• 0

aandelenverdeling business angel

Hallo,

Ik ben in gesprek met een business angel over mijn bedrijfsidee. Mijn inbreng is 'slechts' het idee, zijn inbreng +/- 600.000 euro. Hij heeft me gevraagd een voorstel te doen voor de aandelenverdeling/achtergestelde lening.

Ik heb werkelijk geen idee wat redelijk is. Iedereen die ik het vraag zegt dat het van veel zaken afhankelijk is maar niemand noemt een percentage of doet anderzins een concreet voorstel. Wat is gebruikelijk als één partij het idee,bedrijfsplan en prototype (kosten 600,-)levert, en de andere al het kapitaal?

 

graag advies

johan zwartjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is een fors bedrag, sowieso knap en gefeliciteerd dat je dit voor elkaar gekregen hebt!

 

Wat ik zou aanraden is om je te laten adviseren door een expert als Nils de Witte, Ties van der Laan of Edo van Santen (allen hier actief op het forum). Zij weten erg veel van investeringen door business angels, en kunnen je adviseren over waar je op moet letten en hoe je dit het beste aan kunt pakken.

 

Overigens moet je natuurlijk niet 600 tegenover 600k zetten: een goed idee is zeker meer waard, en nog veel belangrijker: jij gaat de komende tijd al je energie hier in steken om er een supersucces van te maken, dáármee rechtvaardig je dat je een goed aandeel krijgt in je bedrijf!

Link naar reactie
  • 0

Een tijdje terug was Dragon's Den op de televisie. Op hun website kun je zien wat de Business Angels voor een aandeel kregen en welk bedrag ze daarvoor moesten betalen. Je kunt je dan een beetje oriënteren op wat gebruikelijk is, maar ik zou je zeker laten bijstaan door iemand met de juiste kennis. Dat je gevraagd wordt om een voorstel te doen is het begin van de onderhandelingen :).

Link naar reactie
  • 0

Je moet voor jezelf bepalen welk percentage je wilt "weggeven". Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat je zelf altijd een meerderheid behoudt.

Bedenk van te voren ook of het bij die 600k blijft of dat je later nog een financieringsronde nodig hebt. Verwatering van de aandelen zal de investeerder over het algemeen niet zo gelukkig van worden.

 

Maak ook afspraken over jouw management fee, dividend uitkeringen, winstbestemmingen, et cetera.

Daar kun je in een latere fase flinke ruzie over krijgen...

Link naar reactie
  • 0

Een tijdje terug was Dragon's Den op de televisie. Op hun website kun je zien wat de Business Angels voor een aandeel kregen en welk bedrag ze daarvoor moesten betalen. Je kunt je dan een beetje oriënteren op wat gebruikelijk is, maar ik zou je zeker laten bijstaan door iemand met de juiste kennis. Dat je gevraagd wordt om een voorstel te doen is het begin van de onderhandelingen :).

 

Toevallig heb ik daar in het verleden een onderzoekje naar gedaan. Per procent aandeel werd gemiddeld ruim 11.000 euro gevraagd. Indien gewenst kan ik het bestand op HL zetten.

Link naar reactie
  • 0

Jij een idee, en de investeerder 6 ton? Afhankelijk van de kwaliteit van het idee en de intellectuele rechten die je er aan kunt ontlenen en er van uitgaande dat je verder niks inbrengt, zou ik zeggen dat je tussen de 5% en 15% zelf overhoud.

 

Dat is natuurlijk niet gewenst, maar wel realiteit als de inbreng van de investeerder zo veel hoger is dan die van jou. Aandelen worden namelijk verdeeld naar rato van inbreng. Je kan daar verandering in brengen door je eigen aandeel te vergroten, je kapitaalsbehoefte te verlagen of ook geld van andere bronnen (lenen en subsidie) aan te trekken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een investeerder zal geen 600keuro investeren en dat jij nog maar 5% overhoudt. Waar blijf jij dan voor werken? Je plan is blijkbaar zo fantastisch dat het totale idee om meer dan 600keuro wordt gewaardeerd. Ik zou zeggen; probeer er een meerderheid uit te slepen (51%) in combinatie met goede afspraken over het geval het mis gaat tussen jou en je investeerder. Het idee moet dan nl niet verloren gaan.

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0
Toevallig heb ik daar in het verleden een onderzoekje naar gedaan. Per procent aandeel werd gemiddeld ruim 11.000 euro gevraagd. Indien gewenst kan ik het bestand op HL zetten.

 

En wat werd er feitelijk geinvesteerd? Dat is veel relevanter.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou sowieso geen genoegen nemen met een achtergestelde lening. Die hangt je als het bedrijf eenmaal loopt als een blok aan het been. Je kunt geen krediet krijgen, je balans ziet er naar uit, en op een gegeven moment gaat de business angel z'n geld opeisen als je bedrijf daar helemaal nog niet aan toe is, met alle ellende van dien. Been there, dont that.

 

Gewoon het hele bedrag als aandelen kapitaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou sowieso geen genoegen nemen met een achtergestelde lening. Die hangt je als het bedrijf eenmaal loopt als een blok aan het been. Je kunt geen krediet krijgen, je balans ziet er naar uit, en op een gegeven moment gaat de business angel z'n geld opeisen als je bedrijf daar helemaal nog niet aan toe is, met alle ellende van dien. Been there, dont that.

 

Gewoon het hele bedrag als aandelen kapitaal.

 

Enige correctie is hier op zijn plaats.

 

Een achtergestelde lening, wil zeggen dat op die lening niet afgelost mag worden alvorens aan bepaalde voorwaarden is voldaan !

 

Zo zal een voor de bank achtergestelde lening door die bank "geoormerkt" worden als Eigen Vermogen (aansprakelijk vermogen) waardoor diezelfde bank meer kan financieren !

 

Als je dat bedrag als aandelenkapitaal laat deelnemen, zoals jij dat voorstelt, dan zou dat m.i. niet in jouw voordeel werken, omdat je dan a. met zeggenschap zit en b. die aandelen meedelen in mogelijke dividenduitkeringen, terwijl voor een achtergesteld elening alleen rente verschuldigd is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.