Vandaag heb ik een controle van de belastingsdienst.
Volgens mijn boekhoudster hebi k niets te vrezen, maar het is toch spannend, vooral als het zo serieus zoekt naar een bepaalde factuur oid.
Ik zal aan het einde van de dag eens een opsooming maken van hoe het is verlopen, dat is misschien handig voor mensen die na mij ook gecontroleerd gaan worden. Tot nu toe is de inspecteur erg behulpzaam, vriendelijk en beleefd.
Een paar weken geleden kreeg ik een brief waarin werd gevraagd of ik de auditfiles van mijn boekhouding kon sturen, in dit geval over 2005/2006 & 2007.
Een auditfile bevat:
kolomenbalans;
Grootboekrekeningen
Journaalposten
(en waarschijnlijk nog meer)
Ik werk met snelstart dus met een druk op de knop werd deze gemaakt en kon ik ze zo opsturen.
Ik had om 9 uur de afspraak, de inspecteur was zelf een kwartiertje te laat.
Eerst even een korte rondleiding door mijn bedrijf gegeven, waarbij ik de adviseur de kans gaf dingen te vragen over wat voor bedrijf ik precies heb en hoe mijn bedrijfsvoering in grote llijnen ging.
Daarna zijn we met een kop koffie rond de tael gaan zitten waarbij de inspecteur mij vragen stelde over een aantal belasting zaken:
Hoe voer ik mijn administratie;
Hoe gaat dat met personeel;
Hoe wordt er om gegaan met crediteuren en debiteuren;
Wordt er gebruik gemaakt van een kasboek en hoevaak wordt deze begehouden.;
Wat gebeurt er met offertes die niet uitgevoerd worden;
Waar leef ik van;
Zijn er dingen die zij moeten weten over mijn inkomen, voordat de controlle begint; (prive leningen, erfenissen etc)
Heb ik enige idee waarom ik gecontroleerd wordt;
Er werd mij uitgelegd dat wanneer mijn inkomen en uitgaven niet gelijk zijn en mijn boekhouding wel helemaal correct is, dat de belastingdienst met bewijzen moet komen als ze vermoeden dat ik zwart werk. Zitten er grove fouten in de boekhouding dan wordt de bewijslast omgedraait.
Nu doe ik geen zwartwerk, dus hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Aan het einde van het onderzoek krijg ik een verslag met de bevindingen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Zomaar iemand
Zomaar iemand
Vandaag heb ik een controle van de belastingsdienst.
Volgens mijn boekhoudster hebi k niets te vrezen, maar het is toch spannend, vooral als het zo serieus zoekt naar een bepaalde factuur oid.
Ik zal aan het einde van de dag eens een opsooming maken van hoe het is verlopen, dat is misschien handig voor mensen die na mij ook gecontroleerd gaan worden. Tot nu toe is de inspecteur erg behulpzaam, vriendelijk en beleefd.
Een paar weken geleden kreeg ik een brief waarin werd gevraagd of ik de auditfiles van mijn boekhouding kon sturen, in dit geval over 2005/2006 & 2007.
Een auditfile bevat:
kolomenbalans;
Grootboekrekeningen
Journaalposten
(en waarschijnlijk nog meer)
Ik werk met snelstart dus met een druk op de knop werd deze gemaakt en kon ik ze zo opsturen.
Ik had om 9 uur de afspraak, de inspecteur was zelf een kwartiertje te laat.
Eerst even een korte rondleiding door mijn bedrijf gegeven, waarbij ik de adviseur de kans gaf dingen te vragen over wat voor bedrijf ik precies heb en hoe mijn bedrijfsvoering in grote llijnen ging.
Daarna zijn we met een kop koffie rond de tael gaan zitten waarbij de inspecteur mij vragen stelde over een aantal belasting zaken:
Hoe voer ik mijn administratie;
Hoe gaat dat met personeel;
Hoe wordt er om gegaan met crediteuren en debiteuren;
Wordt er gebruik gemaakt van een kasboek en hoevaak wordt deze begehouden.;
Wat gebeurt er met offertes die niet uitgevoerd worden;
Waar leef ik van;
Zijn er dingen die zij moeten weten over mijn inkomen, voordat de controlle begint; (prive leningen, erfenissen etc)
Heb ik enige idee waarom ik gecontroleerd wordt;
Er werd mij uitgelegd dat wanneer mijn inkomen en uitgaven niet gelijk zijn en mijn boekhouding wel helemaal correct is, dat de belastingdienst met bewijzen moet komen als ze vermoeden dat ik zwart werk. Zitten er grove fouten in de boekhouding dan wordt de bewijslast omgedraait.
Nu doe ik geen zwartwerk, dus hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Aan het einde van het onderzoek krijg ik een verslag met de bevindingen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21295-belastingcontrole/Aanbevolen berichten
72 antwoorden op deze vraag