• 0

VOF of BV en is financiering mogelijk

Hallo,

 

Allereerst ben ik nieuw hier en heb al vele topics gelezen maar geen direct antwoord gevonden.

 

Ik heb een vaste baan en wil daarnaast een bedrijf oprichten met een aannemer die ik ken vanuit mijn werksituatie.

Hij heeft een BV en stelt voor om nu samen een vof op te richten.

Mij lijkt het beter om ook zelf een BV op te richten en dan samen, met onze BV's een VOF op te starten.

 

De reden dat mij dat beter lijkt is simpel weg omdat ik niet met privevermogen aansprakelijk wil zijn,mocht het mis gaan.

Voor de oprichting van een BV is een startkapitaal van 18,000 euro nodig, wat ik uiteraard niet heb.

Dit geld zou ik willen lenen van een bank en dan via de BV terug betalen.

 

Het bedrijf wat we willen oprichten is een adviesbureau en dienstverlening en heeft geen of nauwelijks investering.

Alle kosten die we moeten maken zijn gedekt in de post vaste kosten die de opdrachtgever meteen tijdens de start van de werkzaamheden betaald,

 

In de VOF zal middels een contract worden vast gelegd dat beide eigenaren gelijke rechten en plichten hebben.

Mijns inziens kan me dan toch niets overkomen als ik de benodigde 18,000 euro leen van een bank, als BV zijnde.

Er komt immers alleen geld binnen en buiten het terugbetalen van de financiering zijn er geen uitgaven.

Mocht het dan toch mis gaan ben ik, zelfs als ik de 18.000 euro prive leen, nooit voor meer dan 18,000 euro aansprakelijk.

Dit is dus iets anders dan dat ik zo samen met hem een VOF opricht en met mijn volledige privebezit aansprakelijk ben.

 

Kan iemand hier advies op geven of mij misschien uit de droom helpen dat ik te makkelijk denk.

 

Ondernemen is voor mij nieuw en een vaag gebied. Mijn vaste baan blijf ik naast de ondernemen gewoon uitvoeren.

 

Bert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bert

 

Ik zie geen probleem en denk dat je de opzet juist hebt uitgedacht. Dus maak een afspraak met de bank zou ik zeggen....

Overigens, leg ze wel een gedegen ondernemingsplan voor en vraag de financiering dus privé aan!

 

Eventueel zou je niet lang na de definitieve oprichting de lening al weer terug kunnen betalen aan de bank. Alsdan heb je een schuld aan de BV van 18K. Als je daar 17.500 van maakt, kan het nog renteloos ook (zie:https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22417).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bert,

 

Ik zou willen dat iedereen er zo bewust over nadenkt! Ga helemaal mee met Joost!

Je hebt de 18k maar eventjes nodig (je kunt deze nl meteen terugboeken na oprichting van de BV). Je hebt dan wel een schuld aan de BV als het misgaat. Kun je voor die paar dagen die 18k niet regelen (en dan wel via jouw rekening heen en weer boeken want anders heb je een ander fiscaal probleem wat Joost beter kan uitleggen dan ik).

 

Manon

Link naar reactie
  • 0

Kun je voor die paar dagen die 18k niet regelen (en dan wel via jouw rekening heen en weer boeken want anders heb je een ander fiscaal probleem wat Joost beter kan uitleggen dan ik).

 

hier zitten idd risico's aan. Je moet sowieso zelf het aandelenkapitaal storten, dus het mag niet rechtstreeks van een rekening van een derde (bijv. familie) de BV in.

 

Als je de 17.500 er snel weer uithaalt en de BV gaat kop onder, dan kan een curator stellen dat het aandelenkapitaal nooit echt volgestort is, waardoor je hoofdelijk aansprakelijk bent.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie.

 

Voor wat het terug betalen van het startkapitaal betreft heb ik misschien ook wel een te simpele oplossing.

Volgens mij maakt het toch ook niet uit als dat geld gewoon in de BV blijft en ik vanuit de BV de rente en aflossing aan de bank betaal.

Het hoeft van mij niet perse meteen terug, juist omdat we niets hoeven te investeren.

 

Ik speel altijd graag op safe want ik ben van nature nogal een doemdenker.

 

Groet, Bert

Link naar reactie
  • 0

nee Bert, dat gaat niet. Je leent de 18K privé omdat je vanuit privé de aandelen moet volstorten.

De BV betaalt de 17,5K terug aan jou privé, waarna je de lening bij de bank aflost.

 

laat je de 18K in de BV, dan heb je privé nog steeds de renteverplichting richting de bank.

 

Kortom, haal de BV en privé niet door elkaar. Dat levert de grotst mogelijke ellende op bij een boekencontrole.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok Joost,

 

Juist daarom heb ik me ook aangemeld bij dit forum.

Ik moet dus inderdaad prive lenen en niet als BV.

 

Dan is er nog geen man overboord.

Het wordt me wel steeds duidelijker op deze manier.

 

Nu las ik overigens dat het zogenaamde "kasrondje" juridisch niet zo goed valt bij een eventueel faillissement.

Hebben de banken daar dan ook bezwaren tegen of zou dat geen belemmering geven voor een financiering?

Link naar reactie
  • 0

een curator kan stellen dat het aandelenkapitaal niet volgestort is. Dan ben je hoofdelijk aansprakelijk. Hoe banken hiermee omgaan is mij niet bekend.

 

Ik kan me indenken dat je beter niet een driedaagse lening moet aangaan, maar gewoon een DLK en dat pas aflossen als er ook voor 18K aan inkomsten in de BV zijn geweest.

 

groet

j

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nog even een laaste vraag voor vandaag.

 

Stel ik krijg de fananciering rond met een bank.

Leen dus prive 18000 euro en stort deze in de BV.

 

Vanuit de BV krijg ik een salaris.

Om nu de financiering af te lossen zou ik dat salaris dan toch ook kunnen gebruiken voor het afbetalen van de financiering?

Met andere woorden, uitgaven hebben we niet in de vorm van investeringen, dus het geld in de BV wordt dan toch niet minder, behalve het belastingdeel?

 

Naast de BV en de VOF behoud ik immers mijn vaste baan,

Link naar reactie
  • 0

Even nog een vraag over het storten van het kapitaal. In dit geval is er € 10000 geleend van een familielid en dit bedrag wordt in maandelijkse termijnen vanuit de bv terugbetaald. Hoe boek je dit nu, rechtstreeks van het aandelenkapitaal af of maak je de volgende journaalposten:

 

Storting 10000:

bank

aan aandelenvermogen

 

 

Aflossing:

 

lening

aan bank

 

Of hou je het heel simpel en boek je de lening niet en maak je alleen van de aflossing de boeking

 

rekening courant prive

aan bank

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Elbo

 

het aandelenkapitaal had via jouw privé rekening gestort moeten worden. De lening is er dan dus 1 in privé tussen jou en familielid. Die komt in de boeken van de BV niet voor.

 

Alsdan boek je van de storting:

 

bank

aan aandelenkapitaal

 

De aflossing verloopt dan ook via privé. In de BV boek je:

 

vordering DGA

aan bank

 

en vervolgens betaal je van privé de lening terug.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedenk wel dat, als je het geld uit de BV haalt om de lening terug te betalen, jij een schuld aan de BV krijgt (vandaar ook de post "vordering DGA" hierboven). Tenzij je dit geld op andere wijze uit de BV haalt: loon (loonbelasting/box 1 heffing), dividend (dividendbelasting/box 2 heffing).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.