• 0

En dan het vervolg..................van mijn BBZ/Schuldsaneringsverhaal!!!!

Hallo,

 

Al tijden lees ik hier mee, maar na vandaag besloten me toch te registeren.

Eerst heb ik het hele verhaal van Marcel (24 pag) gelezen, wat een herkenbaarheid soms (qua gevoel)

 

Pfff ik weet het allemaal niet meer........inmiddels al 1 jr bezig met de BBZ-aanvraag/schuldsanering.

En nog geen stap verder.

Even in het kort:

 

In mei 2008 -> Aanvraag bij de gemeente gedaan.

Juni 2008-> Eerste contacten gehad met IMK.

Adviesrapport uitgegeven naar de gemeente (zeer positief)

Okt. 2008 -> Gemeente volgt advies van IMK.

30.000 euro voor ''afkopen'' schuldeisers/auto/ achterstallige betalingen.

Nov. 2008 -> Op gesprek bij hulpschuldsanering (hss)

(wel eerst even 150 euro cash betalen, 2e vraag: wie betaald dit traject)

 

Imk advies: Probeer voor 31 dec. uw huis te verkopen, en sanering klaar te hebben. Uiterste datum 31 januari 2009.

 

 

Dec. 2008

 

* Aangegeven dat we het bedrag voor de auto (bedrijfswagen, vond IMK nodig, hadden op dat ogenblik geen eigen auto meer) 12.000 euro echt te hoog vonden in verhouding met wat de schuldeisers moeten verdelen (9800 euro)

Heeeel veeel gebeld met shs, div keren gevraagd hoe het met ons huis stond, mochten/kunnen we verkopen ja of nee (ligt beslag op door 1 van de schuldeisers). Geen antwoord. Regelmatig gemaild, met dezelfde vragen. Wederom geen antwoord.

Geen brieven oid van hun ontvangen, oke 2 brieven, 1 voor de uitnodiging en 1 met de gegevens die ze moesten hebben.

Mevr. was in de dec. maand OF ziek OF vrij. Dus bijna niet te bereiken.

En natuurlijk gevraagd hoe het met de schuldeisers zat. (we zijn bezig) aangezien we officieel maar 2 hebben, maar

de bank waar wij geen schuld hebben wordt ook meegenomen. (deze ook de hele tijd keurig betaald)

 

 

Jan. 2009.

*Wederom gevraagd hoe het met ons huis zit.

* Weer aangegeven dat we het bedrag van de auto te hoog vinden, zelf vonden we 6000 euro genoeg, voor een goede auto.

* Gevraagd naar de stand van de schuldeisers. (O ja, euh, ik zal even bellen hoever ze zijn, en deze week krijgen ze weer een brief)

* Op een gegeven ogenblik werd het wel erg stil.........gebeld en ja hoor.........(weer) ZIEK. (de 4e keer vanaf begin dec)

Eind jan. begon ik het erg benauwd te krijgen, we konden niet ondernemen zoals we zouden willen, je wordt bang, afwachtend enz enz..........want dit was de laatste week.

(de gehele periode zijn we rustiger aan het ondernemen geweest, en werden wij door gebrek aan financiele middelen

natuurlijk enorm geremd)

Mevr. ging uitstel aanvragen bij de gemeente. Sommige schuldeisers gingen moeilijk lopen doen. Ze heeft voorgesteld om IMK rapport door te zenden. (had dus niet gemoeten, achteraf) schuldeisers knappen af op het bedrag van de auto.

Zij werden ''afgekocht'' met ca. 3000 per schuldeiser.

 

Gehele maand februari gebeld en gemaild. Weinig zeggende antwoorden, en ik wou ook vooral niet te veel zeuren.

O ja ook nog 4 dagen ziek geweest (en ze werkt 3 per week) Half febr. Ze moest nog gegevens hebben van ons voor 1 van de schuldeisers. Direct gemaild.

 

Begin maart............alles mislukt, geen schuldeiser wil meewerken.......

Maar de hss kon ons geen antwoord geven wat de motivatie was, dus zelf de schuldeisers gebeld.

 

de reden 3* Wij vinden de auto in verhouding met de afkoop idioot hoog. (ja IK ook)

1* U bent te jong, u kunt nog jaren werken (mijn man is arbeidsgehandicapt en had net 3 dagen daarvoor een kameraar van 31 jaar begraven)

1* Wij werken hier niet aan mee, het ligt nl niet bij onze incasso-afdeling (nee we hadden geen schuld)

Kortom, als het bedrag van de auto niet zo hoog was, zodat zij meer kregen, sloten ze een herziening niet uit.

 

 

Half maart op gesprek bij de hss.....(He waar is onze mevr, sorry ze is ziek (HUH????????)..u kunt beter stoppen. Nee dat willen wij niet, wij willen het bedrag anders verdeeld hebben.....18000 voor de schuldeisers en 6000 euro voor een auto. Daar kunnen we wel mee uit de voeten en de schuldeisers ook.

En dat is een vraag/opmerking die ik vanaf begin af aan geplaatst heb.

Als de gemeente 30000 euro toezegd, waarom mag ik dit niet zelf indelen?

Ook werd ons verteld door hss dat wij de 3e schuldeiser niet hadden mogen betalen.......(diegene waar we nog geen schuld hadden)

Dit is ons nooit verteld. Dus vanaf toen niet meer betaald ivm de wet op paul-nog-wat. (sorry ben de naam even kwijt)

Ook kwamen wij erachter dat onze hss klakkeloos de schulden over heeft genomen die de schuldeisers aangaven.

Echter was er 1 schuldeiser die alles via de advocaat liet lopen, deze advocaat was niet op de hoogte van onze

aflossing in 2007 van 10000 euro.

Wij hebben ook nooit een overzicht gekregen wat de schuldeisers moesten hebben volgens hun.

 

Onze vervanger belt het IMK. IMK adviseert om opnieuw het hele traject in te gaan..........NEEEEEE niet weer........

We zijn inmiddels vanaf de aanvraag al 9 mnd verder!

Oke weer contact met IMK, weer alle gegevens aanleveren. (dit ging wat stroef ivm een iets tegenstribbelende accountant,

die moest de jaarcijfers inleveren. Had ze nog niet gedaan.......omdat wij een achterstand(je) hadden bij haar. Naar een kleine woordenwisseling (waarom denk je dat wij in dit traject zitten?) is alles goed gekomen.

 

IMK vorige week langsgeweest.........

Alle punten van vorige keer (te lage marge, te hoog privegebruik (komt door onze eigen woning die we niet mogen verkopen, maar wel moeten betalen, we wonen in ons huurpand, waar de zaak ook bij inzit) daar hoorde je meneer niet over.

Nee dit keer was het de omzet...........de prognose van 2008 was niet gehaald (nee die had ik gebaseerd op het feit dat de BBZ/sanering akkoord was) en ons EV was afgenomen met 7000 euro!

Oke mijn tegen antwoord: Oke klopt, maar wij hebben 2 kostenposten gehad te samen van 9000 euro die wij dit jaar niet hebben, deze hadden we ook niet moeten doen, maar dat was in 2007 al vast gelegd.

Onze marge is verdubbeld.........in euro's! terwijl de omzet lager is. Maar wat is belangrijker? De marge of omzet.

Je kunt wel 1 milj. omzet draaien, en maar 10000 euro BW hebben. Ik heb liever..............80000 euro omzet met 15000 euro BW?? TOCH???

Wij hebben aangegeven dat door alle strubbelingen met de hss, wij ontzettend geremd zijn.......en daardoor onze omzet niet

hebben kunnen halen. Nou dat zag hij toch echt anders......

Ik heb alles op een rij gezet.......Als de BBZ/sanering doorgegaan was, dan hadden wij een besparing van ca. 24.000 euro

gehad tov 2008. (hypotheek eigen huis, 2kostenposten zoals hierboven vermeld, rente en aflossing)

 

Meneer is direct langs de gemeente gereden, om een negatief advies te geven......

Deze brief ontvangen wij een deze dagen.

 

Wat kunnen wij nog doen?

Als ik alles op een rij zet dan, zijn wij met BBZ/Sanering wel levensvatbaar, alhoewel geen vetpot de eerste jaren, maar dat maakt niet uit. (we mogen de eerste 3 jr ook maar 16000 euro prive gebruiken, in 2008 hadden wij, uitgaven minus privestortingen 7400!! gebruikt)

Dat hebben wij ervoor over!

Ik wil niet stoppen door teveel fouten van onze ''hulp'' schuldsanering. Vandaag een collega aan de telefoon gehad.

Onze nieuwe contactpersoon was met vakantie en hij wist nog nergens van. Hij werkte er NET.

Want onze oude contactpersoon werkte er niet meer......hierop reageerde mijn man: GOH waarom verbaast mij dit niet, met al die fouten die ze maakte?

Waarop deze man reageerde: Ja meneer ik heb er idd al meer over gehoord. :-\

Fijn.....................wij waren haar 1e geval die ze behandelde, en blijkbaar ook haar laatste, jammer dat wij als proefpersonen moesten dienen.

 

Hmmm mijn verhaal zal kort moeten zijn.........eigenlijk is hij het ook, niet het hele verhaal staat hier.

 

Mijn vraag was eigenlijk: HOE KAN IK TOCH MET DE GEMEENTE OM TAFEL, De imk heeft dit keer een advies gegeven geen geld aan ons te lenen......ivm de omzet ( terwijl de marge echt een keer zo hoog was in euro's)maar ons wel het minnelijke traject in te doen.

 

Ik snap het echt niet meer..........het enige wat ik wil is....................financiele rust.........geen angst......enz enz.

 

 

Heeft iemand nog vragen aan mij omdat iets niet duidelijk is..........ik hoor het wel!

 

Groetjes Didi

 

 

(lucht trouwens wel op)

 

 

:'( :'(

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Maar dat gaat over een fonds. Ik dacht meer aan een groepje mensen die op verzoek voor een ondernemer wat schuldeisers belt om rust in de zaak te brengen. Een ander kan objectiever over je zaak praten, en is er niet emotioneel bij betrokken dus wordt door de schuldeiser ook eerder als objectief gezien. Het moet geen geld kosten, en ook niet veel tijd

 

Dit is ook een beetje wat ik voor ogen heb. mensen een helpende hand bieden door gesprekken te voeren, plannen nog eens tegen het licht houden, en eventueel ondersteunen in een gesprek met bijvoorbeeld de gemeente.

 

misschien toch het andere draadje maar weer eens oppakken.

Link naar reactie
  • 0

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=26236

 

Ik heb zojuist even snel in dit draadje zitten lezen en begin nu toch wel te twijfelen om er mee door te gaan. Ik zal alle voor en tegens eens rustig op mij in laten werken. Voorlopig blijf ik wel mijn eigen ervaringen delen met topicstarters. Wellicht hebben ze er toch wat aan, als is het alleen maar een hart onder de riem.

Link naar reactie
  • 3

Tja......

Lang nagedacht, maar besloten toch maar even te reageren.

Ook ik heb lang nagedacht over een soort van actiegroep, het draadje van Ronny en dergelijke. Maar als lid van HigherLevel kan ik alleen maar de conclusie trekken dat HL voor mij écht een Higher Level betekent.

 

Zoals Didi aangeeft speelt er ook achter de schermen ontzettend veel. Als ik zie wie mij allemaal geholpen heeft afgelopen jaar, zowel zakelijk, maar zeker ook via "gewone" PM, dan is de hulpgroep HL groter dan menigeen denkt !

 

Ben het er wel mee eens (en heb dit al vaker geopperd), dat het soms wat gestructureerder zou kunnen.

De draad van Didi vind ik nu perfect om hierop in te haken :

 

Ook Didi was, net als ik een jaar geleden, enige tijd geleden compleet nieuw in de HL wereld. Door haar post werd ze overspoeld met reactie's, en door de emotionele achtbaan waar ze in zat, wist ze niet wat te doen met deze overvloed aan (goedbedoelde) PM.

 

Aangezien ik ook door haar verhaal gegrepen werd, was ik ook één van de reageerders. Didi en ik hebben een erg leuke band opgebouwd, en ik heb haar wegwijs kunnen maken op HL, zoals men destijds bij mij ook gedaan heeft.

 

Zo heeft ze dus keuze's kunnen maken. Een ander zal door de overvloed misschien wel afschrikken......

Toch denk ik dat HL op deze manier moet blijven bestaan. Door de spontaniteit van reageerders, ontstaan ook speciale banden......en dan spreek ik uit ervaring..... ;)

 

Helaas heeft Didi een keus moeten maken, die niet makkelijk is. Maar deze keus heeft ze wel doordacht, en goed overwogen, met behulp van HL kunnen maken !

 

Ik ben trots op HL (leden) dat ook ondernemers in nood en moeilijke tijden op deze manier gesteund worden, ook al moeten er af en toe stappen ondernomen worden die niet leuk zijn, zoals in deze draad. Maar wat zou er met Didi en haar man, gezin gebeurt zijn, wanneer ze HL niet ontdekt had ....?

 

Een algehele reus voor HigherLevel is hier op zijn plaats !

 

 

Link naar reactie
  • 0

is dat zo, ik wou het op dringend advie stoch maar es proberen, mischien moet j eniet alleen roepen maar ook motiveren, daar hebben we wat aan.

 

gr Esther

 

 

Beste Ester,

Ik was wat beknopt.

ooit eens ingeschreven via de mail voor een aanvraag.

keurig een mailtje terug met een berichtje dat de aanvraag was ontvangen.. daarna niets meer vernomen...

tot vorige week, dat ze nog enkele gegevens wilden ontvangen (ongeveer 2 maand later ?).

 

Heb ze keurig terug gemailt dat het niet meer nodig was en dat we een andere oplossing hebben gevonden..

 

niets meer gehoord..

 

zal wel weer over 2 maand komen ;)

 

Dit kan natuurlijk incidenteel geweest zijn dat weet ik niet hoor..

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.