• 0

Eenmanszaak omzetten naar een BV?

Hallo,

 

Mijn naam is Dennis en heb sinds 2005 een eenmanszaak opgericht samen met vriend Sander. Wij zijn samen aan dit avontuur begonnen en hebben destijds besloten dat ik een eenmanszaak opricht daar het bij Sander enigszins in strijd is met zijn huidige baan. Onderling hebben we goede afspraken gemaakt en dit ook vastgelegd in een overeenkomst.

Dus we doen de bedrijfvoering op alle fronten samen. We doen dit allebei naast een eigen baan in loondienst.

 

Nu een aantal jaren later begint de business serieuze vormen aan te nemen overwegen we de eenmanszaak om te zetten naar een BV. Daar we hier allebei weinig verstand van hebben zou ik graag het nodige advies inwinnen op dit forum.

De voornaamste reden om deze wijziging door te voeren in dat ik niet prive aansprakelijk wil zijn en natuurlijk om Sander toe te laten treden in onze onderneming.

 

We zijn naar een hoog aangeschreven bureau geweest om de nodige adviezen in te winnen.

 

De volgende constructie wordt geadviseerd:

Huidige eenmanszaak omzetten naar BV (werkmaatschappij)

Beide een eigen BV (holding)

Een stichting ertussen om zo de nodige "mist" te veroorzaken zodat Sander niet inzichtelijk is als vennoot.

 

Ik heb de volgende vragen:

1) Is dit de juiste constructie? (zijn er meerdere constucties denkbaar? zo ja welke?)

2) Met welke jaarlijkse en eenmalige kosten moet ik rekening houden?

3) Ik hoor diverse mensen praten over verplichte loonkosten die in een bv wel bestaan en in een eenmanszaak niet..

4) Is er een soort break-even point wanneer een bv meer loont dan een eenmanszaak?

5) Zijn er bepaalde zaken waar ik niet aan denkt en waar ik zeker rekening mee moet houden?

 

Ik hoor graag van jullie!

 

NB: Indien er meer informatie nodig is dan verneem ik dat graag.

 

Groeten,

Dennis

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is in strijd met Sander zijn baan maar hij werkt alsnog met jou samen aan de onderneming? Meestal is het of werken of niet werken dus kan je duidelijkheid verschaffen waarom Sander niet actief mag zijn in de onderneming? Concurrentie beding, relatie beding oid?

 

Als Sander niet direct verbonden mag zijn met de BV zal zijn gehele salaris door de stichting gaan waar zijn holding ook 100% eigenaar van is? Met deze constructie ben ik niet bekend en daar kan ik geen verdere uitspraken over doen.

 

Break even point ligt om en nabij de 85K winst. Dit is echter ook sterk situatie afhankelijk dus daaruit kan je geen rechten ontlenen ;)

 

Verplicht DGA loon van 40K bestaat inderdaad. Zoekfunctie verheldert het een en ander.

 

Kosten per BV voor het opstellen van een jaarrekening, belastingaangifte, OB aangifte per periode en de LB aangifte zeker. Andere kosten weet ik niet zoveel van.

 

Maar ik zou graag meer info willen horen waarom Sander niet in de directe bedrijfsvoering mag deelnemen maar wel in de eenmanszaak en wat de consequenties zijn van zijn huidige werkgever.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.