• 0

Wat is precies aftrekbaar?

Gast Verwijderd account

Hallo,

 

Ik ben van plan om binnenkort een huis te kopen en een deel van het huis als werkruimte voor mijn bedrijf te gebruiken. Dit deel is niet fysiek te scheiden en dus ook niet apart verhuurbaar.

 

Ik zou de werktuimte wel administratief kunnen scheiden van de rest van de woning.

 

Ik lees verschillende berichten over het fiscale aspect van dit soort situaties. De site van de belastingdienst zegt iets anders dan een artikel dat ik onlangs gelezen heb. De vraag is: zijn alle kosten die ik ga maken voor de werkruimte (afschrijving, energie, verzekering, decoratie, meubilair, computer e.d.) aftrekbaar?

 

Groet

 

Anthony

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Onze website is een marktplaats voor zakelijke dienstverlening. We bemiddelen niet maar we creeren een platform voor dienstverleners die nieuwe klanten (met name ondernemers) kunnen werven.

 

Zelf ben ik op zoek naar specifiek belastingadvies en niet naar een dienst van een belastingadviseur. Daar is dit forum toch voor?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik lees verschillende berichten over het fiscale aspect van dit soort situaties. De site van de belastingdienst zegt iets anders dan een artikel dat ik onlangs gelezen heb. De vraag is: zijn alle kosten die ik ga maken voor de werkruimte (afschrijving, energie, verzekering, decoratie, meubilair, computer e.d.) aftrekbaar?

 

Groet

 

Anthony

 

Hi Anthony

 

Graag verneem ik welke info volgens jou strijdig zou zijn met elkaar. Dan kunnen we dat hier meteen rechtzetten.

 

In eerste aanleg heb je geen recht op aftrek van kosten voor de werkruimte zoals inrichting, energie en afschrijving. De werkruimte administratief splitsen heeft geen enkele zin. Het moet bouwkundig splitsbaar zijn of een werkruimte zijn met eigen opgang en sanitair.

 

Er is wel recente rechtspraak waarin aftrek van enegiekosten toegestaan werd.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat is toch erg interessant voor de thuiswerker Joost, heb je daar een link van? We, de thuiswerker, verbruiken (uiteraard) meer dan gemiddeld. Ik persooonlijk vooral veel meer elektriciteit. Niet alleen voor PC/licht e.d. maar ook voor een broedstoof waarin ik stabiliteitsproeven doe.

 

Jan Kees de Jager antwoordde recent op een bijeenkomst over innoveren op een vraag waarom de thuiswerker niets meer mag aftrekken dat die aftrek in de ondernemersaftrek en winstvrijstelling zit en dat die juist veel ruimer is geworden.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hi Anthony

 

Graag verneem ik welke info volgens jou strijdig zou zijn met elkaar. Dan kunnen we dat hier meteen rechtzetten.

 

In eerste aanleg heb je geen recht op aftrek van kosten voor de werkruimte zoals inrichting, energie en afschrijving. De werkruimte administratief splitsen heeft geen enkele zin. Het moet bouwkundig splitsbaar zijn of een werkruimte zijn met eigen opgang en sanitair.

 

Er is wel recente rechtspraak waarin aftrek van enegiekosten toegestaan werd.

 

groet

Joost

 

 

Ik lees namelijk het volgende op de site van de belastingdienst:

"Een pand dat u niet bouwkundig kunt splitsen, maar dat u wel 'gesplitst' gebruikt (namelijk deels privé en deels voor uw onderneming), mag u in uw administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte. De verhouding tussen de grootte van de 2 gedeelten stelt u vast aan de hand van het gebruik dat u van het pand maakt. Vervolgens rekent u het privégedeelte toe aan uw privévermogen en het ondernemingsgedeelte aan het vermogen van uw onderneming.

 

Het privégedeelte wordt behandeld als een eigen woning. Dat betekent onder meer dat u de kosten van dit gedeelte niet kunt aftrekken van de opbrengsten van uw onderneming; btw die u voor het privégedeelte in rekening wordt gebracht, kunt u niet als voorbelasting aftrekken.

 

Het ondernemingsgedeelte wordt volledig als bedrijfspand gezien. Dat betekent dat op dit gedeelte de regels van toepassing zijn die ook gelden voor een pand dat u uitsluitend voor uw onderneming gebruikt."

 

Dus administratief splitsen blijkt wel mogelijk te zijn en kunnen de kosten wel afgetrokken worden. Of lees ik het verkeerd?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.