• 0

Kasboek autobedrijf

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Ik koop regelmatig auto's waar ik winst op maak dit houd ik bij in een kasboek o.a door

 

inkoop verkoop en de winst ervan ernaast. Dit geef ik door aan het einde van de kwartaal inclusief

 

de gemaakte kosten. Is dat goed zo , of hoe moet je het wel bijhouden ?

Link naar reactie
  • 0

 

 

En moet je naast de btw die je betaalt om de drie maanden (omzet belasting) nog btw afdragen van de

verkochte. Ik koop een auto voor 1000 en verkoop hem voor 1500 dit is 500 winst. Al deze winsten van de auto's

tel ik aan het einde van de kwartaal op en geef ik door aan de boekhouder inclusief bonnetjes van de gemaakte

kosten

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo ik heb een boekhouder die ik elke kwartaal stukken geeft van de winst totalen

van de autos die op margeregeling zijn verkocht.

 

Alleen werd mij nu gevraagd naar een kasboek maar dat heb ik toch al Ik schrijf voor elke auto een factuur uit met de gegevens van de koper en in andere boek netjes inkoop verkoop winst van elke auto.

 

Groetjes de zon

 

Link naar reactie
  • 0

een kasboek is er enkel voor de contante inkomsten en uitgaven (dus alles wat je niet pint of wat niet via de bank binnenkomt). Daar heeft factureren niets mee van doen.

 

dat werkt heel simpel.

 

Maak in Excel een bestandje aan met de kolommen

- inkomsten

- uitgaven

 

noteer per transactie het bedrag en je bent klaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ik weet niet of je met excel kunt omgaan op de computer, maar als dat niet gaat, koop dan een tabelarisch kasboek in de winkel. Deze zijn vrij groot ongeveer 40 tot 50 cm lang en 40 hoog (dicht). Noteer links in de eerste kolom de totaal inkomsten en rechts in de eerste kolom de totaal uitgave(n). Maak daarna later een onderverdeling links en rechts incl een kolom BTW betaald (rechts) en een kolom BTW ontvangen (links). Op de linker pagina zet je bijv. Ontvangen factuur nummer xxx. keneteken XX-XX-XX, onder totaal € 1190,00, onder verkoop auto's € 1000,00 en onder ontvangen BTW € 190,00. Dit doe je ook voor alle materiaal bonnetjes die je betaald aan de rechter zijde. Je telt de kolommen per periode op en je heb een goed kasboek, waarmee jezelf of een boekhouder makkelijk een belasting aangifte kan doen. Bij een marge auto hoef je alleen het resultaat te noteren, dus je verkoopt een auto in opdracht van client voor € 2000,00, de eigenaar wil voor de auto € 1500,00 hebben, dan noteer je als totaal ontvangst € 500,00, als verkoop marge auto's € 420.17 en BTW ontvangen € 79.83. Is het niet geheel duidelijk vraag dan eens aan een boekhouder om dit voor je op te zetten en je hier even wegwijs in te maken, kan nooit veel kosten.

Link naar reactie
  • 0

De functie van dagboeken (Kasboek, Bankboek, Inkoopboek, Verkoopboek) is door de komst van de automatisering uitgehold. Immers vroeger werden de journaalposten gemaakt aan de hand van gebundelde mutaties uit een dagboek. Bij voorbeeld werden de verkopen van één maand eerst geteld in het verkoopboek en vervolgens in één bedrag gejournaliseerd. Evenzo gebeurde dit met de andere dagboeken.

 

Door het gebruik van automatisering wordt tegenwoordig nog wel onderscheid gemaakt uit welk dagboek een mutatie voortkomt maar wordt vervolgens elke mutatie individueel gejournaliseerd.

 

Terug naar de oorspronkelijke vraag: een kasboek bijhouden doe je dus uitsluitend voor de inkomende of uitgaande contante geldstroom. Inkopen op rekening komen in een inkoopboek; verkopen op rekening komen in een verkoopboek. En mutaties van een bankrekening komen in een bankboek. Even uitgaande van de basisvorm komen alle overige posten dan in het memoriaal. Hierbij kan gedacht worden aan afschrijvingen, correcties e.d. posten.

 

John

 

 

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Terecht wordt al opgemerkt dat in een kasboek alleen de contante (zakelijke) geldstroom wordt geadministreerd.

Denk er echter aan dat het kasboek met een juist zakelijk kassaldo moet starten (cf. kassaldo balans), en dat OOK de privé opnamen en stortingen vermeld dienen te worden, evenals de bankopnamen en bank(af)stortingen. En dat alles op chronologische volgorde. Dus niet alleen de per kas verkochte of ingekochte auto's.

Regelmatig dient controle te worden gehouden of het boeksaldo volgens het kasboek nog gelijk is aan het werkelijk saldo in kas. Eventuele verschillen dienen te worden opgespeurd en alsnog te worden geboekt.

Mvrgr.,

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.