• 0

Relatiebeding geldig?

In mijn Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, 1 jaar, is opgenomen in het artikel over de loopduur van het contract : "De arbeidsovereenkomst eindig van rechtswege zonder dat daartoe een opzegging is vereist op d.d. 2009"

 

In een ander artikel is een relatiebeding opgenomen die afloopt 2 jaar na beeindiging van het contract.

 

Naar mijn idee is het zo dat het contract in zijn geheel eindigd conform het eerste artikel. Hierbij is immers niet opgenomen dat er bepaalde artikelen na beeindiging van het contract gehandhaafd blijven. Het contract vervalt derhalve op de opgenomen datum en is het artikel mbt het relatiebeding ook vervallen.

 

Graag zou ik willen horen wat jullie van deze stelling vinden. Alle reacties zijn welkom!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste tanzaan,

 

Higherlevel is een forum voor ondernemers. Ik kan me indenken dat je de vraag stelt omdat je het board arbeidsrechtelijke onderwerpen daartoe geschikt leek. Dit board (en dus heel HL) is echter bedoeld voor vragen van ondernemers. Omdat we willen voorkomen dat HL overstroomd wordt met vragen van werknemers, gaat dit topic op slot.

 

TS is startende ondernemer (via email ingelicht).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid wil ik het volgende aan mijn vraag toevoegen.

 

Ik ben in dienst van de werkgever en heb daarnaast mijn eigen eenmanszaak. De klant behoorde al tot de klantenkring van mijn werkgever. Het uurtarief voor dit jaar was echter te hoog voor de klant en heb ik met mijn werkgever een afspraak gemaakt dat een deel via mijn bedrijf gaat om het gemiddelde uurtarief te verlagen. Mondeling hebben we een afspraak dat ik dit jaar bij die klant kan blijven werken. Deze afspraak is niet gekoppeld aan het al dan niet aflopen van mijn jaarcontract met mijn werkgever!

 

Binnenkort loopt het jaarcontract af en wil ik graag verder als zelfstandige met deze klant. Binnenkort heb ik een gesprek met mijn huidige werkgever om eea te bespreken. Daarom wil ik me goed voorbereiden en zijn alle adviezen van harte welkom!!

 

Alvast dank voor jullie reacties!!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In mijn Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, 1 jaar, is opgenomen in het artikel over de loopduur van het contract : "De arbeidsovereenkomst eindig van rechtswege zonder dat daartoe een opzegging is vereist op d.d. 2009"

 

In een ander artikel is een relatiebeding opgenomen die afloopt 2 jaar na beeindiging van het contract.

 

Naar mijn idee is het zo dat het contract in zijn geheel eindigd conform het eerste artikel. Hierbij is immers niet opgenomen dat er bepaalde artikelen na beeindiging van het contract gehandhaafd blijven. Het contract vervalt derhalve op de opgenomen datum en is het artikel mbt het relatiebeding ook vervallen.

Het relatiebeding duurt voort na beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Dat blijkt direct al uit de formulering dat het beding een geldigheid heeft van twee jaar na beëindiging en je stelling is derhalve juridisch niet houdbaar.

 

Hooguit zou je kunnen vorderen dat het beding opgeschort wordt of voor specifieke relaties niet van toepassing wordt verklaard, wanneer je kunt aantonen dat het jou onmogelijk wordt gemaakt een inkomen te verwerven.

Link naar reactie
  • 0

Beste StevenK,

 

Dank voor je reactie! Je reactie is ook helder.

 

Ik ben echter van mening dat er een tegenstrijdigheid in het contract zit. In het ene artikel wordt gemeldt dat het contract wordt beeindigd en in een ander artikel is opgenomen dat er toch nog een artikel "doorloopt". Deze strijdigheid maakt mi het artikel niet meer relevant.

 

Ik heb in het verleden voor een zeer grote werkgever gewerkt met veel juristen. In "inhuur" contracten werdt daar expliciet genoemd dat na beeindiging van het contract (en nu verwoord ik het in mijn eigen woorden) artikelen die relevant zijn na de beeindiging van het contract toch geldig blijven. In mijn contract is dat niet geregeld en is het beding mi niet meer geldig.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste StevenK,

 

Dank voor je reactie! Je reactie is ook helder.

 

Ik ben echter van mening dat er een tegenstrijdigheid in het contract zit. In het ene artikel wordt gemeldt dat het contract wordt beeindigd en in een ander artikel is opgenomen dat er toch nog een artikel "doorloopt". Deze strijdigheid maakt mi het artikel niet meer relevant.

 

Ik heb in het verleden voor een zeer grote werkgever gewerkt met veel juristen. In "inhuur" contracten werdt daar expliciet genoemd dat na beeindiging van het contract (en nu verwoord ik het in mijn eigen woorden) artikelen die relevant zijn na de beeindiging van het contract toch geldig blijven. In mijn contract is dat niet geregeld en is het beding mi niet meer geldig.

Ik had al begrepen dat jij het contract zo leest, maar aangezien het beding expliciet gelding heeft na beëindiging van het contract, zou ik je niet adviseren je geld op deze uitleg te zetten.

 

Relatie-, concurrentie- en opleidingsbedingen zijn regelmatig de basis voor interessante procedures, meestal ook nog eens in kort geding, en dit is juist omdat er een variëteit aan mogelijkheden is de werking van zo'n beding te beperken, schorsen of te bepalen dat in een specifiek geval het beding niet van toepassing is.

 

De discussie dat het beding niet van toepassing is omdat de overeenkomst beëindigd is, wordt echter door de rechter wel heel snel afgekapt, door erop te wijzen dat uit de bepaling dat het beding gelding heeft gedurende een periode na beëindiging volgt dat beëindiging niet leidt tot het einde van de werking van het beding.

Link naar reactie
  • 0
Dank voor jullie reacties! Verhaal is helder, ik moet andere argumenten benadrukken ....

Precies, en zoals al in de eerdere PM aangegeven vermoed ik dat een rechter sowieso de termijn van het relatiebeding zal matigen: duur relatiebeding en contracttermijn moeten in een reele verhouding tot elkaar staan. 2 jaar relatiebeding bij een jaarcontract doet dat m.i. niet.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dank voor jullie reacties! Verhaal is helder, ik moet andere argumenten benadrukken ....

Precies, en zoals al in de eerdere PM aangegeven vermoed ik dat een rechter sowieso de termijn van het relatiebeding zal matigen: duur relatiebeding en contracttermijn moeten in een reele verhouding tot elkaar staan. 2 jaar relatiebeding bij een jaarcontract doet dat m.i. niet.

Bij een relatiebeding is die matiging niet zo vanzelfsprekend, tenzij het een groot aantal relaties betreft of er andere redenen zijn waarom dit specifieke relatiebeding tot een wezenlijke beperking van de arbeidsmarkt c.q. potentiële klantenkring van de werknemer leidt.

 

Dit alles is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden, het soort werk etc, maar bij een relatiebeding geldt, in tegenstelling tot het concurrentiebeding, niet dat de rechter dit snel zal matigen.

Link naar reactie
  • 0

wanneer gebruikt men een opleidingsbeding? EN houdt dit stand? De persoonlijke ontwikkeling van een individueel persoon is toch belangrijker?

 

Een opleidingsbeding wordt door detacheerders nogal eens gebruikt. Dit om te voorkomen dat ze iemand opleiden die er daarna vrolijk vandoor gaat, onder dankzegging.

 

Meestal is er sprake van een bepaalde termijn na afloop van de opleiding. Bijv: bij vertrek binnen 6 maanden: 100% terugbetalen, tussen 6-12 maanden: 50% terugbetalen, en tussen 1-2 jaar: 25% terugbetalen.

 

Dit is voor zover ik weet rechtsgeldig. Een toekomstig werkgever kan die terugbetalingsverplichting overnemen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.