer redelijk op een rij heb, komt er wel weer een vraag voorbij

waar ik (misschien wel TE VER) over na ga denken, waardoor ik weer meer vragen ga krijgen.

 

groetjes didi

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Bah.............

 

De post net binnen en de eerste incasso brief nu binnen, duurt niet lang meer

dan volgen er nog 2 denk ik. Heb het nog altijd kunnen vermijden (zelfs tenkoste van

mijn eigen besteding)

 

Alleen het gaat om een rekening van 310,07 euro met

6,56 rente

100 euro incasso kosten

WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA dit slaat werkelijk alles volgens mij.....hoezo ongeveer 10% dit is toch

buiten proporties of niet?

Bah bah

 

Daar ging mijn (voor mijn doen) goed humeur!

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

ik heb hem al vaker gepost maar nog eens: rechtspraak.nl...

dan zie je dat voor het bedrag dat je verschuldigd bent een bedrag van 75 euro incasso kosten staat.

Werkt dus niet met procenten maar met vastgestelde bedragen (als het voor de kantonrechter komt houd deze over het algemeeen die bedragen aan als redelijk voor ALLE buitengerechtelijke kosten.

 

meer info staat op rechtspraak.nl...

 

 

edit:links gefixed

Link naar reactie
  • 0

Beetje late reactie......

 

Bedankt voor de site, ik ga maar eens bellen met hun.

 

 

Verder een redeijk weekend gehad, met ups en downs.

Vooral het feit dat ik (bijna) nergens meer grip op heb, daar kan ik slecht tegen.

Net als het feit dat ik geen idee heb hoelang dit nog gaat duren en vooral

niet hoe dit alles gaat aflopen.

Op zich slaap ik goed, maar zodra ik ook wakker ben, schiet mij van alles door het hoofd

Hoe moet ik dit betalen? Shit wie moet ik eigenlijk bellen? enz enz. Bah die onzekerheid.

Het enige wat ik wel weet is dat dit Slopend is..............bah, bah, bah.

 

 

 

Gr Didi

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 1

Hoi,

 

ooit heb ik bij de gemeente (sociale zaken) gewerkt dus kan ik een heel klein beetje vertellen.

Ik hoor en lees in je verhaal dat jij en de gemeente niet op dezelfde lijn zitten.

Omdat jij kennis hebt van zaken en zeker van je cijfers, probeer je uit alle macht de gemeente te overtuigen van de positieviteit, de positieve opbouw van jouw bedrijf. Dit onderbouw je met steeds meer cijfers en feiten. En waarschijnlijk heb je in haast alles gelijk.

Echter, waar jij tegen aan loopt is dat de gemeente niets met die informatie doet. En dat klopt. Er zijn zeker mensen werkzaam met kennis van zaken maar om het, voor hun gevoel, zo objectief mogelijk te houden en de expertise daar te laten waar deze hoort te liggen, wordt het IMK altijd ingeschakeld. Deze worden inderdaad zeer vaak gevolgd. Het feit dat jij dus inhoudelijke tegenargumenten hebt, zal vaak niet voldoende worden gehoord. Het IMK is leidend voor de gemeente, tenzij overduideiljk uit hun rapportage blijkt dat zij hun huiswerk niet goed hebben gedaan.

Mogelijk kun je nogmaals met het IMK om tafel? Zo niet, dan proberen om zelf innovatiever te zijn dan de gemeente/imk zullen zijn. Voor hen is het heel simpel: het is een ja of een nee. Het is zelden tot nooit: 'wacht.. misschien kan het ook... zo en zo..' Daarmee zeg ik niet dat ze altijd rechtlijnig zijn maar wel dat het allemaal wat strakker zit. Jouw ruimte zal niet uit die hoek gaan komen. Daar waar je denkt dat je de situatie zelf kunt oplossen (door om tafel te zitten met schuldeisers etc), is het misschien zo gek nog niet om dat te gaan proberen.

Verder wens ik je alle succes van de wereld.

 

Angeline

Link naar reactie
  • 0

Tsja wat je daar zegt heb je dus helemaal gelijk in......ze volgen het IMK. En die man had naar mijn idee

ons dit keer al afgewezen, voordat we ook maar een woord gewisseld hadden.

En dan kun je praten als brugman.........maar helaas pindakaas....

Ik had dus ook mijn cijfers (obv jaarcijfers 2008) uitgewerkt zoals het kan zijn bij de lening van de gemeente.

Daaruit blijkt (en dit zijn dus echte cijfers en geen prognose of dikke-duim cijfers) dus dat we

mbv die lening dus wel kunnen plussen.

Mijn man heeft meneer van IMK na het gesprek nog aan de telefoon gehad, maar hij gaf dus

ook te kennen dat dit geen nut meer had. Terwijl in het eerste raport, letterlijk stond:

Dat het bedrijf levensvatbaar was als de lening verstrekt werkt en er genoeg aflossingscapaciteit zou zijn,

echter geen vetpot. Dithoeft niet, heb me in 2008 per saldo, dus opnames prive en stortingen prive, gered van 7400 euro,

incl nog een niet verkochte woning, dus deels dubbele lasten.

Wij waren dus wel levensvatbaar met een hogere omzet en lagere bw in euro's.......en nu

met een lagere omzet (logisch gevolg van liqiditeitsproblemen) maar een hoge bv in euro's (verdubbeld) zijn

we het niet meer..........KIJK en daar kan ik dus niet tegen.

 

Wel jammer eigenlijk dat de gemeentes het IMK (bijna) blindelings volgen........

 

En we zijn zeker bezig met andere oplossingen, alleen heb ik daar het probleem dat ik

niet de financiele middelen heb om de schuldeisers ''af te kopen''

 

Maar we zitten niet stil...............................

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Hey, Didi !

 

Even een vraagje erbij voor de beeldvorming van het geheel :

(en graag ook antwoorden van anderen die een BBZ hebben aangevraagd, al dan niet ontvangen) :

 

Mijn aanvraag liep (kort) als volgt :

 

- aanvraag gedaan bij gemeente, inclusief papierwerk

- gemeente zelf is te klein, besteed dit werk uit aan Grote Broer, buurtgemeente

- hier zit iemand gespecialiseerd in bbz.

- deze persoon komt eerst "gewoon" praten, en de ondernemer ontmoeten, alsook de drive e.d.

- dan komt er een pennenlikker van IMK

- IMK maakt rapport

- De persoon van de gemeente bepaalt op zijn indruk in combinatie met rapport van IMK, of hij een positief of negatief advies geeft.

- Dit besluit wordt (bijna) altijd door gemeente overgenomen.

 

Bij mij was het IMK rapport belangrijk, maar niet doorslaggevend. Dit was toch echt de combi van beiden gesprekken.

 

Hoe was dit bij jou ? (en anderen ?)

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hey, Didi !

 

Even een vraagje erbij voor de beeldvorming van het geheel :

(en graag ook antwoorden van anderen die een BBZ hebben aangevraagd, al dan niet ontvangen) :

 

Mijn aanvraag liep (kort) als volgt :

 

- aanvraag gedaan bij gemeente, inclusief papierwerk

- gemeente zelf is te klein, besteed dit werk uit aan Grote Broer, buurtgemeente

- hier zit iemand gespecialiseerd in bbz.

- deze persoon komt eerst "gewoon" praten, en de ondernemer ontmoeten, alsook de drive e.d.

- dan komt er een pennenlikker van IMK

- IMK maakt rapport

- De persoon van de gemeente bepaalt op zijn indruk in combinatie met rapport van IMK, of hij een positief of negatief advies geeft.

- Dit besluit wordt (bijna) altijd door gemeente overgenomen.

 

Bij mij was het IMK rapport belangrijk, maar niet doorslaggevend. Dit was toch echt de combi van beiden gesprekken.

 

Hoe was dit bij jou ? (en anderen ?)

 

 

 

Na een paar dagen afwezigheid, waarbij ik niet stil heb gezeten...maar daar over straks meer.

 

Bij ons liep het BBZ-traject als volgt:

 

*Aanvraag gedaan bij de Gemeente incl papierwerk, hierbij hebben wij EVEN met de betreffende ambtenaar gesproken.

(mei 2008)

*Daarna geen vervolggesprek gehad met betreffende ambtenaar, Dus geen gesprek over ons of hoe wij ons zelf zagen,

hij heeft dus geen indruk kunnen krijgen van ons bedrijf en ons als persoon.

*Daarna afspraak met IMK gehad. en hierbij alle benodigde gegevens ingeleverd.

*IMK maakte rapport op, deze wordt in onze gemeente 99,9% opgevolgd. (dit vertelde de ambtenaar al in het 1e gesprekje)

*Gemeente keurde aanvraag goed, het was een positief rapport.

*Door verwezen naar Zuidweg en Partners.

*Ook daar nodige gegevens ingeleverd, alleen bleek later dat ze 2 wk voor de deadline van de gemeente nog iets miste :-\

*Uitstel aangevraagd door Z&P voor deadline gemeente. (1 mnd verlengd tot eind februari.)

* Bij dit bureau is het eea heel fout gegaan, waardoor de 3 schuldeisers allen niet akkoord gingen.

(afkooppercentage was slechts 7,43%)

*Op gesprek geweest bij Z&P (maart 2009)over beeindiging bedrijf (volgens hun) hier zijn wij niet mee akkoord gegaan, omdat wij daar terplekke achter nog meer fouten kwamen. (verkeerde bedragen, waarvan 1 schuld ca. 10/13.000 teveel!)

*Wederom aangegeven dat wij het bedrag vd auto te hoog vonden tov van de afkoop naar de schuldeisers.(IMK had bij de lening vd gemeente 12000 euro gereserveerd voor een bedrijfsauto), wij hadden als voor stel om 6000 extra naar de schuldeisers te doen.

*Z & P contact gehad met IMK, die vond auto nodig. En hier kon niet van af geweken worden. Enigste mogelijkheid

was herziening van het rapport daar deze inmiddels al een half jaar oud was.

*Versnelde aanvraag via gemeente, wederom gegevens naar IMK gestuurd, echter met vertraging, daar onze accountant beetje dwars ging liggen. (hadden nog een rekening openstaan van 900 euro, tsja waarom zitten wij in dit traject)

maar uiteindelijk goed gekomen.

*IMK weer op gesprek, bij binnenkomst al een verkeerd gevoel: Foute boel dit keer.

*IMK rapport uitgebracht naar gemeente, nu negatief! (juni 2009)

* Advies van de gemeente wordt dus ook negatief...........(denk dat we alleen 13 wk moeten wachten op officieel bericht)

 

Dus bij ons is het gewoon mega balen, de schuldeisers hebben zelf aangegeven dat ze bereid zijn een heroverweging te doen bij een hoger percentage.

Wat ik nu uitgerekend heb, is dat als wij 6000 vd auto inleveren het afkoop% op ca. 13.5% uitkomt.

Maar zelfs vorige week bleef meneer van IMK vasthouden aan een auto van 12000 euro! Hij wil dat wij een

jonge auto kopen zodat wij 5 jr vooruit kunnen. Wij zeggen dat we liever een auto met weinig kilometers hebben

waar we ca 150000 km mee voorruit kunnen (is ca 5 jr) Daar verschillen we dus echt van mening.

 

En nu...............................

In zak en as gaan zitten NEE!

Dat vertik ik........niet doordat er fouten gemaakt zijn.

En ja het 2e rapport is negatief, want de omzet was gezakt (maar BW in euro's gestegen)

en onze schuld was iets toegenomen, 7000 euro. Maar ik kan zwart op wit, 100% bevestigen dat ik

bij een lening een besparing heb van minimaal 23000 euro! Dus gaan plussen met 18000 euro.

(het 1e jr)

Afgelopen week hebben wij de betreffende ambtenaar bezocht die bijstandsuitkeringen in zijn zak heeft.

Deze was juist erg positief. En gaf ons nog net niet het bedrag zo mee.

Leuk gesprek gehad met deze wethouder!

Op een gegeven ogenblik heeft de wethouder de betreffende ambtenaar even naar zijn kamer geroepen,

om gezamelijk te babbelen. Tsja en daar was de ambtenaar niet heel blij mee, aangezien de wethouder

ook aangaf dat 12000 euro voor een auto wel erg veel is. (zijn letterlijke woorden: Zo duur zijn zelfs mijn auto's nog nooit geweest en ik koop altijd een auto van 3 jr oud!) Dit beaamde de ambtenaar dan ook wel, dat het erg veel was.

Ja daar koop ik nu niets voor. Dit heb ik vorig jaar in augustus/sept al aangegeven en toen MOEST ik vasthouden aan dat bedrag. Elke keer als ik met Z&P belde heb ik dit de hele tijd aangekaart, met als antwoord: Ja het IMK heeft dit besloten en de gemeente heeft dit overgenomen. Mijn vraag steeds: wat maakt het uit HOE wij die 30000 euro indelen, als wij toch daarmee uit de problemen komen en de gemeente hun aflossing maar krijgt en wij te eten.....

 

Ik had zelf een soort jaarrekening gemaakt obv hoe de stand van zaken zal zijn met die lening en alle kostenposten

die komen te vervallen (100%). Geen idiote omzet, maar de omzet van 2007 gepakt.

Daaruit blijkt dat wij gewoon leuk (niet overdreven, hoeft ook niet, doe het nu met de 25% beneden bijstand)

en die afgegeven.

Wederom begon de ambtenaar over de uitlopende schuld. Uitgelegd hoe dat kan. Waren simpele verklaarbare cijfers.

(oa we hebben nog een eigen huis die NOG steeds niet verkocht is, en de rentelasten waren idioot hoog, door de schulden)

De wethouder snapte ons gelukkig wel. Hij begreep ook redelijk goed waarom we even bij hem zaten (ONMACHT/VECHTLUST) alleen de ambtenaar niet. En deze wethouder heeft ooit tegen ons gezegd: Soms moet je de ambtenaren overslaan en rechtstreeks naar mij of mijn collega's komen.

Hij zei letterlijk: Er is toch nog geen officieel besluit van de gemeente....dus waarom zit je hier???????

Nou simpel: Hij gaf zelf in het gesprek van mei 2008 aan, dat ze 99,9% het besluit van het IMK overnemen,

dus weet ik het antwoord al: Wij nemen het advies van het IMK over, dus negatief!

Nou op die brief ga ik geen 13 wk (zolang duurde het de vorige keer) wachten.

Tenslotte vroeg de ambtenaar mij nog even een paar gemene vragen over mijn gemaakte jaarrapport (goh de rentelasten zijn wel erg laag, waar staat de aflossing van de gemeente), maar

helaas voor hem, heb ik in dit jaar (14 mnd) zoveel geleerd, dat ik vorig jaar gezegd zou hebben: GOH u heeft gelijk volgens mij. Nu gaf ik hem direct een duidelijk antwoord: Sinds wanneer staat een aflossing bij rentelasten.

EN o ja nu u erover begint, volgens dit rekenmodule van internet zou ik maar ca 2000 euro rente betalen, dus

het bedrag is ook nog eens te hoog (ik had 5000 euro geschat, daar ik het toen nog niet precies wist hoeveel het was)

Met andere woorden: Hij praatte me niet vast. Dat was hem een jaar geleden zeker WEL gebeurd.

 

En nu..? Ze gaan wederom het IMK benaderen om nogmaals ons door te lichten. Maar wel met het verzoek om

dit door een ander persoon te laten doen. Of ik er blij mee ben? Ja en Nee. Ik ben bang dat collega's elkaar niet

afvallen. De wethouder gaf ook aan dat er meer naar het Heden moet worden gekeken ipv ons verleden.;D

 

 

 

Mijn leukste uitspraak die dag was trouwens:

Zie ons als de mexicaanse griep..........wij zijn ziek, maar met de juiste medicijn (lening) worden wij beter. Zonder medicijn

(lening) worden we zieker en zieker en kunnen we komen te overlijden (zakelijk, dan)

Nou ja lang verhaal.....misschien als je dit leest, denk je: Wat moet ik ermee, maar het lucht wel op! ;D

En misschien voor andere personen, laat het een les zijn dat je niet (zoals ons) makkelijk accepteert, zit erboven op,

welke weg je ook gaat bewandelen!

Ik weet nu al dat dit een zeer leerzame periode is voor mij en mijn man, en zoals het nu lijkt, zijn we nog niet

uitgeleerd.

Het enige wat het je kost is ENERGIE, heel veel energie! en dat is niet altijd even makkelijk!

Emotioneel ben ik nog steeds een flipperkast, maar gemotiveerde dan ooit.

 

Zo ik duik nu even weer de cijfers in, nog het eea uitzoeken. Gaat wat makkelijker nu mijn internet en computer weer goed functioneren!

 

 

 

 

 

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Hoi Didi,

Wow... wat een verhaal! Ik heb nog niet alles kunnen lezen, maar ik ben nou al overdonderd door de immensie en ellende ervan. Wat frustrerend allemaal, de radeloosheid, het gevoel van onmacht, het afwachten, en tsja, dit zijn nou ook niet de zaken die je in je sociale kring aan de grote klok hangt. Ja... daar kan ik ook over meepraten.

 

Emotioneel hebben wij ons dieptepunt nu wel even gehad, een faillissement was immers onvermijdelijk en we hadden er ons al bij neergelegd. Alle moeilijkheden en risico's daarvan waren al 60x de revue gepasseerd, we wisten dat het geen feestje zou gaan worden, maar het einde was in zicht en we zouden er samen wel uitkomen. Slapeloze nachten zijn daaraan vooraf gegaan, veel woorden om niks thuis: allebei duidelijk overbelast, doodmoe, apathisch en sociaal-maatschappelijk nauwelijks meer geinteresseerd, een vierjarige die steeds meer gedragsproblemen en woedeuitbarstingen begint te vertonen, plus, plus, plus... teveel ellende om zelfs hier op te noemen.

En dan krijgen we totaal onverwacht een window van een maand, waarin we het tij nog kunnen proberen te keren. Je wil niet weten wat voor energiekick je dan krijgt... het lijkt bijna manisch-depressiviteit: het ene moment ben je totaal in de put, het volgende helemaal euforisch! Hoezo, emotionele achtbaan? ::)

 

Meid, ik hoop dat we allebei de motivatie en energie - die ik in elk geval voor een groot gedeelte uit dit forum heb gehaald -kunnen vasthouden om door te knokken en ons niet te laten kisten.

 

Groetjes, Esther

die nog steeds niet klaar is met het lange, lange verhaal van Down, maar hier dus ook gaat meelezen (of is meeleven beter geformuleerd?)

Link naar reactie
  • 0

Oke hier dan (eindelijk) een update.....................

 

Vorige week dus het gesprek gehad met de wethouder en ambtenaar, de wethouder

had ons beloofd er snel werk van te zullen maken, nou hij heeft zijn woord gehouden

(ja ja de 2e keer in 1 wk een ambtenaar snel aan het werk gehad ;) eerst met een beslissing

van een offerte en nu met het IMK )

Vrijdag al telefoon gehad van het IMK. Of we vandaag langs konden komen.....

Zeker kunnen wij langskomen. Langskomen??? Ja ivm tijd vond meneer het beter dat

wij langskwamen. Zodat het hem de reistijd bespaarde (ca. totaal 2.5 uur) Maar dat was

dan geen probleem.......op naar Groningen.

 

 

 

Maar ja........wat kunnen we nu weer verwachten.........door de nodige ''doorzaag-vragen'' van

een HL-er, waren we redelijk goed voorbereid (in hoeverre dat kan, als je niet weet waar ze het DIT keer over

gaan hebben)

Dus heb de hele week mijn hoofd ''moeten'' breken over SWOT en SMART....

Dus ons verhaal was kant en klaar..........

 

Ik had al geschreven dat ik de angst had, om met een andere collega van het IMK dit te doen,

daar ik verwachtte dat hij zijn collega niet zal afvallen.....

 

Maar toch met open vizier en zonder vooroordelen heen.........

Een van de eerste dingen die meneer zei: We zijn hier om jullie raporten te bespreken en

om te kijken wat ik hier van vind, maar het is niet de bedoeling dat ik mijn collega ga afvallen.......

**** daar was ik dus zo bang voor..........maar de moed niet laten zakken.

 

Wel gaf hij ons te kennen dat hij onze mentaliteit/vechershouding wel kon waarderen.

Hij had nog NOOIT meegemaakt, dat mensen zo aan het vechten waren, en daarvoor

zelfs bij een wethouder op bezoek ging. Sterker nog dat mensen stappen ondernamen VOORDAT het

definitief rapport er was.

Hierbij heb ik hem uitgelegd dat dit voor ons de korste klap was, en dat ik geen zin had om 13 wk

te wachten op het definieve oordeel van de gemeente. Aangezien de gemeente het IMK 99,99% altijd volgt.

Hier was hij het dan mee eens, want (zo zei hij het letterlijk) De gemeentes huren ons in voor veel geld, dus

zou het raar zijn ons niet te volgen, dit gebeurd vrijwel altijd. (hoezo onafhankelijke organisatie)

 

Onze standpunten verdedigd, onze veranderingen en visie aangegeven.

Viel hij totaal over andere punten, enkele punten:

De brutowinst verwachting,was volgens hem niet mogelijk om 50% te stijgen, dit is wel mogelijk

daar ik nu een BW aanpassing heb gedaan en dus niet meer beneden 25% kom.

 

De verkoopkosten waren te laag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!???????????!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja wij gaan meer doen met mailings minder met post. Mailings kosten tijd, de post kost geld.

 

De autokosten waren te laag, daar kon hij enigzins een puntje hebben, maar door

efficient de routes te plannen hou je deze kosten redelijk in de hand.

 

Weer over een auto gepraat.........

Zijn standpunt (en van vorige collega, want daar had hij mee overlegd) een auto moet 8 jr meegaan,

dus moet het een jonge auto zijn.

Oke kan ik deels inkomen maar.............................

Wat is het verschil tussen een auto van 6000 euro (vraagprijs 7000, je kunt leuk afdingen nu)

met 130000 km op de teller en bouwjaar 2005/2006 (en ja die bestaan, kijk op de bekende autosite)

OF

een auto van 12000 (vraagprijs 13000) met 110000 km op de teller en bouwjaar 2007/2008.

 

Een diesel kan met gemak 3-ton draaien................(onze oude volvo had 3.5ton op de teller, zonder

bijzondere kosten)

 

Het verschil = 20000 km............en 6000 euro.

Voor ons een heeeeeeeeel groot verschil.

 

Verder had hij nog wat puntjes........

Hij gaf duidelijk aan dat het geen vetpot was. Dat klopt, maar het resultaat wat ik begroot heb,

is een luxe met mijn prive bestedingen over 2008 (per saldo, dus prive stortingen minus prive opnames 7500 euro)

 

Begon hij met............ja maar als dit gebeurd of als dat gebeurd........BAH.....als....als....als....

 

Ja doei, als ik 1ton win, zie je mij hier niet weer........

en ALS de gemeente gunt ons toch hetgeen waar wij mee werken.....dan hebben we ineens 25000 extra per jaar

Met ''als'' kan ik niet zoveel mee.

 

Ik snap dat hij probeert een zo veilig mogelijk advies te geven........met zulke uitspraken kan ik gewoon niets mee,

ik kan dan ook wel 100 ALS-jes bedenken.....in het positieve van ons.

 

Hij kon nog niet zeggen wat het ging worden, daar hij nog twijfels had.....

 

Ik heb hem gevraagd rekening te houden met het feit dat wij al 14 mnd (vanaf het 1e gesprek(je) met de gemeente)

bezig zijn. dit kostveel energie En dat de onzekerheid en gebrek aan financiele middel je bang en rustig houdt.

(en het feit dat wij steeds afhankelijk waren van leenauto's van familie/vrienden/kennissen)

 

En natuurlijk dat hij in zijn besluit onze vechter mentaliteit positief wil meenemen.

 

Uiterlijk woensdag bericht...........................ons gevoel???????? Dit wordt hem niet, dit wordt een negatief advies.

 

Stiekem bezig aan andere oplossingen aan het denken.............

(lening verkrijgen via een derde om alsnog de schulden af te kopen, zodat wij een normale rente/aflossing krijgen)

Maar ja..........wie wil je daarin bijstaan. Maar laten we nog niet overal op vooruit lopen

 

We wachten af........

en laat ik daar erg slecht tegen kunnen

 

iedereen bedankt voor de berichtjes/steun/pm's/tips en natuurlijk de hulp van bepaalde HL-ers

 

Mocht iets onduidelijk zijn, gewoon vragen hoor.......

 

Gr didi

 

en tot de volgende update.

 

 

 

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Allemachtig...

Geen wonder dat je daar moe van wordt.

 

Bij dat soort verhalen zou je toch gewoon overheid, banken en BBZ overboord gooien.

Die vertraging en het geneuzel brengt uiteindelijk je bedrijf alsnog om zeep.

De heren zeggen daarna achteraf, zie je wel dat we gelijk hadden, was toch wel goed om het niet te doen.

 

Als ik een zak met geld had zou ik een aantal van dit soort gevallen in ieder geval op korte termijn helpen.

Je hebt alleen al een financiële overbrugging nodig om de tijd te overbruggen, die nodig is om een aanvraag rond te krijgen.

Laat staan de tijd die nodig is om een gevecht aan te gaan tegen dat soort onlogische en oneigenlijke argumenten.

 

En is het MKB niet in staat om zelf een fonds op te richten voor dit soort schrijnende randgevallen die dreigen tussen bank en overheid verloren te gaan? Met name om de korte termijn financiering snel rond te maken, zonder de ambtelijke vertragingstactiek. Als ze daar nou eens een paar honderd miljoen in stoppen in plaats van 8 miljard naar de banken dan lossen we de MKB problemen veel sneller op.

 

Dan komt het geld tenminste rechtstreeks ten goede aan kredietverstrekking aan ondernemers in plaats van dat het de rentabiliteit en eigen vermogen van banken omhoog vijzelt om wat leuker over te komen op hun aandeelhoudersvergadering.

www.yodata.nl www.datarecovery.nl

Link naar reactie
  • 0

tsja.......helaas heet ons bedrijf geen ING of ABN.......

Ook hebben wij zitten denken aan een externe financiering ipv via de gemeente,

alleen via een bank kunnen we natuurlijk wel vergeten......zo realistisch ben ik wel.

Het liefst zal ik dan idd het kwijtscheldbedrag lenen bij een derde, onder dezelfde voorwaarden als van de gemeente,

daarmee de schuldeisers afkopen en dan verder draaien met normale rente lasten en geen druk meer op

de schouders..........en dan eindelijk verder kunnen met hetgeen we het liefst al onze tijd in steken (op de kids na)

Ondernemen. Want daarin wordt je nu gewoon weg belemmerd, helaas.

 

Normaal gesproken ben je 6 mnd bezig voordat zoiets dan rond hoort te zijn. Helaas wij al 14 mnd, mede

door het aanraden van een herzieningrapport van het IMK.

En ondertussen vraag je naar uitkering voor levensonderhoud en wat krijgen we te horen:

""Dat is afhankelijk van het rapport.......... >:(. Als blijkt dat u niet levensvatbaar bent, krijgt u een

levensonderhoud uitkering tbv beeinding van de zaak. En anders krijgt u, zolang de onderhandeling nog

duren met de schuldeisers een levensonderhoud uitkering, totdat alles opgelost is.......""

Dus met andere woorden: Als je hun (IMK) advies volgt krijg je het wel, maar als je, zoals wat wij

doen, doorvechten, alle mogelijkheden nog aan het aandragen en bekijken, krijg je NIETS.

Dus dat is gewoon een beetje balen.........

 

Ach we zullen woensdag wel afwachten...................Maar een goed gevoel er over heb ik niet.................

 

Trouwens nog een leuke quote van de meneer van het imk:

wat jullie nu doen, heb ik nog nooit gehoord, meestal krijgen we het antwoord nadat

wij een negatief advies geven: Oke het is niet anders en men legt zich erbij neer.....(al dan niet even met gevloek), maar

jullie reageren wel erg vechtlustig: Wij leggen ons er niet bij neer! Zo makkelijk kom je niet van ons af!

 

Daaruit blijkt mijn inziens wel, dat zodra je tegensputterd, je het div. bureau's en instanties lastig maakt, want

dat valt niet onder hun normale werkprotocol.

 

Gr didi

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 1

 

 

 

Daaruit blijkt mijn inziens wel, dat zodra je tegensputterd, je het div. bureau's en instanties lastig maakt, want

dat valt niet onder hun normale werkprotocol.

 

Gr didi

 

 

Tja ooit eens geleerd van iemand:

 

DENK NIET als EEN TUNNEL. GA NIET DOOR DIE TUNNEL.

DURF buiten de tunnel te denken.

 

Dat is moeilijk voor sommige bedrijven,

want nu moeten ze buiten hun standaard a4 papiertje werken en kunnen ze de gegevens niet meer gewoon invullen.....

ai.... teveel werk....

 

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 1

hoi didi,

 

een heel herkenbaar verhaal. Ik heb in 2005 ook met zo'n situatie te maken gehad. BBz aanvraag via gemeente, afgewezen, bezwaar aangetekend maar opnieuw afgewezen. Ook ik had een koophuis (wel met overwaarde) en men was van mening dat ik dit maar moest verkopen. Na de afwijzing van het bezwaar ben ik nog een jaar doorgegaan.

 

In dat jaar stapelde schuld op schuld omdat het bedrijf niet meer winstgevend te krijgen was. In januari 2006 stond het water mij aan de lippen. Nog langer doorgaan zou betekenen dat ik misschien failliet zou gaan. de grootste schuldeisers waren de bank en de belastingdienst.

 

Met leveranciers had ik altijd een prima contact, heb altijd open kaart gespeeld en dat betekende hoe groot de achterstanden waren er eigenlijk nooit incassokosten of wettelijke rente in rekening gebracht werd.

 

Als ondernemer ben je altijd gefocust op je eigen bedrijf, hoe slecht het ook gaat je ziet altijd het licht weer schijnen. Ook speelt vaak mee dat als je de handdoek in de ring gooit je jezelf als een soort loser ziet, en gezichtsverlies lijdt. Het advies van anderen herken je daarom vaak niet als redelijk of zelfs als enig juiste.

 

Terug naar mijn verhaal: in januari 2006 weer naar de gemeente gegaan, als er geen geld meer is om te eten dan moet er toch wat gebeuren. Dus een BBZ uitkering aangevraagd in verband met het sluiten van het bedrijf. Gek genoeg hoe moeizaam het proces van BBZ verloopt als je verder wilt, hoe makkelijk dit is als je wilt stoppen. Binnen een week was dit geregeld en was de eerste bijstandsuitkering middels een voorschot betaald.

 

Wel stelde de gemeente als eis dat ik een omscholingstraject ging volgen omdat ze de bui al zagen hangen (ik was op dat moment 50) en het riscio dat ik nooit meer uit de bijstand zou komen levensgroot was. Omdat ik naast het opheffen van mijn bedrijf weinig anders te doen had ben ik enthousiast begonnen aan een traject als boekhoudkunding medewerker via een reintegratiebedrijf.

 

In 2006 heb ik met de bijstandsuitkering en de opbrengsten van de verkoop van bedrijfsmiddelen alle schuldeisers kunnen terugbetalen. (het was dat jaar wel op een houtje bijten) en heeft de bank mijn R.C. omgezet naar een hypothecaire lening zonnder aflossingsverplichting. (dit kon omdat er een voldoende overwaarde was ondanks dat er op dat moment weinig inkomen was)

 

Even terug naar de BBz aanvraag van 2005: het adviesbedrijf (geen IMK) wilde zelfs niets doen met deze door mij aangeboden overwaarde)

 

In januari 2007 liep de 1ste termijn van de BBz af. (bij beeindiging is 24 maanden BBz mogelijk) op dat momnet had mijn vrouw een baan gevonden (minimumloon) en heb ik het omscholingstraject met een diploma afgerond. kort daarna ben ik bij een schoonmaak bedrijf begonnen om dat ik mij thuis verveelde. Gewoon met de bezem. echter door mijn houding , kennis en ervaring als ondernemer ben ik in goed 1 jaar doorgegroeid naar een goede leidinggevende positie. Met het boekhoudverhaal heb ik uiteindelijk dus nooit wat anders gedaan dan kennis vergaren (bedankt gemeente dit traject koste ruim 4500,00 euro)

 

In het begin heb ik zeker zitten treuren om het verlies van mijn bedrijf en ook nu denk ik nog weleens met weemoed terug aan mijn tijd als zelfstandig ondernemer. Terwijl ik als rayonmanager eigelijk gewoon weer mijn eigen toko heb met een omzet van 1,5miljoen met bijbehorende targets en winstdoelstellingen.

 

Na een tijdje kwam toch het leuke van het verhaal. Omdat mijn bedrijf diverse jaren compensabel verlies gedraaid had komt de betaalde loonheffing van de bbz in 2006 en salaris 2007 en 2008 van mij en mij vrouw weer helemaal terug. met deze bedragen hebben we alle verdere achterstanden kunnen wegwerken en ons huis kunnen behouden.

 

Als ik achteraf kijk is de afwijzing van de eerste BBz toch niet zo slecht geweest. hoe moeilijk dat toen ook te accepteren was.

Wel blijft het ondernemerschap trekken en ben ik inmiddels weer bezig om iets nieuws op te zetten. Nu met een hele andere insteek. langzaam opbouwen met zo min mogelijk vreemd kapitaal. Als leidraad gebruik ik daarvoor het verhaal van Ruben over de schoonheidssalon (geweldig stuk trouwens Ruben!!!)

 

Zo een behoorlijk lang verhaal en misschien een beetje off topic (excuses daarvoor) maar ikzelf denk dat een afwijzing van een BBZ aanvraag niet altijd negatief hoeft te zijn.

 

Didi ik wens je heel veel succes en sterkte in deze tijd.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Henk..... (en diegene die de reus heeft uitgedeeld)

 

Natuurlijk bekijk ik het ook van die kant, en hou ik daar rekening mee.

Alleen wat ik uit Je verhaal lees, ben jij niet in de WSNP en/of faillisement geraakt.

Dat is wel wat er bij ons speelt, als dit niet doorgaat.

 

Wat bij mij/ons gewoon speelt is dat wij met die lening van de gemeente,

WEL levensvatbaar zijn. En dat is hetgene waar wij voor vechten.

Stel je voor dat er met een lening als resultaat nog steeds een - zou staan,

dan begrijp ik heel best dat wij moeten stoppen, en de consequenties moeten dragen.

Maar er staat een + en dat is waar ik voor ga........

Ook al is het de eerste jaren geen super vetpot. Maar ook dat draag ik zonder

problemen, ik zal niet mopperen. (doe ik nu ook bijna niet)

 

En daarbij in ons achterhoofd houdend dat (in het noorden) de banen niet voor het oprapen

liggen en dat wij geen auto meer hebben,het vervoer ook een probleem wordt.

Ja er gaan bussen..........alleen moeten die wel regelmatig gaan...................

Voorbeeld: Hier in het dorp gaat de bus in de vakanties 2 keer per dag ofzo :-\.......(als je geluk hebt)

 

 

Gr didi.

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Didi,

 

Uiteraard is het met mijn verhaal niet de bedoeling je te ontmoedigen, als je in jezelf gelooft is het de moeite waard om er voor te vechten. wel moet je er voor oppassen dat het gevecht om de BBz niet de overhand krijgt en daardoor het ondernemen op de achtergrond raakt. uiteindelijk is iedere euro omzet en winstmarge een begin om uit de problemen te komen. heel belangrijk is om toch met je leveranciers een goede band te houden, want geen inkoop is ook geen omzet meer. maak afspraken met ze en kom die na. mijn eigen ervaring is dat je daar toch een heel eind mee komt.

 

mijn verhaal heb ik in grote lijnen neergezet. ik ben 25 jaar zelfstandig ondernemer geweest in de detailhandel en heb hele goede tijden gekend. met de opkomst van internet, digitale fotografie en branche vreemde kanalen kwam daar de klad in

Na een forse investering van >100.000,00 euro in 2002 kwamen al snel de problemen. mijn enige geluk is geweest dat ik die investering uit de forse overwaarde van mijn huis gedaan heb middels hypothecaire zekerheid. deze schuld staat nog steeds terwijl de investering al lang teniet gedaan is. en tegen de rentekosten hiervan hik ik ook nog maandelijks aan.

 

De keus die ik in 2006 gemaakt heb heeft voor mij goed uitgepakt. als ervarings deskundige kan ik je wel tips geven maar je zal zelf uiteindelijk een keus moeten maken. blijf wel bezig met het binnen halen van omzet, nogmaals elke euro omzet/winst kan het verschil maken.

 

en wat betreft het vinden van werk: wie ik ook sprak iedereen gaf me weinig hoop om op mij 50ste nog aan de bak te komen. zelfs het CWI had er een hard hoofd in.

 

maar ook bij mij blijft het ondernemerschap kriebelen.

 

Nogmaals sterkte en succes, mocht je specifieke vragen hebben dan mag je me altijd een pm sturen.

Link naar reactie
  • 0

didi,

 

Natuurlijk bekijk ik het ook van die kant, en hou ik daar rekening mee.

Alleen wat ik uit Je verhaal lees, ben jij niet in de WSNP en/of faillisement geraakt.

Dat is wel wat er bij ons speelt, als dit niet doorgaat.

 

 

Nog even hierover, ik heb toendertijd ook met deze gedachte gelopen. soms denk je dat dit de makkelijkste weg is. maar ik heb er altijd voor gevochten om dit te voorkomen. het is daarom ook altijd van levensbelang om met schuldeisers in gesprek te blijven, niet reageren op aanmaningen en dergelijke houdt meestal in dat de kosten fors oplopen. open kaart spelen loont altijd de moeite. zelfs bij de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Had ik maar overwaarde, whahaha, dan was het een stuk makkelijker geweest,

dan was het huis inmiddels ruim 1 jr geleden verkocht aan de kopende partij (die hem nu huurt)

en dan was er geen gezeur over het beslag geweest, had me mooi 1 schuldeiser gescheeld.

En daarbij de extra onnodige kosten (ca 500 euro pm)

Maar ja helaas...............zo zit het niet bij ons.

 

Er is een reden voor dat ik weinig heil zie in een snelle baan voor ons, en aangezien de hoogte

van de schuld zullen wij beide full-time aan het werk moeten.

Ten eerste zullen onze kids dan onnodig lang in bij een kinder opvang moeten zitten.

(denk hierbij aan de geweldige bustijden hier in het dorp)

Ten 2e is hier een persoonlijke reden voor, die ik liever hier niet in het openbaar gooi!

Dus daar kom ik via een pm op terug.

 

gr didi

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

didi,

 

ieder zijn situatie is anders en inderdaad had ik het wellicht makkelijker, de overwaarde van mijn huis is nu ook nihil en ik heb nu nog maar een jaar of 15 om die hele schuld weg te werken. de beleggingspolis die ik ooit afgesloten heb ter inlossing is ook helemaal verdampt. en ik heb altijd variabele rente gehad op mijn hypotheek, jarenlang van geprofiteerd maar nu is deze hoger dan de 5 jaars rente. dus op dit moment zijn mijn lasten ook weer sky-high. alleen nu vastzetten op 5 jaar geeft nauwelijks verlichting dus laat ik het maar zo. ook als ex ondernemer blijf je toch altijd een beetje gokken.

 

en onze kinderen waren op dat moment al 16 en 18. wij hadden dus niets met opvang te maken, maar omdat ze studeren heb je dan weer hele andere kosten (en problemen) uiteindelijk wil je voor je kinderen toch het beste.

Link naar reactie
  • 4

Even een mini update......

 

Het is inmiddels 2 werkdagen na het gesprek met het IMK.

Nog steeds niets gehoord, bah wat duurt wachten lang.

De kriebels beginnen de overhand weer te krijgen en het ging

zo lekker. Maar ja is even niets anders....

 

Inmiddels met 1 leverancier (geen schuldeiser, wel achterlopende betaling)

een afspraak gemaakt over onze (hele oude) voorraad.

Hier zaten veel dingen tussen die wij niet verkopen (staat dus al 2 jr in de opslag)

We mochten alles retour doen, en hij zal kijken wat hij er mee ging doen.

Nou we mogen niet klagen, hij heeft alles terug genomen tegen 40% vd inkoop, en

dat voor artikelen die er soms niet echt niet meer uitzagen.

 

Andere leverancier gisteren gebeld, we hadden een leuke bestelling, alleen

we durfden niet te bestellen, bang voor ''gezeur'' (wat hun goed recht is)

We hadden nl een afspraak gemaakt om elke week iets af te lossen. (ook al was het maar 50 euro)

Alleen zelfs dat wil niet even niet.

Mijn man heeft vorige week een mail gestuurd met daarin een ander voorstel en een update

zoals nu alles ervoor staat (ze weten overal van af).

Geen reactie gehad, dus gisteren toch maar de bestelling de deur uit, en ja hoor.........Telefoon!

Even alles doorgesproken, uitgelegd wat voor bestellingen het zijn (hoeft niet aan te gebeuren, we kunnen

het zo door sturen naar de klant)

Mijn man heeft voorgesteld om deze factuur te betalen op het moment dat het geld van de klant

binnen is, + 10%. Zo lopen we iig iets in. Vond ze een goed idee.

 

Vandaag ook maar even contact gezocht met het incasso bureau (ja we hebben er 1 liggen, baal baal)

we moesten binnen een week betalen anders werd het gerechtelijk. (was de 2e brief overigens, alleen waar de

1e brief is?????? niet bij mij, maar ja, dat zegt waarschijnlijk iedereen)

Situatie uitgelegd en ook verteld dat we in het traject zitten.

Ik werd erg vriendelijk geholpen. Moest even iets van een bewijs opsturen, dat we in het traject zitten.

Gelukkig bevestigingsbrief van de gemeente ooit ingescand, dus die gemaild. Het werd nu iig

niet rechtelijk. Dus ook die druk is weg.

 

Bij 1 leverancier bestelling geplaatst, stond nog een mini-bedrag open. Deze factuur betaal

ik (van mijn laatste centjes) vooraf + achterstallig bedragje....

Weer 1 minder.

Nu hoor ik je denken: Waarom betaal je deze met je laatste centjes af?

Dit is voor div. klanten waarvan ik 4* zoveel terug ontvang.....dus erg leuke marge!

En van dat geld kan ik de komende maand weer even vooruit........

(230 euro factuur bedrag............ca 1000 euro wat ik factureer)

 

Het is hier op het forum al vaker gezegd: Wees open en eerlijk na je leveranciers.

Ook dit heb ik niet altijd gedaan, waardoor ik dus nu 1 incassobureau aan mijn

deur heb. Jammer die 100 euro had ik zelf ook kunnen houden, en aan andere

leveranciers kunnen betalen.

 

Want ook bij mij is angst en schaamte een grote reden (geweest) om sommige

dingen op zijn beloop te laten, maar het enige wat je hier mee bereikt, is

dat leveranciers alleen maar moeilijker gaan doen en zelfs incassobureau's op

je afsturen, wat weer extra kost.

Nee ik ben nu zover dat ik toch iets meer bel met leveranciers...

Hoe erg en eng ik het ook vind.

 

gr didi

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

:'( :'(

 

Zoals al voorspeld: Negatief advies gehad........

En ja hoor.........wederom op andere punten :-\

 

En zoals ik al ''leek'' het heb bekeken (ja we hebben het rapport na enig aandringen

ontvangen. Vond hij eerst niet nodig, want hij werd betaald door de gemeente en niet door ons)

zitten er ook nog wat foutjes/rare dingen in.(tegensprekingen)

Enkele voorbeelden:

Hij heeft ineens een veel hogere privebesteding aangegeven.

De aflossing klopt niet, de 1e 6 mnd is de aflossing nl niet van toepassing (om niet, ofzo)

rentelasten kloppen volgens mij niet.

Hij betwijfeld of de BW naar 25% kan (2008 was dit 18,1%, inmiddels hebben we hier

alles op aangepast, niets gaat meer (op 1 klant na) beneden de 25%)

Onze verkoopkosten zijn te laag.........maar 1 regel verder geeft hij aan:

""alhoewel er niet perse een 1-op-1 verband hoeft te zijn tussen verkoopkosten en omzet is de verhouding

zoals door de ondernemers is begroot, niet realistisch''

De autokosten.......daar had hij een punt, is idd waarschijnlijk te laag.......maar hij geeft ineens een gebied

aan waar wij het niet overgehad hebben....

O ja huur zakelijk wordt ook aangegeven dat die niet kloppen, maar hij geeft zelf ook aan dat dit onder

prive vermeld staat.

En dan deze zin: ""De overige 7 mnd zou dan een gem. omzet van ruim **** moeten opleveren. Indien bedacht wordt

dat het zomerseizoen niet de meest winstgevende periode van het jaar is, zal de druk op de omzet alleen maar nog

hoger worden.

Euh wij hadden gezegd: Vanaf ongeveer juli begint voor ons het winterseizoen weer, met hogere bedragen

1 item nu kost ca 10% vd collectie voor de winter, we verkopen nu 3 en in de winter 1 item. Maar dan nog is

het nu maar 30% tov de wintercollectie. En de marges zijn hoger.

 

 

O ja erg leuk, inmiddels 3 rapporten liggen, 1 positief, 2 negatief......

Alle 3 de rapporten spreken over andere dingen wat niet goed is, en wat eerst aangeduid werd als

''klopt niet, of is te veel/weinig'' is nu goed.

sommige bedragen zijn ineens ook anders

(bv afschrijving in het laatste rapport is 3600 euro, in het 2e 2200 euro)

 

 

Heel vaag.........

 

 

Morgen wederom op de bezoek bij de wethouder.

Tsja we hebben niet te verliezen, dus strijden en vechten nog even door.

 

Ben intussen eens aan het kijken naar andere oplossingen..(microkrediet of andere lening)

Zeker niet van plan mij de WNSP in te laten drukken.

 

Gr didi

 

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

En dan deze zin: ""De overige 7 mnd zou dan een gem. omzet van ruim **** moeten opleveren. Indien bedacht wordt

dat het zomerseizoen niet de meest winstgevende periode van het jaar is, zal de druk op de omzet alleen maar nog

hoger worden.

Euh wij hadden gezegd: Vanaf ongeveer juli begint voor ons het winterseizoen weer, met hogere bedragen

1 item nu kost ca 10% vd collectie voor de winter, we verkopen nu 3 en in de winter 1 item. Maar dan nog is

het nu maar 30% tov de wintercollectie. En de marges zijn hoger.

 

Ik wil niet lullig zijn hoor, maar wat hij zegt snap ik gewoon bij de eerste keer lezen. Wellicht dat het tweede voor jou gelijk duidelijk is, voor mij is het een zoekplaatje waar ik met heel veel moeite een beetje kan uithalen waar je naar toe gaat. Met dit soort dingen is het erg belangrijk dat je goed en duidelijk communiceert, juist om dit te voorkomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.