Hallo,

Binnen korte tijd zal ik parttime in loondienst gaan en daarnaast er freelance opdrachten bij doen. Indien de freelance opdrachten naar behoren verlopen zou ik graag een klein kantoorpand huren (in Nederland) en kijken of ik een geschikt persoon kan vinden welke voor mij zou willen werken.

Aangezien ik in de toekomst wellicht iemand in dienst zou willen nemen (en kijken of ik dat van de grond krijg) en 18.000 euro een behoorlijk bedrag is (er vanuit gaande dat dit nog steeds van toepassing is?) lijkt mij de keuze voor een Engelse Limited het beste.

Welke rechtsvorm zouden jullie adviseren en waarom? En als dit een buitenlandse constructie is waar moet ik dan opletten?

Groeten,

Peter

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21340-welke-rechtsvorm-is-geschikt-voor-mij/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Of hier:

http://www.ondernemersforum.be/welk-type-vennootschap-kiest-het-best-t21.html

Waarom wil je in Nederland een bedrijf opzetten en niet (eerst) in België? Of ligt je markt en netwerk in Nederland?

Misschien is het handig om klein te beginnen en later door te groeien naar een BV of BVBA?

• 0

Bedankt voor de reacties allemaal. Informatie over de BV vs LTD (of andere rechtsvormen) is inderdaad in overhand te vinden, echter is deze informatie niet toegespitst op mijn situatie. Hoe werkt parttime in loonsdienst i.c.m. een LTD bijvoorbeeld?

Als ik een LTD verkoper om advies vraag dan raad deze mij vanzelfsprekend een buitenlandse constructie aan, terwijl als ik een "standaard" accountant vraag deze met een BV of VOF komt aanzetten.

Ik hoop via dit forum tips te krijgen van mensen die wellicht in een vergelijkbare situatie hebben gezeten.

Groeten,

Peter

• 1

Dan is een keuze voor een Nederlandse bedrijfsvorm misschien wel zo klantvriendelijk (mits gecombineerd met een NL bankrekening). De keuze van de bedrijfsvorm moet je natuurlijk zelf maken, in functie van de risico's die je loopt met je bedrijfsactiviteiten. Vallen die mee, dan is een eenmanszaak of VOF misschien een goede start, ook gegeven de fiscale regelingen waar je als kleine ondernemer van kunt profiteren. Met een BV heb je die namelijk niet, waardoor het vaak fiscaal gezien pas aantrekkelijk wordt om een BV op te richten als je een zekere omzet draait. 'Aansprakelijkheidstechnisch' gezien is een BV natuurlijk beter (bij fatsoenlijk bedrijfsbeheer).

En een Ltd? Komt imho qua imago toch wel wat anders over dan een BV...

• 0

In hoeverre is die 18k echt een probleem? Je zal toch ook in de opstartfase geld nodig hebben: huur, borg, salaris, etc. Als er wat resteert, hoef je dat niet in de BV te laten zitten, maar kun je dat (bijvoorbeeld) weer teruglenen. In privé lenen om de aandelen vol te storten kan ook. Dmv de salarisbetalingen, of door (een deel) van de BV terug te lenen, kun je die privélening weer (gedeeltelijk) terugbetalen.

Laat je in ieder geval goed adviseren over de fiscale gevolgen van wonen in België en werken/ondernemen in welke rechtsvorm dan ook in Nederland. Anders kun je voor grote verrassingen komen te staan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar