• 0

Vraag rondom 50 deelnames in een BV

Beste bezoekers,

 

Het ondernemersschap is leuk, maar de fiscale zaken eromheen zijn vaak lastig te noemen. Ik zit eigenlijk met de volgende kwestie:

 

Voor een website zijn wij bezig een BV op te richten:

 

persoon 1 55%

2) 15%

3) 15%

4) 5%

 

5) 5%

 

Vraag 1) Voor de laatste groep is er iets aparts aan de hand. We willen 50 actieve bezoekers samen 5% belang in onze site geven. Volgens mij brengt dit fiscaal nogal wat moeilijkheden met zich mee. We willen ons niet op kosten jagen en de belangrijkste punten zijn: uitkering bij een mogelijke overname verkrijgen en commitment voelen aan de site. Het is niet direct de bedoeling dat ze inspraak krijgen of rechten kunnen ontlenen. Zou er een makkelijke manier zijn dit te regelen?

 

Vraag 2 is eigenlijk meer voor mij persoonlijk. Ik heb dadelijk een holding bv 100% en daarmee ga ik deze bv deelnemen 55% en deelnemen in een vof. Moet ik dan in alle gevallen een DGA salaris uitkeren. Ik verwacht namelijk niet dat alle zaken veel zullen opbrengen komende tijd. De BV holding is vooral gekozen ter bescherming van het prive kapitaal.

 

Vraag 3) Moeten alle partijen (de eerste 4) in de eerste BV nu ook een DGA salaris krijgen?

 

 

Bedankt voor jullie tijd! Het wordt gewaardeerd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ben benieuwd wie met DE tip komt

Na veel meningen van ervaren mensen moet jij misschien je plannen bijstellen of gewoon erg graag de notaris betalen. Ga een na of de tijd die je hieraan spendeert opweegt tegen het resultaat. Het idee is natuurlijk leuk voor die 50 leden maar de haalbaarheid van de uitvoering is kostbaarder dan je in eerste instantie dacht.

 

Of met geld gaan smijten of dit idee laten varen. Veel andere opties zie ik in ieder geval niet!

 

Grt

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

zou dat met alle adviseurskosten en begeleiding niet nog veeeel duurder zijn? Nog niet te spreken over de jaarlijkse kosten? Ik kan me voorstellen dat mensen ook erg argwanend zullen reageren.

 

Nee hoor. Dat hoeft zeker niet. Wj hebben onze Delaware Corp voor 400 dollar kunnen opzetten. Jaarlijks komen daar nog zo'n 100 euro aan onderhoudskosten bij. Wij hebben het via Valis International (http://www.valisinternational.com) gedaan.

 

Het enige nadeel is inderdaad dat veel mensen het hier in NL niet kennen en daarom wellicht niet vertrouwen. Overigens is de Delaware Corp ook in Nederland gewoon een erkende rechtsvorm (die redelijk overeenkomt met de B.V.) en welke gewoon bij de KvK kan worden ingeschreven.

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

 

Het enige nadeel is inderdaad dat veel mensen het hier in NL niet kennen en daarom wellicht niet vertrouwen. Overigens is de Delaware Corp ook in Nederland gewoon een erkende rechtsvorm (die redelijk overeenkomt met de B.V.) en welke gewoon bij de KvK kan worden ingeschreven.

 

Dit klopt allemaal, maar een waarschuwing is wellicht op zijn plaats. Als je een exoot als deze opricht en op een later tijdstip een bankkrediet nodig mocht heben, loop je toch tegen een behoorlijk aantal muren op, met gevolg dat je dat krediet op je buik kan schrijven.

 

Er zijn in Nederland voldoende rechtsvormen waaruit is te kiezen en zich ook richten naar Nederlands recht. Als je dan toch voor zo'n apparaat als een Delaware- of Ltd- constructie kiest, is het meestal ( ik zeg meestal, dus niet altijd) om aansprakelijkheid te ontlopen, of omdat er een verleden is waardoor een BV oprichten lastig wordt.

Link naar reactie
  • 0

 

 

hele A.K. certificeren is m.i. niet nodig.

 

Erwin

 

 

waar zie jij het voordeel van deze gedeeltelijke certificering?

 

 

 

niet zozeer voordeel van gedeeltelijk, alswel geen nadeel van gedeeltelijk.

de 95% blijft dan "gewoon AK". de 5% zit in een STAK (stichting administratiekantoor).

ook een veelgebruikte constructie voor personeelsopties.

 

 

 

 

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd wie met DE tip komt

Na veel meningen van ervaren mensen moet jij misschien je plannen bijstellen of gewoon erg graag de notaris betalen. Ga een na of de tijd die je hieraan spendeert opweegt tegen het resultaat. Het idee is natuurlijk leuk voor die 50 leden maar de haalbaarheid van de uitvoering is kostbaarder dan je in eerste instantie dacht.

 

Of met geld gaan smijten of dit idee laten varen. Veel andere opties zie ik in ieder geval niet!

 

Grt

 

Dus eigenlijk 3 opties over:

 

1) met de notaris regelen dat die 5% per post kan tegen gereduceerd tarief

2) de boel cancelen (geen issue :()

3) werken met zelfgemaakte aandelen waarin we vastleggen op papier een bedrag uit te keren bij een eventuele overname van de website via een eenmalige schenking.

 

Dat zijn ze dan ben ik bang?

Link naar reactie
  • 1

die notaris heb je alleen nodig voor:

- oprichting stichting (statuten e.d.) en vaststellen administratie voorwaarden.

- wellicht aanpassen statuten BV (certificering moet mogelijk zijn).

 

Vrij standaard werk allemaal, prijs zal wel meevallen.

 

Het bestuur kan vervolgens overgaan tot certificering (via onderhandse aktes), hiervoor heb je geen notaris nodig.

 

mbt punt 3: lijkt me een belasting risico, zou ik niet doen.

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

die notaris heb je alleen nodig voor:

- oprichting stichting (statuten e.d.) en vaststellen administratie voorwaarden.

- wellicht aanpassen statuten BV (certificering moet mogelijk zijn).

 

Vrij standaard werk allemaal, prijs zal wel meevallen.

 

Het bestuur kan vervolgens overgaan tot certificering (via onderhandse aktes), hiervoor heb je geen notaris nodig.

 

mbt punt 3: lijkt me een belasting risico, zou ik niet doen.

 

Jij denkt dus aan ee stichting en niet het letteren verhaal? Ik heb de notaris even gemaild wt het letteren zou gaan kosten. Ik zal zijn antwoord hier 'plaatsen'. Wellicht komt ie zelf ook met een stichting verhaal.

Link naar reactie
  • 0

die notaris heb je alleen nodig voor:

- oprichting stichting (statuten e.d.) en vaststellen administratie voorwaarden.

- wellicht aanpassen statuten BV (certificering moet mogelijk zijn).

 

Vrij standaard werk allemaal, prijs zal wel meevallen.

 

Het bestuur kan vervolgens overgaan tot certificering (via onderhandse aktes), hiervoor heb je geen notaris nodig.

 

mbt punt 3: lijkt me een belasting risico, zou ik niet doen.

 

Om problemen in de toekomst te vermijden: zorg dat de uitgifte van certificaten gelijk loopt met de uitgifte van aandelen!

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Om problemen in de toekomst te vermijden: zorg dat de uitgifte van certificaten gelijk loopt met de uitgifte van aandelen!

 

 

doel je hier op waarderingsproblematiek richting fiscus of wat anders?

Erwin

 

MOD-edit: quote gefixed

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Stichting Administratiekantoor.

Aandelen worden verkocht aan Stichting Administratiekantoor. Binnen de stichting worden certificaten uitgegeven. Inderdaad zoals hiervoor al werd gezegd, geen stemrecht.

Bestuurder van de stichting zou jij zelf kunnen zijn. Er is verder geen administratieplicht of wat dan ook voor die Stichting.

Is ook handig ter vervanging van het geven van aandelen aan personeel.

De notaris kan ongetwijfeld veel informatie geven hierover.

 

Link naar reactie
  • 0

met notaris overleg gehad. Meest makkelijke om voor een BV te kiezen zonder letteren

5% verdeeld over 50 inschrijvers.

 

Inschrijvers kunnen volmacht afgeven en handtekening zetten op hun gemeentehuis. Op dat moment dus 54 deelnemers in de BV. Wellicht wat duurder bij oprichten, maar wel zo helder.

 

Toch?

Link naar reactie
  • 0

En wat doe je met nieuwe toetreders? en uittreders? En wat als ze alle 50 gewoon op de aandeelhoudersvergadering willen komen? Een volmacht tekenen op het gemeentehuis komt me overigens ook niet zo bekend voor - ja, als je wilt stemmen bij verkiezingen, maar niet voor het stemrecht op aandelen.

 

Ik heb denk ik toch iets andere ideeën dan je notaris.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

met notaris overleg gehad. Meest makkelijke om voor een BV te kiezen zonder letteren

5% verdeeld over 50 inschrijvers.

 

sorry, maar daar is wellicht alleen de notaris bij gebaat. BV oprichten met 54 aandeelhouders zal een duur grapje worden. Zeker als je de notaris 54 verklaringen van geen bezwaar laat aanvragen en in de statuten alle gegevens van de 54 aandeelhouders laat opnemen en 54 volmachten voor uitgifte van aandelen laat opstellen...

 

catch my drift ;)

 

Gebruik voor de 5% de STAK of verletter de aandelen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bij verlettering heb je hetzelfde probleem met de oprichting... 54 oprichter. De B en C formulieren worden me nu al zwart voor ogen. Je krijgt trouwens één verklaring van geen bezwaar per op te richten B.V. (niet per oprichter)

 

Volmachten teken je bij iemand die mag legaliseren. Zover mij bekend idd niet bij de gemeente.

 

Bij een STAK loop je waarschijnlijk tegen soortgelijke problemen aan. Je moet in de aanvraag vvgb aangeven of je van plan bent de aandelen binnen één jaar over te dragen. Weliswaar draag je over aan een stichting, maar (indirect) ook aan de certificaathouders. Het kan zijn dat het MvJ vragen gaat stellen.

 

Als de notaris een mooie prijs voor je heeft gemaakt: prachtig!

 

Bedenk wel dat je tzt wel ALLE aandeelhouders moet uitnodigen voor de aandeelhoudersvergadering, ze hebben allemaal recht om het woord te voeren etc etc.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Bij verlettering heb je hetzelfde probleem met de oprichting... 54 oprichter. De B en C formulieren worden me nu al zwart voor ogen. Je krijgt trouwens één verklaring van geen bezwaar per op te richten B.V. (niet per oprichter)

 

 

 

ik doelde ook op de B en C formulieren...

 

Joost, met letter aandelen heb je hetzelfde toch

 

ik sliep even.... :-[

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.