• 0

Ongebruikte (Amerikaanse) patenten

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel (maar voor mij moeilijk het antwoord te vinden):

 

Als een idee voor een nieuw product voorkomt in de amerikaanse patant databases maar echter nergens te koop is, kan je hier dan een europees patent op nemen met het doel het product te vermarkten?

 

Ik loop met een idee voor een innovatief consumentenproduct maar kom deze aan de andere kant van de plas tegen in patent databases. Veel van de patenten die je ziet verschijnen in deze databases liggen wel vast maar zie je niet op de markt verschijnen......vandaar mijn vraag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je iets tegenkomt in een (US of andere) database wil niet zeggen dat je het niet mag (na)maken. Heeft ermee te maken wat precies is "geclaimd", of zo'n patent nog geldig is, waar en waar niet, en zo voort.

 

Als je wilt, kun je me even mailen, dan kan ik je meer specifiek adviseren.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je iets tegenkomt in een (US of andere) database wil niet zeggen dat je het niet mag (na)maken. Heeft ermee te maken wat precies is "geclaimd", of zo'n patent nog geldig is, waar en waar niet, en zo voort.

 

Als je wilt, kun je me even mailen, dan kan ik je meer specifiek adviseren.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

 

Klopt, maar om patent te krijgen moet een vinding nieuw zijn. Lees: nog nooit ergens eerder vertoond / op de markt gebracht. Een patent in een ander land is dus een duidelijk voorbeeld dat een product / vinding niet nieuw is.

Link naar reactie
  • 0

Het is ten eerste zo dat een US patent alleen geldt in de US, dat is duidelijk. Echter, als je spullen hier maakt en die komen (ooit) in de US dan heb je mogelijk een probleem. Ook mag je geen dingen die onder het patent vallen laten maken in de US.

 

Je kan inderdaad geen EP / NL patent krijgen op iets wat niet nieuw is. Maar je kan je wel afvragen of je iets inventiefs kan toevoegen waardoor het product wel nieuw en inventief is. Het patent als inspiratiebron dus. Naar mijn mening wordt hier veel te weinig mee gedaan.

 

Dan is het ook nog zo, en Cees doelt hier waarschijlijk op, dat er vaak equivalente patenten zijn. Een US patent kan onderdeel zijn van een PCT patentfamilie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Patent_Cooperation_Treaty

Een patent kan in eerste instantie in heel veel landen gelden maar vaak wordt, om te bezuinigen, het betalen van instanthoudingsbijdragen zo veel mogelijk beperkt waardoor er flinke gaten in de geografische bescherming vallen.

 

Je moet dus, om te voorkomen dat je flink je vingers brandt, onderzoek doen of laten doen.

 

Link naar reactie
  • 0

... en Cees doelt hier waarschijlijk op...

 

Cees had de vraag niet goed gelezen. In het kort gezegd is het natuurlijk zo dat je geen patent meer kunt krijgen op iets wat hetzij via een (ander) patent of bijvoorbeeld een tijdschrift, eerder is gepubliceerd ("prior art" genoemd). Eventueel kun je wel weer patent krijgen op verschillen/verbeteringen t.o.v. die "prior art".

 

Iets anders is --en daar duidde ik op-- dat je iets waarop patent is aangevraagd of zelfs verkregen soms toch best wel mag (na)maken. Maar dat "soms" hangt er dus van af waar (lees: in welke landen) dat (aangevraagde) patent geldig is, of het eigenlijk (al) wel verleend is en (en dat lees je in de --doorgaans voor leken toch wel moeilijk te bevatten-- claims) wat er dan eigenlijk wel precies verleend is (en dus voor namaak verboden), of het (verleende) patent nog wel in stand gehouden is (door betaling van de instandhoudingstaxen), etc.

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je iets tegenkomt in een (US of andere) database wil niet zeggen dat je het niet mag (na)maken. Heeft ermee te maken wat precies is "geclaimd", of zo'n patent nog geldig is, waar en waar niet, en zo voort.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

 

Klopt, maar om patent te krijgen moet een vinding nieuw zijn. Lees: nog nooit ergens eerder vertoond / op de markt gebracht. Een patent in een ander land is dus een duidelijk voorbeeld dat een product / vinding niet nieuw is.

 

De stelling betreffende de nieuwheid is juist.

Cees stelt nog een heleboel andere dingetjes en eindigt zijn relaas met enz. Dus mogelijk nog meer.

Als het puur om de rechten gaat dan is de nieuwheid van belang en moet ik Fezz denk ik gelijk geven.

Verder wordt er alleen maar over patenten gesproken. Daar ik niet weet over wat voor product het gaat is een kleine waarschuwing misschien op zijn plaats. Het zou wel eens kunnen dat het rpoduct op een andere manier in een ander land beschermd is. Dus wees allert!.

Wil je nog meer duidelijkheid vraag dan eers een gesprekje aan met een adviseur van het Octrooicentrum Nederland. Dit is gratis en je kunt heel wat wijzer worden. Of neem contact op met hun publielsvoorlichting, tel 070-3986699.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.