• 0

Discussie tijd! Je bent als ZZP-er geen ondernemer!

ZZP-er of freelancer met weinig opdrachtgevers als ondernemer. Oh ja? Discussieer mee!

 

Ik richt me nu specifiek op de ZZP-ers die langdurige opdrachten aangaan bij een of twee opdrachtgevers en dit bestempelen als onderneming. Waarom denken jullie ondernemer te zijn? Voor deze discussie speel ik de rol van de fiscus. Let’s rock!

 

Laten we eens duidelijkheid geven aan de begrippen ZZP en freelancer. Het zegt niets anders dan dat je zonder personeel beperkt durende opdrachten aanneemt voor eigen rekening en risico. Of je dat via een eigen BV doet of als eenmanszaak is niet relevant voor de centrale vraag van deze column: drijf ik nu een onderneming, ben ik resultaatgenieter of ben ik in loondienst? Helaas is dit in de fiscale wetgeving en rechtspraak nog steeds een grijs gebied. Eens zien of we er al discussiërend richting aan kunnen geven. Ik stel me hierbij op als fictief inspecteur der rijksbelastingen. Eens zien welke argumenten jullie hebben, die ik kan weerleggen.

 

Ik, (fictief) inspecteur der rijksbelastingen zeg het volgende:

 

Laten we wel wezen. Als je ergens 1 tot 1,5 jaar op een opdracht zit, dan zou je formeel ook een dienstverband aan moeten gaan voor die tijd. Er is dan een wezenlijk verschil met de ondernemer die risico's loopt als er geen klanten komen en de omzet uitblijft. De aard van jouw opdracht brengt met zich mee dat je geen ondernemersrisico loopt. Jouw uren worden toch wel betaald. Gaat de opdrachtgever failliet, dan is dat niet anders dan een werkgever die failliet gaat.

 

Het risico dat je na deze opdracht geen nieuwe opdracht krijgt, is niet anders dan het risico dat je loopt als je een tijdelijk dienstverband aangaat, dat niet verlengd wordt. Het gebrek aan WW is een privé kwestie en zelfs verzekerbaar.

 

Wat dat betreft heeft ZZP-en echt een vlucht genomen en zie je steeds meer dat verkapte dienstverbanden uitgevoerd worden onder het mom van zelfstandig ondernemerschap. In mijn beleving is er wel een grens waar ondernemerschap eindigt en loondienst begint. Die lijn is breed en grijs, maar er zijn grenzen.

 

Het enkele feit dat je graag lange (zeg 1 jaar +) opdrachten wilt uitvoeren en daarna wilt wisselen van opdrachtgever (echt des ZZP-er) maakt nog geen onderneming. Freelancer en dus resultaat uit overige werkzaamheden 'at best'. Let wel: ervan uitgaande dat je niet in gezagsverhouding staat tot de opdrachtgever anders is het gewoon loondienst.

 

Zo: Joost de fictieve inspecteur heeft gesproken. Kom maar op met jullie argumenten!

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een ZZP-er die langdurige opdrachten aangaat doet er wellicht goed aan vantevoren de opdracht te omschrijven en dus duidelijk een aantal taken af te bakenen.

Verder schijnt het verstandig te zijn zo min mogelijk gebruik te maken van voorzieningen van de opdrachtgever als een emailadres, personeelsvoorzieningen als fitness etc.

 

inderdaad, want anders ben je in mijn ogen als belastinginspecteur (ik herhaal, fictief en voor deze gelegenheid) nog niet eens een freelancer, maar gewoon personeel....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Zo werken ze voor ca. 5-8 opdrachtgevers in diverse branches als monteur voor 1 dag, 5 dagen of maximaal 3 maanden.

 

 

 

 

die categorie heb ik geen moeite mee als inspecteur

 

Geachte inspecteur der Rijksbelastingen,

 

Sorry voor de dubbelquote, hoop dat de post overzichtelijk blijft, maarrrr....

 

Stel dat betreffende ZZP-er in tegenstelling tot gebruikelijk ineens bij mij een grote opdracht kan krijgen voor een periode van 1,5 jaar. De jaren daarvoor als omschreven en nu ineens veranderend in een langetermijnopdracht.

Kan dat ook nog door de beugel?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat mij er helaas niet om wat de ZZP-er wil. Ik ben gewoon niet van plan om fiscale ondernemersvoordelen te doen toekomen aan iemand die w.m.b. in loondienst voor bepaalde tijd hoort te werken of anders resultaat uit overige werkzaamheden geniet (immers waar het freelancen in het verleden vrijwel altijd belast werd).

 

Staat in de wet dat idereen die werkt, OF ondernemer OF werknemer is? Uw argument dat het in het verleden anders ging mbt freelancen is niet bepaald sterk. Wet- en regelgevingzijn continu aan veranderende maatschappelijke inzichten onderhevig tenslotte. Dat geldt ook voor fiscale wetgeving.

 

Bent u van mening dat een ZZPer geen risico loopt dat als ondernemersrisico aan te merken is? Zo ja, waar baseert u dat op? Welke specifieke criteria staan daarvoor in de wet?

 

...

Vergelijk dit eens met uitzendkrachten en werknemers op tijdelijke dienstverbanden. Is het risico dat de ZZP-er dan neemt echt een zuiver 'ondernemersrisico' (wanbetaling, klanten blijven weg, seizoensinvloeden, ziek personeel, machines gaan stuk, winkelvoorraad wordt gestolen, etc.)?

 

Wanbetaling: ja.

Klanten blijven weg: ja.

Seizoeninvloeden: in sommige sectoren wel, de bouw bijv.

Personeel: nee, per definitie. Wel geldt dat ZZPers nog al eens samenwerken, en dan geldt er wel risico op ziekte van partners.

Machines: wel voor de ZZPers die machines gebruikt.

Voorraad gestolen: voor de ZZPer die voorraad houdt wel.

 

 

hmm, lastig te controleren. Hoewel we beschikken over zowat elke functie met bijbehorend salaris zou hier op zijn minst een tegenbewijsregel voor moeten komen. Als het slecht gaat met een 'echte' ZZP-er kan er niet zondermeer sprake zijn van verkapt loondienst.

 

 

Ik wijs uw bezwaar, hoewel ontvankelijk, af en zie u waarschijnlijk voor het gerecht ;)

 

Helemaal niet lastig. Zoals gezegd, tegen een interessant tarief maak ik uw werk op dit gebied een stuk makkelijker, en dan scoort u goed bij uw leidinggevende. Een kwestie van tijd voor u gepromoveerd wordt!

 

Ik hoor morgen graag van u. ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

En als je montage c.q interim opdrachten van 1,5 jaar uitvoert, met 5 medewerkers, deze je echter via payrolling verloon, omdat dit gewoon op verscheidene factoren de beste oplossing is. Hoe kijken jullie & inspector Joost hier naar? Ondernemer of ...?? En (Ryan) heb ik volgens jou nu wel recht op ondernemersaftrek + startersaftrek ? ;-)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind nog steeds van niet. ZZP'ers verdienen meer dan iemand in loondienst maar het verhoogde uurtarief wordt goed gepraat door het tijdelijke karakter van de klus en het ontbreken van verdere zekerheid.

 

Dus ik vind dat ZZP'ers extra worden betaald door het laten passeren van zekerheid en kiezen voor extra vrijheid. Zouden alle uitzendkrachten dan ook als ZZP'er aan te merken en dat ze ook in aanmerking komen voor ondernemersaftrek? Dus geen wekelijks salarisstrookje maar een wekelijks factuurtje aan het uitzendbureau en voila, alle uitzendkrachten hebben recht op ondernemersaftrek.

 

Ik vind dat ZZP'ers zichzelf uitzenden en daarmee geen recht op ondernemersfaciliteiten mogen hebben. Een ZZP'er kan zijn eigen onderneming never nooit verkopen omdat de kracht van zijn winstgevendheid in zijn eigen specialiteit ligt.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Ryan, ik ben het volledig met je eens. ZZP-ers die gedurende langere periode ergens een opdracht doen zou je inderdaad ook kunnen omschrijven als veredelde uitzendkrachten. En ZZP-er is geen ondernemer maar gewoon iemand met een tijdelijk arbeidscontract. Of een jobhopper, hoe je het maar wil noemen, die doen in principe hetzelfde, die nemen een baan en gaan na 1 á 2 jaar weer weg om bij de volgende weer aan de slag te gaan, hij is immers ook geen ondernemer.

 

Wat betreft de onzekerheid, die heeft een uitzendkracht ook. De onzekerheid of hij de volgende dag mag terugkomen en zo nee is er dan wel een beschikbare opdracht voor hem op zijn/haar niveau?

Link naar reactie
  • 0

Je kan dan wel terugvallen op het uitzendbureau dat zij jouw salaris moeten doorbetalen en vervangend werk moeten regelen. Verder bouw je ook een pensioen op bij het uitzendbureau dus je kan ze niet 1 op 1 vergelijken omdat een ZZP'er zijn eigen pensioen en bij ontslag zijn eigen werk moet regelen.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

 

Geachte inspecteur der Rijksbelastingen,

 

Sorry voor de dubbelquote, hoop dat de post overzichtelijk blijft, maarrrr....

 

Stel dat betreffende ZZP-er in tegenstelling tot gebruikelijk ineens bij mij een grote opdracht kan krijgen voor een periode van 1,5 jaar. De jaren daarvoor als omschreven en nu ineens veranderend in een langetermijnopdracht.

Kan dat ook nog door de beugel?

 

Frans

 

Dat zou wat mij betreft een omschakeling zijn naar een verkapt dienstverband en anders resultaat uit overige werkzaamheden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Staat in de wet dat idereen die werkt, OF ondernemer OF werknemer is? Uw argument dat het in het verleden anders ging mbt freelancen is niet bepaald sterk. Wet- en regelgevingzijn continu aan veranderende maatschappelijke inzichten onderhevig tenslotte. Dat geldt ook voor fiscale wetgeving.

 

Weldegelijk wettelijk vastgelegd in de volgende volgorde:

of ondernemer of werknemer of resultaatgenieter. Dat is al heeel erg lang zo...

 

Bent u van mening dat een ZZPer geen risico loopt dat als ondernemersrisico aan te merken is? Zo ja, waar baseert u dat op? Welke specifieke criteria staan daarvoor in de wet?

 

minder risico en minder vergelijkbaar met de echte fiscale ondernemers. Overigens gaat het niet louter om ondernemersrisico...

 

Wanbetaling: ja.

Klanten blijven weg: ja.

Seizoeninvloeden: in sommige sectoren wel, de bouw bijv.

Personeel: nee, per definitie. Wel geldt dat ZZPers nog al eens samenwerken, en dan geldt er wel risico op ziekte van partners.

Machines: wel voor de ZZPers die machines gebruikt.

Voorraad gestolen: voor de ZZPer die voorraad houdt wel.

 

ZZP-ers met machines en voorraden doorstaan vaak de toets wel. Zij investeren ook in activa en voorraden (ook 1 van de kenmerken).

 

Helemaal niet lastig. Zoals gezegd, tegen een interessant tarief maak ik uw werk op dit gebied een stuk makkelijker, en dan scoort u goed bij uw leidinggevende. Een kwestie van tijd voor u gepromoveerd wordt!

 

Ik hoor morgen graag van u. ;D

 

Promotie binnen de fiscus? Daar is wel wat meer voor nodig ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En als je montage c.q interim opdrachten van 1,5 jaar uitvoert, met 5 medewerkers, deze je echter via payrolling verloon, omdat dit gewoon op verscheidene factoren de beste oplossing is. Hoe kijken jullie & inspector Joost hier naar? Ondernemer of ...?? En (Ryan) heb ik volgens jou nu wel recht op ondernemersaftrek + startersaftrek ? ;-)

 

payrolling? Prima. Geen fiscaal ondernemer, maar in loondienst van de payroller, dus geen ondernemersaftrek...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een ZZP-er valt als hij stopt terug in de bijstand een stuk minder dan ww en dat is al een groot risico.

Daarnaast een dergelijke strenge stellingname strookt niet met de gedachte dat ondernemen gestimuleerd hoort te worden en twijfel ik daarom of u uw functie wel naar behoren uitoefent :)

Link naar reactie
  • 0

[deels tongue in cheek]

Blijkbaar ziet een aantal mensen een groot probleem met ondernemersaftrek (Ryan, inspecteur Rietveld o.a.). What's the big deal? Ongeveer 3500 EUR ondernemersaftrek plus een MKB vrijstelling. Oh, ja en die 'riante' startersaftrek :P.

 

Stel dat ZZPers die niet krijgen. Om hetzelfde te verdienen gaat hun tarief omhoog. Opdrachtgevers moeten meer betalen, en rekenen dat door aan (uiteindelijk) de consumenten. Die willen meer netto loon ter compensatie en de overheid verlaagt de belastingtarieven en gooit er ambtenaren uit of verlaagt de kwaliteit en de kosten van zorg, onderwijs en infrastructuur. Zo blij allemaal?

 

Laten we dan maar overgaan op een flat rate tax van 15-25%, alles volledig automatiseren en inspecteur Rietveld op non actief zetten. Promotie wil hij toch niet.

 

[/tongue in cheek]

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Een ZZP-er valt als hij stopt terug in de bijstand een stuk minder dan ww en dat is al een groot risico.

Daarnaast een dergelijke strenge stellingname strookt niet met de gedachte dat ondernemen gestimuleerd hoort te worden en twijfel ik daarom of u uw functie wel naar behoren uitoefent :)

 

Arbeidsongeschikt raken en werkloos worden zijn verzekerbare risico's. De WW is voor een werknemer immers ook een verzekering. In mijn boek geen argument en bovendien meer een privé aangelegenheid dan een zakelijke.

 

Ondernemer wordt weldegelijk gestimuleerd middels de fiscale voordelen voor ondernemers. Liever 40K winst dan 40K brutoloon immers. Maar dan wel voor de echte ondernemer en niet diegenen die er net omheen draaien als ZZP-er en willen profiteren van een regeling die eigenlijk niet voor hen bedoeld is...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

[deels tongue in cheek]

Blijkbaar ziet een aantal mensen een groot probleem met ondernemersaftrek (Ryan, inspecteur Rietveld o.a.). What's the big deal? Ongeveer 3500 EUR ondernemersaftrek plus een MKB vrijstelling. Oh, ja en die 'riante' startersaftrek :P.

 

 

[/tongue in cheek]

 

Haal die tong maar uit uw wang hoor ;)

 

zelfstandigenaftrek is 4488 (en ik moest ú inhuren?)

startersaftrek is 2.070 (max 3 maal)

MKB winstvrijstelling

dotatie FOR

willekeurig afschrijven

investeringsaftrek (hoewel ook voor de resultaatgenieter)

need I go on?

 

100K winst = 85.960 belastbare winst. En dan nog zonder startersaftrek, for, etc. Alleen de basis waar elke ondernemer recht op heeft. 14K maal 52% = ruim 7K netto minder.

 

U verdient als ZZP-er zeker wel heel erg veel meer als u die 7K rustig laat liggen? ;) ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar ziet een aantal mensen een groot probleem met ondernemersaftrek (Ryan, inspecteur Rietveld o.a.). What's the big deal? Ongeveer 3500 EUR ondernemersaftrek plus een MKB vrijstelling. Oh, ja en die 'riante' startersaftrek :P.

Waarom hebben mensen in loondienst daar dan geen recht op? Zoveel verschillen de situaties ook weer niet om een dergelijk verschil goed te praten. Een interne reorganisatie die door een loonslaaf en een ZZP'er op poten wordt gezet, die hebben beide een andere belastingdruk terwijl ze nagenoeg hetzelfde doen.

 

Dat vind ik niet goed te praten. Stel je voor, 10% belastingvrij salaris verdienen. Dat zijn voor veel mensen geen kleine bedragen. Het punt wat ik probeer te maken is dat het oneerlijk is ten opzichte van mensen in loondienst.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Geachte inspecteur

 

Zou u gegeven uw eerdere antwoorden een nadere definitie van 'lange termijn contracten'willen geven?

 

Waar ligt volgens u de grens: 1 jaar, 9 maanden, 1,5 jaar

 

En wat is de grens van het aantal van dergelijke contracten achter elkaar? Want u gaat me toch niet vertellen dat u iemand die jarenlang korte termijn projecten uitvoert (waar u geen problemen mee heeft) en vervolgens een 1,5 jaars project wil uitvoeren dit onmogelijk wil maken door de voordelen die hij al jaren als ondernemer geniet ineens gedurende die periode te schrappen met als gevolg dat hij te duur wordt voor zijn opdrachtgever?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Geachte inspecteur

 

Zou u gegeven uw eerdere antwoorden een nadere definitie van 'lange termijn contracten'willen geven?

 

Waar ligt volgens u de grens: 1 jaar, 9 maanden, 1,5 jaar

 

En wat is de grens van het aantal van dergelijke contracten achter elkaar? Want u gaat me toch niet vertellen dat u iemand die jarenlang korte termijn projecten uitvoert (waar u geen problemen mee heeft) en vervolgens een 1,5 jaars project wil uitvoeren dit onmogelijk wil maken door de voordelen die hij al jaren als ondernemer geniet ineens gedurende die periode te schrappen met als gevolg dat hij te duur wordt voor zijn opdrachtgever?

 

Frans

 

de geschiedenis maakt zeker geen permanente ondernemer....

nogmaals ik volg gewoon de wet...

 

Ik zou me nog veel strenger kunnen opstellen...een dienstverband kan al over een veeeel kortere periode verondersteld worden. Dat hoeft helemaal geen half jaar of jaar de duren.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.