• 0

BV naast ZZP ivm verhouding en aantal opdrachtgevers

Hallo allemaal,

 

Mijn situatie is als volgt:

Sinds oktober 2008 ben ik voor mezelf begonnen als ZZP'er. Ik heb een opdracht gekregen tot en met eind december 2008. Deze opdracht is inmiddels 2 keer verlengd en houdt nu echt op. Mijn opdrachtgever is een detacheringsbureau die mij weer heeft 'gedetacheerd' bij steeds dezelfde gemeente.

Intussen heb ik zelfstandig ook een hele kleine opdracht bij een andere gemeente verricht waardoor ik op het moment 2 opdrachtgevers heb.

De inkomsten van de grote opdrachtgever zijn tot nu toe ongeveer 90% van de totale omzet.

 

Het lijkt erop dat het detacheringsbureau binnenkort weer een grote opdracht voor me heeft. Als dit gebeurt zal het zeker niet zo zijn dat een 1 opdrachtgever max 70% van mijn omzet heeft.

 

Ik zit eraan te denken om een BV op te richten vanwaaruit ik die grote opdrachtgever kan factueren. Mocht er nog een andere opdrachtgever komen dan wil ik die als ZZP-er factueren waardoor ik als ZZP-er 3 opdrachtgevers heb waarvan er niet een groter is dan 70% en derhalve recht heb op de belastingvoordelen (vanaf 1225 uren).

 

Mijn verwachte omzet voor voor 2009 is overigens rond de 90k. Gezien het feit dat ik mezelf detacheer heb ik vrijwel geen kosten.

 

Ik had hier al gelezen dat er veel voordelen zijn door ook met een holding te werken. Dit lijkt mij in mijn geval meer iets voor later. Eens?

 

Groet!

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi en welkom

 

Dat is wel een dure manier van ondernemen. Daarnaast is jouw eenmanszaak dan ineens magertjes.

 

Als je via de BV max 70% van de 90K haalt, dan resteert voor jouw EMZ nog maar minimaal 27K omzet. De arbeidsuren in de BV tellen niet mee in de EMZ en dat maakt waarschijnlijk dus juist geen 1.225 uur per jaar en dus geen ondernemersfaciliteiten. Bovendien kun je vanuit de BV niet 1 grote opdracht doen. Daar krijg je dan weer geen VAR-DGA voor (meerdere opdrachtgevers geldt voor zowel ZZP-en als eenmanszaak en als BV)!! Met deze opzet schiet je dus niets op.

 

Soms kun je het niet van beide kanten hebben (en zzp-en met weinig opdrachtgevers en toch ondernemer zijn)...

 

Volg de discussie maar in de nieuwste column.....

 

groet

joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als BV zit je veel minder vast aan meerdere opdrachtgevers. Ik ken heel wat bv-tjes die jaren achtereen voor één opdrachtgever werken. De belastingdienst heeft er ook wat minder problemen mee, daar je als DGA wel de sociale premies betaald.

 

Ik zou me meer zorgen maken over het feit dat continue via een tussenpersoon werkt. Ook dat is een criterium voor de VAR. Maar als je toch al voor een detacheringsbureau werkt, dan weet je de concurrenten ook wel te vinden. Dan heb je iig meerdere opdrachtgevers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.