Idee Bedrijfje 13 jarige

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

 

Ik ben 13 jaar, en loop beetje voor op meeste leeftijdgenoten :P Ik heb enkele boeken gelezen van grote ondernemers (Bill Gates-Microsoft, Richard Branson-Virgin, Ingvar Kamprad-Ikea,....) en dit heeft de ondernemersgeest in mij wakker gemaakt. Ik wil dus een bedrijfje beginnen, op zeer kleine schaal, als "bezigheid". Ik breek al enige tijd mijn hoofd over een geschikte activiteit... Maar ik kom er niet uit.

 

Mijn vraag is dus of iemand van jullie een idee heeft. Het moet niet zeer specifiek zijn (mag natuurlijk wel), wie weet zet het mijn creatieve geest aan de gang en vloeien er vanzelf ideeën uit...

 

Alvast bedankt,

Axel

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ga uit van wat je het leukste vind om te doen. Heb je een hobby waar je mee kan ondernemen? Een specifieke interesse waar je je meer dan graag mee bezighoudt waar je mee kan ondernemen?

Ik ken genoeg mensen die uit hobby en/of speciale interesse voor iets (product of dienst) zijn gestart en uiteindelijk een onderneming hebben.

Ondernemen is passie ! Vaak gebeurt en begint het daarmee.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Wat ontzettend leuk dat je je hiervoor interesseert.

 

Je bent wel erg voor op je leeftijdsgenoten, ;)

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn eerste kleine onderneming had toen ik 4 jaar was. Ik had stenen gevonden en die wilde ik laten zien. Als in een museum had ik ze netjes in een tent gelegd en de bezoeker mocht voor 1 dubbeltje ( 10 cent in gulden, :P) de stenen komen zien. Het liep erg goed twee dagen.

 

 

 

Ga na wat je passies zijn.

 

Misschien kun je iets bedenken wat je zelf mist in een situatie. Iets waar iedereen van zegt: was er maar een... of hadden we maar.....

 

Succes :)

 

 

Link naar reactie

wellicht kan je een bezorgdienst opzetten voor kleine bedrijfjes bij jou in de buurt. Zoals bijvoorbeeld de bakker slager e.d. Met een berichtje naar de dorpskrant krijg jij en ook de andere ondernemers zeker wat aandacht gezien je leeftijd. Kan me herinneren dat iemand dit anders ook deed. Zoek even rond op het forum en lees vooral ook verhalen van jonge ondernemers ipv bill gates en microsoft.

Succes!

 

EDIT: Topic hier gevonden ;)

Link naar reactie

Kijk eens of je wellicht een leuk handeltje op kan zetten met goedkope leveranciers uit China zoals www.dealextreme.com en www.focalprice.com. Je kunt hier van alles inkopen, kunt zelf een kleine voorraad bijhouden, en je drijft echt handel. Veel producten van deze websites zullen op de middelbare school, weet ik uit ervaring, uitstekend verkopen! Tip: oordopjes, laserlampjes (let erop dat je wel legale koopt), aanstekers, et cetera.

 

Je kunt daarnaast ook gaan experimenteren met het uitbreiden van je "bedrijfje": zoek mensen die voor een kleine commissie voor jou gaan verkopen, breng producten uit in een gelimiteerde oplage, et cetera. Dergelijke kleine artikelen zijn ideaal om ervaring op te doen, en wie weet zie je over een tijd werkelijk een gaaf, serieuzer, product wat je echt als ondernemer dan op de markt kunt gaan brengen.

 

En ten slotte: zie ook mijn vergelijkbare topic van circa twee jaar geleden. Inmiddels heb ik mijn eigen bedrijf!

Link naar reactie

Heb er zelf geen ervaring mee, maar is inkopen en verkopen van producten niet erg lastig als je 13 jaar bent? Zeker via het buitenland.

Willen bedrijven wel zaken doen met iemand onder de 18 omdat je voor de wet nog niet volwassen bent?

 

Misschien is het een idee om te beginnen met een dienst. Producten verkopen vereist vaak meer startgeld omdat je voorraad moet inkopen en dergelijke.

 

Je zou een plaatselijke auto was service op kunnen zetten. Je hoeft dan alleen wat schoonmaak spullen in te kopen. Vraag dezelfde prijs als een wasbeurt bij de garage voor je diensten. Mensen hoeven de deur niet uit en de auto wordt hand gewassen.

 

Anderzijds als je handig bent met computers zou je lokaal ouderen kunnen leren omgaan met internet, Word en standaard computer toepassingen.

Link naar reactie

Beste Axel,

 

Eén van de belangrijkste ondernemerseigenschappen naar mijn mening is kansen zien en er iets mee doen. Iemand anders je ondernemersidee laten bedenken en het dan uitvoeren is meer (project)management.

 

Dus volg de tip van Mikki en bedenk waar je passie ligt en of je daar geld mee zou kunnen verdienen. Je kunt ook geld verdienen met iets wat niet je passie is, maar dat is een stuk minder leuk ;D

 

Succes!

 

Manon

Link naar reactie

Heb er zelf geen ervaring mee, maar is inkopen en verkopen van producten niet erg lastig als je 13 jaar bent? Zeker via het buitenland.

Willen bedrijven wel zaken doen met iemand onder de 18 omdat je voor de wet nog niet volwassen bent?

 

Ik denk dat dat erg mee valt, kan ik zeggen uit eigen ervaring. Op mijn 17e was ik al dealer van enkele zeer gerenommeerde merken. De vertegenwoordigers van die merken kwamen gewoon bij mijn ouderlijk huis aan de eettafel overleggen etc.

 

Wat ik hier mee wil zeggen is dat leeftijd echt geen rol hoeft te spelen als je het maar professioneel aanpakt. Ik denk zelfs dat het een voordeel heeft omdat men snel sympathie voor je heeft gezien je leeftijd..

Link naar reactie

Ok dat wist ik niet.

 

Toch lijkt het mij verstandig niet te beginnen met inkoop en verkoop.

Je geeft aan het als bezigheid te willen gaan doen.

 

Dat doe me denken aan de zeer goede opmerking die iemand in het topic maakte waar een scholier een computerwinkel wilde starten binnen een andere onderneming (sorry dat ik je naam niet meer weet)

 

"Wanneer je spullen verkoop moet je garantie bieden aan je klanten en moeten klanten de redelijke kans krijgen contact met je te hebben mocht er iets defect zijn, verkeerd geleverd etc."

 

Als je het naast je school als bezigheid doet kun je niet die beschikbaarheid garanderen aan je klanten die een winkel kan.

 

Mijn advies is begin met een dienst aan te bieden. Daarmee loop je een stuk minder risico.

 

Ook sluit ik me aan bij Manon: Kies iets wat je leuk vindt en waar je goed in bent.

 

Hoe dan ook veel succes!

Link naar reactie

Ontzettend welkom en leuk dat je wilt beginnen met ondernemen.

 

Een praktische kant van het verhaal:

Je bent ongetwijfeld een slimme jongen en bijzonder zelfstandig, maar je zult voor veel dingen je ouders, of beter gezegd je wettelijke vertegenwoordigers, nodig hebben. Voor rechtshandelingen behoef je de toestemming van je ouders, anders is deze rechtshandeling vernietigbaar.

Daar zal een leverancier niet op zitten wachten. Zeker de grotere bedrijven weten dit donders goed.

 

Je ouders kunnen geen 'onbeperkte' toestemming verlenen. Ze zullen voor iedere rechtshandeling moeten meetekenen. Lastig.

 

Een uitzondering is de rechtshandeling waarbij het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat jij ze verricht. Een handelsonderneming valt daar niet onder.

Naarmate de leeftijd vordert zal hier eerder sprake van zijn en kun je steeds zelfstandiger handelen.

 

Succes!

 

 

edit: rechtshandelingen zijn onder andere het aangaan van contracten, koopovereenkomsten sluiten, etc

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie

Leuk dat je enthousiast bent!

 

Ik ben zelf ook niet zo oud 18 en heb een goed lopend bedrijf.

 

Ideen waren er voor toen zo 15-16 was maar gewoon mee gewacht to ik 18 was dan kon alles een stuk makkelijker en geen spijt van gehad wat tussen me 16 en 18 heb ik mezelf ook flink ontwikkeld.

 

Ik denk dat je met je 13e nog beetje te vroeg bent, het is een keiharde wereld en hoe vervelend het ook is word je gewoon niet serieus genomen door vele.

 

Je kan je er nu goed in verdiepen veel over lezen ideeën uitwerken verzinnen etc. en ergens tussen je 16-18 beginnen met de boel op te zetten.

Link naar reactie

Heb er zelf geen ervaring mee, maar is inkopen en verkopen van producten niet erg lastig als je 13 jaar bent? Zeker via het buitenland.Willen bedrijven wel zaken doen met iemand onder de 18 omdat je voor de wet nog niet volwassen bent?

 

Misschien is het een idee om te beginnen met een dienst. Producten verkopen vereist vaak meer startgeld omdat je voorraad moet inkopen en dergelijke.

Dat hoeft helemaal niet lastig te zijn. Bij de door mij genoemde websites kan iedereen bestellen, betaal je gewoon met PayPal, en krijg je de producten snel geleverd (zonder verzendkosten, vanuit China). De kostprijs van veel leuke, kleine gadgets is enkele euro's. Als je er niet een paar tientjes voor over hebt om te starten, zal het ook niks worden met het aanbieden van een dienst. En het risico? Is dat niet een van de belangrijkste factoren waardoor ondernemen zich onderscheidt? :)

Link naar reactie

Passies... Zeilen (maar daar zie ik nou niet meteen een mogelijkheid), computers en internet (misschien...), Apple (iPhone, iPod, Mac) en economie spreekt me ook wel aan. Niet echt de meest bedrijfgeschikte hobby's/bezigheden.

 

Ik heb intussen tijd niet stilgezeten. Samen met een vriend waren we aan het rondkijken, en hadden een tweedehands iPhone op het oog om te gaan kopen. Dan zouden we hem opknappen (nieuwste software, nieuwe krasvrije achterkant,....) en dan deze met winst terug verkopen. Op zich (in mijn ogen) een geweldig plan, maar het gaat niet door wegens de financiering. We zouden allebei 100 euro doen, maar hij mag niet.

 

Dit zet natuurlijk wel aan tot denken. Iets in de Apple-branche? Internet? Een goede manier om iets te doen lijkt mij iets inkopen, het opknappen (ja, ik heb tijd genoeg) en dat dan voor meer verkopen. Zo heb ik iets "te doen", en verdien ik er nog geld aan ook. Ook heb ik nog zitten denken aan andere manieren om die iPhone toch te doen, maar veel kwam er niet in op. Nu zijn we alweer ons hoofd aan het breken over een nieuw ideetje, maar veel is er tot nu toe niet uitgekomen. "Om zot van te worden." Maar ik verlies de moed niet, met de vakantie voor de deur wil ik iets gaan doen!

 

EDIT: Vergeef mij, bijna vergeten,... Bedankt voor alle reacties die geweest zijn, en alvast bedankt voor diegene die nog moeten komen!

 

Groeten,

Axel

Link naar reactie

Waarom zou zeilen geen mogelijkheden kunnen geven?! Bestaat er al zoiets al een zeilgids met de leukste plekjes en zeiltochten in Nederland? (beetje in de trand van fietstochten of wandelroutes) Eventueel primair gericht op jongeren... dan zou je wellicht ook afspraken kunnen maken met zeilscholen om arrangementen aan goede prijzen aan te kunnen bieden via je site/blad/boekje.

 

Of zelf zeilkampen organiseren op verschillende plekken in Nederland tijdens de vakantie waarbij het van a-tot-z is geregeld met vervoer, jeugdherbergen etc.etc. (Vraag me alleen wel direct af hoe het zit met mogelijke aanprakelijkheid, er kleven natuurlijk wel wat risico's aan).

 

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie

Zeilen is wel mijn hobbby, maar niet echt een passie. Beetje raar gezecht misschien :p We gaan wel altijd zeilen, en ik vind het leuk, maar het is niet zo dat als ik vrij heb ik alle soorten boten op de computer ga opzoeken. En toevallig (call me a nerd :p) ken ik wel alle Macs van buiten :)

 

Daarnaast woon ik in Belgie, en is hier minder water. Vandaar dat ik zei dat ik minder mogelijkheden zag in Zeilen.

Lijstje van dingen die al in mijn hoofd zijn voorbij geflitst:

-Tijdschrift

-Abonnement op iets wat mensen elke x willen vernieuwen. (bloemen)

-Vliegtuigen

-Bakker

 

Denk dat het ook belangrijk is dat de instapdrempel niet te hoog is. Daarom moet je nu niet met auto's wassen afkomen. Maar bijv. vliegtuigen is de laagste drempel (een zeer slecht maar goedkoop vliegtuig kopen) al te hoog.

Link naar reactie

Wat je ook zou kunnen doen is banden plakken/fietsen repareren. Kost je bijna niets op een bandenplak setje, een paar (binnen)banden en wat inkt en papier na.

 

Maak een leuk kaartje/foldertje. Hang het op in de supermarkt of breng het rond in de wijk. Je hebt het voordeel dat je jong bent, mensen gunnen je dan graag wat en ze zijn vaak zelf te lui om een band te plakken.

 

 

 

 

Link naar reactie

Niet teveel naar de grote buitenwereld kijken; mik op je eigen buurt en je school. Begin een t-shirt shop bij Spreadshirt, kom met een alternatief voor (dure) klassenfoto's, begin een handeltje op een romelmarkt, bedenk iets origineels voor koninginnedag. Gewoon een tafel opzetten en verkopen. Ik heb mijn zoontje van 10 gesuggereerd vuilnisbakken in de straat schoon te maken als bijverdienste.

 

Helaas heeft-ie het te druk. :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Breaking News: Ik heb een idee.

 

Het betreft een nieuw bedrijf, 4Future genaamd. Ik wil 4Future uitbouwen tot het bedrijf voor nieuwe, innoverende producten, maar ook naar betere, toekomstgerichte producten van vandaag. 4Future zou de thuishaven moeten worden voor alle nieuwe producten die onze toekomst beter gaan maken.

Maar dan....

Een idee voor een product heb ik nog niet.

 

De mogelijkheden zijn in principe eindeloos. We zitten aan niets gebonden. Maar nu lopen we alweer vast, een product. Alle innoverende ideeën zijn welkom! Maar ik zit ook gewoon algemeen vast, what's next? Hoe ga ik dit aanpakken?

 

Ik hoor graag jullie adviezen, en massa's kritiek :)

 

4Future.

The future starts today.

Link naar reactie

Axitaxi, zo'n brekend nieuws is dit nou ook weer niet. Klinkt heel ambitieus en wereldverbeterend, maar eigelijk is er nog geen idee. Het idee is dat je innoverende producten wil ontwikkelen. Dat is één, ze daadwerkelijk bedenken en ontwikkelen is twee.

 

Ga eens brainstormen over wat je allemaal in het dagelijks leven onderneemt en welke strubbelingen je daarbij tegenkomt. Is er iets waar je in het dagelijks leven moeite mee hebt op gebied van huishouden, sport, vrije tijd, klussen, etc. Zet een aantal "problemen" op een rij en ga daar dieper over nadenken. Hoe zou je eventueel deze handeling kunnen vergemakkelijken met een product dat jij ook nog kan (laten) maken en in de markt kan zetten. Dan ben je daadwerkelijk iets aan het bedenken :)

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie

Breaking News: Ik heb een idee.

 

Het betreft een nieuw bedrijf, 4Future genaamd. Ik wil 4Future uitbouwen tot het bedrijf voor nieuwe, innoverende producten, maar ook naar betere, toekomstgerichte producten van vandaag. 4Future zou de thuishaven moeten worden voor alle nieuwe producten die onze toekomst beter gaan maken.

Maar dan....

Een idee voor een product heb ik nog niet.

 

De mogelijkheden zijn in principe eindeloos. We zitten aan niets gebonden. Maar nu lopen we alweer vast, een product. Alle innoverende ideeën zijn welkom! Maar ik zit ook gewoon algemeen vast, what's next? Hoe ga ik dit aanpakken?

 

Ik hoor graag jullie adviezen, en massa's kritiek :)

 

4Future.

The future starts today.

Je kan mischien een webwinkel met blog beginnen waarin je de meest inoverende producten inzet die je in je blog behandelt.

Een blog is zo begonnen alleen het is zeer moeilijk om er geld mee te verdienen.

www.hesiodsoftware.com time tracking by looking back into time

 

Download a free copy of the next generation of time tracking software here

Link naar reactie

Axitaxi,

 

Ondernemerschap is een mooi iets. Duizenden ideeën knallen per jaar ook door mijn hoofd. Zelfs brekend-nieuws ideeën. Maar voordat je ieder idee meteen op het forum plaatst, wil ik je toch vragen zelf eerst wat meer uit te werken. Maak voor jezelf de afweging of het levensvatbaar is, en doe dan nog meer onderzoek. Kom je dan op onderdelen er niet uit, kun je altijd vragen stellen op Higherlevel. Dit forum is geen proefbalonnetjeslanceerplatform.

 

Dus: Eerst je huiswerk maken (niet grappig bedoeld) en dan vragen stellen. Ondernemen = zelf doen. Je hebt meer dan voldoende suggesties gekregen die passen bij het ambitieniveau van een 13-jarige. Doe daar eerst eens wat mee.

 

Maar op dit draadje gaat verder een slotje.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.