• 0

licentie/distributie overeenkomst met fabriek niet eu land

Hallo allemaal,

wij kunnen een licentie/distributie overeenkomst verkrijgen voor bepaalde goederen uit een niet EU land. Hierin krijgen wij het alleenrecht.

 

De vraag is echter, hoe kunnen we het contract goed "beschermen". M.a.w. waar kan ik op terugvallen als de tegenpartij (toeleverancier uit niet EU land) het contract schendt en bijvoorbeeld in ons rayon (west-europa) de distributie ook aan iemand anders geeft.

 

Welke stappen kan ik nu, op voorhand, nemen om dit later beter af te kunnen dwingen als het misgaat. Moet ik het contract hier bij de notaris laten passeren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een niet EU-land laat een groot deel van de wereld open ;D maar als het China of een ander 'lagelonenland' (wat een woord is dat toch ook) betreft; naast alles helder vastleggen, toepasselijk recht, advocaten en noem het allemaal maar op simpelweg veel afnemen/verkopen; alleen dat geeft je wat je zoekt en dan nog is niets zeker.

Overigens lijkt het me sowieso dat je dat moet doen want waarom zouden ze je anders heel West-Euopa zomaar toebedelen.

Een ander probleem is dat men ook elkaar nogal eens kopieerd dus dan zit je met een exclusieve afspraak voor een niet exclusief product.

 

Ik kan je vraag helaas niet heel goed beantwoorden maar ik ben zelf ook wel benieuwd naar hoe grote bedrijven dan doen. puur het vastleggen van merken, modellen, patenten etc. of is er meer mogelijk? Wie kan er precies zeggen wanneer iets wel/geen parallele import is en hoe kan je zelf iets doen met een dergelijke contrcutie als je dat zou willen? Als laatste, kan je dit soort zaken ook doen uit naam van de fabrikant/modelhouder o.i.d.?

 

Inkoop, oem/odm productie, inspectie en logistiek in China www.query-enjoy.com

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik dit onderwerp op deze manier opniew onder de aandacht mag brengen (zo niet mijn excuses) maar gezien de vele vragen over ook import op dit forum lijkt dit me wel een interessante vraag (waar ik uiteraard ook zelf meer over wil weten).

 

Marcus.

Inkoop, oem/odm productie, inspectie en logistiek in China www.query-enjoy.com

Link naar reactie
  • 0

Deno,

 

Ligt er maar helemaal aan wat het niet-eu land is.

 

In Nederland dit bij de notaris vastleggen is leuk, maar is niet rechtsgeldig als je verhaal wilt halen. Kortom, als je zoiets zwart op wit vast wilt leggen zul je dit volgens de wet en regelgeving van het land waar de producent zich bevindt moeten doen.

 

Dan rijst de vraag natuurlijk: wat ga je doen als het zover komt?? heb je de middelen om te procederen in Thailand, China, Zimbabwe of vergelijkbaar land? Ken je die regelgeving wel en zoniet hoe krijg je dan legaal op papier dat jouw rechten beschermd zijn..

 

In algemeenheid is een MOU met vermelding dat deze door beide partijen in land van productie geaccepteerd en ondertekend is voldoende voor doorlopend zaken doen.

 

Wanneer U niet in staat blijkt te zijn redelijke omzetten te behalen stapt die producent ook gewoon weer uit en dat is natuurlijk redelijk. Niet alleen de rechten maar ook de plichten. Als dit allemaal duidelijk beschreven is dan is er enig houvast.

 

Stel je gaat koekblikken uit afganistan verkopen op Uw website en verkoopt er 100 per maand, dan wil de producent ook weer niet vastgeketend zijn als DE aanklopt met een order voor een miljoen stuks. Over het algemeen wil een producent wel alleenrecht of exclusiviteit geven, maar voor een specifiek onderdeel of enkel voor OEM produkten. Vroeger gaf men sneller hele exclusiviteit, maar tegenwoordig minder snel. Het is nu een kwestie van eerst maar bewijzen dat je het kan verkopen.

 

Misschien is dat maar beter ook. Als U 100.000 stuks verkoopt is een betere deal te bedingen dan wanneer je nog moet beginnen. Het moment van aankloppen voor exclusiviteit is dan ook een serieuze overweging waar niet alleen de rechten maar ook de plichten wegen.

 

Veel success

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.