• 0

Mede eigenaar worden zonder kapitaal inleg

Hallo,

 

Het bedrijf waar ik ca. 5 jaar voor werk is aan het kijken hoe ik mede eigenaar kan worden (op mijn verzoek).

Ze weten dat ik geen kapitaal kan inleggen, maar heb sinds dag 1 al serieuze bijdrages geleverd aan de groei van het bedrijf.

Mijn bedoeling is winstdeling, en een gevoel van mede-eigenaar zijn van het bedrijf waar ik erg veel tijd&energie in stop.

Nu verwacht ik dat het bedrijf is opgezet met holding bv's.

Ik ben nieuw op dit gebied dus zit nog met een boel vragen zoals:

- Kan ik het beste voor mijn participatie ook een holding bv opzetten?

- Wat voor soort constructie is gebruikelijk voor mijn situatie?

- Hoeveel procent aandelen zou verstandig zijn? Ik verwacht niet veel, maar ik zag al ergens commentaar staan dat 4% beter is dan 5% ivm. belastingen etc.

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Hoeveel procent aandelen zou verstandig zijn? Ik verwacht niet veel, maar ik zag al ergens commentaar staan dat 4% beter is dan 5% ivm. belastingen etc.

 

Vanuit fiscaal oogpunt is de standaardreactie: tot 5% in privé (box 3), 5% of meer via een holding. Maar het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel de inkomsten gaan worden. Je moet namelijk wel rekening houden met opzetkosten en de jaarlijkse administratiekosten (jaarrekening, aangifte, kvk, etc).

 

Het verkrijgen van de aandelen heeft fiscaal ook gevolgen, zeker als je er niets voor betaalt. Je krijgt ze dan immers als beloning voor je werkzaamheden, dus wordt dit aangemerkt als loon.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok.

Dus dat zou betekenen dat ik daar ook inkomsten belasting voor moet betalen?

Tenzij ik het dus via een holding zou doen?

 

Wat is een goede inschatting van deze kosten?

Bv registreren etc. kom ik wel achter via kvk, maar accountants heb ik niet eerder mee te maken gehad.

Link naar reactie
  • 0

Ook als je een holding gebruikt, kan de verkrijging van de aandelen als loon worden beschouwd. Alleen als je er een zakelijke prijs voor betaalt, is er (uiteraard) geen loonvoordeel.

 

Voor de kosten van een holding moet je hier even rondzoeken (rechtsboven zit de zoekfunctie). De kosten zijn mede afhankelijk van wat je ervoor wil hebben. Big 4 is bijvoorbeeld duurder dan een boekhouder, terwijl die laatste waarschijnlijk net zo goed werk op zal leveren. Het is het belangrijkste dat je een goed gevoel hebt bij zo iemand, want of het werkelijk goed is, merk je pas als het te laat is. Ook daar is hier al heel veel over geschreven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Die zakelijke prijs kan zeker niet verrekend worden met uren, behaalde papieren en dergelijken?

 

Ik zag in een ander deel van het forum iemand die door een soort earn-in constructie steeds meer eigenaar kon worden omdat hij al meer dan 36 maanden er zou werken. (onder bepaalde voorwaarden).

Kan ik dan niet deels gebruik maken van deze regeling?

 

Heeft iemand een advies wat ik vanuit mijn situatie het beste kan lezen? (naast urenlang dit forum af te struinen ;))

Ik hoop binnen enkele weken weer om tafel te zitten om de opties te bespreken. Dan zou ik wel graag meer relevante kennis in huis hebben.

 

Ik hoop dat er nog verder mee wordt gedacht.

In ieder geval bedankt tot zover.

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Er zijn allerlei manieren om aandelen te kopen zonder dat een van beide partijen direct belasting moet betalen. Allen op het moment dat je iets krijgt, omdat je werkzaamheden (in loondienst) hebt verricht, is dat loon. En loon is belast. Dus tenzij je op een andere manier betaalt dan met arbeid, zijn er niet zoveel opties.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.