• 0

Onenigheid tussen aandeelhouders

Enkele jaren geleden is mij aangeboden deel te nemen in een BV met 3 andere vennoten. Allen 25% aandelen. De vennoten kende ik goed. Destijds was ik daarin geintresseerd en zag mogelijkheden. Aangezien mijn (jonge) leeftijd had ik zelf geen kapitaal en zag hierin een manier om ideeën te realiseren. Ik zou arbeid inbrengen, de anderen kapitaal en deels arbeid.

 

Bij het eerste project ging het echter al mis uiteindelijk is er een andere partij met een stuk geinvesteerd geld vertrokken. Al snel ontstond er onenigheid in de tent met als gevolg dat niemand meer actie onderneemt. Ik heb op vele manieren geprobeerd de gelederen te sluiten, echter mag het niet baten. Er ontstaat een vorm van wanbestuur.

 

Ik ben inmiddels in loondienst gegaan (er moet brood op de plank) en zit met bovenstaande in mijn maag, mogelijk ontstaan er schulden. In hoeverre is het mogelijk de vennootschap te verlaten? Aandelen aanbieden heb ik al gedaan en de vennoten zelf hebben geen interesse. Een derde partij zal er ook niet komen aangezien de vennootschap op z'n gat ligt.

 

Heeft iemand ideeën of zijn er mogelijkheden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Dat is een optie, maar ik zit nu in loondienst met vast contract en heb geen idee of er schulden in de BV zitten. Jaarcijfers 2007 en 2008 moeten nog opgesteld worden.

Tevens heb ik zelf niet veel aan een BV aangezien ik nog altijd weinig tot geen kapitaal heb om iets te ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Het verkopen van de aandelen houdt geen vrijwaring in van de reeds aanwezige verplichtingen. Alleen voor zaken die na passering van de aandelen plaatsvinden.

 

Dus je kan de BV niet verlaten maar zou nog een faillissement kunnen aanvragen voor de BV maar dat moet door de AVA worden besloten. Of schuldeisers vragen het faillissement van jullie aan maar daar heb je als het goed is geen invloed op.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

hoi Leonidas

 

willen ze jouw aandelen ook niet om niet overnemen?

 

Zoals Ryan aangeeft, zullen zij weten welke risico's er aan verbonden zitten.

 

Lekker laten voortgaren heeft geen enkele zin en kost alleen maar geld. Overigens: indien datum VPB 2007 inclusief uitstel via de accountant is reeds verstreken en deponering KvK had al 1-2 gebeurd moeten zijn. De risico's stapelen zich wel op zo.

 

Wellicht dat ze voor dat argument vatbaar zijn...?

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Even helemaal terug want ik snap het ff niet:

 

Je hebt 25% aandelen. Heb je die in privé of in een holding?

Als je 25% van de aandelen hebt, heb je dan geen aandeelhoudersvergaderingen gehad de afgelopen jaren waarin cijfers zijn besproken?

 

Je zegt in feite dat je aandeelhouder bent, maar heeelemaaal niets weet van de financiële situatie van je bedrijf de afgelopen jaren.

Lijkt me op z'n zachtst gezegd nogal tricky

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

laten we beginnen bij het begin.

 

Je bent aandeelhouder. Dat is an sich erg genoeg, want je zit met de aandelen in je maag gesplitst.

Echter een aandeelhouder is slechts aansprakelijk voor zijn inleg.

 

Het wordt een ander verhaal als je directeur bent. Gezien de situatie ligt wanbestuur op de loer, bij een eventueel faillissement kun je in prive het schip in gaan.

 

Zorg dat de formele verplichtingen worden geregeld! Vaststelling jaarrekening, deponering etc. Daarna jezelf laten ontslaan!

 

Ga eventueel met de andere aandeelhouders om tafel zitten en besluit de B.V. te ontbinden.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.