• 0

Belastingcontrole

Vandaag heb ik een controle van de belastingsdienst.

 

Volgens mijn boekhoudster hebi k niets te vrezen, maar het is toch spannend, vooral als het zo serieus zoekt naar een bepaalde factuur oid.

 

Ik zal aan het einde van de dag eens een opsooming maken van hoe het is verlopen, dat is misschien handig voor mensen die na mij ook gecontroleerd gaan worden. Tot nu toe is de inspecteur erg behulpzaam, vriendelijk en beleefd.

 

 

Een paar weken geleden kreeg ik een brief waarin werd gevraagd of ik de auditfiles van mijn boekhouding kon sturen, in dit geval over 2005/2006 & 2007.

Een auditfile bevat:

kolomenbalans;

Grootboekrekeningen

Journaalposten

(en waarschijnlijk nog meer)

Ik werk met snelstart dus met een druk op de knop werd deze gemaakt en kon ik ze zo opsturen.

 

 

Ik had om 9 uur de afspraak, de inspecteur was zelf een kwartiertje te laat.

 

Eerst even een korte rondleiding door mijn bedrijf gegeven, waarbij ik de adviseur de kans gaf dingen te vragen over wat voor bedrijf ik precies heb en hoe mijn bedrijfsvoering in grote llijnen ging.

 

Daarna zijn we met een kop koffie rond de tael gaan zitten waarbij de inspecteur mij vragen stelde over een aantal belasting zaken:

 

Hoe voer ik mijn administratie;

Hoe gaat dat met personeel;

Hoe wordt er om gegaan met crediteuren en debiteuren;

Wordt er gebruik gemaakt van een kasboek en hoevaak wordt deze begehouden.;

Wat gebeurt er met offertes die niet uitgevoerd worden;

Waar leef ik van;

Zijn er dingen die zij moeten weten over mijn inkomen, voordat de controlle begint; (prive leningen, erfenissen etc)

Heb ik enige idee waarom ik gecontroleerd wordt;

 

 

Er werd mij uitgelegd dat wanneer mijn inkomen en uitgaven niet gelijk zijn en mijn boekhouding wel helemaal correct is, dat de belastingdienst met bewijzen moet komen als ze vermoeden dat ik zwart werk. Zitten er grove fouten in de boekhouding dan wordt de bewijslast omgedraait.

Nu doe ik geen zwartwerk, dus hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

 

Aan het einde van het onderzoek krijg ik een verslag met de bevindingen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Joost

 

tenzij er sprake is van een zgn. nieuw feit. Informatie die de fiscus pas bereikt heeft nadat de controle afgerond is en de aanslagen zijn opgelegd.

 

Er is wel een nieuw feit, te weten de belastingdienst raakt zijn spullen kwijt, maar dat zal toch niet mogen inhouden dat zij nog een keer mogen controleren. Dan kunnen ze wel erg slordig met hun gegevens omgaan.... oeps, dan doen ze blijkbaar al. En maar roepen dat een ondernemer alles, maar dan ook alles, goed moet bewaren en terug moet kunnen vinden :)

 

@Jasper

HEt waren vragen als waarom er dingen ineens waren afgeschreven, alleen deze waren niet ineens afgeschreven, ze waren jaren geleden al afgeschreven en nu van de lijst verwijderd omdat ze kapot waren.

 

Ook waren er vragen over de 2de auto, er miste een kilomtereradministratie. Bij mij voor de deur mist de hele 2de auto, dus daar is een mis verstand.

Zo zijn er nog meer dingen die verkeerd begrepen zijn. Die worden met de brief recht getrokken

.

 

Het lijkt wel of er twee controles door de war zijn gekomen.

 

Succes en ik ben benieuwd wat de uitslag gaat worden. En het is altijd de moeite waard om een kostenvergoeding aan te vragen. Zij hebben de fout gemaak en jij maakt kosten om hun fout te herstellen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Zojuist een onaangekondigd bezoekje gehad van de belastingdienst. Twee medewerkers van de belastingdienst die op de deur klopten en wat vragen wilden stellen. Ze vroegen wat ik deed, wilden identificatie zien, vroegen kvk- en belastingnummers, enz. Daarna nog een tijdje over mijn vakgebied en klanten gesproken. Ook nog mijn routeplanner aan ze gedemonstreerd, misschien is het wat voor ze ;-) Ze waren verder vriendelijk en gaven ook tips (zzp-ers die ik inhuur om VAR vragen), maar toch voelde ik mij een beetje overvallen.

Link naar reactie
  • 0

 

Hebben de medewerkers van de Belastingdienst zichzelf wel geïdentificeerd en gezegd met welk doel ze komen? Ik vind het een beetje vreemd als medewerkers van de Belastingdienst naar KvK- en belastingnummers vragen. Je kunt nl. altijd zeggen dat ze ongelegen komen en dat ze maar een afspraak moeten maken.

Link naar reactie
  • 0

\dat kun je wel zeggen, maar dat hoeven ze niet.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_informatie_verstrekken/lb22_informatie_verstrekken-02.html

 

Hier staat trouwens ook inm dat je een verslag van het bezoek toesturen.

 

edit:

 

Deze link is beter:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/waarneming_ter_plaatse_on9941z3fd.pdf

 

punt 4.1

Inlichtingen verstrekken en inzage van administratie

De algemene regel in alle situaties is: als een medewerker van de

Belastingdienst u om informatie vraagt, bent u verplicht alle gegevens

te verstrekken die van belang kunnen zijn voor de heffing van

belastingen, zowel van uzelf als die van derden.

Dit geldt dus ook bij een waarneming ter plaatse. U kunt vragen

krijgen over uw bedrijf, uw personeel, uw assortiment, uw

administratiesysteem, en wat dies meer zij. Onze medewerkers kunnen

ook vragen om inzage van uw administratie, of ze kunnen de voorraden

opnemen. U bent dan verplicht uw medewerking te verlenen

.

 

punt 4.2.:

 

Een andere regel is dat u onze medewerkers desgevraagd toegang moet

verlenen tot alle bedrijfsgebouwen en alle bedrijfsgrond, voor zover dit

nodig is voor het verzamelen van gegevens.

 

 

alleen staat er in deze brochure dat ze het normaal wel aankondigen.

Link naar reactie
  • 0

@Sander: Ik heb gevraagd of ik nog iets terug zou horen van het bezoek en toen kreeg ik te horen dat ze alleen een brief sturen als er zaken niet goed zijn. En dan na een maand over 3 weer zouden terugkomen. Maar bij mij leek alles in orde zo zeiden ze, dus dat ik niks hoefde te verwachten.

 

@odeon: Ze zeiden waarvoor ze kwamen, vroegen wel of het uit kwam maar ik heb ze verder zonder legitimatie binnengelaten. Ik heb wel foldertje gekregen (zie hieronder), en ook een kaartje van één van hen dus ik kan nog even nabellen ivm mijn commerciele tegenoffensief.

001.thumb.jpg.8b67722b68da79848d017513931c833d.jpg

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Volgens mij moet zo'n waarneming ter plaatse (WTP) aangekondigd worden, al kan dat ook een melding zijn dat men binnen nu en bijv. 3 maanden langskomt. Zonder aankondiging langskomen mag de BD alleen als er zwaarwegende redenen zijn (vermoedens over zwartwerkers o.i.d.).

En rapporteren moeten ze sowieso. Althans da's mijn ervaring (nagevraagd bij de bezoekende ambtenaar).

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

De prive afschriften van TS zijn meegenomen om te controleren op zakelijke transacties. Is dit een gangbare procedure ?

 

Ik maak me een beetje zorgen omdat er binnen ons gezin de afgelopen jaren wat bedragen aan elkaar zijn overgemaakt ivm giften, leningen (familiebank), rente's daarop ect. Het zou best kunnen zijn dat dit boven de 5000 euro vrijstelling valt. Ik kan dit zelf amper in kaart brengen (door omstandigheden) en wijzelf doen er niet moeilijk over maar hoe groot is de kans dat we er gezeur mee krijgen of dat dit gezien word als zakelijke transacties ?

 

Ik las ergens dat transacties onder de 15.000 niet echt gecontroleerd worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De prive afschriften van TS zijn meegenomen om te controleren op zakelijke transacties. Is dit een gangbare procedure ?

 

Ik maak me een beetje zorgen omdat er binnen ons gezin de afgelopen jaren wat bedragen aan elkaar zijn overgemaakt ivm giften, leningen (familiebank), rente's daarop ect. Het zou best kunnen zijn dat dit boven de 5000 euro vrijstelling valt. Ik kan dit zelf amper in kaart brengen (door omstandigheden) en wijzelf doen er niet moeilijk over maar hoe groot is de kans dat we er gezeur mee krijgen of dat dit gezien word als zakelijke transacties ?

 

Ik las ergens dat transacties onder de 15.000 niet echt gecontroleerd worden.

 

 

 

Volgens mij is de belastingdienst daar heel kundig in... Wereld kampioen gemiddeldes.

 

Je kunt immers geen 5000 euro uitlenen, als je slechts 5000 loon hebt.

Link naar reactie
  • 0

De prive afschriften van TS zijn meegenomen om te controleren op zakelijke transacties. Is dit een gangbare procedure ?

 

Ik maak me een beetje zorgen omdat er binnen ons gezin de afgelopen jaren wat bedragen aan elkaar zijn overgemaakt ivm giften, leningen (familiebank), rente's daarop ect. Het zou best kunnen zijn dat dit boven de 5000 euro vrijstelling valt. Ik kan dit zelf amper in kaart brengen (door omstandigheden) en wijzelf doen er niet moeilijk over maar hoe groot is de kans dat we er gezeur mee krijgen of dat dit gezien word als zakelijke transacties ?

 

Ik las ergens dat transacties onder de 15.000 niet echt gecontroleerd worden.

 

 

 

Volgens mij is de belastingdienst daar heel kundig in... Wereld kampioen gemiddeldes.

 

Je kunt immers geen 5000 euro uitlenen, als je slechts 5000 loon hebt.

 

Sorry ik was wellicht niet duidelijk. Het gaat niet zakelijk geld maar om prive geld van een spaar rekening. Het verkeer daarin tussen bijv ouder>kind. Word hiernaar gevraagd bij een belastingcontrol ect.

Link naar reactie
  • 0

Sorry ik was wellicht niet duidelijk. Het gaat niet zakelijk geld maar om prive geld van een spaar rekening. Het verkeer daarin tussen bijv ouder>kind. Word hiernaar gevraagd bij een belastingcontrol ect.

 

Bij een zakelijke controle verwacht ik niet dat ze dat zomaar spontaan gaan vragen. Of er moet een aanleiding in de administratie daarvoor zijn.

Link naar reactie
  • 0

Geen eigen topic waard, maar even een gerelateerd vraagje over controles. Voor de vakantie kreeg ik een briefje met aankondiging bedrijfsbezoek (paar jaar bezig, nooit startersbezoek gehad, geen ervaring met bezoeken dus, maar ik lees hier en daar dat dat blijkbaar wel een dag kan duren..ik heb wel wat beters te doen ?!). In de brief de vraag om te bellen voor een afspraak. In de brief zelf staat niet of ze iets specifieks willen controleren, maar het leek mij voordat ik ging bellen toch wel verstandig om naast de usual btw-aangiftes in elk geval ook mijn recentste ib-aangifte (2011) op orde te hebben, en laat dat nou net sowieso voor 1 september toch al moeten...weinig trek om daar in toch al drukke tijd vlak voor vakantie opeens nog mee aan de gang te gaan, dus na terugkeer deze week mee bezig geweest. Nu is het volgens de brief dus aan mij om contact op te nemen. Die brief is nu bijna 2 maanden geleden en niks meer gehoord, vraag me intussen af wat er eigenlijk gebeurt als ik het verder laat zitten. Doet bd er gewoon als steekproef een bups van die brieven uit en hebben ze het al druk genoeg met wie er reageert, of krijg je echt nog wel een herinnering na een tijdje :) ?

Link naar reactie
  • 0

Doet bd er gewoon als steekproef een bups van die brieven uit en hebben ze het al druk genoeg met wie er reageert, of krijg je echt nog wel een herinnering na een tijdje :) ?

 

Lijkt me niet. Normaliter zal een partij die iets te ''vrezen'' heeft niet happig zijn te reageren. Zo komen ze er wel heel makkelijk onderuit he.

Link naar reactie
  • 0

 

Een Quote op een vraag van Fred 3 jaar geleden, dus niet actueel maar hopelijk wel een aardige anecdote.

> Waarom zou iemand iets zeggen dat niet klopt volgens de boekhouding? Kun je een voorbeeld geven?

 

Een belastingcontroleur werd in een cafe ontvangen voor een controle.

Tussen de middag bleef die controleur daar lunchen met z'n meegenomen boterhammen en gekregen koffie.

Bij die lunch vroeg de controleur "Zou ik wellicht zo'n gehaktbal kunnen kopen?" daarbij wijzend op het bordje "Gehaktballen F 1,50".

De barhulp reageerde met "Sorry, die zijn op, want die lopen goed."

 

Bij het rapport van de controleur bleek dat men moeite had met de omzet gehaktballen.

Uit de boekhouding bleek nl. dat men 5 Kg gehakt per week inkocht en volgens de boekhouding moest men elke week 50% als derving/onverkocht weggooien (dat laatste was natuurlijk niet zo maar die 2,5Kg ging naar het gezin van de cafe-baas.)

En door die opmerking van de barhulp accepteerde de belastingcontreur die 50% derving niet meer.

En van die 2,5KG gehakt dacht de controleur dat je 10 ballen kon maken

en hij had gezien dat die dan F 15,- zouden opbrengen per dag en dat was F 4500,- per jaar

en omdat men controleerde over 5 jaar en men 100% boete van toepassing vond,

had men een extra aanslag gemaakt gebaseerd op extra inkomsten van F 45.000,-.

 

Een simpele verspreking bij een belastingcontrole kan dus verstrekkende gevolgen hebben!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad: "namens de inspecteur" en dan een naam en daartussen met pen gekrabbelde handtekening.

Ook al is het wat laat na 2 maanden, dan neem ik aan dat ik toch maar beter zelf even (als eerste) moet reageren om geen onnodig slechte start aan het bezoek te geven :) ! Goeie tip van die naam, thanks.

 

Is het nog slim om specifiek te vragen wat ik klaar moet leggen..in mijn beginjaren is niet alles even netjes op datumvolgorde gegaan..het is er allemaal wel maar dat zou ik dan moeten uitzoeken om het presentabel te maken. Moet je alles uit je bedrijfsverleden helemaal op een rijtje hebben liggen of gaat het er vooral om of je het inmiddels netjes doet ?

Link naar reactie
  • 0

@Aha,

Je kunt nog even wachten tot het overwaait. De inspecteur is zelf ook niet bepaald voortvarend. Gangbare werkwijze is overigens dat ze gewoon een bezoek aankondigen, een datum noemen en jou vragen of dat schikt. Ik zou deze afwachtende inspecteur toch even laten wachten. Hij/zij meldt zich vanzelf wel weer.

 

Vragen wat je klaar moet leggen is zeker slim. Vraag sowieso op welke zaken het bezoek betrekking heeft, dan hoef je ook niets te laten zien waar het bezoek geen betrekking op heeft (tenzij een geconstateerd iets aanleiding geeft tot andere vragen).

 

@LittleBit: dat lijkt een borrelpraatje, maar zo werkt het helaas wel. Waarneming ter plaatse is heel gewoon, met name in de horeca. Zo wordt vastgesteld wat een gemiddelde dagomzet zou kunnen zijn en wie er werkzaam zijn. Dat daarbij aannames gedaan worden klopt ook. En die aannames worden doorgerekend naar een theoretische omzet. Als dat erg afwijkt van de aangegeven omzet (waarbij de inkoop/verkoop verhoudingen natuurlijk belangrijk zijn) dan kun je inderdaad een naheffing verwachten als je de theorie niet kunt weerleggen. Kortom, let ook op je brutomarge, met name in de horeca.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.